Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 65

Ämne: Korrigering av hörlurar

  1. #1
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran

    Korrigering av hörlurar

    Jag kör just nu en trial av Sonarworks Headphone Calibration och första intrycket är väldigt positivt.

    Jag har ett par Sennheiser HD600 och jag kör deras average-frekvenskurva, men skulle gärna få just mitt exemplar uppmätt. Man kan skicka lurarna till Lettland för mätning om man vill och det kostar runt en tusenlapp, men jag vill först undersöka möjligheterna att göra det på hemmaplan. (Kanske billigare, kanske säkrare och kanske snabbare.)

    Någon som vet var/om man kan mäta upp sina hörlurar i Sverige. Jag kan inte detaljerna runt det, men jag antar att det finns ett standardformat för frekvensåtergivning, precis som för mikrofoner.
    Senast redigerat av barockugglan den 2016-04-25 klockan 19:34.

  2. #2

    Veteran
    Jag skulle mäta mina lurar hos Sonarworks för att utesluta felkällor, om jag skulle mäta lurarna.
    Gissar att det är marginella skillnader mellan olika par av lurar, annars skulle en mjukvara baserad på standardvärden från hörlurar vara ganska värdelös tänker jag.

  3. #3
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Hm... Ja, men om vi ett ögonblick glömmer alla anledningar till att inte göra mätningen själv. Var kan man göra det?

  4. #4
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Sonnarworks har nån patenterad lösning för att mäta läste jag nånstans. tvivlar på att exakt frekvensmätning av hörlurar är nån större branch i världen, känns bättre att skicka iväg lurarna till folk som kan sin grej och är seriösa.

    tänker nog beställa ett par nya lurar och skicka iväg till sonarworks. testade deras hörlursplugg med mina HD650 och basen blev helt anorlunda. Lettland är ju nära oxå om man bor i sverige

  5. #5
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sonnarworks har nån patenterad lösning för att mäta läste jag nånstans. tvivlar på att exakt frekvensmätning av hörlurar är nån större branch i världen, känns bättre att skicka iväg lurarna till folk som kan sin grej och är seriösa.

    tänker nog beställa ett par nya lurar och skicka iväg till sonarworks. testade deras hörlursplugg med mina HD650 och basen blev helt anorlunda. Lettland är ju nära oxå om man bor i sverige
    Man kan ju beställa uppmätta lurar direkt från dem också. Jag vet inte om HD650 fanns med på den listan.

    Efter att ha fipplat lite mer idag så börjar jag tycka att den är lite krånglig att hålla på med. Jag skulle ju vilja ha pluggen inkopplad i signalkedjan alltid, oavsett vad jag gör med datorn - DAW, Spotyfy, YouTube och allt annat, så att jag verkligen vänjer mig vid det nya ljudet. Men det är knepigt att få till, jag har testat med att ha en separat pluginhost igång vid sidan av enbart för det, men det kändes inte enkelt.

    EDIT:
    Däremot tänker jag mig att pluggen kan funka bra (för mig i mitt arbetsflöde) som något man slår på bara ibland för att dubbelkolla exempelvis basen.
    Senast redigerat av barockugglan den 2016-04-24 klockan 18:07.

  6. #6
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Meningen är väl att den ska vara på under hela mixningen? klart man kan switcha, men du vill ju mixa med så rak frekvens som möjligt hela tiden. speciellet om du har custom mätta frekvens kurvor. annars är d kanske inte att lita på 100%

  7. #7
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Meningen är väl att den ska vara på under hela mixningen? klart man kan switcha, men du vill ju mixa med så rak frekvens som möjligt hela tiden.
    Ja. Det är ju absolut bäst, men det problem jag ser för min del är att jag i så fall vill ha pluggen igång även när jag lyssnar på annat och då blir det kanske för krångligt. Jag har hört att det förekommer att man routar ljudet genom en separat dator som enbart kör correctionplugg och det kan nog funka bra, med det går också bort för mig just nu.
    Senast redigerat av barockugglan den 2016-04-24 klockan 18:32.

  8. #8
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    det blir bara krångel med internet i studion :-)

  9. #9
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det blir bara krångel med internet i studion :-)

  10. #10
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sonnarworks har nån patenterad lösning för att mäta läste jag nånstans. tvivlar på att exakt frekvensmätning av hörlurar är nån större branch i världen, känns bättre att skicka iväg lurarna till folk som kan sin grej och är seriösa.
    Det låter rimligt, trots allt.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Det är ju absolut bäst, men det problem jag ser för min del är att jag i så fall vill ha pluggen igång även när jag lyssnar på annat och då blir det kanske för krångligt. Jag har hört att det förekommer att man routar ljudet genom en separat dator som enbart kör correctionplugg och det kan nog funka bra, med det går också bort för mig just nu.
    Kör du Mac är tipset att köra Audio Hijack - den kidnappar systemljudet så att alla "vanliga" applikationer routas genom programmet och den tar AU-pluggar. Så kör jag med min högtalarkorrigering. Bökigt? Inte speciellt Mer bök i Logic då, eftersom jag ofta byter mellan lurar och monitorer.

  12. #12
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör du Mac är tipset att köra Audio Hijack - den kidnappar systemljudet så att alla "vanliga" applikationer routas genom programmet och den tar AU-pluggar. Så kör jag med min högtalarkorrigering. Bökigt? Inte speciellt Mer bök i Logic då, eftersom jag ofta byter mellan lurar och monitorer.
    Ja, jag kör Mac och det här ska jag absolut testa. Tack för tipset!

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Även musikspelare typ Vox kan ta pluggar, men jag gillar lösningen med Audio Hijack bättre eftersom den fungerar med webbljud - soundcloud, bandcamp och youtube, t ex.

  14. #14
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Audio Hijack verkar ju vara ortoligt gediget och precis det jag ville ha. <3

  15. #15
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Upptäcker basen i mitt musikbibilotek... <3

  16. #16
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Ni som kör med sonarworks eller liknande..

    Det här är min erfarenhet men det kanske bara är jag som inte fattar nåt..

    Jag sitter och mixar något ett tag, med lurar och korrigering (med sonarworks) igång, och så börjar jag närma mig det jag vill. Tar av mig lurarna och stänger av korrigeringen för att kontrollera i monitorerna. Det låter som skit. En enda stor burk. (I lurarna låter det också skit utan korrigering) Knäpper på korrigeringen igen fast jag fortsätter att lyssna i monitorerna. Det låter mycket bättre igen, även i monitorerna.

    Det här känns ju rätt värdelöst eller!? Om jag uppenbarligen ändå mixar så att det låter mest rätt efter korrigering, oavsett om det är i lurar eller monitorer, borde jag då inte bara skita att korrigera överhuvudtaget?! samtidigt upplever jag det mycket lättare att få det att låta bra när jag mixar med korrigeringen än utan.. Särskilt low end..

    Men som det är nu skulle jag på riktigt hellre behålla korrigeringen på mastern även när jag är klar. Så illa är det..

    Eller kan det vara att så att jag bara borde skita i att kontrollera i monitorerna överhuvudtaget eftersom att inget ändå kan låta bra i mitt rum på grund av klädkammare.

    Vad gör man liksom? Som det är nu brukar jag på riktigt få mest gjort med iphonehörlurar på väg till jobbet dagen efter mix. Då hör jag nästan alltid på en gång vad som är skevt. Men det känns ju inte särskilt stabilt..

    Jag ska fan bounca två spår nästa gång jag börjar bli klar med något, en med korrigering och en utan, och så ska jag jämföra med iphonelurar i T-banan. Svär att det korrigerade spåret kommer låta bättre..

    Sorry för babbel. Behövde skriva av mig.

  17. #17
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Mycket intressant. Jag har bara testat någon vecka nu och är helt frälst. (Speciellt när det gäller basen.) Jag misstänker att det finns någon baksida men jag har inte sett den än. Om du vill kan du lägga upp ljudexempel på det du beskriver, det vore intressant att höra.

  18. #18
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket intressant. Jag har bara testat någon vecka nu och är helt frälst. (Speciellt när det gäller basen.) Jag misstänker att det finns någon baksida men jag har inte sett den än. Om du vill kan du lägga upp ljudexempel på det du beskriver, det vore intressant att höra.
    Nu har jag analyserat det här lite mer och svaret är, tror jag, lite det jag var inne på tidigare också. Jag kan inte lyssna på monitorerna alls i mitt rum på grund av rummet. Det är därför det låter som skit när jag knäpper av korrigeringen och dubbelkollar med monitorerna.

    Anledningen till att jag blev förvillad förut tror jag är att korrigeringen på lurarna faktiskt, lite slumpartat, sänker sådana frekvenser som jag vet är de mest problematiska i rummet också. typ en fruktansvärd stående våg runt 120 hz. Kollade på grafen över frekvensåtergivningen av mina lurar och enligt den så är basåtergivningen som starkast kring precis runt 120 hz. Tro fan att det låter bättre i rummet också om man har en korrigering som sänker precis där liksom.

    Har försökt att mixa lite i bara lurar (med korrigering) nu och testlyssna i högtalare på andra platser/rum istället och jag tycker det funkar ganska bra faktiskt. Basen känns betydligt mer lätthanterlig framförallt.

    Men va fan ska man göra åt lyssningen i hytten? Det känns helt ogörligt att lyssna här inne. Ska man kanske skaffa lyssningskorrigering till rummet också? Min enda farhåga med det är att den korrigeringen vill man ju i så fall ha på monitorerna konstant. Inte bara påslagen som en plugg i DAW:en när man håller med musiken utan även när man lyssnar på annan musik. Någon som vet om detta är möjligt?

  19. #19
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    På Mac använder jag Audio Hijack för att koppla in pluggen sist i sig kedjan, efter DAW, Spotify och annat. Jag har den alltid inkopplad.

  20. #20
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Aha.. Nice! Det låter ju perfekt..

  21. #21
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På Mac använder jag Audio Hijack för att koppla in pluggen sist i sig kedjan, efter DAW, Spotify och annat. Jag har den alltid inkopplad.
    Men frågan är väl då om man kan få olika korrigering på lurar och monitorer (sist i kedjan) på något sätt. Kanske beror på vad man har för ljudkort..

    Får du samma korrigering på båda då eller?

  22. #22
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag har olika korrigering och får komma ihåg att byta mellan. Jag gör det med en knapp på pluggen.

  23. #23
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Aha.. Jag fattar.. Meckigt men går väl att stå ut med antar jag.. Tack som fan för hjälpen!

  24. #24
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Dom nya Genelec monitorerna har inbyggd rumskorrigering så man slipper pluggar.

  25. #25
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom nya Genelec monitorerna har inbyggd rumskorrigering så man slipper pluggar.
    ...men man får väl ett gäng pluggar och en risig bil minst för mellanskillnaden?

  26. #26
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...men man får väl ett gäng pluggar och en risig bil minst för mellanskillnaden?
    Ha ha.. ja.. Såg ju iofs väldigt fint ut men 30 lax eller vad det var för en (1) högtalare är kanske lite att ta i..

  27. #27
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Hemulen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha ha.. ja.. Såg ju iofs väldigt fint ut men 30 lax eller vad det var för en (1) högtalare är kanske lite att ta i..
    på alla APM modeller.

    http://www.thomann.de/se/genelec_8320_apm_pack.htm

    dessa tänkte jag kanske slå till på

  28. #28
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    på alla APM modeller.

    http://www.thomann.de/se/genelec_8320_apm_pack.htm

    dessa tänkte jag kanske slå till på
    Ja jävlar, Det missade jag. Tack! ska kolla in..

  29. #29
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag köpte ett par HD 800 och skickade till Sonarworks för individuell kalibrering. Efter 9 rafflande dagar i lastbil var de framme i Lettland. Tillbaka tog de flyget med FedEx och ska levereras efter ett dygn - hem till min dörr medan jag är på jobbet förstås...

  30. #30
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Gjorde samma sak fast med Audio technica R70x

    har inte hunnit testa d än dock , men återkommer

  31. #31
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gjorde samma sak fast med Audio technica R70x

    har inte hunnit testa d än dock , men återkommer
    Spännande! Jag ska också återkomma. Än så länge kan jag bara inflika att de två dagar jag hade mina HD 800 hemma, innan jag skickade dem, var en magnifik upplevelse.

  32. #32
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Spännande! Berätta hur det går..

  33. #33
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spännande! Jag ska också återkomma. Än så länge kan jag bara inflika att de två dagar jag hade mina HD 800 hemma, innan jag skickade dem, var en magnifik upplevelse.
    tänkte köpa d först men var lite väl saftigt pris haha

  34. #34
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Idag fick jag tillbaka lurarna. Här är en bild på de överlagrade kalibreringarna av mitt exemplar vs ett genomsnitt. Smått chockerande skillnad runt 2-3k. Grönt är mina. Återkommer med fler kommentarer.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	calibration_overlay.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	78,0 KB 
Id:	67833

  35. #35
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemulen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag analyserat det här lite mer och svaret är, tror jag, lite det jag var inne på tidigare också. Jag kan inte lyssna på monitorerna alls i mitt rum på grund av rummet. Det är därför det låter som skit när jag knäpper av korrigeringen och dubbelkollar med monitorerna.

    Anledningen till att jag blev förvillad förut tror jag är att korrigeringen på lurarna faktiskt, lite slumpartat, sänker sådana frekvenser som jag vet är de mest problematiska i rummet också. typ en fruktansvärd stående våg runt 120 hz. Kollade på grafen över frekvensåtergivningen av mina lurar och enligt den så är basåtergivningen som starkast kring precis runt 120 hz. Tro fan att det låter bättre i rummet också om man har en korrigering som sänker precis där liksom.

    Har försökt att mixa lite i bara lurar (med korrigering) nu och testlyssna i högtalare på andra platser/rum istället och jag tycker det funkar ganska bra faktiskt. Basen känns betydligt mer lätthanterlig framförallt.

    Men va fan ska man göra åt lyssningen i hytten? Det känns helt ogörligt att lyssna här inne. Ska man kanske skaffa lyssningskorrigering till rummet också? Min enda farhåga med det är att den korrigeringen vill man ju i så fall ha på monitorerna konstant. Inte bara påslagen som en plugg i DAW:en när man håller med musiken utan även när man lyssnar på annan musik. Någon som vet om detta är möjligt?
    En rak frekvensåtergivning är ju ingen garanti för att det låter bra i alla lyssningsmiljöer - men det gör i alla fall att du inte kompenserar för vissa unika resonanser. Även med en perfekt lyssningsmiljö är det alltid vettigt att testa i olika högtalare och lurar. I slutändan lyssnar man på din musik i lite olika anläggningar och mix och mastring har ju som mål att få till en kompromiss att låt så bra som möjligt i alla. Men troligen inte perfekt någonstans.

  36. #36
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idag fick jag tillbaka lurarna. Här är en bild på de överlagrade kalibreringarna av mitt exemplar vs ett genomsnitt. Smått chockerande skillnad runt 2-3k. Grönt är mina. Återkommer med fler kommentarer.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	calibration_overlay.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	78,0 KB 
Id:	67833
    5dB skillnad i ett väldig centralt register! Det var oväntat. Om det verkligen stämmer var det absolut värt att göra den individuella analysen.

    Vad händer om du jämför att använda den individuella kurvan och den generiska?

  37. #37
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    5dB skillnad i ett väldig centralt register! Det var oväntat. Om det verkligen stämmer var det absolut värt att göra den individuella analysen.

    Vad händer om du jämför att använda den individuella kurvan och den generiska?
    När jag först fick lurarna och testade med den generiska kalibreringen blev jag förvånad och smått besviken på hur laid back det lät. Nu förstår jag varför. Dock lät det fortfarande bättre än utan kalibrering (pga det som händer runt 6k) och själva lurarna är så enormt detaljrika att det ändå var det bästa ljud jag hade hört. Nu, när jag slår på den nya kurvan så låter det betydligt mer som jag förväntade mig från början.

    En annan sak är att mina öron verkar tycka att en rak kurva är lite för hård för att det ska vara riktigt behagligt. Samma sak hände när jag kalibrerade mina högtalare.

  38. #38
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan sak är att mina öron verkar tycka att en rak kurva är lite för hård för att det ska vara riktigt behagligt. Samma sak hände när jag kalibrerade mina högtalare.
    Man kan ju anta att tillverkarna har ansträngt sig för att deras lurar/högtalare skall låta bra snarare är ha en rak kurva....

  39. #39
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan ju anta att tillverkarna har ansträngt sig för att deras lurar/högtalare skall låta bra snarare är ha en rak kurva....
    :-D Ja. Och det är som det ska vara.

    EDIT:
    Eller är det? Jag har aldrig riktigt tänkt igenom det där. Lite underligt är det ändå om högtalartillverkare känner att de behöver kompensera för producenternas hårda mixar. Jag menar, varför mixar man inte mjukare direkt i så fall? Kanske har det blivit en feedbackeffekt som har gjort att branschen har målat in sig i ett hörn. Jag menar, om man skulle börja mixa softare nu så skulle det låta sämre på alla existerande högtalare, och motsvarande om man börjar bygga högtalare annorlunda.

    Eller så är det bara jag...
    Senast redigerat av barockugglan den 2016-06-08 klockan 15:17.

  40. #40
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    på alla APM modeller.

    http://www.thomann.de/se/genelec_8320_apm_pack.htm

    dessa tänkte jag kanske slå till på
    Det slutade med att jag tog skattepengen och slog till på precis de här Genelecmonitorerna. Mycket stort tack för det tipset asså!

    Jag har aldrig haft någon mik hemma förut så det var ju väldigt spännande att mäta av rummet med specialmiken som följde med. Jag är iofs inte särskilt förvånad men peaken (som jag vetat om sedan tidigare) runt 118 hz är ju helt jävla monumental.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Untitled.jpg 
Visningar:	47 
Storlek:	94,2 KB 
Id:	68329

    Den är alltså uppe på 18-20 db nånting över noll (Är det ens möjligt?). Det går i och för sig inte att ens föreställa sig hur illa det låter och då har jag ju ändå packat in hela väggarna med absorbenter. Skillnaden som uppstod i ljudet efter rumskorrigeringen är i princip också helt jävla monumental. Det känns som att jag plötsligt kan lyssna på musik i studion ungefär. Och att jag aldrig har kunnat det förut. Det är faktiskt underbart.

    Jag kanske inte ska ropa hej för jag har bara testat i 5 minuter men det känns ändå som att jag precis vaknat ur en mardröm.

    Sinnessjukt nöjd så långt!

  41. #41
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemulen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kanske inte ska ropa hej för jag har bara testat i 5 minuter men det känns ändå som att jag precis vaknat ur en mardröm.

    Sinnessjukt nöjd så långt!
    Haha... ja. Det känns otänkbart att gå tillbaka.

  42. #42
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...resonanser kan vara riktigt kraftiga så mätningen stämmer nog! För att göra en effektiv traditionell basfälla för 118 Hz bör den vara minst 70 cm djup.

  43. #43
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...resonanser kan vara riktigt kraftiga så mätningen stämmer nog! För att göra en effektiv traditionell basfälla för 118 Hz bör den vara minst 70 cm djup.
    He he.. Basfälla är inte aktuellt tyvärr. Det skulle liksom inte få plats så mycket mer än den i studion i så fall
    Senast redigerat av Hemulen den 2016-06-30 klockan 20:28.

  44. #44
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    najs! köpte du 20arna eller? har oxå nån sån liknande frekvens som spikar helt överdrivet, o har inte riktigt plats för mer akustik behandling...

    har testat audio technica lurarna nu med sonarworks pluggen lite snabbt dock inte mixat nått men tycker största skillnaden är i basen helt klart. att den är högre efter korrigeringen, samma med hd650 lurarna. om mixarna blir bättre av det återstår att se.

  45. #45
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Hm, intressant det där. Tror jag ska köra en trial på Sonarworks för att se vad som händer. Men var lägger man den där pluggen? På masterregeln? När man bouncar/renderar ska man bypassa den då kanske?

  46. #46
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Lägg den om möjligt efter DAW, t ex med Audio Hijack på Mac.

  47. #47
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lägg den om möjligt efter DAW, t ex med Audio Hijack på Mac.
    Nu känner jag mig som en imbecill, men efter Daw? Hur gör man det rent praktiskt i t.ex Live eller Pro Tools?

  48. #48
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av godscent Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu känner jag mig som en imbecill, men efter Daw? Hur gör man det rent praktiskt i t.ex Live eller Pro Tools?
    Använder du ett program som Audio Hijack så behöver du inte göra något i din DAW. Annars kan du lägga den sist på masterbussen, men måste då komma ihåg att slå av den vid rendering.

  49. #49
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Använder du ett program som Audio Hijack så behöver du inte göra något i din DAW. Annars kan du lägga den sist på masterbussen, men måste då komma ihåg att slå av den vid rendering.
    Ah, trodde Audio Hijack var något liknande Sonarworks..

  50. #50
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    najs! köpte du 20arna eller? har oxå nån sån liknande frekvens som spikar helt överdrivet, o har inte riktigt plats för mer akustik behandling...

    har testat audio technica lurarna nu med sonarworks pluggen lite snabbt dock inte mixat nått men tycker största skillnaden är i basen helt klart. att den är högre efter korrigeringen, samma med hd650 lurarna. om mixarna blir bättre av det återstår att se.
    Nä 8330 bundeln blev det faktiskt. De här: http://www.thomann.de/se/genelec_8330_apm_pack.htm

    Fortfarande extremt nöjd nu när jag kört lite mer.

  51. #51
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Hemulen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä 8330 bundeln blev det faktiskt. De här: http://www.thomann.de/se/genelec_8330_apm_pack.htm

    Fortfarande extremt nöjd nu när jag kört lite mer.
    Du tycker inte d är för basiga i litet rum? kanske korrigeringen tar hand om det iofs. tänkte kanske tjacka 20orna eftersom mitt rum e så litet

  52. #52
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du tycker inte d är för basiga i litet rum? kanske korrigeringen tar hand om det iofs. tänkte kanske tjacka 20orna eftersom mitt rum e så litet
    Det är svårt att jämföra eftersom jag innan körde KRK Rokit 5´, intryckta i hörnen i ett rum på ca 3,5 kvm. Med de nya monitorerna + rumskorrigeringen är det så mycket mindre bas i rummet nu överlag att det är lite svårt att säga vad som är vad liksom..

    Jag skulle ändå gissa att rumskorrigeringen definitivt tar hand om det värsta.

    Frequency range på 8320 börjar på 55 Hz men på 8330 så börjar den på 45 Hz. Ganska stor skillnad ändå..

  53. #53
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Asså, jag har fan tummen mitt i näven när det gäller såna häringa greejjoor. Kan det där likna något som skulle kunna fungera?


  54. #54
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Du använder Audio Hijack Pro, vilket jag trodde de hade slutat utveckla. Dessutom har jag nyss vaknat och ser suddigt på telefonen. :-D

    Men ikväll när jag kommer hem kan jag visa hur jag har satt upp det på min dator.

  55. #55
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Tja jag tog första bästa demo jag hittade
    Tack, uppskattar din hjälp.

    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du använder Audio Hijack Pro, vilket jag trodde de hade slutat utveckla. Dessutom har jag nyss vaknat och ser suddigt på telefonen. :-D

    Men ikväll när jag kommer hem kan jag visa hur jag har satt upp det på min dator.

  56. #56
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Hos mig ser det kort och gott ut så här:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ahpro.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	49,3 KB 
Id:	68462

    Hoppas det är till någon hjälp.

  57. #57
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Tack!
    Men vilken version av Sonarworks använder du? Jag får inte fram det fönstret du har lagt upp.

    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hos mig ser det kort och gott ut så här:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ahpro.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	49,3 KB 
Id:	68462

    Hoppas det är till någon hjälp.

  58. #58
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av godscent Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack!
    Men vilken version av Sonarworks använder du? Jag får inte fram det fönstret du har lagt upp.
    Ja... Senaste är det väl.

  59. #59
    fsm
    fsm är inte uppkopplad
    fsms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idag fick jag tillbaka lurarna. Här är en bild på de överlagrade kalibreringarna av mitt exemplar vs ett genomsnitt. Smått chockerande skillnad runt 2-3k. Grönt är mina. Återkommer med fler kommentarer.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	calibration_overlay.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	78,0 KB 
Id:	67833
    Också testat sonarworks och är rätt nöjd, men blir lite förbryllad av grafen. Enligt sonarworks är precisionen +/- 3dB för generiska pluggen (med snittrespons) och det verkar ju inte stämma i det här fallet. Och kan en high end-lur som hd800 verkligen diffa så mycket från snittet? Känns troligare att deras mätningar inte är helt hundra, eller vad tror ni?

  60. #60
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fsm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Också testat sonarworks och är rätt nöjd, men blir lite förbryllad av grafen. Enligt sonarworks är precisionen +/- 3dB för generiska pluggen (med snittrespons) och det verkar ju inte stämma i det här fallet. Och kan en high end-lur som hd800 verkligen diffa så mycket från snittet? Känns troligare att deras mätningar inte är helt hundra, eller vad tror ni?
    Ja, det är allt lite oroväckande.

Liknande ämnen

  1. Verktyg för mätning av loudness?
    Av Clase i forum Mixning & mastring
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-09-03, 20:21
  2. Hörlurar
    Av Charlieb i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-01-08, 18:48
  3. bra hörlurar?
    Av Volantiz i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2008-10-06, 09:33
  4. Akustisk mätning.
    Av enapa i forum Mixning & mastring
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 10:52
  5. Hörlurar
    Av deleted user i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 02:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •