Sidan 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 445

Ämne: Tråden om Soundcloud

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

  2. #2
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Perfekt för sådana tråkmånsar som mig som mest gör egen musik och som inte kunde bry mig mindre om DJ-whatever´s ommixning av någon låt jag ändå tycker är skittråkig.

  3. #3
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Ser inget problem för egen del med detta.

  4. #4
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Tråkigt för såna som mig som hellre lyssnar på nya mixset med ny musik än nostalgilyssnar på gamla depeche-låtar på Spotify.

    (Disclaimer: Jag nostalgilyssnar på DM också och älskar det, men jag älskar ännu mer att upptäcka ny musik på Soundclould)

  5. #5
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tråkigt för såna som mig som hellre lyssnar på nya mixset med ny musik än nostalgilyssnar på gamla depeche-låtar på Spotify.

    (Disclaimer: Jag nostalgilyssnar på DM också och älskar det, men jag älskar ännu mer att upptäcka ny musik på Soundclould)
    Finns inte mixcloud för dj-mixar?

    Annars håller jag med övriga i tråden, att fokusera mest på egenskapad musik än mixar tror jag är smart och bra av dem.

  6. #6
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Ytterligare bevis på att (går)dagens upphovsrättighetssystemet inte funkar längre.....

    Personligen stör jag mig nästan på alla mixar i flödet. Vill jag lyssna på mixar hoppar jag in på mixcloud.

  7. #7
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Skulle faktiskt kunna va positivt ändå. Sen kommer väl hur mkt kommersiell musik och grötar sönder allt mer och mer ändå. Så det blir väl aldrig vad det har varit.

    Mix-Cloud finns för mixar ja. Har iofs gillat mkt att ha mixar här också.

  8. #8
    fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    Vem vet de kanske inför en mega-automagisk-DJ-crossfader-algoritm! ;-)

    Edit:
    Kanske lät lite drygt det där va...
    Själv lyssnar jag på båda... låtar och mixar... Sjuuukt tråkigt om alla mixar man har snokat upp försvinner.
    Senast redigerat av fredie_j den 2016-05-16 klockan 20:46.

  9. #9
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Inget problem från mitt användnings/lysningsperspektiv

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Perfekt för sådana tråkmånsar som mig som mest gör egen musik och som inte kunde bry mig mindre om DJ-whatever´s ommixning av någon låt jag ändå tycker är skittråkig.
    Exactly what das Vogel sade!

  11. #11
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Inga som helst problem med det. Borde gjorts för länge sedan, så fort DJ:s struntade i att läsa att de behövde ha publiceringsrätt på allt de postade på SC.

  12. #12
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    varför denna negativa syn på DJs? folk här verkar glada när jag postar DJ-mixar... =)


    OK, hajar att de vill stoppa kids från att posta hemmabakade Rihanna bootlegs

    - MEN -


    techno, DnB, underground house och hiphop, etc, har en Dj-mix/mixtape kultur som integral del av scenen. De får så klart göra vad de vill med sin plattform, men tar de bort ALLA dj-mixar kommer de automatiskt göra sig irrelevanta som kanal för techno..

  13. #13
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    varför denna negativa syn på DJs? folk här verkar glada när jag postar DJ-mixar... =)


    OK, hajar att de vill stoppa kids från att posta hemmabakade Rihanna bootlegs

    - MEN -


    techno, DnB, underground house och hiphop, etc, har en Dj-mix/mixtape kultur som integral del av scenen. De får så klart göra vad de vill med sin plattform, men tar de bort ALLA dj-mixar kommer de automatiskt göra sig irrelevanta som kanal för techno..
    Exakt. Jag känner så ibland här och på andra ställen. Att syntpopparna ger igen på technokulturen. Syntharna fick utstå spe och spä från hårdrockarna om att man bara tryckte på en knapp. Nuförtiden är syntharna medelålders och den populära elektroniska musiken idag är mer åt danshållet och då är det rätt ofta gamla synthare som tycker till om musiken och att den är enkel och tråkig. Zzzzzz.

  14. #14
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Ingen negativ syn på DJ:s i allmänhet. Känns däremot inte som att grundtanken med SC var att folk skulle posta entimmas hopmixningar av låtar som andra äger upphovsrätten till, särskilt som (i alla fall tidigare) det klart stod i villkoren att man ska äga samtliga rättigheter som behövs för det material man postar på SC. Så, DJ:s ovilja att läsa och förstå riskerar leda till att det som var den bästa plattformen för osignade akter att publicera sin musik nu går i graven.

    De DJ:s som nu är sura kan väl starta sin egen tjänst för mixar av material där man inte äger alla (eller ens någon enda) nödvändiga publiceringsrättigheter, kan de lösa avtalen med skivbolagsdrakarna.

  15. #15
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Ligger väl närmare grundtanken än att bli Spotify-utmanare, ändå står vi här

  16. #16
    El_Bruto
    El_Bruto är inte uppkopplad
    El_Brutos avatar
    Senior
    Olika mixsets är det jag lyssnar på mest på SC. Hittar ju massa intressanta låtar på det sättet!

  17. #17
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt. Jag känner så ibland här och på andra ställen. Att syntpopparna ger igen på technokulturen. Syntharna fick utstå spe och spä från hårdrockarna om att man bara tryckte på en knapp. Nuförtiden är syntharna medelålders och den populära elektroniska musiken idag är mer åt danshållet och då är det rätt ofta gamla synthare som tycker till om musiken och att den är enkel och tråkig. Zzzzzz.
    Ser jag en antydan till raljerande där?

  18. #18
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser jag en antydan till raljerande där?
    Ja!

  19. #19
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Du är ju en gammal synthare!
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja!

  20. #20
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja!
    Härligt härligt.

  21. #21
    Psyeric Hybrid
    Psyeric Hybrid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Inget som stör mig, finns ju så många andra sidor for remixer.

  22. #22
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Hehe, nä jag var kanske lite för raljerande. Älskar ju både den absolut senaste technon och gammal synth.
    Tror det speglas både i musiken jag gör och musiken jag försöker lyfta fram på andra sätt.

    Men ibland känner jag att fördomarna som rockerz hade mot oss syntherz har hoppat ett steg och nu är det syntherz som pratar om hur lätt det är att DJ:a, göra techno osv. Mer kärlek åt alla! (Speciellt till synterz, där jag har mitt ursprung )

    För att prata om ursprungsfrågan så är det beklämmande att folk som lägger upp sina egna alster blir drabbade av att DJ's lägger upp sina set med upphovsrättsskyddat material.

    (Personligen har jag 289 spår på Soundcloud och jag tror att ett eller två är mixset.)

  23. #23
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    varför denna negativa syn på DJs? folk här verkar glada när jag postar DJ-mixar... =)


    OK, hajar att de vill stoppa kids från att posta hemmabakade Rihanna bootlegs

    - MEN -


    techno, DnB, underground house och hiphop, etc, har en Dj-mix/mixtape kultur som integral del av scenen. De får så klart göra vad de vill med sin plattform, men tar de bort ALLA dj-mixar kommer de automatiskt göra sig irrelevanta som kanal för techno..
    Precis vad jag tänkte också. dj mixar är nästan uteslutande vad jag lyssnar på på soundcloud. Det käns ju väldigt konstigt om de bärjar deleta användare som t.ex drumcode, med deras drumcode live podcast.

  24. #24
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    meh, precis när min musik börjar dyka upp i andras mixar på sc, vilket jag tyckte va lite kul ändå...

  25. #25
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt. Jag känner så ibland här och på andra ställen. Att syntpopparna ger igen på technokulturen. Syntharna fick utstå spe och spä från hårdrockarna om att man bara tryckte på en knapp. Nuförtiden är syntharna medelålders och den populära elektroniska musiken idag är mer åt danshållet och då är det rätt ofta gamla synthare som tycker till om musiken och att den är enkel och tråkig. Zzzzzz.
    Men snälla... måste det ena alltid ställas mot det andra på det gör forumet? Det ena måste inte vara på det andras bekostnad. Jag lovar, det måste inte vara så. Och alla synthare är inte gubbar. Jag tycker att det är fult och jävligt fördomsfullt att köra den stilen. Byt ut "gamla synthare" mot annan valfri grupp, till exempel någon etnisk grupp. Känns det lika okej att köra samma stil då?

    Jag hajar inte mycket av DJ-kulturen men om den går ut på att lägga på egna trumtakter, basar och snedstämda leads på andras låtar eller att det skal låta som Swedish House Maffi så är jag totalt ointresserad. Jag gillar inte musiken helt enkelt. Jag gillar inte dansband heller. Min smak, eller någon annans smak, har dock inget med musikens existensberättigande att göra. Som jag förstod det så bannas inte sådan här mixmusik på grund av att SC inte gillar den utan för att den ofta läggs upp utan artistens godkännande.

  26. #26
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har inget problem me`t heller.

  27. #27
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men snälla... måste det ena alltid ställas mot det andra på det gör forumet? Det ena måste inte vara på det andras bekostnad. Jag lovar, det måste inte vara så. Och alla synthare är inte gubbar. Jag tycker att det är fult och jävligt fördomsfullt att köra den stilen. Byt ut "gamla synthare" mot annan valfri grupp, till exempel någon etnisk grupp. Känns det lika okej att köra samma stil då?

    Jag hajar inte mycket av DJ-kulturen men om den går ut på att lägga på egna trumtakter, basar och snedstämda leads på andras låtar eller att det skal låta som Swedish House Maffi så är jag totalt ointresserad. Jag gillar inte musiken helt enkelt. Jag gillar inte dansband heller. Min smak, eller någon annans smak, har dock inget med musikens existensberättigande att göra. Som jag förstod det så bannas inte sådan här mixmusik på grund av att SC inte gillar den utan för att den ofta läggs upp utan artistens godkännande.
    Ber om ursäkt igen. Det var kanske lite för raljerande. Mitt inlägg måste ha misstolkats eftersom det var just fördomarna jag angrep, och på det sättet blev mitt inlägg tolkat som en fördomsfull post. Egentligen var mitt inlägg en reflektion om att vi bör vara mer bemötande och inte skriva ner saker vi inte vet så mycket om. Men återigen, det framgick inte och det är jag ledsen för.

    Jag är själv "gubbe" och tillhör definitivt den skara 99:or som sitter med ett helt hav av gamla synthskivor hemma.
    Om du kollar runt lite så märker du nog ändå just de där fördomarna från oss äldre elektronmusiker om hur den elektroniska musiken skapas idag.

    Mindre fördomar generellt är eftersträvansvärt, helt enkelt. Oavsett om det är gentemot oss gubbsyntare eller mot de som är 20 år och älskar att göra mixar i Traktor.
    Tråden spårade ut lite och det är till stor del min förtjänst. Gillar att prata om detta fenomen, men detta var troligtvis fel tråd.

  28. #28
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt. Jag känner så ibland här och på andra ställen. Att syntpopparna ger igen på technokulturen. Syntharna fick utstå spe och spä från hårdrockarna om att man bara tryckte på en knapp. Nuförtiden är syntharna medelålders och den populära elektroniska musiken idag är mer åt danshållet och då är det rätt ofta gamla synthare som tycker till om musiken och att den är enkel och tråkig. Zzzzzz.
    Och jag känner mig inte hemma i någon av kulturerna, gillar ju mest gammelsynt och progressive (TD, KS, JMJ, Vangelis, ELP mm). Syntpop á la DM har mest ett nostalgivärde och långa DJ-mixar är inget som berör (dock beror det förstås på vilken musik som mixas/bearbetas). Men det är ju tycke och smak och jag ser inte DJ-kulturen som "sämre" eller "finare" än någon annan musikalisk genre.

    Jag ser absolut ett värde i att man som DJ-musiker kan publicera sina alster någonstans, kruxet är ju dock det upphovsrättsliga; det är ju originalartisten som inte får betalt om det läggs upp på SC. Hur skulle en laglig musiktjänst för DJ-mixar av upphovsrättsskyddat kunna se ut?

  29. #29
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    Tråden spårade ut lite och det är till stor del min förtjänst. Gillar att prata om detta fenomen, men detta var troligtvis fel tråd.
    Det gör jag med

  30. #30
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... Som jag förstod det så bannas inte sådan här mixmusik på grund av att SC inte gillar den utan för att den ofta läggs upp utan artistens godkännande.

    Försökte dock poängtera att det i fallet techno är underförstått att DJs får använda andra artisters låtar i sina DJ-sets, vare sig de är (in)spelade hemma eller på klubb. Så nej, det handlar inte om att lägga på supersaw-leads på känd popmusik, artikeln handlade om DJ-mixar och ej icke-licenserade remixar, mashups, etc ..

    Vad jag kan se här så verkar folk överhuvudtaget inte ha koll på vad en DJ gör, vad är en DJ-musiker?

  31. #31
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Och till de som tycker det är så jobbigt att det finns Djsets på soundcloud? Det är väl bara att sluta följa folk som lägger upp sådana, eller?

    Kommentarer som ...

    "Perfekt för sådana tråkmånsar som mig som mest gör egen musik och som inte kunde bry mig mindre om DJ-whatever´s ommixning av någon låt jag ändå tycker är skittråkig."

    ... visar faktiskt mest att personen inte läst artikeln alt. förstått den överhuvudtaget, då den inte handlade om remixar. En remix kan vara officiell, och då slipper du den liksom ändå inte trots detta. Epic fail som vi kids säger va ..

  32. #32
    kulig
    kulig är inte uppkopplad
    kuligs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    lite trakigt tycker jag. storre dj-shower kommer nog inte ha nagra problem eftersom de "bara" behover cleara latarna.

    aterigen, och som redan namnts ovan, sa ar det det forlegade juridiska ramverket som vi har att tacka. men det ar valkommet - bakatstravande som detta ger ju bara plats for andra plattformar och nya innovativa ideer!

    vad jag stor mig pa ar att det ar alltid pa dom stora jattarnas villkor. sa fort man insag att upphovsratten for de forsta walt disney
    animeringarna borjade narma sitt slut tog det inte lang tid innan man lyckades forlanga tidsfristen med ett par decennier(?)
    mickey mouse protection act: https://en.wikipedia.org/wiki/Copyri..._Extension_Act

    "folk ar inte sa dumma som du tror, de ar dummare" sa val pappan till stim tillika kassett-skatten?

    btw, har alltid undrat om/till vem SR betalar stim nar de spelar illegala bootlegs/whitelabels? eller kommer dom kanske undan pga nagot "kultur"-kryphal?

    generell soundcloud-kommentar: onskar man kunde skraddarsy sin feed och filtrera bort t. ex reposts som bara spammar feeden...

  33. #33
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Jag är förvirrad. Pratar vi om DJ-mixar som i "mix tape" eller som i "remix av en låt" ?

  34. #34
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är förvirrad. Pratar vi om DJ-mixar som i "mix tape" eller som i "remix av en låt" ?
    I artikeln handlar det i alla fall om dj-mixar/mixtapes.

  35. #35
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I artikeln handlar det i alla fall om dj-mixar/mixtapes.
    Och ska de finnas på soundcloud är det upp till den som lägger upp att i förväg clear:a och betala för alla ev licenskostnader. Tycker det är ett fullt rimligt krav.

    Beträffande Tecno, så skulle det ju i så fall inte vara några problem för mixaren att få tillstånd från upphovsmännen, om det redan är underförstått så att det får spridas fritt, och då vore ju allt frid och fröjd rättighetsmässigt, och SC slipper åka på gigantiska skadestånd. (Vore ju i få fall rätt lämpligt att all sådan techno släpptes med någopn form av CC-licens eller liknande, där det explicit framgick att användning i mixtapes m m är OK och fritt).

  36. #36
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... visar faktiskt mest att personen inte läst artikeln alt. förstått den överhuvudtaget, då den inte handlade om remixar. En remix kan vara officiell, och då slipper du den liksom ändå inte trots detta. Epic fail som vi kids säger va ..
    Men vad härligt att du fick trampa på så. Du fick med att jag varken läst och förstått. Och "epic fail" i slutet som en fin bonus. Det kändes skönt va? Sedan skrev jag "ommixning". Du är väldigt snabb med att tillskriva folk åsikter som du inte vet om de har. Bara för att exempelvis jag ogillar en viss musikstil så innebär det inte att jag tycker att det är jobbigt att den finns.

  37. #37
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Vill bara klargöra. Jag tycker inte upphovsrättslagstiftningen är fantastisk för närvarande, men det är ändå den man måste förhålla sig till, särskilt om man vill driva ett globalt bolag inom audiodistribution som t ex SC gör. Om användare inte följer dessa regler är det bara att stänga av dem, jag förstår uppriktigt inte problemet. Tycker det är upp till gnällande DJ:s att bevisa att de har samtliga rättigheter som krävs för att publicera sin mix. Min spontana gissning är att de inte har det.

    En vettigare lösning för mixtapes (eller för det mesta egentligen) vore väl en tjänst lik SC, men som hade ett stim-liknande system, där man betalade ut royalties med automatik till rättighetshavarna, baserat antingen på automagisk detektion av vad som lyssnas på, eller kanske säkrare, krav att varje uppladdad mix även har en lista över alla verk som ingår i sagda mix.

  38. #38
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av kulig Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "folk ar inte sa dumma som du tror, de ar dummare" sa val pappan till stim tillika kassett-skatten?
    Jösses vilka myter som florerar. En enkel googling och logisk slutledningsförmåga kan ganska lätt utesluta att Stikkan Andersson låg bakom Stims födelse 1923. Bland annat för att han själv föddes 1931.

  39. #39
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Det KAN också vara som så att när soundcloud pratar om "dj-mixar" menar de de där moderna s.k edits när folk loopar upp intron några takter, lägger på ett ballt filter och säger att det är deras remix. Folk som har gamla hederliga skrapiga skivmixar som soundclouds superdator inte upptäcker KANSKE inte behöver oroa sig.

  40. #40
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Okej, jag tror vi alla vet att "DJ" idag är mer än de var 1987, eller 1977 för den delen.

    Några kallas så för att de framträder bakom skivspelare, men i övrigt är musiken egen.
    Några kallas så för att de dammar av gammalt bortglömt, adderar och bygger nytt.
    Några kallas så för att de mixar hits snyggt och får det att gå hem på dansgolvet.
    Några kallas så av sig själva för att de är talanglösa idioter som tror att ett loopat riff och en 4/4 i reason gör susen.

    Jag har respekt för kategori 1-3 även om jag själv inte är särskilt intresserad. Så om mitt inlägg tidigare uppfattades som påhopp så var det inte så. Jo, på kategori 4. Inte annars... <3

  41. #41
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jösses vilka myter som florerar. En enkel googling och logisk slutledningsförmåga kan ganska lätt utesluta att Stikkan Andersson låg bakom Stims födelse 1923. Bland annat för att han själv föddes 1931.
    Myter? Låter snarare som missförstånd. Att hoppa på ett lösryckt citat känns lite onödigt. Det stod mycket annat i inlägget.

    Nu tycker jag vi tar och lugnar ner oss lite. De som inte läst artikeln kan göra så.

    Personligen tror jag inte det blir någon undergång för Soundcloud pga att de tar bort dj-mixar/podcasts. Även om jag gillar de inslagen på Soundcloud. Känns som det är rätt längesen de påbörjade det arbetet. Sen håller jag inte med i deras upphovsrättsjackt alltid. Men de är knappast först. YouTube med flera har varit igång i evigheter.

  42. #42
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej, jag tror vi alla vet att "DJ" idag är mer än de var 1987, eller 1977 för den delen.

    Några kallas så för att de framträder bakom skivspelare, men i övrigt är musiken egen.
    Några kallas så för att de dammar av gammalt bortglömt, adderar och bygger nytt.
    Några kallas så för att de mixar hits snyggt och får det att gå hem på dansgolvet.
    Några kallas så av sig själva för att de är talanglösa idioter som tror att ett loopat riff och en 4/4 i reason gör susen.

    Jag har respekt för kategori 1-3 även om jag själv inte är särskilt intresserad. Så om mitt inlägg tidigare uppfattades som påhopp så var det inte så. Jo, på kategori 4. Inte annars... <3
    Instämmer. F ö lär ju kategori 1 inte ha några prolem med SC i fortsättningen heller. (Förmodligen inte kategori2 heller, gissar att risken att få skivbolagens ilska och sökalgoritmer över sig är betydligt större om man mix:ar "hits")

  43. #43
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Mixcloud är ju bättre ordnat för mixtapes. Nackdelen är du bara kan lyssna på mixarna och inte ladda hem dom.
    Men å andra sidan så finns det tracklists och länkar till köp via Juno osv osv.

    Även om du inte lägger in tracklisten själv så brukar det mesta listas per automatik.

  44. #44
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Myter? Låter snarare som missförstånd. Att hoppa på ett lösryckt citat känns lite onödigt. Det stod mycket annat i inlägget.

    Nu tycker jag vi tar och lugnar ner oss lite. De som inte läst artikeln kan göra så.

    Personligen tror jag inte det blir någon undergång för Soundcloud pga att de tar bort dj-mixar/podcasts. Även om jag gillar de inslagen på Soundcloud. Känns som det är rätt längesen de påbörjade det arbetet. Sen håller jag inte med i deras upphovsrättsjackt alltid. Men de är knappast först. YouTube med flera har varit igång i evigheter.
    Huh? Jag är coollugn. Finns dock anledning att bemöta osakliga attacker mot och myter om upphovsrätten och Stim, så jäkla många sätt för oss artister att få in någon ersättning finns det inte och det florerar en massa knas.

    Men visst, uppfattades det som raljerande ber jag om ursäkt, skrevs med ett snett leende.

  45. #45
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Alla lugnar ner sig!

    Missförstånd om tonläge och annat. Utrett. Åter ämnet.

  46. #46
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vad härligt att du fick trampa på så. Du fick med att jag varken läst och förstått. Och "epic fail" i slutet som en fin bonus. Det kändes skönt va? Sedan skrev jag "ommixning". Du är väldigt snabb med att tillskriva folk åsikter som du inte vet om de har. Bara för att exempelvis jag ogillar en viss musikstil så innebär det inte att jag tycker att det är jobbigt att den finns.
    Min poäng var just att du vädrade din nedlåtande åsikt mot ngt artikeln inte handlade om. Det var ju du som skrev hur skönt det skulle vara om sånt du tyckte var tråkigt försvann. Och hur du, till skillnad mot "DJs" var så mycket bättre då du minsann gjorde egen musik. Med det så är du (kanske omedvetet) nedlåtande mot sånna som mig, outshape, mfl, som DJar på klubb i varierande utsträckning..

  47. #47
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Låt Trump ta över SC!


    https://youtu.be/HUMjK00u6JY

  48. #48
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min poäng var just att du vädrade din nedlåtande åsikt mot ngt artikeln inte handlade om. Det var ju du som skrev hur skönt det skulle vara om sånt du tyckte var tråkigt försvann. Och hur du, till skillnad mot "DJs" var så mycket bättre då du minsann gjorde egen musik. Med det så är du (kanske omedvetet) nedlåtande mot sånna som mig, outshape, mfl, som DJar på klubb i varierande utsträckning..
    Såvitt jag förstått saken gör du även egen musik, så jag förstår inte riktigt varför du ska ta åt dig.

    Den där Outshape däremot...

  49. #49
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Huh? Jag är coollugn. Finns dock anledning att bemöta osakliga attacker mot och myter om upphovsrätten och Stim, så jäkla många sätt för oss artister att få in någon ersättning finns det inte och det florerar en massa knas.

    Men visst, uppfattades det som raljerande ber jag om ursäkt, skrevs med ett snett leende.
    Skilling, min kommentar om att lugna ner sig var inte personligt riktad mot dig. Utan till alla. Det började bli lite gliringar hit och dit i onödan.

    Som jag nämnde tidigare. Jag gillar DJ-mixar på Soundcloud men kan lika gärna gå till Mixcloud. Skulle inte sakna dem på Soundcloud. Men upphovsrättsjakten kan bli lite skev ibland då det sker per automatik med hjälp av fingerprinting. Storbolagen knuffar naturligtvis på detta.

    Tror inte Soundcloud kommer gå under. Men utvecklas kanske till en annan typ av tjänst i framtiden.

    Jag är alltid kluven. Delaktig i en bransch (tv/film/reklam-musik) som gärna ser hårdare kontroll samtidigt som jag vill att folk ska kunna ha friheter att nyttja musiken.

  50. #50
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och ska de finnas på soundcloud är det upp till den som lägger upp att i förväg clear:a och betala för alla ev licenskostnader. Tycker det är ett fullt rimligt krav.
    Absolut!

  51. #51
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min poäng var just att du vädrade din nedlåtande åsikt mot ngt artikeln inte handlade om. Det var ju du som skrev hur skönt det skulle vara om sånt du tyckte var tråkigt försvann. Och hur du, till skillnad mot "DJs" var så mycket bättre då du minsann gjorde egen musik. Med det så är du (kanske omedvetet) nedlåtande mot sånna som mig, outshape, mfl, som DJar på klubb i varierande utsträckning..
    Var någonstans skriver jag hur skönt det skulle vara om sånt jag tyckte var tråkigt försvann? Citera gärna det stycket. Värderingarna verkar mest du stå för. Jag är och förblir ointresserad av DJ:s som mixar om andras musik. Ligger det en värdering i det?

  52. #52
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Om man nu är så ihärdiga att hitta på algoritmer, varför bygger man inte en som kan mixa musik rätt hyfsat? Traktor kan väl det nästan per automatik? Således, bygg en playlist och låtarna spelas som en mix om inte annat med mjuka och långa fades mellan sig. Artisten plockar bort sin låt: inga problem, då faller den ur playlisten bara. Inför en bpmräknare som funkar skitbra så kan man även söka på trax inom önskat spann. You can be the DJ.

  53. #53
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man nu är så ihärdiga att hitta på algoritmer, varför bygger man inte en som kan mixa musik rätt hyfsat? Traktor kan väl det nästan per automatik? Således, bygg en playlist och låtarna spelas som en mix om inte annat med mjuka och långa fades mellan sig. Artisten plockar bort sin låt: inga problem, då faller den ur playlisten bara. Inför en bpmräknare som funkar skitbra så kan man även söka på trax inom önskat spann. You can be the DJ.
    Det låter ju som en jättebra idé! Låt oss göra likadant med musikproduktion också, det kommer att bli skitbra.

    [/ironi]

  54. #54
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du tar detta som ett angrepp på DJ'ande? Det är inte alls meningen, men visst, i ett perspektiv skulle man kunna tänka sig att man fick redigera sin playlist så man fick plocka 10 sekunder från vad man ville hur man ville och köra fyra spår på varann, risken är ju dock att folk plockar bort låten man trixar med, så då skulle den behöva låsas på något vis, så det blev svårare att radera den.

    För övrigt: Du vet att jag gillar bra DJ's och bra klubbar.

  55. #55
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Inget angrepp! En dålig idé.

    Måste det mixas? Jag menar antingen så gör en DJ det med känsla och personlighet samt lite inövade skills eller så kanske det kan vara?

  56. #56
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Soundcloud kan ju anställa oss så vi kan komma med lysande idéer och få lön oxå...

  57. #57
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var någonstans skriver jag hur skönt det skulle vara om sånt jag tyckte var tråkigt försvann? Citera gärna det stycket. Värderingarna verkar mest du stå för. Jag är och förblir ointresserad av DJ:s som mixar om andras musik. Ligger det en värdering i det?

    "Perfekt för sådana tråkmånsar som mig som mest gör egen musik och som inte kunde bry mig mindre om DJ-whatever´s ommixning av någon låt jag ändå tycker är skittråkig."

    Mao så tycker du det är bra att det plockas bort /bannas (iom att artikeln handlade om att plocka bort/banna material) för att du anser det vara ointressant och tråkigt, eller? Förklara gärna hur du tänkte..

    Tror först och främst du förväxlar Dj-mixar med ommix/remix - de är inte samma sak. Artikeln i sin tur handlade inte om ommixar (som jag översätter till remix, då du sen beskrev med ngn som tar saker från orginallåten, lägger på supersaw, etc) utan om just DJ-mixar. "Ommixar" som du beskrev slipper du inte då dessa som sagt kan vara officiella med, och iom storbolagens intåg kommer du snarare få mer av den varan, fler David Guettas och Avicis, då storbolagen får styra vad som hamnar som trending, etc..
    Senast redigerat av Nihad den 2016-05-17 klockan 12:37.

  58. #58
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Blackroom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste det mixas? Jag menar antingen så gör en DJ det med känsla och personlighet samt lite inövade skills eller så kanske det kan vara?
    Precis min tanke. Inga skills = skendränkning.

    edit. (hittade tottes gamla mixtape "dj dränkdenfan")

  59. #59
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    (Det störigaste med SC just nu är väl mera att det börjar få Myspacesyndromet: Spamföljare som egentligen är konstiga låtsastjejer man ska frestas att kommunicera med eller vad det nu handlar om...)

  60. #60
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Trycka på sync-knapp=skendränkning

    - - - Uppdaterad - - -

    backslick=skendränkning

Liknande ämnen

  1. Svar: 50
    Senaste inlägg: 2014-11-10, 15:33
  2. soundcloud
    Av Modulation i forum Nyheter
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-09-08, 13:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •