Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: High end EQ

  1. #1
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran

    High end EQ

    Har blivit ruskigt sugen på en lite dyrare stereo EQ. Sneglat lite på IGS rubber bands, Hammer och great river 2nv. Någon som erfarenhet utav dessa eller har några andra tips värda att kolla upp? Kommer väl försöka få tag i en begagnad så svårt att säga ett maxtak, men Massive passive och curve bender lär vara för dyra.

  2. #2
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Vad är du primärt ute efter?

    Tracking, mixning eller mastring?

  3. #3
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Främst mixning, men gärna en "bred" EQ som inte gör bort sig på mastern heller. Har en Kush Electra sen innan så komplement till den är det tänkt.

  4. #4
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Det jag hört/testat av Hammer låter snyggt, men har jättebreda band, så den är verkligen ingen kirurgisk problemlösare.

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Främst mixning, men gärna en "bred" EQ som inte gör bort sig på mastern heller. Har en Kush Electra sen innan så komplement till den är det tänkt.
    Du nämner tre väldigt olika EQs (ljudmässigt) som alternativ.. så vad är du ute efter? De är alla bra alternativ till ett par Electra för mix-bussen. Jag har mina preferenser, men det är mycket smaksak. Jag predikar gärna om Hammer eftersom jag tycker att den rent ljudmässigt låter betydligt bättre än dyrare burkar som exempelvis Massive Passive som är så populär (men mycket annorlunda). Dess ljudkvalitet är svårslagen i sin prisklass..

  6. #6
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Inte ute efter något speciellt utan som sagt ett komplement till electran. Eftersom det antagligen blir begagnatmarknaden som får styra så är frågan kanske mer efter vad ska jag hålla utkik efter och varför. Alternativen ovan defenierar mer segmentet än ljudideal.

    Hammer hör man ju en del positivt om. Vad är det ni gillar med den? I vad ligger dess styrka?

  7. #7
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag startade en eq-tråd för några månader sedan som det kom upp en del tips i: http://www.99musik.se/showthread.php...och-synpunkter

  8. #8
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Ja just d, den tråden hade jag glömt. Ska kolla, tack!

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hammer hör man ju en del positivt om. Vad är det ni gillar med den? I vad ligger dess styrka?
    Enormt snygg och "modern" färgning. Jag gillar mest HF-bandet på den.. det får nästan vad som helst att låta mer luftigt och fräscht på ett bra sätt. LF-bandet kan tjocka till basen en del på mycket material utan att det börjar låta grötigt eller utsmetat (så länge du inte vräker på orimligt mycket). MF-bandet använde jag mest för att skära bort lite.. och även det lät väldigt snyggt!

    Styrkan är främst den "moderna" färgningen och att den kan grovbalansera mixen utan att det börjar låta gröt som så många andra EQs gör (nu är jag inne på extrem detalj-nivå, men jag körde ett tag min tillsammans med en REQ 2.2 ME och Curve Bender.. den hängde lätt med i svängarna rent ljudmässigt och var ett underbart komplement).

  10. #10
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Tack! Då har man lite koll på Hammer. Någon med erfarenhet utav Rubber Bands eller Pultec i allmänhet? Great River EQ-2NV någon?

  11. #11
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Då har man lite koll på Hammer. Någon med erfarenhet utav Rubber Bands eller Pultec i allmänhet? Great River EQ-2NV någon?
    I eq-väg har jag:
    Rubber Bands ME i 500-format
    Neve 8803
    Pultec-kopior med rör och Carnhilltrafos
    Maag EQ4 (500)
    Phoenix DRS-EQ (500)
    Electrodyne 511 EQ (500)
    Great River Harrison 32 (500)
    Focusrite ISA215, preamp och EQ

    Har inte lyssnat på alla ännu (p.g.a patch bay-problem från yttre helvetet) men hittills, i mina öron, låter ISA fortfarande bäst. Jag tycker de är överlägsna, både filter och eq. Så jäkla lena och fina.

    Det finns en Focusrite Red 2 på Vend, vilket enligt ryktet skall ha samma innandöme som ISA fast med en riktig snygg front Kanske något att ta med i planerna?

  12. #12
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Tack för tipset. Har alltid tänkt focusrite = ljudkort men ska läsa på lite. Du får gärna skriva när du kört en rejäl vända med rubberbands

  13. #13
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tipset. Har alltid tänkt focusrite = ljudkort men ska läsa på lite. Du får gärna skriva när du kört en rejäl vända med rubberbands
    Focusrite har ett super high end-förflutet. Ljudkort är ett senare påhitt.



    https://www.youtube.com/watch?v=bJd8606oNNk

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Rupert Neve jobbade ett tag på Focusrite
    215 är en av höjdpunkterna tillsammans med gamla 110! Red 2 är tyvärr inte lika rolig. Blue 315 är helt OK annars speciellt om man byter ut alla op-amps till bättre/modernare modeller. Dessa EQs spräcker däremot budgeten en del..

  15. #15
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I eq-väg har jag:
    Rubber Bands ME i 500-format
    Neve 8803
    Pultec-kopior med rör och Carnhilltrafos
    Maag EQ4 (500)
    Phoenix DRS-EQ (500)
    Electrodyne 511 EQ (500)
    Great River Harrison 32 (500)
    Focusrite ISA215, preamp och EQ
    Nu har jag börjat snegla åt maag också. Vad har du att säga om den?

Liknande ämnen

  1. All time high? :D
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 73
    Senaste inlägg: 2020-10-11, 19:03
  2. Studio One i 4k (High DPI)
    Av joule i forum Övriga DAW
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2020-01-28, 13:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •