Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Fjäderreverb och plaskighet

  1. #1
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran

    Fjäderreverb och plaskighet

    Jag kör sedan en tid tillbaka Doepfers fjädermodul, framför allt för den är billig, för att är lätt att byta tank och för att den kan köras hundra procent vått. Jättefina egenskaper på pappret. Problemet är att den för det mesta saknar plaskigheten som gör fjäderreverb så härliga. Det låter mer som en grumlig reverbmatta i bakgrunden, som ett billigt substitut till ett tidigt rackreverb typ (fjäderreverben var väl iofs billiga substitut när de kom, men det är ju inte därför vi gillar dem).

    Hur gör jag för att få till plaskigheten vid transienterna? Även när jag kör en virvel genom fjädern tycker jag att plasket är väldigt mesigt och att det mer är en ful svans. Ibland har jag kört den våta signalen genom ett filter, bandpass eller högpass kan ju bli fint med lite resonans, men jag når inte riktigt enda fram ändå. Att låta signalen trigga ett kuvert som styr filter och vca för enbart den våta signalen. Det kan bli coolt, men inte så lyckas jag framhäva plaskigheten.

    Finns det några andra knep? Fjäderns respons varierar så klart beroende på ljudets karaktär, och skillnaden mellan en stor och en liten tank är inte så enkel som skillnaden mellan stort och litet reverb (ett ljud kan få Doepfers standardtank att skaka som en jordbävning, medan samma ljud låter som en mygga på en mils håll i min nittontumstank).

    När jag har spelat in fjäder via en gitarrstärkare eller när jag ägde Danelectro Springking brukade jag dödsfeta på med kompressor/limiter för att kompensera att det inte gick att få hundra procent våt signal. Alltså pressa upp volymen så att det blir riktigt skvalpigt, och använda gate för att justera svanslängd. Antar att det är ett vanligt förfarande, men i modularen har jag ju kuvert som ersätter gaten, och lyckas inte riktigt få till det ändå.

    Hur låter andra fjädermoduler? Intellijel, etc. De är så jävla mkt dyrare bara.

    Har ni idéer? Eller bara roliga tips på fjäderlekar? Låt höra!

    Här kommer en låt som till stor del är ett långt fjäderreverbsolo: soundcloud.com/ragnar-r-k/tristan

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    I min värld: Längre fjäder, mer plask.

  3. #3
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Hm. Har ju en tank som är bortåt nitton tum, som sagt. Borde leka lite mer med den. Var ett tag sen.

  4. #4
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Skarp komprimering på signalen in i fjädern, pre-EQ för att höja mellan/höga registret, fjädrar som är "tvinnade" på ett sätt som uppmuntrar till sympatisk vibration, inte att smeta ut.
    Senast redigerat av altemark den 2016-06-03 klockan 17:12.

  5. #5
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Hm, cool, jag brukar faktiskt inte göra så mycket med sendsignalen. Tack för tipset.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I min värld: Längre fjäder, mer plask.
    Tvärt om är min erfarenhet Billiga reverb med små tankar plaskar, liksom gitarrstärkare. Dyrare typ Great British Spring och sådana med inhomogena fjädrar (för att motverka just plask-resonans) fungerar mer som en plåt, med hög diffusion.

  7. #7

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tvärt om är min erfarenhet Billiga reverb med små tankar plaskar, liksom gitarrstärkare. Dyrare typ Great British Spring och sådana med inhomogena fjädrar (för att motverka just plask-resonans) fungerar mer som en plåt, med hög diffusion.
    +1

  8. #8
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Min tanke är också att en liten tank inte behöver lika mycket för att kunna plaska till. Men varför låter de gitarrstärkarfjädrar jag haft alltid bäst? Stärkaren färgning begränsar ju tyvärr ljudet ganska mkt ibland, och jag önskar att det gick att få helvått utan att dra om allt, men likt förbannat är de vackraste fjäderljud jag har i gitarrstärkare.

    Apropå det här med att "bra" fjäderreverb inte låter fjäder vill jag berätta hur mycket jag gillar när PAiA promotar sitt fjäderkit:

    You know the problems with spring reverbs - nearly all of them are twangy, boingy, bassy, boomy and noisy. But the Hot Springs is none of these.

    Craig Anderton's innovative design incorporates some of the same tricks that are used to "hot rod" guitar pickups. Instead of a single reverb tank, this design uses two tanks with the input and output transducers connected in such a way that the original audio as well as "sproings" and "boings" are canceled out leaving only clean multiple echoes and reflections.

    Trött på att fjäder låter plaskigt och billigt? Inte nu längre!

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tvärt om är min erfarenhet Billiga reverb med små tankar plaskar, liksom gitarrstärkare. Dyrare typ Great British Spring och sådana med inhomogena fjädrar (för att motverka just plask-resonans) fungerar mer som en plåt, med hög diffusion.
    Vi kanske menar olika med "plask" eftersom GBS är just min första referens när jag tänker fjäder. Jag har en stereo-GBS, en dubbel AKG BX-2 och en liten Bandive (bruna plåtlådan). GBS låter verkligen lyxkateral om man vill, men jag tycker den kan plaska gött om man kör in rätt grejer å rätt sätt.

    Edit: Jag har ju en gitarrstärkare också, en Traynor. Inte dum heller.

    Edit 2: Den Fostex 3180 jag hade sög getrumpa, men plask kunde den...

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    GBS låter verkligen lyxkateral om man vill, men jag tycker den kan plaska gött om man kör in rätt grejer å rätt sätt.
    ...har hyfsat koll på plask eftersom man fick slita hund i sin projektstudio före LXP-1 för att undvika plask i fjädrarna med transienta ljud

  11. #11
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör sedan en tid tillbaka Doepfers fjädermodul, framför allt för den är billig, för att är lätt att byta tank och för att den kan köras hundra procent vått. Jättefina egenskaper på pappret. Problemet är att den för det mesta saknar plaskigheten som gör fjäderreverb så härliga. Det låter mer som en grumlig reverbmatta i bakgrunden, som ett billigt substitut till ett tidigt rackreverb typ (fjäderreverben var väl iofs billiga substitut när de kom, men det är ju inte därför vi gillar dem).

    Hur gör jag för att få till plaskigheten vid transienterna? Även när jag kör en virvel genom fjädern tycker jag att plasket är väldigt mesigt och att det mer är en ful svans. Ibland har jag kört den våta signalen genom ett filter, bandpass eller högpass kan ju bli fint med lite resonans, men jag når inte riktigt enda fram ändå. Att låta signalen trigga ett kuvert som styr filter och vca för enbart den våta signalen. Det kan bli coolt, men inte så lyckas jag framhäva plaskigheten.

    Finns det några andra knep? Fjäderns respons varierar så klart beroende på ljudets karaktär, och skillnaden mellan en stor och en liten tank är inte så enkel som skillnaden mellan stort och litet reverb (ett ljud kan få Doepfers standardtank att skaka som en jordbävning, medan samma ljud låter som en mygga på en mils håll i min nittontumstank).

    När jag har spelat in fjäder via en gitarrstärkare eller när jag ägde Danelectro Springking brukade jag dödsfeta på med kompressor/limiter för att kompensera att det inte gick att få hundra procent våt signal. Alltså pressa upp volymen så att det blir riktigt skvalpigt, och använda gate för att justera svanslängd. Antar att det är ett vanligt förfarande, men i modularen har jag ju kuvert som ersätter gaten, och lyckas inte riktigt få till det ändå.

    Hur låter andra fjädermoduler? Intellijel, etc. De är så jävla mkt dyrare bara.

    Har ni idéer? Eller bara roliga tips på fjäderlekar? Låt höra!

    Här kommer en låt som till stor del är ett långt fjäderreverbsolo: soundcloud.com/ragnar-r-k/tristan
    Kan det vara så att det sitter en limiter i Doepfern?
    Jag har alltid tänkt mig att plasket beror på att något bottnar vid transienter.

  12. #12
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Hmm, intressant teori.

    Fan va crappy skrivet mitt originalinlägg är. Ber om ursäkt.

  13. #13
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Bob Chidlaw har gjort följande analys av fjäderreverb;


    https://youtu.be/IKnJHfHJ5SE

    ...fjädrar för experimentlystna får mig att tänka på KNAS Ekdahl Moisturizer och Vermona Retroverb Lancet.

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Har dar303 kvar sitt slinky-reverb tro?

  15. #15
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har dar303 kvar sitt slinky-reverb tro?
    Va? gjorde han ett reverb av en slinky?

    Funderat ibland när jag gått förbi elstängslet till hästarna. De har ju en sån där gigantisk fjäder.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fjäder.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	22,9 KB 
Id:	79899

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har dar303 kvar sitt slinky-reverb tro?
    Inbyggd trummaskin!


  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    PC-högtalare och slinky ja. Lät förjävligt och underbart.

  18. #18
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min tanke är också att en liten tank inte behöver lika mycket för att kunna plaska till. Men varför låter de gitarrstärkarfjädrar jag haft alltid bäst? Stärkaren färgning begränsar ju tyvärr ljudet ganska mkt ibland, och jag önskar att det gick att få helvått utan att dra om allt, men likt förbannat är de vackraste fjäderljud jag har i gitarrstärkare.

    Apropå det här med att "bra" fjäderreverb inte låter fjäder vill jag berätta hur mycket jag gillar när PAiA promotar sitt fjäderkit:

    You know the problems with spring reverbs - nearly all of them are twangy, boingy, bassy, boomy and noisy. But the Hot Springs is none of these.

    Craig Anderton's innovative design incorporates some of the same tricks that are used to "hot rod" guitar pickups. Instead of a single reverb tank, this design uses two tanks with the input and output transducers connected in such a way that the original audio as well as "sproings" and "boings" are canceled out leaving only clean multiple echoes and reflections.

    Trött på att fjäder låter plaskigt och billigt? Inte nu längre!
    Jag har ett Paia-reverb och det plaskar rätt fint tycker jag iaf :-) Jag tror liksom Oortone att det handlar om vilken nivå man skickar in i fjädrarna. Är det tillräckligt starkt så brukar det skrälla rätt bra. Jag skulle testa att skicka ett mail till Dieter Doepfer och fråga, han brukar ju ofta lägga upp små tips på modifieringar man kan göra på hans moduler. Kanske kan man koppla förbi en ev limiter eller ändra nivåerna för att få mer plask.

  19. #19
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PC-högtalare och slinky ja. Lät förjävligt och underbart.
    Det var väl Jocke Boberg som gjorde det?

  20. #20
    Jonlin
    Jonlin är uppkopplad nu
    Jonlins avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var väl Jocke Boberg som gjorde det?
    Det är väl inte en helt ovanlig DIY-effekt? Jag byggde en två meter lång tank med slinky för 20 år sedan eller så. Gissar på att det var inspirerat av Tape-Op eller liknande.

  21. #21
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    I en del trappuppgångar med smidesräcke verkar det ju finnas en hel del efterklang i själva räcket, i större hus kan det ju bli rätt omfattande kontsruktioner. Kontaktmik och någon slags driver i ett sådant måste väl ge ett rätt bra reverb?

Liknande ämnen

  1. Fjäderreverb?
    Av drdreas i forum Effekter
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2015-03-02, 21:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •