Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 172

Ämne: Nord Drum 3

  1. #1
    jazza
    jazza är inte uppkopplad
    jazzas avatar
    Senior

    Nord Drum 3

    Kanske redan finns nämnd någonstans?

    http://www.nordkeyboards.com/products/nord-drum-3

    MAIN FEATURES
    6-channel Percussion Synthesizer
    Nord Drum 3P with intergrated multipad, kick pad input and MIDI NEW
    Nord Drum 3 with 6 generic trigger/drum pad inputs and MIDI
    Simplified user interface with easy sound selection NEW
    New individual sound preset libraries for kicks, snares, toms and more NEW
    Advanced sound engine with Resonant Synthesis, Subtractive synthesis and FM-synthesis
    Reverb and Delay Effects NEW
    Drive, Crush and EQ-effects per channel
    MIDI in/out and full CC-control
    Stereo Output with improved output level
    Headphone Output with improved output level

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ND3-top-1.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	84,6 KB 
Id:	66335Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ND3P-top.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	78,9 KB 
Id:	66336
    Senast redigerat av jazza den 2016-04-04 klockan 16:06.

  2. #2
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    okaj....men fortfarande inte några separata utgångar, vilket väl utan tvekan är den funktionalitet som flest har efterfrågat och dess största brist. nä jag bankar nog vidare på min nd2:a här. det där var inget som iaf kunde få mig att byta.

  3. #3
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Utan att få några ljudexempel kändes detta som en väldigt blek uppdatering tycker jag. Men ljudet har har varit grymt från dag 1 tycker jag, det är nog snarare så att jag inte alls klickar med interfacet.

  4. #4
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    De skulle släppt en pro-modell med individuella utgångar, display och sequencer.

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Utan att få några ljudexempel kändes detta som en väldigt blek uppdatering tycker jag. Men ljudet har har varit grymt från dag 1 tycker jag, det är nog snarare så att jag inte alls klickar med interfacet.
    Fast det finns ju en video, där är det ju uppenbart att de inbyggda effekterna låter skitfint!

    https://youtu.be/XhM2tJh1Iq8

  6. #6
    deleted user
    Oh, 3p är ju grymt snygg. Den vill jag ha. Grym livepryl.

  7. #7
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Bra med effekter. Kul med en 3a.. Meeeen..
    Mindre bra.. Eller bara rent uselt att det inte finns indi ut. Oerhört synd.

  8. #8
    deleted user
    Funkar padsen om man trummar med händerna?

  9. #9
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av What Gives? Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funkar padsen om man trummar med händerna?
    Funkar till och med att skrapa på dom. Grymma pads.

  10. #10
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Ja man undrar verkligen varför, det finns väl ingen feature som folk frågat efter så mycket som separata utgångar?

    Jag som längtat rejält efter uppdaterad ND3 är grymt besviken får jag säga.. Låter mer som en halvintressant mjukvaruuppdatering än en helt ny maskin.. Skippar.

  11. #11
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Exakt samma känsla. Längtat efter en trea med sep ut och nähä? nåja.. Får väl kolla om dom vill köra det till 4an eller.. Kanske 5an!!

  12. #12
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det finns ju en video, där är det ju uppenbart att de inbyggda effekterna låter skitfint!

    https://youtu.be/XhM2tJh1Iq8
    Ah, missade! Ja låter grymt... Som den alltid gjort får nog bara inse att den inte alls är tänkt att göra vad jag vill att den ska göra (lite fler rattar och sequencer)

  13. #13

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, missade! Ja låter grymt... Som den alltid gjort får nog bara inse att den inte alls är tänkt att göra vad jag vill att den ska göra (lite fler rattar och sequencer)
    Jag tror sequencern är tänkt vara den där analoga hårdvaran som håller i stockarna i videon, fast som folk säger ovan så går det ju att köra digitalt också.

  14. #14
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror sequencern är tänkt vara den där analoga hårdvaran som håller i stockarna i videon, fast som folk säger ovan så går det ju att köra digitalt också.
    Just att velocity gör så mycket med ljudet tycker jag ger ND unika kvaliter även med sequencer. funderar periodvis på att kränga TR8 och helt gå över till att köra sequencad ND2 eller i detta fall kanske 3. Interna effekter och EQ (fanns det redan EQ? jag tyckte mig mest märka av vanliga filter när jag skruva runt på ND1) borde ju göra den betydligt lättare att jobba med även med bara en ljudutgång.

  15. #15
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag tyckte det var kul, hade nog passat mig. Undrar vad priset blir?

  16. #16
    smokemon
    smokemon är inte uppkopplad
    smokemons avatar
    Veteran
    Uuu.. jag som precis tänkte köpa 2:an, något datum än?

  17. #17
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror sequencern är tänkt vara den där analoga hårdvaran som håller i stockarna i videon, fast som folk säger ovan så går det ju att köra digitalt också.
    Ja absolut! Och jag sysslar väldigt lite med den typen av hamrande numera (på gott och ont)

  18. #18
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Padsen är grymma, jag kan instämma. Synd med inga individuella outputs, känns inte som en riktig 3:a. Men Nord Drum från och med 2:an är bland det bästa man kan ratta för fina trumz idag tycker jag!

  19. #19
    credo
    credo är inte uppkopplad
    credos avatar
    Senior
    Något pris på 3Pn?

  20. #20
    deleted user
    Kunde ju iaf varit usb-audio ut för separata spår.

  21. #21
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kunde ju iaf varit usb-audio ut för separata spår.
    Ja till exempel. Som en variant. Eller både och. Ähh.. Fasen.. Kan inte riktigt släppa det.
    Så himla nära perfekt. Nästan en kioskvältare.
    En av få produkter jag verkligen suttit och väntat på. Hehe.. Lustigt hur jag är som ett barn på julafton som fick en grön ullkofta.

    En liten blänkare då till Nord.. Pllllleeeasee.. Till nästa gång?

    Och nu ska jag sluta gnälla om det.
    Senast redigerat av Keiowas den 2016-04-05 klockan 05:50.

  22. #22
    Tinsoldier
    Tinsoldier är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kunde ju iaf varit usb-audio ut för separata spår.
    Tror det är svårt att implementera på den uC:n.

  23. #23
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Tinsoldier Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror det är svårt att implementera på den uC:n.
    Då har man tänkt knasigt, en ny digital audioprodukt 2016 som inte har teknisk möjlighet till ett usbinterface?

    Kan köpa att separata fysiska audioutgångar blir för kostsamt.

  24. #24
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Otroligt märkligt. Den har färre parametrar än ND2? Nej tack!
    Kul med filter på Tone-delen, men oklart om den då saknar svepandet av klangfärgen/modulation istället... Då är det riktigt tråkigt.

    Tycker att interfacet ser sämre ut helt ärligt.

    Känns som ett steg tillbaka snarare än en 3:a ... Märkligt!

  25. #25
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Förmodar att inte ens kretsdesignen skulle tillåta separata outar.

  26. #26
    MagicC
    MagicC är inte uppkopplad
    MagicCs avatar
    Senior
    Synd att det inte finns någon sample playback motor. Visst, man kan koppla den mot sin sampler eller dator, men det vore ju så extremt smidigt om man kunde slänga in egna ljud som på gamla DDrum tiden. Har alltid gillat Nords grejer och äger själv flera, men det känns som att det inte riktigt lyssnar på sina användare längre och är inte lika innovativa som förr.

  27. #27
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    nope det här blev en besvikelse. separata utgångar och möjlighet att använda egna samplingar hade gjort den här till en guldmaskin och kanske t.o.m så jag hade skippat planerna att i framtiden köpa en elektron rytm eller något liknande. visst kanske inte designen tillåter separata utgångar och/eller det blir för dyrt men ändå en fet besvikelse. så man får väl fortsätta spela in en eller två trummor i taget (beroende om man skall ha det i mono eller stereo) och som magicC skrev ovan kombinera dem med spår från datorn el.dyl, i mitt fall ni battery. det funkar men blir lite mer omständigare. men så får det bli så länge iaf. man kan inte vinna varje gång

    och jag tycker det var länge sedan clavia kändes ordentligt innovativa, med vissa undantag här och där.

  28. #28
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Det är ju en ganska stor updateraing med tanke på att de gjort denna grej. Själv hade jag också viljat ha sequenser och separata ut så klart.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ND3P-top.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	83,2 KB 
Id:	66354

  29. #29

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av MagicC Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har alltid gillat Nords grejer och äger själv flera, men det känns som att det inte riktigt lyssnar på sina användare längre och är inte lika innovativa som förr.
    Jag tycker snarare det verkar som Nord har väldigt tydlig bild på vad de vill bygga och för vem. I Nord Drums fall verkar målgruppen vara trummisar som vill ha syntetiska ljud, vilket är en helt annan slags produkt än till exempel en Analog Rytm.

  30. #30
    Tinsoldier
    Tinsoldier är inte uppkopplad

    Senior
    Åh, jag trodde att målgruppen var synthesister som alltid köper sina maskiner begagnat...

  31. #31
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker snarare det verkar som Nord har väldigt tydlig bild på vad de vill bygga och för vem. I Nord Drums fall verkar målgruppen vara trummisar som vill ha syntetiska ljud, vilket är en helt annan slags produkt än till exempel en Analog Rytm.
    Så kan en också välja att se på det. Visst är det riktat åt det hållet. Det är ju bara det att dom skulle sälja betydligt fler av nord drum om dom hade haft lite annat tänk. Tror jag.
    Och det bekräftas inte minst i den här tråden. Har även sett det på annat håll.

    Just den här produkten hade dom kunnat varit lite öppnare med. Inte minst med tanke på att dom gjort två varianter. Den ena kanske kunde varit riktad åt just pillgubbarna och den med pads åt trumnissarna. Det finns ändå en marknad för en liten apparat som låter kanon, cc, 6 trummor. Spot on för en snubbe som gör tekno eller liknande att ha med sig i sin bag. Vilket faktiskt skulle konkurrera en smula med just rytm eller liknande. Dessutom så är den betydligt bredare i ljudpaletten än vad en rytm är. Machinedrum kommer närmast men då är det ju en hel maskin till så att säga.
    Dom sitter ju på ett guldkorn om dom bara utvecklar det lite. Men men.. En kan inte få allt..

    Håller med om att Nord inte riktigt ligger i framkant.. Sen säljer dom ju säkert en orgel till varenda dansband och giggande musiker i hela världen ändå. Och några till..
    Senast redigerat av Keiowas den 2016-04-05 klockan 12:13.

  32. #32
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju bara det att dom skulle sälja betydligt fler av nord drum om dom hade haft lite annat tänk.
    Men är den inte en nischprodukt för dem? Kan tänka mig att den drar in absolut minst pengar av allt de har i sitt stall. Ponera att de känner sina kunder så pass väl att de vet att även om de gjorde några få ändringar (som förmodligen skulle driva upp priset), så skulle inte omsättningen öka så pass mycket att det är värt det?

  33. #33
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men är den inte en nischprodukt för dem? Kan tänka mig att den drar in absolut minst pengar av allt de har i sitt stall. Ponera att de känner sina kunder så pass väl att de vet att även om de gjorde några få ändringar (som förmodligen skulle driva upp priset), så skulle inte omsättningen öka så pass mycket att det är värt det?
    Ja. Absolut nisch. Ja.. Minst indrivande produkt men också en av få som kunde riktat sig mot just parameterpelle?
    Hade dom gjort det från början hade det inte varit ett problem. Nu kan det mycket väl vara så att dom inte tjänar något på det. Men.. Och det här är ett hyfsat viktigt men. Att få goodwill är inte att förakta.
    Sen gör dom ju ändringar.
    Istället för trig in så hade det kunnat vara indi ut. Då hade proset stannat på samma?

    Edit: bara en sån grej att dom inte har midi på förra paden. den paden hade också sålt mera med midi ut. Känns bara fel alltihop. Mono ut på ettan.

    Edit 2: vill poängtera att jag tycker att nord gör fantastiska instrument ändå. Den här är dock lite felgängad.
    Senast redigerat av Keiowas den 2016-04-05 klockan 13:28.

  34. #34
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Helt otroligt att de inte klämt dit separata utgångar ännu när massor av folk har frågat efter detta sedan version 1.

  35. #35
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Ja alltså detta måste ju vara totalt värdelöst för dom, marknaden måste ju vara ganska mättad med ND1 och ND2 och så gör dom ND2 v1.1??

    Det finns ju jättemycket saker som de skulle kunnat addera till ND3 som gjort den till något som vi frälsta ND2-ägare sprungit till butiken för att köpa.. Och nä, effekter är inte en av dom grejerna imo.. Fler vågformer, fler och bättre filter, dist-delen med ringmodulation osv hade de ju kunnat göra lite bättre.. Det är relativt omöjligt att få till vettiga Crash ljud, jag har nog aldrig fått till det och aldrig hört någon bra i någon av de 10:tal banker jag tagit hem.. Handclaps är inte heller något som går att få till bra. Detta borde de verkligen fixa..

    En grej som är helt idiotisk med ND2 är att denna inte startar upp där du slutar, utan den börjar på preset 0, så jävla störande, vet inte hur många ggr jag fått spendera minuter på att hittat tillbaka till där jag var när jag dagen efter ska fortsätta med en låt. Skulle inte förvåna mig ifall de inte fixat detta, de verkar helt ointresserade av att fixa to.m ganska alvarliga buggar som användare rapporterat om sedan 1 år tillbaka nu.
    Senast redigerat av vurt den 2016-04-05 klockan 13:46.

  36. #36

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju bara det att dom skulle sälja betydligt fler av nord drum om dom hade haft lite annat tänk. Tror jag.
    Och det bekräftas inte minst i den här tråden. Har även sett det på annat håll.
    Min erfarenhet är att "jag skulle köpa produkt X om de lade till funktion Y" väldigt sällan säger något om folk faktiskt skulle köpa produkten.

    Sen håller jag med om att saker som separata ut är en brist, men 4 utgångar till hade nog varit svårt att klämma in rent fysiskt – min misstanke är att de inte vill ändra på den fysiska lådan.

  37. #37
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min erfarenhet är att "jag skulle köpa produkt X om de lade till funktion Y" väldigt sällan säger något om folk faktiskt skulle köpa produkten.

    Sen håller jag med om att saker som separata ut är en brist, men 4 utgångar till hade nog varit svårt att klämma in rent fysiskt – min misstanke är att de inte vill ändra på den fysiska lådan.
    Jag är en av dom som skulle köpt på stört. Jag tror det finns fler och som verkligen gillar nord drum. Säger inte att det är så varje gång men visst gör det skillnad i försäljning. Kolla nord drum 1? Mono ut. Hejdå.
    Och som jag sa innan.. Går det inte att byta trig in mot audio ut?

  38. #38
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är en av dom som skulle köpt på stört. Jag tror det finns fler och som verkligen gillar nord drum. Säger inte att det är så varje gång men visst gör det skillnad i försäljning. Kolla nord drum 1? Mono ut. Hejdå.
    Och som jag sa innan.. Går det inte att byta trig in mot audio ut?
    ja det stämmer för jag vänta på nd2:an pga den hade om inte individuella ljudutgångar så iaf stereo ut. däremot så iom det är 6 trigg-ingångar så kan man väl byta säg 4 av dem mot ljud-utgångar och behålla 2 trig-ingångar? vet inte om det är tekniskt möjligt men det vore ju ngt som jag tyckte skulle vara ok. men blir alla trummisar snea på det då?

  39. #39
    westerlu77
    westerlu77 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Är det någon som har sett detta? Är så oerhört spännd på detta annars? https://www.kickstarter.com/projects...on/description

  40. #40
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Yo! Någon som har den här? Är nyfiken på om det går att styra allt via cc när en är i edit all mode? Någon som skulle vilja prova det om det går?

  41. #41
    deleted user
    Hittar ingen info om desktopvarianten. Nån som vet mer?

  42. #42
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av What Gives? Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittar ingen info om desktopvarianten. Nån som vet mer?
    Kommer tydligen inte.

  43. #43
    deleted user
    Blir till att såga då antar jag

  44. #44
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Oj, jag råkade provbanka en i musikaffären, jag vill ha!

  45. #45
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Den ÄR kul. Klart underskattad. Låter bra!

  46. #46
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Kan tro det. Personligen vad gäller utgångar skulle det inte spela jättestor roll, tror jag skulle använda den till 80% för inspiration alt livetramsande, och spelar jag in skulle jag spela in midi och snygga till först så då kan man lika gärna spela in ljudet ett par tagningar sen, behöver sällan alla pads på egna kanaler men kanske 2-3 stems på sin höjd.

  47. #47
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Sjukt sugen på en för att ha live. Men jag har ju händerna fulla oftast så kanske mkt pengar för några sekunders bankande. Sjukt härligt ljud o smidigt format dock.

    Önskar jag fick spons av Clavia för att skriva så positivt här på 99. Som alla Elektronfans får.

  48. #48
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hihi, en grej jag alltid haft lite svårt för med konceptet elektroniska trummor är att dom är så oförlåtande live, distinkta elektroniska ljud vill jag lixom ha jävligt tighta och så tight spelar få, särskilt inte en glad amatörbankare som jag...

    ..så slog det mig när en kompis undrade om det inte går att fuskfixa, att den har ju local on/off som alla andra midimaskiner så det är bara att köra midi via ableton och kvantisera i realtid (vilket jag har egna m4l-tools för sedan länge). Man får bara inte ligga efter utan alltid före i sin otighthet men det är enklare att lära sig än att faktiskt spela tight. Ha. Nu måste jag nog ge vika och införskaffa en.

  49. #49
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Måste ge denna lite kärlek.
    Plockade upp den igår (3p). Fantastiskt välbyggd! Tight och kompakt och väldigt rejäl konstruktion.
    Ställde direkt in lägsta trigg-tröskel och högsta dynamiska respons/känslighet. Jävlar vad den triggar bra. Inga problem att göra snabba double strokes eller ens pressvirvlar eller liknande. Satt och övade rudiment på den igår och är mkt mer nöjd med denna än vad jag varit när jag testat diverse digitaltrumset. Ingen ton som triggats har hittills känts off eller random!

    Syntesen hann jag bara testa lite snabbt men jag är riktigt imponerad av den hittills. Tycker själva känslan i ljudet påminner om machinedrum, det är tveklöst digitalt och smått kliniskt men samtidigt med intressant struktur och med liv. Kallt och varmt samtidigt. Smart användande av velocity -> div. parametrar + mkt bra respons i padsen gör att det blir ett väldigt uttrycksfullt instrument.

    Reverbet är märkligt lågupplöst, som ett gammalt midiverb! Det lägger till ett brus/grynighet som står i ganska bjärt kontrast med trumsyntesen. Själv tycker jag att det är ganska intressant och uppskattar det, men jag fattar de som stör sig (verkar. vara en del på div forum som tagit upp detta).

    Allt som allt tycker jag att det här är ett väldigt intressant instrument som gör sin egen grej. Mycket nöjd med köpet!

  50. #50
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag gillar min skarpt. Triggar den från en Beatstep Pro när jag inte spelar/bankar på padsen. Den låter jäkligt bra, och precis som NLA1 så är ljudet liksom digital men på ett analogt vis (svårt att förklara).

  51. #51
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Så extremt besviken att de inte tog konceptet vidare, istället bara gjorde den sämre (inga externa triggeringångar - vilket är ett måste för oss med modular).

    Men jag gillar ND2 mycket, hade lätt kunna lägga 8K på en någon mer avancerad variant - bättre filter, fler envelopes för noise-delen samt framförallt fler vågformer (så extremt många som låter precis likadant, möjligen med en 0,1% skillnad). Den behöver betydligt bättre effekter (en vettig ringmod skulle vara kul). Den är väldigt lättprogrammerad och snabbjobbad, det gillar jag..

  52. #52
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste ge denna lite kärlek.
    Plockade upp den igår (3p). Fantastiskt välbyggd! Tight och kompakt och väldigt rejäl konstruktion.
    Ställde direkt in lägsta trigg-tröskel och högsta dynamiska respons/känslighet. Jävlar vad den triggar bra. Inga problem att göra snabba double strokes eller ens pressvirvlar eller liknande. Satt och övade rudiment på den igår och är mkt mer nöjd med denna än vad jag varit när jag testat diverse digitaltrumset. Ingen ton som triggats har hittills känts off eller random!

    Syntesen hann jag bara testa lite snabbt men jag är riktigt imponerad av den hittills. Tycker själva känslan i ljudet påminner om machinedrum, det är tveklöst digitalt och smått kliniskt men samtidigt med intressant struktur och med liv. Kallt och varmt samtidigt. Smart användande av velocity -> div. parametrar + mkt bra respons i padsen gör att det blir ett väldigt uttrycksfullt instrument.

    Reverbet är märkligt lågupplöst, som ett gammalt midiverb! Det lägger till ett brus/grynighet som står i ganska bjärt kontrast med trumsyntesen. Själv tycker jag att det är ganska intressant och uppskattar det, men jag fattar de som stör sig (verkar. vara en del på div forum som tagit upp detta).

    Allt som allt tycker jag att det här är ett väldigt intressant instrument som gör sin egen grej. Mycket nöjd med köpet!
    jag såg att firmware v1.26 fixade bruset på några reverbprogram. är din uppdaterad?

  53. #53
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Mm siktar fortfarande på en i framtiden.. det här kändes som en lockande deal, stativ OCH röda trumpinnar. https://www.blocket.se/halland/Nord_..._11&w=3&last=1

  54. #54
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så extremt besviken att de inte tog konceptet vidare, istället bara gjorde den sämre (inga externa triggeringångar - vilket är ett måste för oss med modular).

    Men jag gillar ND2 mycket, hade lätt kunna lägga 8K på en någon mer avancerad variant - bättre filter, fler envelopes för noise-delen samt framförallt fler vågformer (så extremt många som låter precis likadant, möjligen med en 0,1% skillnad). Den behöver betydligt bättre effekter (en vettig ringmod skulle vara kul). Den är väldigt lättprogrammerad och snabbjobbad, det gillar jag..
    En trig to MIDI modul borde väl kunna funka från modular till trummis?

    Separata outs hade ju också kunnat ge möjligheter till egna effekter.. det är inget som går att modda till antar jag?

  55. #55
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag har inte uppdaterat men jag var läst att det i praktiken blev mycket lite skillnad på reverbbruset. Jag är rätt ok med det

    Ser fram mot att fortsätta utforska denna apparat

  56. #56
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En trig to MIDI modul borde väl kunna funka från modular till trummis?

    Separata outs hade ju också kunnat ge möjligheter till egna effekter.. det är inget som går att modda till antar jag?
    MIDI ger alltid mer latency och ND2 har inte superbra latency redan innan (mätte den för några dagar sedan)..

    Ja åtminstone 3 outs hade varit bra. Fast jag har delat upp det så att snare är (L) och BD (R), toms och annat blir ofta på snare-kanalen.. hi-hats tar jag från annat håll.

  57. #57
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Kanske är mer av ett slagverksinstrument än en ljudmodul? Alltså att den gör sig bäst som det?

  58. #58
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske är mer av ett slagverksinstrument än en ljudmodul? Alltså att den gör sig bäst som det?
    Gillar den för modulärt eftersom triggerna är anslagskänsliga, blir väldigt mycket mer dynamiskt.. Kul att te.x använda en synkad LFO som bestämmer hur hårt anslaget blir, eller bara via slump

  59. #59
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Aha, ballt!

  60. #60
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste ge denna lite kärlek.
    Plockade upp den igår (3p). Fantastiskt välbyggd! Tight och kompakt och väldigt rejäl konstruktion.
    Ställde direkt in lägsta trigg-tröskel och högsta dynamiska respons/känslighet. Jävlar vad den triggar bra. Inga problem att göra snabba double strokes eller ens pressvirvlar eller liknande. Satt och övade rudiment på den igår och är mkt mer nöjd med denna än vad jag varit när jag testat diverse digitaltrumset. Ingen ton som triggats har hittills känts off eller random!
    ...
    Smart användande av velocity -> div. parametrar + mkt bra respons i padsen gör att det blir ett väldigt uttrycksfullt instrument.
    ...
    Tack för recension av dessa aspekter! Är sugen på en av just anledningen att spela på med stockar. Grymt om den har bra respons då. Behöver bli bättre på att spela då jag spelar virvel i en storslagverksorkester, och en Nord Drum 3 m pads tror jag skulle göra övandet både roligare och mer frekvent. Gillar Nord Drum soundet redan så det blir nog en sån här i 40-årspresent till mig själv

Liknande ämnen

  1. Nord Drum
    Av hank i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 197
    Senaste inlägg: 2014-09-15, 13:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •