Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Akustikplattor

  1. #1
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran

    Akustikplattor

    Ska inreda halvnya replokalen/låtsasstudion i helgen, och tänkte fråga om en sak:

    Har 5 akustikplattor, typ 200x150 cm. Det räcker långt ifrån till alla väggar, men jag tänker nog ändå sätta upp så gott det går. Vi spelar in sång i repan, trummor, gitarrer, ja, typ det mesta. Det är så klart inget optimalt rum, men hur kan jag gå till väga för att det kanske ska bli lite meningsfullt att sätta upp plattor? Ska jag sprida ut dem över båda långsidor? Ska jag bara sätta plattorna som de är, mitt på väggen, med några decimeters glipa ovanför och under? På vilken ledd? Funkar det över huvud taget att liksom sätta plattor mitt på väggen, eller är det vettigare att skära till dem och bara klä ett hörn av rummet mkt noggrant?

    Tacksam för idéer.

  2. #2
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Vi talar alltså om akustikbehandling för inspelning och inte för lyssning/mixning?

    Personlig erfarenhet från inspelning i tveksamma lokaler (främst med kardioid-mikrofoner) är att den allra viktigaste ljud/reflexdämpningen är den bakom den/det man spelar in. (Alltså inte bakom mikrofonen, utan bakom ryggen på sångare/sångerska t ex). Ljud från övriga riktningar filtrerar ju mikrofonens upptagningskaraktäristik bort (med större eller mindre framgång beroende på mikrofon och övriga ytor som t ex golv/tak, samt lokalens storlek och form).

    Om det är ett skapligt stort rum och relativt få plattor vetetusan om inte jag skulle försöka ha åtminstone ett par mobila, så de går att rigga runt/bakom det som för tillfället ska spelas in.

  3. #3
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi talar alltså om akustikbehandling för inspelning och inte för lyssning/mixning?
    Både och, egentligen. Vill få ett så neutralt rum som möjligt typ. Men det kanske är naivt att tro sig kunna göra det med bara fem plattor.

    Vi har iofs också några såna där element, typ rätblock, som väl ska upp någonstans också. Fällor. För lyssning, antar jag. Vilket får mig att tänka på en annan grej: Är det relevant att ha något dämpande bakom monitorerna och skrivbordet, eller är det bättre att spara material till något annat ställe? (Det är dessutom en konsolhylla bakom monitorer och skrivbord.)

    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Personlig erfarenhet från inspelning i tveksamma lokaler (främst med kardioid-mikrofoner) är att den allra viktigaste ljud/reflexdämpningen är den bakom den/det man spelar in. (Alltså inte bakom mikrofonen, utan bakom ryggen på sångare/sångerska t ex). Ljud från övriga riktningar filtrerar ju mikrofonens upptagningskaraktäristik bort (med större eller mindre framgång beroende på mikrofon och övriga ytor som t ex golv/tak, samt lokalens storlek och form).

    Om det är ett skapligt stort rum och relativt få plattor vetetusan om inte jag skulle försöka ha åtminstone ett par mobila, så de går att rigga runt/bakom det som för tillfället ska spelas in.
    Tack för tipset! Mobila plattor är kanske lite överkurs. Problemet är att resten av hyresgästerna hatar alla lösa prylar som redan är där.

  4. #4
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Väggen bakom&mellan monitorerna är förmodligen väldigt relevant att dämpa, eftersom chansen är rätt god att du får väldigt tidiga reflexer därifrån (d v s reflexer som färdats kort sträcka och bara studsat en gång). De är de reflexer du först vill bli av med. Samma gäller antagligen taket vid lyssningspositionen.

    Första-reflexer (eller, ja, alla reflexer) följer samma princip som ljus, så ett trick för placering av dämpning är att en person sitter/står i lyssningspositon och en annan går runt längs väggarna med en spegel. Överallt där man från lyssningspositionen kan se någon av monitorerna i spegeln är bra ställe att sätta dämpning.

    Sen, gällande avstånd monitorer till bakvägg. Om du inte kan ha högtalarna helt fristående (typ 3 meter+) till närmaste vägg (och egentligen golv och tak), är det bäst att placera högtalarna så nära bakväggen du bara kan. Reflex direkt från bakvägg kommer ge interferens och utsläckning vid våglängd som är 1/4 av avståndet till vägg. Är det nära hamnar det rätt högt upp i frekvens, och då kan du även minska den reflexen med akustikplattor, men har du typ en meter till vägg är du nere i utsläckning kring/under 100 Hz, och den reflexen är allt annat än trivial att dämpa bort.

  5. #5
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Eller, rättelse. Utifall högtalarna har basreflex/passiv radiator riktad bakåt är det bäst att placera dem så nära bakomliggande vägg som manualen säger är lämpligt minimiavstånd.

    Sen kommer du få basboost av att göra så, men de flesta monitorer har justeringsmöjlighet för just det.

  6. #6
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Grymt, tack för de utförliga tipsen.

    Funderar på om det är värt att skippa att ha ett konsolsystem bakom skrivbordet. Hm. Längden är så perfekt bara.

  7. #7
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Kolla "träulit" jag är svunsugen på det. Försökte få en offert förut . Men jag ska ta upp det igen. Dom har en omålad industri variant som inte kostar skjortan...
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grymt, tack för de utförliga tipsen.

    Funderar på om det är värt att skippa att ha ett konsolsystem bakom skrivbordet. Hm. Längden är så perfekt bara.

  8. #8
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla "träulit" jag är svunsugen på det. Försökte få en offert förut . Men jag ska ta upp det igen. Dom har en omålad industri variant som inte kostar skjortan...
    Spännande. Vore kul att ha lite data på hur bra deras bullerskydd är t ex.

    http://www.traullit.se/

  9. #9
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spännande. Vore kul att ha lite data på hur bra deras bullerskydd är t ex.

    http://www.traullit.se/
    "Det finns ett flertal absorptionsmätningar utförda av SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut) och Ingemansson Technology AB vilka redovisas i Byggteknisk anvisning."

    http://www.traullit.se/files/2014/04..._anvisning.pdf

  10. #10
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Där kan man även konstatera en detalj som jag glömde säga tidigare angående akustikplkattor. Det är aldrig effektivast att montera plattan direkt mot vägg. Om möjligt så lämna luftspalt mellan vägg och platta, för då blir dämpningen av lägre frekvenser effektivare.

    (Inses ganska lätt at det är så om man funderar lite på hur vågutbredningen ser ut mot vägg. Det är alltid ett minimum vid väggen, så ju längre våglängd (lägre frekvens), desto närmare en 0-punkt försöker man dämpa, och det är givetvis effektivast att dämpa på den/de positioner där vågrörelsen för en given frekvens är störst. Nu går ju oftast inte det eftersom det skulle kräva att absorbenten var en meter eller mer ut från vägg, men ju längre ut från vägg man kommer, desto bättre för lägre frekvenser. Att försöka dämpa vid ett minimum är ju som att försöka hindra ett träd från att falla genom att hålla i nere vid stubben.)
    Senast redigerat av rydan den 2016-04-13 klockan 11:56.

  11. #11
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Där kan man även konstatera en detalj som jag glömde säga tidigare angående akustikplkattor. Det är aldrig effektivt att montera plattan direkt mot vägg. Om möjligt så lämna luftspalt mellan vägg och platta, för då blir dämpningen av lägre frekvenser effektivare.
    Okej! Hm, ska jag köpa trälister och typ skruva upp ramar som jag sätter grejerna på?

  12. #12
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej! Hm, ska jag köpa trälister och typ skruva upp ramar som jag sätter grejerna på?
    Jag har två uppsättningar bestående av träram med plattor monterade i framkant av träramen. Ramen är dubbelt så djup som plattorna, och lämnar därmed luftspalt bakom. Sen är hela härligheten tygklädd, och försedd med gummitassar och hängare. Det har som trevlig sidoeffekt att man kan lyfta ner skärmen från väggen och använda den som mobil/fristående dämpning vid inspelning. =)

    Men ja, generellt bra att sätta en list/ram. Jämför t ex med hur takplattor brukar vara monterade, liggande i aluminiumprofiler med luft ovanför.

  13. #13
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej! Hm, ska jag köpa trälister och typ skruva upp ramar som jag sätter grejerna på?
    Man kan hänga i fiskelina

  14. #14
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Ska se hur meckigt det blir att göra en upphängningsanordning. Om det räcker med att typ hänga dem på krokar eller tassar känns det inte så jobbigt. Ramar ska jag väl kunna snickra ihop iaf.

    Återigen, tack för alla tips!

  15. #15
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Mycket bra tips! jag körde själv med spegeltricket för förstareflektioner, basfällor i alla hörn och monitorer (basport fram) så nära vägg med lite skum mellan och är nöjd. Taket var jobbigast men nu känns det som det mesta av ljudet kommer just ifrån högtalarna. Jag limmade allt och det blir väl ett helvete sen, men målarna måste ju få jobb de med.

  16. #16
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag fäste mina "skumabsorbenter" med dubbelhäftande tejp. Trodde jag skulle bli helt galen först eftersom jag satte tejpen på aborbenten och tänkte trycka den mot väggen, men när jag lyfte absorbenten trillade tejpen ner på golvet.

    Märkligt nog fastnade det bra om man började med tejpen på väggen istället.

  17. #17
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    När vi hade gemensam studio i en bunker (källare) så byggde vi absorbenter av mineralull och hängde på lämpliga rör som gick i taket. Det blev ca. 3-4 dm ut från väggen och blev ganska snyggt då vi klädde dem med tyg. Vi hade dock en väldigt stor lokal så det gjorde inte så mycket att förlora några m2.

    De fungerade dock förvånansvärt bra, tillsammans med heltäckningsmatta försvann praktiskt taget allt eko och ljudet blev väldigt "torrt".

  18. #18
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av evirob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När vi hade gemensam studio i en bunker (källare) så byggde vi absorbenter av mineralull och hängde på lämpliga rör som gick i taket. Det blev ca. 3-4 dm ut från väggen och blev ganska snyggt då vi klädde dem med tyg. Vi hade dock en väldigt stor lokal så det gjorde inte så mycket att förlora några m2.

    De fungerade dock förvånansvärt bra, tillsammans med heltäckningsmatta försvann praktiskt taget allt eko och ljudet blev väldigt "torrt".
    Cool! Vår nya lokal är inte så rymlig tyvärr, men möjligt att vi kan klä rören ändå. Tack för tips.

  19. #19
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    sten/mineralull lär ska vara finfint för dämpning. Det är ju tungt å bra med, så det är även lite effektivare i basregistret.

    Tänk bara på att mineralull är onyttigt att handskas med, så ha korrekt skyddsutrustning, kapa om möjligt till saker och ting på annan plats än inne i lokalen, och tänk på att klä ordentligt med tyg så ni inte får dålig luft p g a fibrer från mineralullen som släpper.

  20. #20
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    sten/mineralull lär ska vara finfint för dämpning. Det är ju tungt å bra med, så det är även lite effektivare i basregistret.

    Tänk bara på att mineralull är onyttigt att handskas med, så ha korrekt skyddsutrustning, kapa om möjligt till saker och ting på annan plats än inne i lokalen, och tänk på att klä ordentligt med tyg så ni inte får dålig luft p g a fibrer från mineralullen som släpper.
    Vi köpte någon hälsovänlig ull på Bauhaus vill jag minnas. Den stack inte lika äckligt i händerna när jag fyllde ramarna. Vi klädde allt med svinbilligt tyg som vi hade fått.

    Jag har för mig att det fanns en tunnare variant också, dämpar ju säkert mindre men kanske mer lämpad för er?

    Annars sprayar ni väggarna med fogskum, det blir snyggt

  21. #21
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Du kan hitta en del matnyttigt i min lilla wiki-artikel här: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling
    Där finns också tips på hur man bygger snygga absorbenter.

  22. #22
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan hitta en del matnyttigt i min lilla wiki-artikel här: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling
    Där finns också tips på hur man bygger snygga absorbenter.
    Tack för tipset!

  23. #23
    athens400
    athens400 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du inte kan ha högtalarna helt fristående (typ 3 meter+) till närmaste vägg (och egentligen golv och tak), är det bäst att placera högtalarna så nära bakväggen du bara kan.
    Inte för att vara dryg men hur i helsefyr ska man kunna placera monitorerna 3 meter eller mer från golvet?

  24. #24
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av athens400 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte för att vara dryg men hur i helsefyr ska man kunna placera monitorerna 3 meter eller mer från golvet?
    Nä, det kan du oftast inte, på samma sätt som du oftast inte kan placera monitorer teoretiskt optimalt någonsin. Men ju mer rätt desto bättre.

  25. #25
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    I några masteringstudios så hänger main-högtalarna i vajrar, men jag har nog inte sett dem riktigt så högt upp

  26. #26
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    En betydligt vanligare (och lite mer praktisk) lösning är väl att se till att generering av rundstrålande bas sker såpass nöra golv att utsläckningsfrekvensen från direktreflexen hamnar över delningsfrekvensen. (Sub ståendes på golv t ex)

  27. #27
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I några masteringstudios så hänger main-högtalarna i vajrar, men jag har nog inte sett dem riktigt så högt upp
    Mina hängde tidigare från kedjor från taket. Nu i krokar i mixerkonsollen.
    Men några tre meter blir det ju inte med under 2,5 i takhöjd.

Liknande ämnen

  1. Är det här snarlika akustikplattor/skärmar?
    Av Vision i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 21:17
  2. Akustikplattor??
    Av Andreas_22 i forum Inspelning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 11:18
  3. Akustikplattor
    Av stochastica i forum Inspelning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-04-30, 11:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •