Sidan 5 av 9 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SistaSista
Resultat 241 till 300 av 535

Ämne: Nava - 909 klon. Byggtråd

  1. #241
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kollade min IO board lite snabbt imorse. Bla allla 12 kohm motstånd verkade mäta 6.5 kohm. Hmm... va fan. Undrar ifall Mouser stoppat i fel i påsen? =p Ska kolla mera noga när jag kommer hem. Finns väl inte ens några 6.5 kohm med i bygget?

    Kanske är fel här som gör längre volym på middle tom + dist/överdriven på hi tom?

    Finns 1st 12 kohm i kaggen också Ska kolla den också sen, isf är det avgjort.
    Du kan inte mäta ett motstånd som är inkopplat i en krets och vänta dig att det har samma värde. Värden påverkas av kretsen. Så du måste avlöda ett motstånd och mäta det för att veta dess riktiga värde.

  2. #242
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan inte mäta ett motstånd som är inkopplat i en krets och vänta dig att det har samma värde. Värden påverkas av kretsen. Så du måste avlöda ett motstånd och mäta det för att veta dess riktiga värde.
    Oh, fan. Trodde motstånd gick bra att mäta? Alltid stämt överens på alla andra delar i bygget då jag mätt. Mätte ex. alla motstånd i Ride/Crash sektionen och precis alla stämde i värde mot listan.


    Då blir ju felsökning sjuuukt drygt.

  3. #243
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oh, fan. Trodde motstånd gick bra att mäta? Alltid stämt överens på alla andra delar i bygget då jag mätt. Mätte ex. alla motstånd i Ride/Crash sektionen och precis alla stämde i värde mot listan.


    Då blir ju felsökning sjuuukt drygt.
    Det kan de göra om du har tur. Men sitter det parallella motstånd mellan de två punkterna du mäter så ger de andra värden. Och andra komponenter kan också påverka.

    Läs bara av färgkoden på motstånden. Det sker i stort sett aldrig att denna är fel.

  4. #244
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan de göra om du har tur. Men sitter det parallella motstånd mellan de två punkterna du mäter så ger de andra värden. Och andra komponenter kan också påverka.

    Läs bara av färgkoden på motstånden. Det sker i stort sett aldrig att denna är fel.
    Jag mäter endast på motståndets 2 ben mot kroppen. Så motstånden påverkas alltså ifall dom är anslutna till andra motstånd/komponenter?

  5. #245
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag mäter endast på motståndets 2 ben mot kroppen. Så motstånden påverkas alltså ifall dom är anslutna till andra motstånd/komponenter?
    Ja det gör det. Blir ju en spänningsdelning från proben i "andra" riktningen också.
    Så försök kolla färgkoder.

  6. #246
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonnem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funkade finfint, inget fel på själva ic då.

    Kan någon snälla kolla volten på IC61 pin1 (crash), jag har nämligen nada =0V där och jag tror att det borde vara annat.
    Har inte kommit så långt än, men om pin1 är den som har en svart kvadrat på silkscreen, så innebär det ju att den ska ha 5V. Tror alla vcc är markerade på silkscreen med kvadrat, rektangel el cirkel beroende på spänningen som ska finnas där.

  7. #247
    jonnem
    jonnem är inte uppkopplad
    jonnems avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte kommit så långt än, men om pin1 är den som har en svart kvadrat på silkscreen, så innebär det ju att den ska ha 5V. Tror alla vcc är markerade på silkscreen med kvadrat, rektangel el cirkel beroende på spänningen som ska finnas där.
    Har ringat in den jag menar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	100,0 KB 
Id:	67982

  8. #248
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Just 5v saknade jag också tills jag kopplat in sista kablagen från IOkortet, de sladdarna som ska gå till en 6polig eller 8polig kontakt nära CPU på sequencerkortet.

  9. #249
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Har du fått hjälp jonnem? Jag fastnade framför Yocto problemen och hann inte mäta Navan ikväll

  10. #250
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ska tydligen funka att trigga, men silkscreenen är fel för triggpunkten på HH, den ska vara två motstånd ner eller upp (sitter tre motstånd precis bredvid varandra och pilen pekar på det nedersta fast det ska vara det översta)
    Jag byggde klart hi-haten nu och triggade på den punkt som nyd sa - funkade bra. Men precis som nyd, så var hat:en lägre än de andra ljuden. OCH, volympoten var inverterad (?!), jag skruvade för höjning, så sänktes ljudet..
    Men detta kan ju vara artefakter som löser sig när bygget är klart - eftersom jag då kommer ha instrumentväljare mellan open och short hat mm.

  11. #251
    jonnem
    jonnem är inte uppkopplad
    jonnems avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du fått hjälp jonnem? Jag fastnade framför Yocto problemen och hann inte mäta Navan ikväll
    Ingen fara drifter, jag tror att jag måste vara lite mer strukturerad när det gäller mitt felsökande. Just nu så far jag från instrument till nästa utan att anteckna etc.

    Nu börjar jag med hitom och fortsätter med resten när den är funkis.

    Tänkte läga upp ett ljudexempel på hur den låter just nu, så kanske ni som bygger kan tipsa mig om vart jag ska börja kolla...

    https://soundcloud.com/ennoi/hitom

    Lyssnar man noga på sista halvan av ljudfilen så kan man höra när jag ändrar pitch på hitom utan att den triggas. Den låter alltså väldigt svagt hela tiden.
    Senast redigerat av jonnem den 2016-06-16 klockan 19:55. Anledning: ljudexempel

  12. #252
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag har mätt. Där punkten är finns inget. Men på andra sidan är det 5Volt. Båda kablarna idragna. Den med 6 kablar + Strömkablarna.

  13. #253
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonnem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen fara drifter, jag tror att jag måste vara lite mer strukturerad när det gäller mitt felsökande. Just nu så far jag från instrument till nästa utan att anteckna etc.

    Nu börjar jag med hitom och fortsätter med resten när den är funkis.

    Tänkte läga upp ett ljudexempel på hur den låter just nu, så kanske ni som bygger kan tipsa mig om vart jag ska börja kolla...

    https://soundcloud.com/ennoi/hitom

    Lyssnar man noga på sista halvan av ljudfilen så kan man höra när jag ändrar pitch på hitom utan att den triggas. Den låter alltså väldigt svagt hela tiden.
    Om jag bara får spåna helt fritt (och ta detta med en nypa salt..). Om den distar när den triggar och samtidigt låter när den inte triggar, så känns det ju som att det är en transistor som öppnar för mycket/ej stänger helt. Så kanske är då gate-spänningen på denna hypotetiska transistor för hög?
    När den inte triggar, så borde väl de flesta transistor-gatearna ha en spänning som motsvarar att den är "stängd". Så kanske kolla specarna för transistorernas gate spänning för öppen/stängd och sen mät på alla när du triggar/inte triggar.
    MEN - Jag har väldigt lite erfarenhet av felsökning, så som sagt, jag kan vara helt ute och cykla..

  14. #254
    jonnem
    jonnem är inte uppkopplad
    jonnems avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har mätt. Där punkten är finns inget. Men på andra sidan är det 5Volt. Båda kablarna idragna. Den med 6 kablar + Strömkablarna.
    Okej, tack!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag bara får spåna helt fritt (och ta detta med en nypa salt..). Om den distar när den triggar och samtidigt låter när den inte triggar, så känns det ju som att det är en transistor som öppnar för mycket/ej stänger helt. Så kanske är då gate-spänningen på denna hypotetiska transistor för hög?
    När den inte triggar, så borde väl de flesta transistor-gatearna ha en spänning som motsvarar att den är "stängd". Så kanske kolla specarna för transistorernas gate spänning för öppen/stängd och sen mät på alla när du triggar/inte triggar.
    MEN - Jag har väldigt lite erfarenhet av felsökning, så som sagt, jag kan vara helt ute och cykla..
    Kanon! Där har jag något att kolla upp, tackar!

  15. #255
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonnem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej, tack!

    - - - Uppdaterad - - -



    Kanon! Där har jag något att kolla upp, tackar!
    Sen är jag lite osäker på om en transistor verkligen fungerar så (varjefall kring antagandet att en "för" hög gate-spänning skulle kunna orsaka dist). Men att den inte stänger och därmed "läcker" känns troligt om man tittar på ström genom en transistor som funktion av gate-spänning.

  16. #256
    jonnem
    jonnem är inte uppkopplad
    jonnems avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen är jag lite osäker på om en transistor verkligen fungerar så (varjefall kring antagandet att en "för" hög gate-spänning skulle kunna orsaka dist). Men att den inte stänger och därmed "läcker" känns troligt om man tittar på ström genom en transistor som funktion av gate-spänning.
    Håller med dig angående läckandet, låter mycket troligt att det är knas med någon av transistorerna. Ska se om jag hinner kolla lite innan jobbet, annars blir det i kväll

    Tack så länge!

  17. #257
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Precis kollat alla motstånd på min high tom + dess motsv. på i/o kortet. Inga fel där iaf för mig. Frågan är vad man kollar nu då.

  18. #258
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag byggde klart hi-haten nu och triggade på den punkt som nyd sa - funkade bra. Men precis som nyd, så var hat:en lägre än de andra ljuden. OCH, volympoten var inverterad (?!), jag skruvade för höjning, så sänktes ljudet..
    Men detta kan ju vara artefakter som löser sig när bygget är klart - eftersom jag då kommer ha instrumentväljare mellan open och short hat mm.
    Ok, jag hade ju inte installerat SIL8-opampen som var på sektionen för crash/ride innan jag testade hi-hat, därför funkade det märkligt. Nu när crash/ride också är klara, så funkar hi-haten fint. Och crash/ride funkar som de ska. Jag var sjukt noga med att inte korta någon av de tighta punkterna som orsakat problem för andra byggare.
    Så, nu är alla ljud klara och verifierade - dags att ge sig på sequencern..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	all sounds done.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	102,2 KB 
Id:	68073

  19. #259
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Kanon! :-) Passa ölen bara! Ett spill och den är ruined for life! ;-)

  20. #260
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanon! :-) Passa ölen bara! Ett spill och den är ruined for life! ;-)
    Hallonsaftmannen!

  21. #261
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hallonsaftmannen!
    Sant! Några droppar hallonsaft på min TR-808, slutade med att jag fick byta precis alla tact switchar på den!

    En skvätt öl på min Korg Microkey = stendöd... trots rengöring med isoprop osv. Så se upp för fan! =)

  22. #262
    jonnem
    jonnem är inte uppkopplad
    jonnems avatar
    Senior
    Kan någon kolla om Q38 och dom 2 motstånden nedanför ska ha kontakt, please?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	90,8 KB 
Id:	68080

  23. #263
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sant! Några droppar hallonsaft på min TR-808, slutade med att jag fick byta precis alla tact switchar på den!

    En skvätt öl på min Korg Microkey = stendöd... trots rengöring med isoprop osv. Så se upp för fan! =)
    Ömtålig skit - jag hällde ett glas körsbärsvin över mixer och remotepanelen till min Fostexbandare. Båda rullar utan tjafs. Men kladdigt blev det.

  24. #264
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonnem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan någon kolla om Q38 och dom 2 motstånden nedanför ska ha kontakt, please?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	90,8 KB 
Id:	68080
    Japp, det är R230 och R494 och de är båda kopplade till Q38. Så de ska ha kontakt

  25. #265
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanon! :-) Passa ölen bara! Ett spill och den är ruined for life! ;-)
    Det var ett glas öl för att förhöja stilleben-känslan - dricker gör jag en bit bort Men tack för varningen

  26. #266
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Har någon samma problem som jag med för låg Mid Tom volym + för hög på Hi Tom?

  27. #267
    jonnem
    jonnem är inte uppkopplad
    jonnems avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, det är R230 och R494 och de är båda kopplade till Q38. Så de ska ha kontakt
    Okej, tack! (fan, trodde jag hittat ett fel)

  28. #268
    jonnem
    jonnem är inte uppkopplad
    jonnems avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har någon samma problem som jag med för låg Mid Tom volym + för hög på Hi Tom?
    Low och mid låter normalt men min high har väldig hög volym + att den distar/overdrive typ.

    Satt hela dagen igår och felsökte på mina icke fungerade instrument och hittade ingenting...

  29. #269
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Distar hi-tom både på individual out och på main?

  30. #270
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Distar hi-tom både på individual out och på main?

    Japp. Allt över 50% på Hi Toms volympot får den att dista och på högsta helt spräckt.

    Kollat alla motstånd + kondensatorer.
    Vissa punkter sitter ju astajt ihop men jag förmodar att dom ska gå ihop.
    Punkterna nere vid VCO3 exempelvis...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	98,1 KB 
Id:	68093

  31. #271
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp. Allt över 50% på Hi Toms volympot får den att dista och på högsta helt spräckt.

    Kollat alla motstånd + kondensatorer.
    Vissa punkter sitter ju astajt ihop men jag förmodar att dom ska gå ihop.
    Punkterna nere vid VCO3 exempelvis...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	98,1 KB 
Id:	68093
    Hur är volymen på den när den är på 50% då? alltså i relation till övriga ljud? För om det är ok volym där, så kanske man skulle ha en annan pot? Med annat värde.

    Och kolla i schemat för att se om punkter ska vara kopplade el ej, enda sättet att veta

  32. #272
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    drifter, hade du +5V på sequenserdelens IC innan alla kablar var ditsatta? Jag har +15 o -15 på de kretsar i den delen som ska ha 15v, men inget på 5v. I 'analogidelen' t ex på cymbalerna finns min +5 men ej nere på sequencern.
    Hur gjorde du här? För nu är jag i samma läge - inga 5V på några punkter i seq-delen, men +5 på de ställen där de ska vara det uppe i cymbal/ride och hihat. Ska man bara köra på ändå? När kommer 5V till seq delen?

  33. #273
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Tror 5Volt + GND går in till seqdelen på kablarna separat via 8-pin kontakten. Display osv funkar inte utan den inkopplad. Tror det nämns i beskrivningen också.

    Men jag mätte ingenting alls vid seq. bygget.

  34. #274
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Aha, det hade jag missat - för när man bygger seq så står det efter man monterat trimmersarna att man ska kolla spänning innan man monterar IC's, men i det läget kan man ju inte ha 5V om inte den 8-polskontakten är ditsatt.. Jaja, det är direkt från 5V-matningen till Vcc på de ICs i seq-delen, så jag kan ju mäta kontinuiteten ivarjefall. Fins, så blir det att montera lite ICs imorgon då Tack för hjälpen!

  35. #275
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Ok, ännu en disclaimer här: Jag är en novis. Jag har troligen fel. Men jag vill lära mig och jag vill försöka, så:
    Har tittat lite på schemat ang Hi-Tom och hittat intressanta punkter att kolla (behövs troligen ett oscilloskop för detta).
    Men det är ju 3 nästan identiska kretsar (ljudalstrarna?) som jag markerat med svart streckad linje. Enda skillnaden med dessa är olika värden på kondingarna som sitter vid feedback till respektive Op-Amp, som då fungerar som filter. Då borde ju de 3 punkterna som är markerade med blåa cirklar ha samma signal - kolla så att de har det.

    Sen kan man ju kolla de punkter som jag markerat med röda cirklar för att kontrollera att ingen av signalerna ut från varje nu filtrerad ljudalstrare är distad. Jag tror inte amplituden påverkas jättemycket av filtreringen, så de borde ha ungefär samma amplitud alla 3. Och här borde man ha signal hela tiden, även när man inte triggar.

    Sen är de de punkter som jag markerat med gul cirkel - där tror jag inte man ska ha nån signal utan att man triggar, eftersom det verkar vara en transistor med en diskret funktion som stänger eller öppnar.
    Vid trigg så kan man ju då jämföra varje del, alltså jämföra signal vid röd, respektive gul cirkel, för att se om det distar pga den delen.
    EDIT: De gula punkterna efter den längst till vänster blir ju en summerad signal av ljudalstrarna tidigare. Men man kanske ändå kan upptäcka om det skulle dista nånstans på vägen.

    Den sista gula circelns punkt är ju sen intressant att jämföra med HT_OUT vid olika värden på VR18 som är volymen för HiTom, för att se om den ger för mycket feedback in i OpAmp och då kanske distar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HiTom.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	100,6 KB 
Id:	68111
    Senast redigerat av AonFluX den 2016-06-21 klockan 10:25.

  36. #276
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Är det någon som har koll på ifall navan har samma svajiga sequencer (ostadiga) som original 909?

  37. #277
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stealthtank Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som har koll på ifall navan har samma svajiga sequencer (ostadiga) som original 909?
    Troligen inte eftersom det är en annan CPU och helt nyskrivet OS om jag förstått rätt.

  38. #278
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Ifall du menar "shuffle" så svar ja. Det är ju det som får den att svänga. :-)

  39. #279
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    909 har shuffle, men också en lite otight sequencer som ger sväng.

  40. #280
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Min sockel till Snare IC't har börjat glappa. Räcker med att bara vända på kortet så försvinner rösten. Hmm. Ska man våga löda fast IC't istället? Har en sådan där sockel med runda hål på den platsen.

  41. #281
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min sockel till Snare IC't har börjat glappa. Räcker med att bara vända på kortet så försvinner rösten. Hmm. Ska man våga löda fast IC't istället? Har en sådan där sockel med runda hål på den platsen.
    Trodde de med runda hål skulle vara bättre och "klämma" mer... Du kan ju såklart löda fast IC't, kör kort tid på varje pin, kanske med lite högre temp och pausa mellan varje pin, så ska det ju vara lugnt.

    Men konstigt att det glappar..

  42. #282
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Ja, märkligt. Hoppas det inte är nått annat. Bytte kablar då jag trodde dom hade börjat glappa igen. Hände inget efter det. Tryckte lite på IC't och då kom rösten tillbaka. Sen försvann den igen då jag vände på kortet. Tog ur IC't och tryckte tillbaka det rejält. Funkar, men verkar glappa till och från ändå.

  43. #283
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HiTom.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	100,6 KB 
Id:	68111
    Du kommer nog inte se något vid gula cirkeln, för den borde befinna sig vid virtuell jord. Så kolla utgången på IC45A istället, där kan du se om det distar. Men allt ser dock ut att vara som det ska enligt originalschemat. Så kolla längre ner i kedjan om det är något där?

    På originalet så har Hi och Lo tom summeringsmotstånd som gör att de panorerar åt höger respektive vänster. 15k/8k2, istället för 12k/12k som de som är centrerade. Stämmer det på Navan?

  44. #284
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kommer nog inte se något vid gula cirkeln, för den borde befinna sig vid virtuell jord. Så kolla utgången på IC45A istället, där kan du se om det distar. Men allt ser dock ut att vara som det ska enligt originalschemat. Så kolla längre ner i kedjan om det är något där?

    På originalet så har Hi och Lo tom summeringsmotstånd som gör att de panorerar åt höger respektive vänster. 15k/8k2, istället för 12k/12k som de som är centrerade. Stämmer det på Navan?
    Ok, trodde de gula cirklarna typ output från respektive envelope.
    Ja, Navan har samma summeringsmotstånd som 909 på repektive tom. Man kan ju alltid låta hi-tom gå ut på lo-tom summeringen (byta plats på trådarna) för att se så det inte är summeringen som gör nått dumt.

  45. #285
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Ska man sätta jumpers/0 ohm på R469 och R470, eller bara strunta i att montera något där? Alltså för att inte ha noice-ig master out?

  46. #286
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska man sätta jumpers/0 ohm på R469 och R470, eller bara strunta i att montera något där? Alltså för att inte ha noice-ig master out?
    Inga jumpers el. dylikt. Jag har även gjort modden med dioden pch motståndet. Märker ingen skillnad alls med dessa gjorda.

  47. #287
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Ok, för jag har inte monterat några resistorer där. Och jag har inget ljud på main out, bara på sep out. Det enda mer jag saknar är mix in kablarna (hade bara 3 crimpar som funkade, så monterade bara de till mix out i 6-pin molex). Får felsöka lite till frukost imorgon

  48. #288
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    "Now, check master section power voltages. You must connect J6 to test voltage on master section. GND come from there."

  49. #289
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Jo jag vet, men mix out + dess GND har jag kopplat in, och det är samma GND som på de som är mix in. Därför trodde jag att det skulle funka men bara tre trådar; mix out R, mix out L och GND. Men nu lödade jag bara fast de tre extra trådarna och då funkar main output
    Måste fixa en till molex-kabel för 4 av ljuden, men det verkar som allt funkar än så länge.
    Så bortsett från att jag råkade montera stereo-volymspoten på fel sida så startade den på första försöket
    MEn inte hunnit utvärdera så mycket än, återkommer imorgon

  50. #290
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Kunde ju varit värre... som ex löda fast skärmen bakofram.

    Blir intressant och höra rapport sen :-)

  51. #291
    jonnem
    jonnem är inte uppkopplad
    jonnems avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo jag vet, men mix out + dess GND har jag kopplat in, och det är samma GND som på de som är mix in. Därför trodde jag att det skulle funka men bara tre trådar; mix out R, mix out L och GND. Men nu lödade jag bara fast de tre extra trådarna och då funkar main output
    Måste fixa en till molex-kabel för 4 av ljuden, men det verkar som allt funkar än så länge.
    Så bortsett från att jag råkade montera stereo-volymspoten på fel sida så startade den på första försöket
    MEn inte hunnit utvärdera så mycket än, återkommer imorgon
    Grattis!

    Hoppas den funkar för dig, så ska du få grovjobba sen med att förse mig med korrekta värden på mina instrument som bråkar!

  52. #292
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Initial rapport (kör ju bygget hemma, så kan inte spela in mer än på min sketna mobil. Kommer ev video sen):
    Main out låter lite noice-igt, som lite interferens från kanske displayen el så. Men ganska lågt i mitt tycke och jag tror inte att jag kommer att störa mig speciellt mycket på det. Kanske blir det bättre när att blir monterat i metallåda.
    Hi-tom verkar vara hög i volym, men jag vet inte direkt om jag tycker det låter distat och har man volymen lite lägre på den så spelar det ingen roll.
    Kicken däremot hade jag velat att den kunde gå lite högre i volym, men den kommer väl ändå gå på sin individual out när burken flyttar t studion.
    Själva mjukvaran har hängt sig en gång, men det kanske var handhavande fel, eller så behövs bara den där firmware-uppdateringen.

    Men den låter överlag väldigt, väldigt mycket 909 i mina öron och jag är mer än lite glad och stolt över att ha fått ihop kitet
    Så en Yocto till höstlovet kanske?

    Jag har både bänkmultimeter och oscilloskop tillgängligt och kan absolut hjälpa att mäta värden på olika punkter om ni behöver.
    Glad midsommar!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	done.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	100,3 KB 
Id:	68224

  53. #293
    jonnem
    jonnem är inte uppkopplad
    jonnems avatar
    Senior
    Klart du ska bygga en Yocto också!

    Glad Midsommar!

  54. #294
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Vad fan har vi gjort för fel med "hög tomten" jonnem? =)

  55. #295
    jonnem
    jonnem är inte uppkopplad
    jonnems avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad fan har vi gjort för fel med "hög tomten" jonnem? =)
    Jadu...hög tomten ska fixas men just hu har jag ingen ork alls till det.

  56. #296
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kommer nog inte se något vid gula cirkeln, för den borde befinna sig vid virtuell jord. Så kolla utgången på IC45A istället, där kan du se om det distar. Men allt ser dock ut att vara som det ska enligt originalschemat. Så kolla längre ner i kedjan om det är något där?

    På originalet så har Hi och Lo tom summeringsmotstånd som gör att de panorerar åt höger respektive vänster. 15k/8k2, istället för 12k/12k som de som är centrerade. Stämmer det på Navan?

    På villet sätt kan jag rent praktiskt se ifall IC45A distar?

  57. #297
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Fick till slut ihop min också. Allt låter men attack på BD verkar inte funka och tune på SD hörs rätt svagt... Någon som har haft de problemen?

  58. #298
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Nej, inte hört att någon haft de problemen. =(

    Lådorna är redo att skeppas nu iaf. Betalat för min och inväntar den värdelösa franska posten.
    Fick veta att "Vincents företag" ligger på en Fransk koloni-ö utanför Afrika och inte i själva "Frankrike" så kanske inte så konstigt att postgången är åt helsike.

  59. #299
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, inte hört att någon haft de problemen. =(

    Lådorna är redo att skeppas nu iaf. Betalat för min och inväntar den värdelösa franska posten.
    Fick veta att "Vincents företag" ligger på en Fransk koloni-ö utanför Afrika och inte i själva "Frankrike" så kanske inte så konstigt att postgången är åt helsike.
    Hur betalade du? Fanns väl inte med nån paypal-adress? Eller skickade du till emailadressen som mailet kom ifrån?

  60. #300
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Japp. Skickade till den epostadress som mailet kom ifrån. Slog ihop summa+frakt som var angivet i tråden.

Liknande ämnen

  1. Phutney [Byggtråd]
    Av zthee i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 807
    Senaste inlägg: 2024-04-15, 11:39
  2. Nava 1.0 (TR-909 klon)
    Av stealthtank i forum Nyheter
    Svar: 197
    Senaste inlägg: 2024-02-01, 18:56
  3. Serge Byggtråd
    Av jonachi i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1800
    Senaste inlägg: 2020-09-15, 12:14
  4. x0xb0x: Min byggtråd
    Av johey i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2016-06-19, 22:30
  5. Clavia Modular G2 byggtråd
    Av Odd Bob i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 02:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •