Sidan 13 av 16 FörstaFörsta ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 SistaSista
Resultat 721 till 780 av 960

Ämne: Syncussion SY-1 Byggardags

  1. #721
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Upptäckte att den första kanalens volymregel funkar om man trycker på den. Antar då att jag måste bättra lödningarna lite. Felet på andra kanalen kvarstår den driftar liksom lite upp och ner i pitch. Några andra förslag på vad jag kan testa?

  2. #722
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om du har en kanal som funkar så mät på den och jämför med den som inte funkar. Kolla schemat också!

  3. #723
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Då är kvällen räddad

    Jag har bara byggt några småsaker tidigare och inte behövt felsöka dom. Är det DC jag ska mäta vid olika punkter och jämföra kanalerna? Var är bäst att sätta den svart jorden mot när man mäter?

    Har tittat lite på schemat, men blir inte så klok på det hur vet man om ett uppmätt värde vid en punkt stämmer?


    Ledsen att jag ställer så dumma frågor, men det här är ganska nytt för mig

  4. #724
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    En fungerande kanal är referensen! Ställ alla reglage lika på kanalerna och jämför. Likspänning för kontrollsignaler och växelspänning för ljud. Dock är växelspänning inte lätt att mäta bra, oscilloskop eller hörlurar som kopplas in fungerar bra.

    Jord borde finnas lite här och var, kommer inte ihåg exakt var dock.

  5. #725
    apromus
    apromus är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Någon i stockholms-trakten som vill bygga ihop mitt SY-1 kit? Mot cash såklart! Jag skulle gärna bygga det själv men har bara byggt småsaker förut och är lite skraj för att förstöra nått eller att den inte funkar när jag byggt den färdigt. Så betalar hellre för att få den byggd. Nån som är sugen?

  6. #726
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Jag har redan byggt ett kit, och kan tänka mig att bygga ihop fler.

  7. #727
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Ok, första kanalen funkar nu när jag lödde om volym regeln. Har bättrat på alla lödningar på andra kanalens reglar och lött om vridreglaget på kort 2. Men den är nog sämre nu tom mode E låter nästan inget, det kommer och går lite tyst och högt i pitch bara. Ska man fokusera på första eller andra kortet? Var är det troligast att felet kan finnas?

  8. #728
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Är omkopplare i rätt läge? Dvs får du brus i läge F?

  9. #729
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Ja brus är det som funkar bäst på den kanalen. Jag testade att ställa om omkopplaren på läge 6 igen och löda på mer men det gjorde ingen skillnad

  10. #730
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Då är det bara oscillatorn som inte fungerar.

  11. #731
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Det låter inte skoj... är det kort två jag ska fokusera på då?

  12. #732
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Har du testat att plocka bort brickan på vridswitchen och ställa den mellan alla tolv lägen?

  13. #733
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Nej, jag ställde den bara på 6 direkt. Tänker du på att testa t ex att ställa den på 5 för att se hur den låter när noise är bortkopplad?

  14. #734
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du testat att plocka bort brickan på vridswitchen och ställa den mellan alla tolv lägen?
    Detta borde vara sticky på SY-1 felsökningstipslistan.

  15. #735
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta borde vara sticky på SY-1 felsökningstipslistan.
    Finns det en felsökningstipslista?

    Har precis börjat bygga så är inte riktigt där än, men bävar inför den dagen!

  16. #736
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Så kände jag också när jag skulle börja men jag tog det bara lugnt och lät bygget ta tid. Nu knasar ju min lite ändå

    En felsökningslista vore bra, men vet inte vem som skulle vilja/orka ta på sig att göra den. Jag har läst igenom hela tråden flera gånger om

  17. #737
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta borde vara sticky på SY-1 felsökningstipslistan.
    Ska man alltså sätta den i alla lägen, skruva fast och testa ljudet hela vägen runt i alla hål?

  18. #738
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Efter lite fipplande med där ringen på kanal två kan jag nu konstatera att den är helt tyst i alla sex lägen
    Som bonus upptäckte jag nu att första läget på första kanalen (den som funkade) också är tyst...

    I killed it, kill me

  19. #739
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    om pinnen sitter i position sex men ratten stod i t ex läge elva när den sattes dit så går vredet bara från sex och uppåt, inte neråt, dvs testa att plocka av brickan, vrid switchen så att den garanterat står i läge ett, sen på med brickan i position sex.
    Senast redigerat av Max den 2017-01-27 klockan 00:40.

  20. #740
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Tack, ska testa det. Lite oroväckande bara att den kanalen som funkade helt, nu är tyst i första läget. Jag har liksom inte rört den vridswitchen eller kanalen alls nu. Något måste ha hänt när jag plockade isär och satte ihop korten, frågan är vad

  21. #741
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Nu funkar den andra vridswitchen igen, själva kanalen är dock lika knasig som förut.
    Första kanalens första läge är fortfarande knäpptyst

    Ngn som har ngn idé vad det kan vara?

  22. #742
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Dålig lödning nånstans?

  23. #743
    gum
    gum är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej alla! Jag tänkte bara höra med er er experter vad det beror på att den övre kanalens pitch-reglage bara ger användbara värden precis i mitten, medan den undre kanalen beter sig mer som väntat. Båda kanalerna har exakt samma inställningar. Här är en video:


    https://youtu.be/ztGVvWWRsBk

    Är detta meningen? (det är alltså inte jag som har byggt den, så jag har begränsat med koll)
    Senast redigerat av gum den 2017-02-12 klockan 15:57.

  24. #744
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gum Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej alla! Jag tänkte bara höra med er er experter vad det beror på att den övre kanalens pitch-reglage bara ger användbara värden precis i mitten, medan den undre kanalen beter sig mer som väntat. Båda kanalerna har exakt samma inställningar. Här är en video:


    https://youtu.be/ztGVvWWRsBk

    Är detta meningen? (det är alltså inte jag som har byggt den, så jag har begränsat med koll)
    Känns spontant som om det vore fel värde på potten.

  25. #745
    gum
    gum är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns spontant som om det vore fel värde på potten.
    Ah, tack. Håller ni andra med?

  26. #746
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Potten sitter bara som en spänningsdelare mellan + och - så jag tror inte värdet på den spelar så stor roll. Snarare någon av resistorerna efter som är fel.

  27. #747
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Pitch-problem har väl flera haft problem med pga ihopblandning av 47k och 4k7?

  28. #748
    urf
    urf är inte uppkopplad
    urfs avatar
    Inte så pratsam än
    Vet nagon vilken tillverkare och modell det ar pa potentiometrarna?
    Tror jag har blandat ihop log och lin..

    Ena kanalen later bara ena osc1 och pa den andra bara osc2 och dessutom tyst ljud som fan.

    I ovrigt funkar det fin fint... pitch, decay, width, sweep, lfo, sh...
    Brusar tom som det ska pa bada kanalerna nar man drar ner output.

    Har ett till kitt som funkar felfritt och vad jag vet blev allt annat ratt.
    Provat byta ut 1458 for sakerhets skull.

  29. #749
    urf
    urf är inte uppkopplad
    urfs avatar
    Inte så pratsam än
    Provade overdelen med den andra underdelen och da funkar det bra.
    Alltsa borde felet vara pa kort 2 och 3.
    Far forsatta felsoka..

    Ar fortfarande nyfiken pa vad potentiometrarna heter dock.

  30. #750
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Varför vill du veta vad de heter? Är det modellbeteckning du är ute efter för att beställa nya? Eller något annat?

    Du kan ju alltid jämföra det fungerande kortet med det som inte fungerar, löda loss de potentiometrar som sitter fel och rätta till det.

  31. #751
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Hm, nu var det ett tag sedan jag byggde den, men det var väl bara en sorts potentiometrar? Minns jag fel?

  32. #752
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm, nu var det ett tag sedan jag byggde den, men det var väl bara en sorts potentiometrar? Minns jag fel?
    Det är 10k log, 500k log, och 100k lin+log har jag för mig.

    Potarna fick man ju med kitet, har för mig att det var sådana som behövde beställas i stora kvantiteter för att få rätt värden så Zthee beställde till alla kit, dvs svårt att få tag på enskilda. Kolla med Zthee kanske?

  33. #753
    urf
    urf är inte uppkopplad
    urfs avatar
    Inte så pratsam än
    Jag laste ett inlagg om att pottarna inte gar att bestalla i sma kvantiteter ja,
    men att det skulle finnas en motsvarande som passar, som dock skulle ha ett mittenhack.

    Intresserad for att veta om man skulle kuna loda av dom som redan sitter ja.
    Laste att dom ar kansliga for varme, alltsa skulle jag garanterat pajja dom om jag skulle forsoka.
    Skulle det finnas ersattnings pottar att kopa sa skulle man kunna overvaga att loda av i framtiden.

    Men som sagt sa funkar ju kort 1 verkar det som, alla pottar verkar sitta pa ratt stalle.
    Ska fortsatta felsokningen pa kort 3.

  34. #754
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hmm, har svårt att tänka mig att de är särskilt känsliga för värme faktiskt. Var har du läst det?

  35. #755
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av urf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag laste ett inlagg om att pottarna inte gar att bestalla i sma kvantiteter ja,
    men att det skulle finnas en motsvarande som passar, som dock skulle ha ett mittenhack.

    Intresserad for att veta om man skulle kuna loda av dom som redan sitter ja.
    Laste att dom ar kansliga for varme, alltsa skulle jag garanterat pajja dom om jag skulle forsoka.
    Skulle det finnas ersattnings pottar att kopa sa skulle man kunna overvaga att loda av i framtiden.

    Men som sagt sa funkar ju kort 1 verkar det som, alla pottar verkar sitta pa ratt stalle.
    Ska fortsatta felsokningen pa kort 3.
    När du säger att du har blandat ihop log och lin, menar du att du har blandat ihop av samma värde? Det borde inte påverka funktionen så att de inte funkar. Dubbelkollat värden på alla motstånd och kondingar? Kollat polariteten på elektrolyter, dioder?

  36. #756
    urf
    urf är inte uppkopplad
    urfs avatar
    Inte så pratsam än
    Samma varde misstanke jag, nar jag kollar med multimeter sa ser det ungefar sa ratt ut som jag skulle misstankt, dom sitter ju monterade och det borde ju ocksa paverka matningar.

    Men det skulle vall kunna paverka, potentiellt
    Du har ju tva banor, star wipern i mitten pa en lin sa har du ju 50% resistans.
    Mostsvarande varde i mitten for en log borde vall vara typ 10-20% resistans.
    Anvander du da bada banorna i en krets sa kanske det kan bli lite konstigt.

    Vad vet jag...

    Forsokte vara riktigt noggrann nar jag byggde, alla varden och polariteten borde vara ratt, kollat kalllodningar.
    Flytit om kontakterna mellan korten.

    Tycker det kanns lite konstigt med sa manga fel pa samma sy-1.
    Kommer nog sla mig for pannan nar jag hittar det

  37. #757
    urf
    urf är inte uppkopplad
    urfs avatar
    Inte så pratsam än
    Hittar inte var jag laste att pottarna skulle vara kansliga for varme.
    Kan det varit i muffwiggler byggtraden kanske?
    Orkar inte lasa igenom den igen.

    Men jag ar relativt saker pa att jag inte dromde det?
    Att dom inte borde utsattas for mer an 250C och typ 5 sekunder borde inte jag kommit pa sjalv..

  38. #758
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Det är väll bara för att fettet dunstar bort, ligger ett tunt lager. Mot oxid. Därför skall man aldrig sprya exempelvis med 5 56, eller rengöring å sen inte få dit rätt typ av fett.

  39. #759
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Tror inte dom är värmekänsliga. Inte så att du behöver vara orolig för losslödning iaf.
    Gällande funktion. Om värdet är rätt kommer du få samma max- och min-värde men skalan kommer bli annorlunda. Det betyder att du kommer kunna ställa exakt samma ljud bara att positionerna blir annorlunda.

  40. #760
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns spontant som om det vore fel värde på potten.
    För att svara på den bakomliggande orsaken, så var det den mänskliga faktorn som spökade. Av någon underlig anledning så hade jag satt dit ett motstånd på 1k, fast det ska vara 220k. (står ju t.o.m på kretskortet) Facepalm deluxe?

  41. #761
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior
    Neida, en ekstremt vanlig feil å gjøre.

  42. #762
    kvalitemil
    kvalitemil är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Någon som har 100pF MLCC kondningar över? Skulle behöva två ✌️

  43. #763
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Sitter och löder på bräde 3 och hittar en markering jag inte känner igen. Ska det sitta en vanlig 10k resp 4k7-resistor här? Då är hålen för tätt?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1037.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	175,7 KB 
Id:	73445

  44. #764
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Ja, vanliga motstånd. Du får ställa dem upp.

  45. #765
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ställ dem upp!

  46. #766
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Toppen! Tack!

  47. #767
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    102 & 110 lever!

  48. #768
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Hej! en massa tråkigheter har satt stopp för mitt bygge men har funnit mer pepp och tid nu.
    Tänkte beställa komponenterna från tyskland, är det bara MHS233K x2 som fattas i segerfalks BOM?

    Tänkte över mods, kan man få den att pitchtracka? jag tänkte trigga med min MD.
    Vad behöver man göra för att lyckas med detta, är det svårt och vad behöver jag beställa utöver originaldelar?

    lödat nåt enklare kit förut, typ kjelle röstförvrängare, men har en vän som kan hjälpa när jag lödat fast allt i spisen.

    tack tack tack

  49. #769
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oszkar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej! en massa tråkigheter har satt stopp för mitt bygge men har funnit mer pepp och tid nu.
    Tänkte beställa komponenterna från tyskland, är det bara MHS233K x2 som fattas i segerfalks BOM?

    Tänkte över mods, kan man få den att pitchtracka? jag tänkte trigga med min MD.
    Vad behöver man göra för att lyckas med detta, är det svårt och vad behöver jag beställa utöver originaldelar?

    lödat nåt enklare kit förut, typ kjelle röstförvrängare, men har en vän som kan hjälpa när jag lödat fast allt i spisen.

    tack tack tack
    Pitchtrack behöver inte moddas. Den har det!

  50. #770
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Hmm. Den funkade fint innan jag började kalibrera och upptäckte att rotary-switchens lilla grej satt på fel ställe. Tog ut den, vred till vad jag trodde var ett, satte i pluppen. Då upptäckte jag att jag vridit åt fel håll för allt lät väldigt tyst. Gjorde om gjorde rätt och nu funkar kanal B. Kanal A beter sig dock fortfarande som när pluppen satt fel. Några idéer?

    Edit: det löste sig. Lödde om mittenpinnen på switchen.
    Senast redigerat av 834 den 2017-03-27 klockan 22:13.

  51. #771
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    ah, tack! där ser ni hur pass mkt annat man haft o tänka på....

  52. #772
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hmm, skall nog bygga klart min andra om ett par veckor. Lödde lite annat nu i helgen och kände mig inspirerad till att få färdigt #2 snart.

  53. #773
    Katsuragi
    Katsuragi är inte uppkopplad
    Katsuragis avatar
    Veteran
    Det här kanske är fel tråd att fråga i, men vilken sequencer rekommenderar ni för att köra en Syncussion ihop med Elektron-pryttlar för lite enkla technoloopar?

  54. #774
    bettylavett
    bettylavett är inte uppkopplad
    bettylavetts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katsuragi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här kanske är fel tråd att fråga i, men vilken sequencer rekommenderar ni för att köra en Syncussion ihop med Elektron-pryttlar för lite enkla technoloopar?
    Korg sq-1 är ett kul och billigt alternativ! Jag har dålig koll på elektron, men annars funkar ju trigsamplingar fint också, och sequenca direkt från elektronburken (iaf octatrack/analog rhythm)?

  55. #775
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Jag kör analog keys som seq. Funkar hur bra som helst. Övriga elektroner borde gå bra också men då får man nog bara trig. Med A4/AK får man tonhöjd också. Testade SQ-1 med SY-1 i går också. Blir också bra men bara åtta steg om man vill köra båda kanalerna.

  56. #776
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag rekommenderar beatstep pro. Det är vad jag har.

  57. #777
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Katsuragi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här kanske är fel tråd att fråga i, men vilken sequencer rekommenderar ni för att köra en Syncussion ihop med Elektron-pryttlar för lite enkla technoloopar?
    TR-606

  58. #778
    Katsuragi
    Katsuragi är inte uppkopplad
    Katsuragis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TR-606
    Den var lite otippad, det är väl bara ren trig i så fall? Klart jag skulle älska att ha en 606, men de är inte gratis.

  59. #779
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katsuragi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den var lite otippad, det är väl bara ren trig i så fall? Klart jag skulle älska att ha en 606, men de är inte gratis.
    Den har två triggutgångar, en på Low Tom & en på High Tom (sitter just & fepplar med min nyinköpta 606:a)

  60. #780
    bleep
    bleep är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har blivit med sonic potions LXR delvis för att kunna trigga syncussion. Med trigexpansion då.

Liknande ämnen

  1. Syncussion SY-1 klontråden
    Av zthee i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1482
    Senaste inlägg: 2021-02-11, 20:06
  2. Syncussion på ebay
    Av sawtooth i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 106
    Senaste inlägg: 2016-09-08, 13:44
  3. Releasefest Syncussion
    Av zthee i forum Evenemang
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2016-06-17, 11:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •