Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Lästips om musikens ursrprung

  1. #1
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran

    Lästips om musikens ursrprung

    I 1970-talets progressiva rörelse ville Gunnar Valkare påminna om att musik är något tillgängligt, och skrev en bok om att bygga sina instrument själv. I sin nya bok gör han ett mer filosofiskt försök att hitta musikens själva källa.
    Intressant artikel i svenskan om "musikens ursprung". Tänkte att fler kunde ha glädje av den.

  2. #2
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Kul, tack för tipset!

  3. #3
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Instrumentbyggen av det slaget Valkare höll på med måste ha legat i tiden på 70-talet, jag tänker på Iskra som turnerade med en stor uppsättning rätt primitiva instrument. Verkar som en intressant bok, men jag har lite svårt att få tag på Valkares position utifrån recensionen.

  4. #4
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Instrumentbyggen av det slaget Valkare höll på med måste ha legat i tiden på 70-talet, jag tänker på Iskra som turnerade med en stor uppsättning rätt primitiva instrument. Verkar som en intressant bok, men jag har lite svårt att få tag på Valkares position utifrån recensionen.

    Ja det låter ju rätt proggigt på ett sätt. Jag antar att det fanns en lockelse i att inte stödja det USA-imperialistiska musikindustriella komplexet. Sen är det ju rätt intressant att DIY är rätt stort i vissa kretsar nuförtiden, men kanske inte med samma ideologiska motiv.


    Försökte hitta bilder eller film på iskra men hittade till största delen bilder på en fitnessmodell med det namnet. Internet...
    Fanns på spotify iallafall. Rätt smal musik men inte helt charmlös.

  5. #5
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Haha, iskra som fitnessmodell hade jag inte trott! Däremot hittade jag ett punkband med det namnet. Nej, så här ska det ju vara:


    https://youtu.be/7w7HAko1mMo

    70-talets DIY gick ju ofta ut på att bygga nyckelharpa, medan det idag är vanligare att bygga elektroniska grejer. Men till skillnad från den gången verkar det inte vara lika vanligt idag att förklara vad man gör utifrån ideologiska motiv.

Liknande ämnen

  1. Lästips: SvD - "Den svenska synten" (Clavia, Props & TE)
    Av avart i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-10, 17:34
  2. Combichrist (Musikens Hus, GBG 19/2)
    Av madah i forum Evenemang
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 20:44
  3. GGG-09 31 oktober MUSIKENS HUS
    Av DrArthurKrause i forum Evenemang
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-06, 16:27
  4. Lästips: kraftwerk i senaste mojo
    Av lisau i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 21:36
  5. Girlomania 30/3 Gbg Musikens Hus
    Av DrArthurKrause i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 17:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •