Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 97 av 97

Ämne: The Putney / Jarre-style? - Ris, Ros & kloner

  1. #61
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Vad hände ämnet? Hur började det handla om TTSH priser istället för VCS3?

  2. #62
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det roliga med kultstatusen på VCS3/Synthi är ju att så få provat en eller ens kan urskilja på en skiva vilket som är en sådan. Till skillnad från en TB-303 som de flesta direkt kan urskilja.
    Jag tror det handlar om just om estetiken.. den är snygg och ser spännande ut.


    Men en fråga.. ta DrKorgs phutney som förmodligen är mkt bättre byggd än originalet med större matris..osv. Tycker ni den är värd 120k precis som ett originalet... motivera gärna varför eller varför inte. Är det någon essentiell skillnad?

  3. #63
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men en fråga.. ta DrKorgs phutney som förmodligen är mkt bättre byggd än originalet med större matris..osv. Tycker ni den är värd 120k precis som ett originalet... motivera gärna varför eller varför inte. Är det någon essentiell skillnad?
    Nej, inte värd samma eftersom det inte ÄR originalet.
    På samma sätt som jag tror nya Minimoog re-issuen aldrig kan bli värd samma som originalet heller.

  4. #64
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, inte värd samma eftersom det inte ÄR originalet.
    På samma sätt som jag tror nya Minimoog re-issuen aldrig kan bli värd samma som originalet heller.
    Nej men är det någon essentiell skillnad utöver att det står EMS på den ena...eller handlar det bara om att Picasso har skrivit sitt namn typ.

    För personligen äger jag hellre än BEMI Easel än originalet och en ny MiniMoog hellre än den gamla.... och skulle alla gånger välja en nybyggd Cornwall VCS3/Synthi än en gammal.... eventuellt hellre en Hornet faktiskt (även om den inte är lika snygg)....

    Men jag har aldrig förstått sådant som personkult/idoldyrkan mm heller....

  5. #65
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag har aldrig förstått sådant som personkult/idoldyrkan mm heller....
    Det är inte en person-kult eller idoldyrkan, snarare en vurm för historiska artefakter, måhända VCS3 är relativt ny om man t ex jämför med en 1700-tals stradivarius eller liknande. Men likt en ny fiol vs en stradivarius finns det något i hur vi närmar oss och förhåller oss till ett historiskt instrument vs hur vi förhåller oss till en "re-issue". Detta finns det ju hur många exempel som helst på, inte minst vad det gäller t ex elgitarrer.

  6. #66
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Anledningen till att ingen skulle betala 120k för en DrKorg-Putney är väl för att ingen skulle göra det. Folk köper en VCS3 och tänker att det är en bra investerng (egentligen är den nog bara bra så länge ekononomin är som den är, men har man tur kanske framtidens härskaroligarker är sugna på sånt).

  7. #67
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte en person-kult eller idoldyrkan, snarare en vurm för historiska artefakter, måhända VCS3 är relativt ny om man t ex jämför med en 1700-tals stradivarius eller liknande. Men likt en ny fiol vs en stradivarius finns det något i hur vi närmar oss och förhåller oss till ett historiskt instrument vs hur vi förhåller oss till en "re-issue". Detta finns det ju hur många exempel som helst på, inte minst vad det gäller t ex elgitarrer.
    men då handlar det ju om "touched by god" ungefär... om inga andra egenskaper diffar. Eller i vissa fall som t.ex. nya Moogen som är "förbättrad"

    Sen precis som med Mona Lisa så har ju många av de gamla maskinerna lagats och moddats så mkt att frågan om ad som är original eller ej gällande egenskaper kan ifrågasättas... typ Thesesusskepp.

  8. #68
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Anledningen till att ingen skulle betala 120k för en DrKorg-Putney är väl för att ingen skulle göra det. Folk köper en VCS3 och tänker att det är en bra investerng (egentligen är den nog bara bra så länge ekononomin är som den är, men har man tur kanske framtidens härskaroligarker är sugna på sånt).

    Men var det så att VCS3 inte var just ett samlar eller investeringsobjekt....statussymbol..osv ?!?!? Är det inte så att Mona Lisa egentligen är en Phutney!?

  9. #69
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Alltså. Vad vill du komma fram till emu? Du tycker priserna är galna? Folk är galna? Vcs3 är ett samlarobjekt?

    Att folk är galna är iofs inget nytt. .

  10. #70
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag tror inte någon som köpte syntarna (de som är dyra och hypade idag) i original såg dem som samlarobjekt eller investeringar när det begav sig. Att VCS3 blev så är väl inte konstigare än att Minimoogen blev det?

  11. #71
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men då handlar det ju om "touched by god" ungefär... om inga andra egenskaper diffar. Eller i vissa fall som t.ex. nya Moogen som är "förbättrad".
    Håller inte med. I fallet nya minimoogen får du inte samma resultat eftersom din interaktion med maskinen inte blir samma p g a skillnad, må så vara subtil, i material och beteende. Samma med en VCS3 klon vs orginalet. Och ARP2600 vs TTSH.
    Sen säger jag inte att även de nya klonerna också inte kan vara inspirerande, men inte på exakt samma sätt som originalet.

  12. #72
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det roliga med kultstatusen på VCS3/Synthi är ju att så få provat en eller ens kan urskilja på en skiva vilket som är en sådan. Till skillnad från en TB-303 som de flesta direkt kan urskilja.
    Jag tror det handlar om just om estetiken.. den är snygg och ser spännande ut.


    Men en fråga.. ta DrKorgs phutney som förmodligen är mkt bättre byggd än originalet med större matris..osv. Tycker ni den är värd 120k precis som ett originalet... motivera gärna varför eller varför inte. Är det någon essentiell skillnad?
    Den är värd precis det som någon vill betala för den, svårare än så är det inte.

  13. #73
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  14. #74
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är värd precis det som någon vill betala för den, svårare än så är det inte.
    Öh jo om du läser tidigare inlägg och problematiserar det lite så kan du ju lugnt hota motexempel från flera marknader.. inte minst när det handlar om konst och antikviteter... någon kan lugnt betala kilosalt mkt mer än något är värt och sen aldrig någonsin få igen pengarna... En miljardär kan kanske hosta upp 2 mille för en Phuthney... eller TB-3 bara för att vräka på men det betyder ju inte att dess reella värde är 2 miljoner... ..så fungerar inte marknad eller marknadsvärde eller konstvärde heller.... men det vet du ju redan... du är ju entreprenör

  15. #75
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller inte med. I fallet nya minimoogen får du inte samma resultat eftersom din interaktion med maskinen inte blir samma p g a skillnad, må så vara subtil, i material och beteende. Samma med en VCS3 klon vs orginalet. Och ARP2600 vs TTSH.
    Sen säger jag inte att även de nya klonerna också inte kan vara inspirerande, men inte på exakt samma sätt som originalet.
    Det beror väl lite på i fallet MiniMoogen så är det ganska exakt.. visst du får ju en lite bättre key.. men allt annat är ju valfritt...och när det gäller komponenter så skiljer den ju sig inte nämnvärt i skillnad mot de olika revisionerna i original.

    Samma med VCS3.. finns ju i flera revisioner och även med olika komponenter inom de olika revisionerna..osv... så förmodligen så skiljer sig inte klonerna mer en skillnaden mellan maskinerna i stort.... men visst..replika vore ju att föredra... men efter vilken revision? ..... Roman Easeln mk2 är väl den som borde vara exakt närmast originalet (om man stoppar i rätt komponenter)... förmodligen ingen skillnad mot original...

    Skillnaden är ju ibland ganska stor mellan maskiner... men jag är rätt övertygad att stoppar man en Phutney bakom en originalpanel och ett original bakom en Hornet panel så kommer alla tycka att Phutneyn låter bättre och ge 120k för den

  16. #76
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Öh jo om du läser tidigare inlägg och problematiserar det lite så kan du ju lugnt hota motexempel från flera marknader.. inte minst när det handlar om konst och antikviteter... någon kan lugnt betala kilosalt mkt mer än något är värt och sen aldrig någonsin få igen pengarna... En miljardär kan kanske hosta upp 2 mille för en Phuthney... eller TB-3 bara för att vräka på men det betyder ju inte att dess reella värde är 2 miljoner... ..så fungerar inte marknad eller marknadsvärde eller konstvärde heller.... men det vet du ju redan... du är ju entreprenör
    Enstaka avvikeleser förekommer alltid, men det spelar ingen roll. Det enda andra värdet som kan diskuteras är materialvärdet, men eftersom skiten inte är gjord av guld så blir det inte så intressant. Så, nä, svårare än så är det inte.

  17. #77
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enstaka avvikeleser förekommer alltid, men det spelar ingen roll. Det enda andra värdet som kan diskuteras är materialvärdet, men eftersom skiten inte är gjord av guld så blir det inte så intressant. Så, nä, svårare än så är det inte.
    Nej i och med att det inte handlar om materialvärde så tog jag även konstmarknaden som exempel eller antikmarknaden.. så materialvärde nej.. just därför så är det intressant och knepigt och innehåller betydligt fler manipulerbara komponenter.

  18. #78
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skillnaden är ju ibland ganska stor mellan maskiner... men jag är rätt övertygad att stoppar man en Phutney bakom en originalpanel och ett original bakom en Hornet panel så kommer alla tycka att Phutneyn låter bättre och ge 120k för den
    Du fokuserar för mycket på det ljudgenererande tycker jag, musiker är i hög grad taktila känslomänniskor vilket gör att du inte får samma resultat med annat än samma ljudalstrande komponenter och samma taktila interface.

  19. #79
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Här 99'as det för fullt ser jag!

    Min Phutney är byggd precis lika ruttet som originalet. Inga finkomponenter nånstans. Dock en del dyra gamla grejer.
    Jag får jobba lite på min personkult för att få upp priset ser jag!
    ..fast jag har blivit erbjuden nästan halvvägs till priset emu nämner här i tråden men den är som sagt inte till salu.

    Kan VCS3an låta hiphop? Klart den kan!



    https://soundcloud.com/drkorg/kill-the-mfc-6070

    Har kört rakt in i min nyfunna favoritapp Loopy HD. iPad Looper.
    Ingen processing och inga effekter mer än VCS3ans reverb. Trumman kommer från Loopy resten VCS3.
    Exporterade som något komprimerat format av misstag så det låter extra grumligt.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2016-05-29 21.24.10.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	91,7 KB 
Id:	67657

    Trevlig kväll!

  20. #80
    Nisse
    Nisse är uppkopplad nu
    Nisses avatar
    Senior
    Nä jag svimmar va snyggt bygge! Satfläsk vad inspirierad jag blir till att börja bygga!

  21. #81
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här 99'as det för fullt ser jag!

    Min Phutney är byggd precis lika ruttet som originalet. Inga finkomponenter nånstans. Dock en del dyra gamla grejer.
    Jag får jobba lite på min personkult för att få upp priset ser jag!
    ..fast jag har blivit erbjuden nästan halvvägs till priset emu nämner här i tråden men den är som sagt inte till salu.

    Kan VCS3an låta hiphop? Klart den kan!
    Så snygg.. skulle hellre äga den än originalet

    Men så till den viktigaste frågan: Kan den låta som en TB-303?

  22. #82
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du fokuserar för mycket på det ljudgenererande tycker jag, musiker är i hög grad taktila känslomänniskor vilket gör att du inte får samma resultat med annat än samma ljudalstrande komponenter och samma taktila interface.

    Om det står EMS på

  23. #83
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Det kan väl inte vara annat än att Emu vill ha en

  24. #84
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan väl inte vara annat än att Emu vill ha en
    ...?

  25. #85
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det står EMS på
    Borde ju inte vara så, men just EMS-märket är ju en del av det "historiska kvittot".

  26. #86
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så snygg.. skulle hellre äga den än originalet

    Men så till den viktigaste frågan: Kan den låta som en TB-303?
    Jag och sm0hm fick faktiskt till en skojig auto-acid patch på HSMs VCS3.

  27. #87
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd

    https://youtu.be//watch?v=eEEOYyv_X4g

    11:54 börjar synthi trakterandet

  28. #88
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran

  29. #89
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket intressanta dokument, särskilt Tristan Cary's inställning till VCS3 kloning med tanke nuvarande debatt:
    in fact it's very hard to patent a thing like VCS3 which is an original idea but made of ordinary pre-existing components anyone can buy. You can easily patent something like a new kind of transistor, but hard to cover a general principle.

  30. #90
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    VCS3-klon med digitalmatris, handbyggd från UK. www.Switchtrix.co.uk

    Our VCSP model synthesiser is based on the timeless VCS3 from 1969. Using the original circuit designs and asthetic of the classic machine it has been updated using our new design patch matrix. This is a 16x16 matrix as per the original but uses analogue switches rather than pins to program the synthesiser. Just some of the advantages are no more lost or broken expensive pins, superfast data entry and 64 memories. Using the high specification MAX16442 analogue switch IC’s audio quality and reliablity is assured. Most of the common modifications/enhancements to the synthesiser are Incorporated into the VCSP and can be manufactured using pull pull potentiometers or alternativley toggle switches.

  31. #91
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Finns ett hemmabygge på eBay nu. Utgångspris: 45 000 SEK
    https://www.ebay.com/itm/EMS-VCS3-SY...AAAOSwZeBgBLyu






    Edit: Lade till säljtexten för framtida trådgräv:

    Here is a custom made(switchtrix electronics) VCS3 with a twist!

    Originally commissioned as a standard VCS3 but made in the Synthi 100 style with it's unique collet knobs and front panel design.

    Internally it is a 100% accurate VCS3 but it seemed the perfect platform to add the following additional features.

    All Oscillators use a ten turn dial for accurate tuning,are switchable from audio to LFO and feature individual 1v/Oct switching.The cv level for each oscillator can be adjusted via a fader from 0 to 100%

    Oscillator 1 has a switchable -1 sub octave square wave on the sine output and the ramp has a -2 sub octave.This greatly enhances the available sound timbre or is used as an LFO various syncronised rhymic possibilities.

    Oscillator 2 has variable sync from osc 1 and 3

    Oscillator 3 square output can be switched to a ramp or sample and hold.The triangle output can also be switched to a fixed square or random voltage sampled from the trapezoid output.Lots of unique synced patterns can be created combining pulse from output 1 and the fixed square from output 2

    Input channel one has the common meter to channel patch for inverter patches.Channel two includes a slew circuit

    Enveloper shaper has divide by two or times 10 times plus standard gate input

    Filter has the unslew mod and a series high pass filter on the output

    Output channel 1 has a switchable slew circuit as found on later machines and channel 2 control voltage can be inverted to easily create stereo panning effects

    The 16x16 patch matrix is my own design using 256 analog switches and led's for patching the synth including 32 matrix patch memories.This functions exactly as the original Sealectro matrix.

    The reverb control in is now switchable for osc 1,2,3 shape,reverb,resonance and an external out

    Solid oak cabinet

    Sound samples and video coming soon

    Demo welcome

    Woldwide postage available but final postage cost to be arranged

    Any questions please ask and check my other items for more synthi style goodies coming soon.

    Thanks for looking
    Senast redigerat av outshape den 2021-01-18 klockan 13:38.

  32. #92
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Snyggt bygge!
    Och intressanta moddar + minne = värt!

  33. #93
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Samma snubbe som jag postade, kallar sitt företag Switchtrix. Han gjorde den lite mer inspirerad av Synthi 100 här.

  34. #94
    Nisse
    Nisse är uppkopplad nu
    Nisses avatar
    Senior
    Snygg! Lurar då och då på om man skulle försöka sig på att bygga en klon, men verkar ju vara en utmaning minns sagt...

  35. #95
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Tittar tillbaka på min nördiga fascination över EMS Putney och föreställer mig att t.ex. MFOS noise toaster (se demo nedan) kommer ganska nära min uppfattning av hur VCS3 / Synthi kan användas till klassisk analog fx ("laserpistolskott" eller "trasigtgångjärnundervatten"), för detta begränsade användningsområde kanske Behringers eventuellt kommande lilla fx dosa skulle funka - det får väl framtidens förankring utvisa.

    "Made in Japan"; https://www.youtube.com/watch?v=CRLIMzVooRo

    https://youtu.be/wEDSXJEbs8A

    Finns ju fina kloner byggda av "99:or" inriktat på specifika användningsområden; https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3533718


    Den äldsta svenska inspelningen jag hittat med Putneyn är nog från 1971 t.ex. tolv minuter in i "Framtiden är ett svävande skepp förankrat i forntiden - två timmar över två blå berg med en gök på vardera sidan"; https://www.youtube.com/watch?v=Yya2xWtwF-0&t=719s

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Framti...at_i_forntiden
    Senast redigerat av RX11 den 2023-09-09 klockan 18:33.

  36. #96
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Den här kalibreringen var väldigt imponerande:

    https://youtu.be/4Xm06wI9m28

  37. #97
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns ju fina kloner byggda av "99:or" inriktat på specifika användningsområden; https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3533718
    Äsch...

Liknande ämnen

  1. EMS VCS3
    Av R.Prowazeki i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2017-05-19, 10:07
  2. Rörförstärkar-kloner
    Av hasse_fx i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-01-20, 11:52
  3. 303-test med kloner?
    Av Frebrik i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-06-10, 05:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •