Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Få mastern att svaja?

  1. #1
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior

    Få mastern att svaja?

    Skulle vilja ha någon cpu-lätt plug att lägga på mastern som går att använda för att simulera bandsvaj när jag spelar live. Har tidigare löst det med en delay plug som jag ändrat tid på bara, men det blir så sjukt tungt. Av förklarliga skäl antar jag, allt som ska svaja behöver ju buffras först. Finns det någon lättare lösning för detta eller är det bara att glömma?

    Har fått till det tidigare som i den här låten, men då låg midisignaler osv efter med flera sekunder. Svårt att styra sina grejer live då

    https://soundcloud.com/urtakt/urtakt-eftertid

  2. #2
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Varför inte köra datan genom en Strymon Deco-pedal?

  3. #3
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Du måste nog monitorera den obehandlade signalen i lurar ifall det ska gå att få till.

  4. #4
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Abletons simple delay går att få till pitchsvaj med. Om det är det som efterfrågas.

  5. #5
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Första tiondels sekunden efter att jag läst rubriken tänkte jag:

    Man kapar vajern vid betongfundamentet.

  6. #6
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kapar vajern vid betongfundamentet.
    <3

  7. #7
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Första tiondels sekunden efter att jag läst rubriken tänkte jag:

    Man kapar vajern vid betongfundamentet.
    Hahahahahaha!

  8. #8

    Redaktör
    Chorus på låg intensitet?

    Bandsvaj är både långsamma pitchändringar och snabbt wobbel (wow och flutter), så valfri chorusplugg eller delay med modulation (helst med två LFO:s för att fånga bägge delarna) borde kunna göra det. Annars finns det ju massor av rullbandsimulatorer och bandekopluggar – de senare kan du köra med så kort delaytid som möjligt och 100% wet så får du bara bandeffekten.

    De bättre rullbandpluggarna brukar vara lite tyngre, men då får du ju också överstyrning och liknande färgning på köpet.

  9. #9
    mountkili
    mountkili är inte uppkopplad
    mountkilis avatar
    Senior
    Rätt tung men Waves Kramer Master Tape är nog min absoluta favorit plug sedan ett tag tillbaka. Både som effekt- och master-plug. Har Strymon Deco-pedalen och hoppades att jag skulle få samma feeling med den men har inte riktigt lyckats få till det ännu..

  10. #10
    khak
    khak är inte uppkopplad

    Senior
    Jag gillar U-HEs Satin Tape. värt att tanka ner demo och pröva!

  11. #11
    davyd
    davyd är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    +1 på Satin från u-he.

  12. #12
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Ett tips är att köpa en marantz fältbandare som man kan monitorera direkt från bandet. Det blir såklart en kprt delay då bandet måste färdas från inspelningshuvudet till uppspelningshuvudet. Men på högre hastighet är det såpass kort delay att det till och med går att spela med den som effekt. Men om du kan monitorera med ett par hörlurar innan bandaren kan du köra på riktigt låg hastighet och då svajar det rejält! Om man vill ha riktigt riktigt riktigt mycket svaj så använd en loopkassett!
    Billigare och bättre än alla effektpedaler eller plugins. En annan fördel är att du får ett jävligt gött bandeko på köpet!

  13. #13
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Izotope Vinyl kanske är ett alternativ? Finns att få gratis just nu upptäckte jag för en stund sedan...

  14. #14
    sm2wls
    sm2wls är inte uppkopplad
    sm2wlss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Izotope Vinyl kanske är ett alternativ? Finns att få gratis just nu upptäckte jag för en stund sedan...
    Warp kan nog få till det som efterfrågas

    'Warp: Choose the amount of warping and the warp shape for the record—from no warp to totally melted and warped edges.'

  15. #15
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Du kommer ju alltid få latency, precis som du säger måste ju det som ska svajja buffras först. Däremot, du lär ju inte behöva så lång delaytid. Är ju även möjligt att du skulle kunna åstadkomma liknande fenomen med enbart pitchshift, men gissar att även de algoritmerna introducerar en del latency.

    Och, som sagt, om du behöver kunna ratta/spela tight, monitorera innan svaj...

  16. #16
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Waves har en intressant plugg om man vill svaja i stereo.

    http://www.waves.com/plugins/reel-ad...-bush-reel-adt

  17. #17
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Glömt bort den här tråden, tack för alla svar! Fick till det rätt bra igår när jag testade abletons egna pitchshift plugg, lägga en eller ett par m4l LFOs som styr pitchen så är man hemma rätt bra faktiskt. Blir lite bandsvaj över det hela, utan att hastigheten eller beatet ändrar sig. Latencyn blir snällare oxå eftersom den inte behöver buffra lika mycket..

  18. #18
    anskun
    anskun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hm får jag fråga vad du menar med abletons egna pitchshift plugg? Finns en sådan alltså? Är det M4L?

  19. #19
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av anskun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm får jag fråga vad du menar med abletons egna pitchshift plugg? Finns en sådan alltså? Är det M4L?
    Justja. Jag tänkte på frequency shift-pluggen när jag läste det, pitchshift finns inte bland standardpluggarna. (förutom nästan, man kan köra graindelay 100% wet med 1ms delaytid)

  20. #20
    anskun
    anskun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Aha då är jag med. Skumt att det inte kommer en enkel pitchshift-plug med, det vill väl alla ha på allt? =)

  21. #21
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Alltså, jag gissar att det inte är frequency-shift-pluggen som Imb använt, eftersom den har inbyggd LFO oxå. Så, vilken är det? M4L?

  22. #22
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av anskun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha då är jag med. Skumt att det inte kommer en enkel pitchshift-plug med, det vill väl alla ha på allt? =)
    Ja, det är sjukt synd. En låg-delay pitchshifter skulle vara mumma som del av fx-racks.

  23. #23
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Nej det är freqshift jag menar förstås! Däremot aldrig fattat varför det inte finns en vanlig pitchshifter/autopitch när det finns tuner osv. Använder m4l LFO som följer med original, det är ju överfett att kunna mappa det till vilken parameter man vill. Brukar kedja några LFOs och lägga på roliga filter. Gillar idén om att programmera allt så det känns mänskligt och dynamiskt.

  24. #24
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Jag piratade ner Goodhertz pluginserie och såg att de precis släppt något som heter "WOW" och är en ganska avancerad wow&flutter plugin. Den låter fint och har massa annat kul som kassettdist etc.
    Även deras kompressor som är baserad på sp-303 s vinyl sim har en wow parameter. Den låter tvärgött! Jag tror typ alla deras plugin har någon form av svaj i sig.

  25. #25
    zubox5
    zubox5 är inte uppkopplad
    zubox5s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Abletons simple delay går att få till pitchsvaj med. Om det är det som efterfrågas.
    +1
    Sätt delayet på 100% wet, sync av, link på.
    Mappa en M4L lfo till time.
    Högerklicka och ställ in delayet på "Repitch" också vilket oftast inte är default.
    Borde funka?

  26. #26
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Izotope Vinyl har en svajinställning som låter rätt gött.
    Gratis dessutom.

  27. #27
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av zubox5 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1
    Sätt delayet på 100% wet, sync av, link på.
    Mappa en M4L lfo till time.
    Högerklicka och ställ in delayet på "Repitch" också vilket oftast inte är default.
    Borde funka?
    Bra svar allihop! Det var det där jag kom på av misstag första gången om jag minns rätt, hade den på mastern då och tyvärr blev det väldigt mkt latency då. Därav trådstarten för att hitta ett alternativ. Använder mest frequency shifter nu med ett m4l lfo mappad till fine parametern. Guld!

Liknande ämnen

  1. Chorus på mastern.
    Av SEKVENS i forum Mixning & mastring
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-04-09, 10:58
  2. Reverb på mastern
    Av SEKVENS i forum Mixning & mastring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-03-20, 19:21
  3. Rörpreamp. Skicka mastern ut till...
    Av mv i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 18:24
  4. Dra över mastern på tape?
    Av joresten i forum Mixning & mastring
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 10:48
  5. vibrato genom att svaja med tangenterna..
    Av imported_totti i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-06-29, 19:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •