Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vilken oscillator skall man ha egentligen? 5U

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    Vilken oscillator skall man ha egentligen? 5U

    Vilken Oscillator skall man ha egentligen? Jag har börjat väcka liv i 5U-drömmen igen efter en avgrundsdjup svacka.

    Jag har alltid varit sugen på Corsynth's.

    Jag tänker att det är den viktigaste biten att hamna rätt på - det blir ju dessutom några stycken i slutändan, och jag vill gärna ha huvudoscillatorerna av samma tillverkare.

    (M)Amon

  2. #2
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag har MOS-LABs Coboler (x2) samt .Coms 106or. Jag kommer få 2x MOS LAB 901or i slutet av månaden så kan säga mer då. Hävdas dessa är lika MOOG originalen även om det skrivits här på 99an att det finns bättre kloner - fast då inte industriellt tillgängliga.

    Men tycker själv och läst andra - som hävdar att .COMs 106or är bäst bang-for-the-buck. Har förstått att Corsynts VCO är väldigt lika 106orna. Sen tycker jag Krisp1s MU-VCO som också är en MOOG clone verkar väldigt intressant. Siktar på 9VCOs i mitt system när jag är klar. Men kort sagt; 106 är bra startpunkt.

    Men är lika myckt tycke och smak som tillgänglighet på funktioner - gillar mest MOON Modular för att Gert är bra att göra business med; men deras VCO är lite i överkant dyra tycker jag. Annars värt att kika på - är en dual design.

  3. #3
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Dotcom 106 är sjukt bra. Rekommenderas

  4. #4
    Stereotactixxx
    Stereotactixxx är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Själv är jag väldigt nöjd med Oakleys fullstora VCO.
    Jag väntar dock på på att få dema ett ex av Krisp1s nya TZ-VCO. Borde dyka upp vilken dag som helst.
    Om den är så bra som den ser ut, då blir den nog den du bör ha. Återstår att se.

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vänd på det, vilken rekommenderas inte?

  6. #6
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vänd på det, vilken rekommenderas inte?
    Ja jag funderade i liknande banor idag. Kanske enklare börja sålla nerifrån.

  7. #7
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Hur långt är ett snöre
    Finns spaltmeter skrivet om vad som låter moog orginal eller inte på muff. Vad är dina preferenser?
    Dock finns det bra skrivet att en osc är bara en osc - det är hela röstarkitekturen som säger hur det egentligen låter. Många hävdar av env + VCA och inte minst filtret påverkar i lika stor grad. Och vill man få de att låta gammel-moog är CP3 mixern viktig för rätt "dist" också. Så du kommer nog inte undan, du får göra som oss andra - testa testa testa vad du gillar Har inte sålt nått än; så börjar på Case 3 i dagarna

  8. #8
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur långt är ett snöre
    Finns spaltmeter skrivet om vad som låter moog orginal eller inte på muff. Vad är dina preferenser?
    Dock finns det bra skrivet att en osc är bara en osc - det är hela röstarkitekturen som säger hur det egentligen låter. Många hävdar av env + VCA och inte minst filtret påverkar i lika stor grad. Och vill man få de att låta gammel-moog är CP3 mixern viktig för rätt "dist" också. Så du kommer nog inte undan, du får göra som oss andra - testa testa testa vad du gillar Har inte sålt nått än; så börjar på Case 3 i dagarna


    Jag är helt obetjänt av sådana flummiga allmängiltiga svar. Jag vill bara veta vilka oscillatorer jag skall satsa på - alternativt inte satsa på

  9. #9
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Jag är helt obetjänt av sådana flummiga allmängiltiga svar. Jag vill bara veta vilka oscillatorer jag skall satsa på - alternativt inte satsa på
    Men vad vill du ha för sorts OSC? Vad är viktigt för dig? Skall den tracka 8 oktaver perfekt aldrig drifta? Behöver du PWM modulation? skall de vara 1U eller kan du rocka loss med breda 3U? Skall du enbart ha 1 osc typ / märke eller kan du tänka dig att ha lite blandat?

    Dotcom 106 är bra, men jag tycker många andra är klart trevligare och för oss i europa blir de lite för dyra med frakt o tull.. rikigt bra som LFO dock.

    Oakley / krisp1 - bra klassisk OSC låter riktigt bra - för mig trevligare än MOTM-300

    MOTM 300 - kanonbra men lite för ren / klinisk kanske och jag gillar inte alls pot´s som om man andas på dem så snurrar de runt..

    Mos-Lab - 921 abb - har ett Mos-lab 8a system nu och det låter stort rikigt stort och är enbart 3u bred hade jag ett större system så kanske 3 st 921b eller fler varit mer MOOG riktigt.

    Mos-Lab - 901abbb - bra men inte fantastiskt och jag måste erkänna att jag blev besviken på dem ju mer jag lyssnade på hur riktiga 901:or låter - dessa saknar en massa karaktär och de har ju ingen PWM modulation alls.. Men de är inte alls dåliga, bara inte det som jag vill ha från Moog 901 kloner..

    Mos-lab - Kobol - specialla OSC som låter magiskt med rätt filter och VCA.

    Corsynth 104 - riktigt bra - en av mina favoriter - har ju även en form av ring modulator på sig.

    De som jag inte testat men jag tror riktigt mycket på är:

    Moon Modular 501D - har provat dem i en väns system och den låter bra och har smarta expandermoduler.

    Synth-werk 901abbb - Han gör dem utan opamps och man kan få dem utan temp regulerande så de driftar mer likt moog 901..

    detta har ju ingenting att göra med vad du gillar, men nu har du mina tankar iaf

  10. #10
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Supersvar, väl värt att begrunda. Jag är medveten om att min fråga kan tyckas ha ett visst subjektivt inslag i sig Jag tänker att det jag främst vill baka samman i är saker sådana som du tar upp + kanske något ytterligare.

    1. Just nu är jag intresserad av "stora" oscillatorer - jag föreställer mig att jag kommer att ha i alla fall tre sådana innan jag börjar fylla på med små, enklare dito. De skall vara välljudande - vad nu det är.

    2. Jag tänker att jag vill arbeta med endast 1 oscillatortyp egentligen, max 2 om man tar sig in på de små. (Jag vill så småningom kunna arbeta med ackord och då skall rösterna hest inte skilja sig åt alldeles för mycket.

    3. Tracking är bra - mitt spelsätt använder ofta stora delar av klaviaturen.

    4. Den måste inte vara "ap"-stabil. Halva poängen med analogt är att det svajjar lite. "Lite". Men den skall såklart inte detuna mitt i spelet. Jag föreställer mig att det inte är ett problem idag ändå.

    5. Byggkvalitet - ja nej inget "andas så vrider vi".

    6. Estetik naturligtvis - men sekundärt lite. De flesta oscillatorer är ganska fula designmässigt. Corsynth har ett litet försprång just här.


    Summa, den skall låta fett och organiskt. Det är prio.

    Amon






    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vad vill du ha för sorts OSC? Vad är viktigt för dig? Skall den tracka 8 oktaver perfekt aldrig drifta? Behöver du PWM modulation? skall de vara 1U eller kan du rocka loss med breda 3U? Skall du enbart ha 1 osc typ / märke eller kan du tänka dig att ha lite blandat?

    Dotcom 106 är bra, men jag tycker många andra är klart trevligare och för oss i europa blir de lite för dyra med frakt o tull.. rikigt bra som LFO dock.

    Oakley / krisp1 - bra klassisk OSC låter riktigt bra - för mig trevligare än MOTM-300

    MOTM 300 - kanonbra men lite för ren / klinisk kanske och jag gillar inte alls pot´s som om man andas på dem så snurrar de runt..

    Mos-Lab - 921 abb - har ett Mos-lab 8a system nu och det låter stort rikigt stort och är enbart 3u bred hade jag ett större system så kanske 3 st 921b eller fler varit mer MOOG riktigt.

    Mos-Lab - 901abbb - bra men inte fantastiskt och jag måste erkänna att jag blev besviken på dem ju mer jag lyssnade på hur riktiga 901:or låter - dessa saknar en massa karaktär och de har ju ingen PWM modulation alls.. Men de är inte alls dåliga, bara inte det som jag vill ha från Moog 901 kloner..

    Mos-lab - Kobol - specialla OSC som låter magiskt med rätt filter och VCA.

    Corsynth 104 - riktigt bra - en av mina favoriter - har ju även en form av ring modulator på sig.

    De som jag inte testat men jag tror riktigt mycket på är:

    Moon Modular 501D - har provat dem i en väns system och den låter bra och har smarta expandermoduler.

    Synth-werk 901abbb - Han gör dem utan opamps och man kan få dem utan temp regulerande så de driftar mer likt moog 901..

    detta har ju ingenting att göra med vad du gillar, men nu har du mina tankar iaf

  11. #11
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Jag är grymt nöjd med mina Yusynth-VCO:er. Låter fett och gött, trackar bra, är temperaturstabila. De får man förstås bygga själv men kostnaden blir låg och jag tror det finns motm-paneler att köpa. Finns iaf dotcom.

    Om du inte vill bygga kanske nån kan görat åt dig. Kolla in dem iaf.

  12. #12
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Yusynth VCO låter kanon på de demos jag hört. Är väl minimoog inspirerade men kanske lite mer stabila.

    Krisp1 Oakley, corsynth 104 eller moon 501D (här får man dubbla VCO:er.. i 2U bredd.. ) hade jag rekomenderat på det du skriver ovan. Om du nu inte vill bygga själv..

Liknande ämnen

  1. Vilken osc skall jag köpa?
    Av Light Head i forum Modularer & sånt
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2015-11-08, 15:19
  2. 5U MU - Vilken Oscillator skall man satsa på?
    Av Amonhoteph i forum Modularer & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-07-27, 14:38
  3. Vilken klavitur skall jag köpa?
    Av macmike i forum Övriga instrument
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 18:56
  4. Vilken XP-verision skall jag välja?
    Av Appel i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-09-05, 19:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •