Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Räcker min dator till Ableton Suite 9?

  1. #1
    karl.harleman
    karl.harleman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Räcker min dator till Ableton Suite 9?

    Behöver jag köpa en ny dator för att använda Ableton Suite 9, utan problem?

    Jag har en Macbook Pro från mitten av 2010. 2,4 GHz Intel Core 2 Duo. 4GB Ram (uppgraderbart till 8GB).

  2. #2
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Dra hem demon och testa!

  3. #3
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Har en likadan dator och för mig har det funkat helt okej om man inte kört med extern skärm. (Har bara kört dom inbyggda pluggarna och inte överdrivet många åt gången)

    Edit, har iofs ssd i min också.

  4. #4

    Redaktör
    Live i sig och de inbyggda syntarna och effekterna är inte så vansinnigt tunga, utan det beror mer på vilka plugins du använder. Däremot tror jag det kan vara ganska segt – det handlar om en 6 år gammal dator trots allt. (Men det gäller nog i princip alla ljudprogram, ditt arbetssätt och din tolerans för långsamhet.)

  5. #5
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag körde Live på en 11" Macbook Air late 2010. SSD iofs, men annars verkligen ingen snabb burk. Man var tvungen att frysa spår en del, när CPU:n slog i taket, men visst gick det. Och CPU:n i din Macbook Pro må vara rejält slö jämfört med dagens maskiner, men den är nästan dubbelt så snabb som min gamla Air.

  6. #6

    Redaktör
    <yorkshire-varning>Jag har kört Live på en titan-Powerbook med 500MHz G4, utan SSD.</yorkshire>

    Det har varit vanligt att göra musik med laptops sedan åtminstone början av 2000-talet, så ur det perspektivet behöver man inte ha en särskilt modern dator. Men pluggar, program och operativ har ju växt i resursanvändning i liknande takt så det beror ju på vad man använder och hur man jobbar. (Jag har till exempel inte fryst spår på länge, medan tidigare var det mer av en välkommen räddare i nöden.)

    Men det är ju lätt att ladda ner demoversionen och testa själv hur det fungerar på ens dator.

  7. #7
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag kör en 13" MBP 2011, i5 2,3 GHz. Bytt till SSD. Där flyter Live på väldigt smooth. Sen vet jag inte vad det betyder för dig, men det säger kanske något om hur även datorer med några år på nacken kan fungera.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •