Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: XLR, varför och hur?

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    XLR, varför och hur?

    Alltså, jag är med på att jag måste löda om lite för att få signalen rätt väg. Men varför är inte XLR standard?

    vilka standarder finns, om det finns några?

    Lade detta i denna tråd för jag hoppas att det kan bli en bra samling tips för DIY. Och även att jag själv får lite nytta av er kunskap.

  2. #2
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag förstår inte riktigt frågan.

  3. #3
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag går till den lokala musikhandlarn,, köper en tele-xlr. Finner att den inte funkar. Kollar och ser att enheten som vill ha xlr inte kör med samma stift som standardkabeln. Why?

  4. #4
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    Det är skillnad på han- och honkontakt, är det det du menar? en telesladd har samma kontakt i båda ändar men xlr har hona i ena ändan och hane i andra, därför är det skillnad mellan tele-till-xlr och xlr-till-tele.

  5. #5
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag går till den lokala musikhandlarn,, köper en tele-xlr. Finner att den inte funkar. Kollar och ser att enheten som vill ha xlr inte kör med samma stift som standardkabeln. Why?
    va? 1an jord. 2an +. 3an -. Du menar att din grej inte kör på det? Vad är det för apparat det handlar om egentligern?

  6. #6
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Här kan du läsa lite om de vanligaste kopplingarna:
    http://wiki.kontrollrummet.com/XLR

  7. #7
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    XLR, varför?
    XLR-kontakter och tillhörande balanserade differentiella linjer används för att överföra signaler mellan enheter på ett sådant sätt att yttre störningar längs kabeln inte påverkar den överförda signalen samt att signalöverföringen är fristående från jordplanet.

    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    XLR, hur?
    Genom att skicka signalen som ett differentiellt par dvs den ena ledaren överför signalen icke-inverterad ("hot") och den andra ledaren överför signalen inverterad ("cold") och genom att eventuella störningar längs kabeln då påverkar de båda ledarna lika mycket, kommer den resulterande signalen på mottagarsidan (som är skillnaden mellan "hot" och "cold") inte att påverkas av de överlagrade störningarna.

    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men varför är inte XLR standard? Vilka standarder finns, om det finns några?
    I all modern utrustning används Pin 1 = Ground, Pin 2 = Hot och Pin 3 = Cold. För äldre utrustning från US används ibland Pin 1 = Ground, Pin 2 = Cold och Pin 3 = Hot. I några maskiner används XLR-kontakter fast de på insidan inte har fullt balanserade/differentiella signaler aka fusk.

  8. #8
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Äldre amerikansk lösning mao... Som jag ville ha.

  9. #9
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Fast är det en äkta balanserad borde det väl kvitta om det är hot eller cold man jordar. Vissa fuskar ju som sagt och jordar man fel då är det ju kört.
    Jag antar nu att du försöker köra XLR till mono tele...

  10. #10
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Tuchel?

  11. #11
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ulf.soderlund Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Genom att skicka signalen som ett differentiellt par dvs den ena ledaren överför signalen icke-inverterad ("hot") och den andra ledaren överför signalen inverterad ("cold") och genom att eventuella störningar längs kabeln då påverkar de båda ledarna lika mycket, kommer den resulterande signalen på mottagarsidan (som är skillnaden mellan "hot" och "cold") inte att påverkas av de överlagrade störningarna.
    Här skulle jag vilja göra ett förtydligande. 'Balanserade signaler' betyder inte att de nödvändigtvis är differentiella, dvs att de två ledningarna har samma signal men med olika polaritet. Balanseringen syfter enbart till att utgångsimpedanserna för de båda ledarna är lika, och ävenså ingångsimpedanserna. Impedansen, eller växelströmsmotståndet, kan sägas vara ett mått på hur lättpåverkad ledaren är för påverkan, antingen i form signaler som kommer via en ansluten ledning (nyttosignal) eller via kapacitiv eller induktiv koppling (dvs störningar).

    Det innebär att en utgång sägs vara balanserad om 'hot och 'cold' har samma impedans, oavsett om signalen är differentiell eller inte. Det kan man t ex lösa genom att koppla 'hot' till utgången på förstärkaren (eller vad det nu är som matar utgången), och 'cold' till jord via ett motstånd som har ger samma impedans som på 'hot'.

    Att ha differentiella signaler har däremot andra fördelar. En av dem är att man bättre utnyttjar dynamiken hos de ingående komponenterna, genom att man kan mata en totalt dubbelt så hög signal om den skickas på två ledare än om den skickas på en enda. En annan fördel är att differentieringen minskar överhörningen av signalen ut från kabeln, eftersom nyttosignalerna tar ut varandra, sett till det elektriska fältet runt kabeln.

    Att sedan koppla ihop balanserat med obalanserat innebär alltid någon form av kompromiss, framförallt fallet balanserat till obalanserat, och kopplingen och resultatet beror på hur utgångssteget är konstruerat.

    Presonus har en väldigt bra sammanfattning där de reder ut begreppen på ett begripligt sätt:

    https://www.presonus.com/news/articl...ced-unbalanced

  12. #12
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här skulle jag vilja göra ett förtydligande. 'Balanserade signaler' betyder inte att de nödvändigtvis är differentiella, dvs att de två ledningarna har samma signal men med olika polaritet. Balanseringen syfter enbart till att utgångsimpedanserna för de båda ledarna är lika, och ävenså ingångsimpedanserna.
    Ah, så kan det gå när man alltid hör det ena uttrycket i samband med det andra. Då tror man att de betyder samma sak

  13. #13
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Som Simmonsdåre får man snabbt lära sig vikten av att löda själv. Olika på triggingångar och ljudutgångar. Klokt att hålla isär för att rädda utrustning, oklokt när de mixas med alla andra XLR-kablar i studion. Alla mina bär märkning som "3+" och liknande...

  14. #14
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det innebär att en utgång sägs vara balanserad om 'hot och 'cold' har samma impedans, oavsett om signalen är differentiell eller inte. Det kan man t ex lösa genom att koppla 'hot' till utgången på förstärkaren (eller vad det nu är som matar utgången), och 'cold' till jord via ett motstånd som har ger samma impedans som på 'hot'.
    Ja, detta är också den av tillverkaren rekommenderade lösningen som används för inkoppling av obalanserade signaler till ex Euphonix mixerbord i CS-serien.

    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att sedan koppla ihop balanserat med obalanserat innebär alltid någon form av kompromiss, framförallt fallet balanserat till obalanserat, och kopplingen och resultatet beror på hur utgångssteget är konstruerat.
    Ja, i större studios där man har en stor mängd blandad utrustning kopplad via ex TTP-96 försöker man undvika dessa problem i möjligaste mån genom att antingen använda yttre externa "Bal<>UnBal-enheter" (ex Cheiron Studios) eller helt enkelt modifiera utrustningen (ex Polar Studios).

  15. #15
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Är det bra eller dåligt att modda utrustningen, så att standardkabeln funkar?

  16. #16
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det bra eller dåligt att modda utrustningen, så att standardkabeln funkar?
    Jag låter burkarna vara och använder olika kablar. Det är ju bara ena änden som avviker, andra änden bestämmer ju du standard...
    Machinepop's lösning föredrar jag mao.

  17. #17
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det bra eller dåligt att modda utrustningen, så att standardkabeln funkar?
    Modifiera utrustningen som sådan är oftast endast motiverat om man har en stor mängd maskiner med olika typer av in- och utgångar (ex -10dBV/+4dBu, Bal/UnBal, 2Hot/3Hot, Hi-Z/Lo-Z, Trafo/Elektronisk, Gemensam/Icke-Gemensam skärm- och skyddsjord) och om dessa kan förväntas användas tillsammans i olika typer av inkopplingskonfigurationer ex via en patch.

    En av de en vanligaste anpassningarna är att se till att enheter med icke-differentiella anslutningar, "obalanserade", konverteras till differentiella anslutningar, "balanserade", och att dessa då också får rätt nivåer och impedanser. Detta kan ex göras med hjälp av transformatorer (ex Lundahl LLnnnn) eller rent elektroniskt (ex SSM2141/42).

    Om du har ett begränsat antal enheter som avviker från gängse standard och om du tillverkar specialkablar som är anpassade och fungerar för just dessa maskiner och dess inkopplingar, är detta det enklaste sättet att lösa problemet.

Liknande ämnen

  1. Varför gör man det?
    Av machinepop i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2015-03-11, 21:41
  2. MFB Kraftzwerg - varför/varför inte?
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 12:07
  3. Varför...
    Av Johans i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-12-23, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •