Sidan 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 601

Ämne: Softube Modular

  1. #1
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    Softube Modular


    https://youtu.be/tawRqNNLmsg

    Tankar? Åsikter?

    Pepp!

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Spännande! Antar det kommer visas på Musikmesse nu till helgen.

  3. #3
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    potentiellt spännande ja
    Men det ar ju inte mycket till video

  4. #4
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Det var en riktigt rolig video i alla fall!

  5. #5
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Coolt!
    Är det Kroffes arm i videon?

  6. #6
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Gissningsvis bra gjort med tanke på deras generella ansats.

  7. #7
    deleted user
    spännande o se om det är rena emuleringar på vissa märkens olika moduler, såg ut att vara några "doepfer" o "intellijel" iaf till designen.

  8. #8
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Yeti? Tungt dricka!

  9. #9
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lesterbanjo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men kan den låta som en 303?
    Fixd

  10. #10
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    spännande o se om det är rena emuleringar på vissa märkens olika moduler, såg ut att vara några "doepfer" o "intellijel" iaf till designen.
    De har vi skaffat licenser? Smart isf! Bästa vore ju om det gick att bara kopiera modulargrid-länken rakt in i programmet. Helvete vad de skulle tjäna pengar! Kan du testköra riggen innan du köper den. Oj oj...

  11. #11

  12. #12
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    För att fortsätta mitt gnäll från andra tråden: Fotorealistiskt UI i virtuellt rack. Nej tack, inte för mig.

    Fortsätter drömma om att Clavia portar NM till VST...

  13. #13
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att fortsätta mitt gnäll från andra tråden: Fotorealistiskt UI i virtuellt rack. Nej tack, inte för mig.

    Fortsätter drömma om att Clavia portar NM till VST...
    Precis.

  14. #14
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Så nu är Kroffe helt inne i Softube, t.o.m. på musikmässor. Då kan man inte räkna med hans tjänster som synttekniker längre...
    kanske kan vara nåt för mej, utan fysiska kabelhärvor, och att man kan lagra sina setups

  15. #15
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ljudmässigt så är ju Softtube den absoluta eliten.

  16. #16
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så nu är Kroffe helt inne i Softube, t.o.m. på musikmässor. Då kan man inte räkna med hans tjänster som synttekniker längre...
    Så är det ju tyvärr, men det har jag väl skrivit i DIY-syntlagar tråden?
    Tack för alla glada tillrop!

  17. #17
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fotorealistiskt UI i virtuellt rack. Nej tack, inte för mig.
    Hmm, jag ställer mig nog på den här sidan. Här handlar det ju verkligen lika mkt om workflow som ljudkvalitet imo.

  18. #18
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så är det ju tyvärr
    Vadå tyvärr? Grattis!

  19. #19
    heartbeat83
    heartbeat83 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Ser fram mot detta! Kör inte något modular men detta kanske blir steget in i crack. Hursom, bra jobbat kroffe och softtube!

  20. #20
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm, jag ställer mig nog på den här sidan. Här handlar det ju verkligen lika mkt om workflow som ljudkvalitet imo.
    Jo. Men jag gissar att ett sånt här UI är mycket mer säljande, än tex. NM's ganska spartanska och funktionella. Å andra sidan verkar det gå bra för Ableton, som verkligen valt att låta datorn vara dator.

    Jaja, ska inte pissa på det för mycket utan att ha testat, men min erfarenhet är att ju mer likt riktigt hårdvara det är, desto sämre trivs jag. Var det Rebirth som startade den här trenden? Maken till plotter får man ju leta efter, men sålde gjorde det väl.

  21. #21
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Inga animerade sladdar a'la Reason? Tycker det verkar vara ett genidrag att emulera riktiga moduler, och speciellt om de fått licenser att använda logotyper och identiska paneler. Om ni inte redan gjort den, bygg in en appstore där man kan köpa nya moduler och ni lär ruinera alla användare.

  22. #22
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    När kommer Grayscale-paneler till Softube modular?

  23. #23
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Det är dock en svindlande tanke att fylla racket med drag n drop från tex modulargrid

  24. #24
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo. Men jag gissar att ett sånt här UI är mycket mer säljande, än tex. NM's ganska spartanska och funktionella. Å andra sidan verkar det gå bra för Ableton, som verkligen valt att låta datorn vara dator.

    Jaja, ska inte pissa på det för mycket utan att ha testat, men min erfarenhet är att ju mer likt riktigt hårdvara det är, desto sämre trivs jag. Var det Rebirth som startade den här trenden? Maken till plotter får man ju leta efter, men sålde gjorde det väl.
    Jag skulle nästan vilja vara motvalls och påstå att den här diskussionen känns lite 00-tal. Jag tycker nästan att tiden har visat att den här typen av UI faktiskt fungerar väldigt bra. Jag skulle också vilja säga att jag inte störs ett dugg av det och inte tänker på det direkt. Snarare kanske det till och med finns någon form av faktor som gör att det gynnar den taktila känslan på något vänster.

    Just Softube tycker jag är ett bra exempel på det, deras pluggar är inte bara bland de absolut bästa (de bästa när det gäller dynamik om du frågar mig), de är också extremt sköna att jobba med.

    I motsats till Nord Modular imho. Jag tycker det är extremt oinspirerande. Med betoning på "imho", det är min upplevelse.

    Just när det gäller en sån här produkt tycker jag det är helt rätt. Det är väldigt Softube att emulera existerande hårdvara och jag tycker att det faktiskt gör sig bäst med den här typen av UI.

    Den här diskussionen är i alla fall femton år gammal och jag kan inte se att användarnas önskemål drivit utvecklingen i rktning bort från den här typen av interfejs.

  25. #25
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    I Reason kan man ju skruva loss en skruv i racket. Det är coolt!

  26. #26
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Jag väntar bara på det första pluginsystemet med stöd för vr.

  27. #27
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just Softube tycker jag är ett bra exempel på det, deras pluggar är inte bara bland de absolut bästa (de bästa när det gäller dynamik om du frågar mig), de är också extremt sköna att jobba med.
    Jag tycker iofs det är väldigt stor skillnad på en enstaka plugg, med relativt få reglage, och något av den här komplexiteten. Har en del eq och kompressorer tex., med 'screenshot-vänliga' ui, och där har jag inga problem.

    Men spelar roll, allt kan inte vara för alla, det här var antagligen inte för mig, återgå

    (kommer ändå följa med visst intresse, och antagligen testa också)

  28. #28
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker iofs det är väldigt stor skillnad på en enstaka plugg, med relativt få reglage, och något av den här komplexiteten. Har en del eq och kompressorer tex., med 'screenshot-vänliga' ui, och där har jag inga problem.

    Men spelar roll, allt kan inte vara för alla, det här var antagligen inte för mig, återgå

    (kommer ändå följa med visst intresse, och antagligen testa också)
    Jag förstår hur du tänker. Om modulerna varit Softubes egna utan att vara modulerad hårdvara hade jag verkligen hållit med dig om att det varit skönare med en annan typ av design. Jag tror att jag föredrar det som det är nu när det handlar om mjukvarianter av existerande hårdvara dock.

    Nåväl.

  29. #29
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Som jag förstod det så dyker Heartbeat modulerna upp i systemet om man redan äger Heartbeat.

  30. #30
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lesterbanjo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    all mjukvara som emulerar existerande hårdvara spelar ju på våran önskan att faktiskt ha någon variant på den riktiga hårdvaran.

    jag tycker det är självklart att utvecklaran omfammnar den önskan - annars kan man ju lika gärna strunta i att låsa sig vid en viss hårdvara och i stället emulera ett modularsystem som inte finns i verkligheten och kanske inte ens går att tillverka.
    Jo, jag förstår mekanismen, och inser att det inte går att göra på något annat sätt när man väljer att emulera. Bara lite besviken för min högst personliga del

    (om någon kan trumma upp lagom mycket riskkapital hade jag gärna varit med och utvecklat en NM-klon som VST)

  31. #31
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hade NM och dess gränssnitt släppts idag så misstänker jag attt glåporden hade haglat över saker som "grått och trist", "för små moduler", "låter för digitalt", "begränsad cpu-kraft"... med mera. Även om vi tar med G2.

  32. #32
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I Reason kan man ju skruva loss en skruv i racket. Det är coolt!
    Betyder det att du vill att vi emulerar rackrash?

  33. #33
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Betyder det att du vill att vi emulerar rackrash?
    Menar du att ni missat den detaljen!? :O

  34. #34
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Betyder det att du vill att vi emulerar rackrash?
    Ni måste ju emulera glappande kablar, spänningsfall p g a mults och svajjande strömförsörjning beroende på att man drar 2A 12V från en nätdel spec:ad till 1,2A. Annars blir ju inte upplevelsen realistisk alls.

  35. #35

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni måste ju emulera glappande kablar, spänningsfall p g a mults och svajjande strömförsörjning beroende på att man drar 2A 12V från en nätdel spec:ad till 1,2A. Annars blir ju inte upplevelsen realistisk alls.
    Det finns en plugin för det: Bad cable

  36. #36
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag tycker detta verkar skitkul. Nu kan man ju sitta på tåg/flyg och skissa patchar som man sen kan realisera när man kommer hem.
    Finns det nån lista på vilka tillverkare som är med på tåget? Make noise vore ju kul om dom va representerade.

    Sen kommer ju frågan upp hur väl modulera är emulerade... Jag ska definitivt testa nån demo iaf.

  37. #37
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker detta verkar skitkul. Nu kan man ju sitta på tåg/flyg och skissa patchar som man sen kan realisera när man kommer hem.
    Finns det nån lista på vilka tillverkare som är med på tåget? Make noise vore ju kul om dom va representerade.

    Sen kommer ju frågan upp hur väl modulera är emulerade... Jag ska definitivt testa nån demo iaf.
    Doepfer och Intellijel verkar vara dom som är på och finns vid release. Fler märken lär väl dyka upp. Spontant känns det som att tillverkare borde vilja ha sina moduler här då jag tror att många kommer testa i mjukvara först och sen köpa i hårdvara.

  38. #38
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns en plugin för det: Bad cable
    Haha, den vill man inte ha live

  39. #39
    khak
    khak är inte uppkopplad

    Senior
    Följer utvecklingen med spänning!

  40. #40
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Doepfer och Intellijel verkar vara dom som är på och finns vid release. Fler märken lär väl dyka upp. Spontant känns det som att tillverkare borde vilja ha sina moduler här då jag tror att många kommer testa i mjukvara först och sen köpa i hårdvara.
    Japp. De behöver ha demomöjlighet av alla moduler, med knapparna "buy software" resp "buy hardware", åsså en bundledeal på båda. ;o)

  41. #41
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Tror detta är helt rätt tänkt. Nån sorts hårdvarumodul som blir gränssnitt mellan mjuk och hårdvara borde bara ett givet komplement. Detta är ju rätt likt NI Reaktor BLOCKS men med inriktning på emulering. Känns som det ligger i tiden. Nån plug-out modul också vore cool.

    Om man nu vill gå vägen med foto-realistiskt GUI - varför är det så svårt att göra justa kablar?

  42. #42
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man nu vill gå vägen med foto-realistiskt GUI - varför är det så svårt att göra justa kablar?
    Är väl inte svårt, är väl mer det att de är ivägen...

  43. #43
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Ja både nackdelen och fördelen med riktiga modularer är just kabelhärvorna

  44. #44
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    En fin grej med mjukvara är ju att de med en enkel inställning i någon config-meny kan låta användaren välja mellan fotorealism, greyscale eller ableton-stuket. Skal till programvara är ju inte direkt raketforskning 2016.

  45. #45

    Veteran
    Kan man hoppas på Rack Extensions?

  46. #46
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man hoppas på Rack Extensions?
    Ja en rack extension skulle man önska!

  47. #47
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Mycket trevligt med en SW modular!

    Jag skulle önska ett mus-fritt patchinterface. Men jag tror ändå att ett snyggt användarinterface är viktigt för att folk ska fatta vad det är och känna igen sig. Jag gjorde ett patchninginterface (till min openmodular) med en lysknapp-matrix-controller. Man detta dras en patch sladd med fyra knapp tryck/steg:
    1 Den tänder upp en knapp för varje modul som finns och man väljer den man vill patcha från,
    2 Då tänder den upp vald moduls utgångar, och man väljer utgång,
    3 Återigen tänder den upp en knapp för var modul, man väljer modul,
    4 Då tänder den upp vald moduls ingångar, och man väljer en ingång, och sladden är dragen.

    Hade dock problemet att jag inte hade någon feedback om vilken knapp som var vad i varje steg, vilket gör att man måsta ha bra minne (speciellt när det gäller alla modulers ut- och in-gångar), men annars kändes det ganska elegant. Min vision var att göra den skärmlös. Något liknande kanske kan göras till denna som komplement.

    Funderar också på om den öppnar för moduler från tredjepartstillverkare?

  48. #48
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni måste ju emulera glappande kablar, spänningsfall p g a mults och svajjande strömförsörjning beroende på att man drar 2A 12V från en nätdel spec:ad till 1,2A. Annars blir ju inte upplevelsen realistisk alls.
    Ok, det är det vi skylla buggarna på alltså? Not a bug, its a feature!

  49. #49
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Det jag hoppas på är:

    - Låg CPU-last
    - Möjlighet att jacka in sig i "kretsarna" (under huven, circuit-bend mode)
    - Flera lägen på olika kretsar i modulerna... tex olika val av linjära och olinjära modeller för subkomponenter i kretsarna.
    - Patch Mutator alá Clavia G2 och patch randomizer / blender
    - Input/output bus mot externt system.
    - Bussar mellan flera instanser av pluggar.

    Dessa "features" skulle göra stor skillnad tycker jag.

  50. #50
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag förstod det så dyker Heartbeat modulerna upp i systemet om man redan äger Heartbeat.
    Detta är ju en riktig höjdare isf Någon som kan bekräfta?

  51. #51
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta är ju en riktig höjdare isf Någon som kan bekräfta?
    Jag kan bekräfta att det inte gör det i betan jag kör med. Däremot ser det ut som om det kommer funka så när pluggen är vidareutvecklad. LOOOVE.

  52. #52
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Kör Softube fortfarande med hårdvaru-ilok eller kan man som med Soundtoys köra mjukvaruvarianten?

  53. #53
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör Softube fortfarande med hårdvaru-ilok eller kan man som med Soundtoys köra mjukvaruvarianten?
    Samma som Soundtoys. Man kan välja. Jag har mina licenser på en hårdvaruiLok i studion men också licenser på min laptop. Både vad det gäller bland annat Soundtoys och Softube.

  54. #54
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta är ju en riktig höjdare isf Någon som kan bekräfta?
    Stämmer, outshape är dålig på att installera.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör Softube fortfarande med hårdvaru-ilok eller kan man som med Soundtoys köra mjukvaruvarianten?
    Du kan välja - dongle eller maskinlicens.
    Edit: doh! Det skrev ju outshape.

  55. #55
    deleted user
    Ja men då så, blir köp helt klart

  56. #56
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ljudmässigt så är ju Softtube den absoluta eliten.
    jag gjorde en del ljud på Martin Fay's Vaz Modular, som jag då ansåg som en top-of-the-line modular-mjukis. Den saknar övertoner, jämfört med modern teknik. Men jag grottade ner mej ordentligt i hans modulvärld, såsom alpha och beta-testare åt Martin, när det begav sej. Om Softube Modular låter riktigt bra, kanske jag vill trassla in mej i modularträsket igen

  57. #57
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om Softube Modular låter riktigt bra, kanske jag vill trassla in mej i modularträsket igen
    Kommer nog lägga upp lite ljud på soundcloud snart.

  58. #58
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Justjaföresten. Kanske redan är svarat på, men har den audio in?

  59. #59
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Vad händer med feedbackloopar? Blir det en sample:s delay nånstans på vägen?

  60. #60
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad händer med feedbackloopar? Blir det en sample:s delay nånstans på vägen?
    mycket bra fråga.... jag är nyfiken på svaret.

Liknande ämnen

  1. Softube TSAR-1
    Av false messiah i forum Övrig mjukvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2024-01-25, 15:54
  2. Softube Mutator
    Av false messiah i forum Effekter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-01-14, 21:06
  3. Softube Console 1
    Av kirre777 i forum Nyheter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-11-20, 14:55
  4. Softube har rea
    Av false messiah i forum Övrig mjukvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-17, 17:47
  5. Softube FET Compressor
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-21, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •