Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Live skickar alla MIDI-kanaler till kanal 1. Hjälp!

  1. #1
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran

    Live skickar alla MIDI-kanaler till kanal 1. Hjälp!

    Totalgrön sitter jag nu fast i Live 9. Jag har en VST som lyssnar på MIDI-kanal 1, 2 och 3 och spelar olika ljud på respektive kanal. Jag har tre MIDI-spår i Live som jag vill mappa till respektive kanal. Hur jag än vrider och vänder så får jag bara alla att skickas till kanal 1 i VST:n. Hur ska jag bära mig åt?

    Jag har även testat att mappa in en MIDI-klaviatur splittad i tre zoner på kanal 1, 2 och 3. Routar jag den genom Live till VST:n kommer det bara in på kanal 1, men om jag startar VST:ns motsvarighet standalone så blir det rätt kanal från keyboarden.

  2. #2
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Google hittade detta: https://forum.ableton.com/viewtopic....207910&start=0
    Kan det vara nåt?

  3. #3
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Du måste ha någon specialgoogle, för min visade minsann inte det där!

    Hur som helst, det där pluginet "External Instrument" som det skrivs om finns inte i Intro-versionen av Live. Är det verkligen så illa att man inte kan åstadkomma en så trivial grej out of the box? Det borde vara integrerat i en DAW:s kärna utan att krångla ut det till plugins tycker jag. Det enda jag vill kunna göra är att sätta vilken MIDI-kanal varje spår ska skicka till och DAW:en ska ge fan i att skriva om det till kanal 1 på mottagarsidan.

    Edit: Ah! Det jag vill göra går visst att åstadkomma utan External Instrument. Inte helt intuitivt och inte heller särskilt väldokumenterat, men för varje MIDI-spår väljer man först VST:n som mottagare och då dyker det upp en ruta under där man väljer kanal. Det är dock inte tydligt att det är en kanalväljare så det var nog därför jag inte hittade den från början.
    Senast redigerat av johey den 2016-05-28 klockan 08:14.

Liknande ämnen

  1. EPS sampler skickar ut oönskade midi-meddelanden till Cubase.
    Av Jim Profit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 10:53
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 08:37
  3. Få en mono kanal till två kanaler ?
    Av Lofi i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 15:59
  4. MIDI-Input problem, alla kanaler aktiveras på alla spår!!!???
    Av DigitalVishnu i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 17:15
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-09-28, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •