Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 65

Ämne: Hur man tjänar jättemycket pengar på musik utan att anstränga sig

  1. #1
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran

    Hur man tjänar jättemycket pengar på musik utan att anstränga sig

    När du nu har läst denna informativa artikel, vad har du nu för ursäkt, 99:an?

  2. #2
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vad har du nu för ursäkt, 99:an?
    Jag skriver för kassa låtar....

  3. #3
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran

  4. #4
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vad har du nu för ursäkt, 99:an?
    Integritet!

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vem var det som inte ansträngde sig? Tror jag inte riktigt förstår...

  6. #6
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vem var det som inte ansträngde sig? Tror jag inte riktigt förstår...
    Att få folk att lyssna på gamla jazzlåtar (Gaye) eller hippielåtar (The Clash) kräver för mycket ansträngning. Alltså minsta motståndets lag och packa om dem.

    Och jag undrar hur popmusiken låter när den där gamla låtskrivarmaffian slutar.

  7. #7
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Clash, hippies o maffian..kan man klämma in Bellman där oxå?

  8. #8
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Orkar inte läsa hela artikeln, men vill kommentera The Clash. Rhodes hade uppenbarligen en stark vilja (låtnamnet "Complete Control" är inspirerat av honom), men jag är tveksam till att han skulle ha någonting att säga till om i fråga om soundet och låtarna. Är inte superinläst på Clash, men har lusläst åtminstone en bok, den som till 95% består av intervjuer med bandet, och inget där tyder på att han skulle ha bestämt så jävla mycket.

  9. #9
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Nu är det några som tjänar riktigt mycket med pengar på musik - men vem gör det utan ansträngning? Max Martin har knappast nått den framgången han har utan ansträngning? Sedan finns den dom som jobbar ännu hårdare utan att nå någon framgång alls.... livet är inte rättvist. Och skillnaden kan stavas tur, talang, teamwork, timing, tillfällighet... och sedan finns det dom som inte jobbar särskilt hårt och gnäller om utebliven framgång... visst one-hit-wonder kan man kanske bli utan att anstränga sig så värst, men då är det helt upp till allt på T ovan. Men framgång över tid - då finns ansträngningen alltid med.

  10. #10
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att få folk att lyssna på gamla jazzlåtar (Gaye) eller hippielåtar (The Clash) kräver för mycket ansträngning. Alltså minsta motståndets lag och packa om dem.

    Och jag undrar hur popmusiken låter när den där gamla låtskrivarmaffian slutar.
    Ok. Så att man anstränger sig för att att få till saker som folk lyssnar på är alltså ingen ansträngning? Eller förstår jag dig fortfarande inte?

    Min tolkning av artikeln är snarare "om man anstränger sig rejält för att ge folk musik de tycker om så kan man tjäna pengar". Typ så.

  11. #11
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Det mesta som stod i artikeln borde man ju redan veta om som musikintresserad, men det om punken var faktiskt nytt för min del. Det gör det också extra ironiskt när folk säger att hip hop/rap är "punkigt". Uppenbarligen stämmer det bra med sanningen :/

  12. #12
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Jag håller inte på med musik för att tjäna pengar.

  13. #13
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det mesta som stod i artikeln borde man ju redan veta om som musikintresserad, men det om punken var faktiskt nytt för min del. Det gör det också extra ironiskt när folk säger att hip hop/rap är "punkigt". Uppenbarligen stämmer det bra med sanningen :/
    All punk var verkligen inte "konstruerad" på det sättet.

  14. #14
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Fortfarande aktuell:

  15. #15
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    All punk var verkligen inte "konstruerad" på det sättet.
    Nej verkligen inte!

  16. #16
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det mesta som stod i artikeln borde man ju redan veta om som musikintresserad, men det om punken var faktiskt nytt för min del. Det gör det också extra ironiskt när folk säger att hip hop/rap är "punkigt". Uppenbarligen stämmer det bra med sanningen :/
    Det är ju inte riktigt sant heller. Visst var McLaren och Rhodes bossiga managers som var inne på att sälja, och Sex Pistols brukar ofta framhållas som ett rent "pojkband", men jag tycker jämförelsen är rätt löjlig. Bra eller dåliga - de skrev sina låtar själv och lät som de lät, utan Rhodes och McLaren.

    Att kalla 101'ers ett hippiepunkband är bara anakronistiskt. Hur skulle Strummer kunna ha ett förflutet i ett punkband innan punken fanns? Och vadå inte såg ut som en protopunkare, det gör han väl visst. Heh.

  17. #17
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Mycket äkta är falskt. Allt falskt är 99% äkta falskt!

  18. #18
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok. Så att man anstränger sig för att att få till saker som folk lyssnar på är alltså ingen ansträngning? Eller förstår jag dig fortfarande inte?

    Min tolkning av artikeln är snarare "om man anstränger sig rejält för att ge folk musik de tycker om så kan man tjäna pengar". Typ så.
    Hemligheten med produktivitet är att hitta förenklingar. Som gör ansträngningen mindre. T.ex. Motowns löpande band.

  19. #19
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att kalla 101'ers ett hippiepunkband är bara anakronistiskt. Hur skulle Strummer kunna ha ett förflutet i ett punkband innan punken fanns? Och vadå inte såg ut som en protopunkare, det gör han väl visst. Heh.
    Dom har blandat ihop Strummers historia lite verkar det som. Han vara något slags hippie-protest-sångare när han kallades Woody. Bytte stil helt med 101'ers, rätt pigg pubrock, stora polisonger och mods-outfit. Sedan all-in med Clash. Har sagt i flera intervjuer att dom var rätt extrema, bröt helt med gamla vänner, 'almost stalinist' har jag för mig att det uttrycktes. Så nog var dom ambitiösa. Och det stämmer att Rhodes uppmuntrade dom att bli mer politiska. Och det var ju ett helt riktigt beslut.

    Fattar inte vad problemet är riktigt. Är dom konstruerade för att dom blev tända på en ny grej? Eller hade en manager som såg en potential och kunde få fram deras styrkor? Lät dessutom inte ett dugg som Pistols.

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hemligheten med produktivitet är att hitta förenklingar. Som gör ansträngningen mindre. T.ex. Motowns löpande band.
    Ett sätt att se på det som jag läst förut. Så säger bara folk som inte kan någonting alls om musik.

  21. #21
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom har blandat ihop Strummers historia lite verkar det som. Han vara något slags hippie-protest-sångare när han kallades Woody. Bytte stil helt med 101'ers, rätt pigg pubrock, stora polisonger och mods-outfit. Sedan all-in med Clash. Har sagt i flera intervjuer att dom var rätt extrema, bröt helt med gamla vänner, 'almost stalinist' har jag för mig att det uttrycktes. Så nog var dom ambitiösa. Och det stämmer att Rhodes uppmuntrade dom att bli mer politiska. Och det var ju ett helt riktigt beslut.

    Fattar inte vad problemet är riktigt. Är dom konstruerade för att dom blev tända på en ny grej? Eller hade en manager som såg en potential och kunde få fram deras styrkor? Lät dessutom inte ett dugg som Pistols.
    Ja, 101'ers var väl den sortens pubrock som snormånga band spelade på den tiden, och som många punkband kom att låta även när punken drog i gång på allvar. Alla lät ju inte riktigt som Crass direkt.

    Mmmm... de hade en driftig manager som kom med tips och hade idéer om vad som skulle sälja. Artikeln försöker få det till att det innebär att de "fejkade" på något sätt. Löjligt.

  22. #22
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom har blandat ihop Strummers historia lite verkar det som. Han vara något slags hippie-protest-sångare när han kallades Woody. Bytte stil helt med 101'ers, rätt pigg pubrock, stora polisonger och mods-outfit. Sedan all-in med Clash. Har sagt i flera intervjuer att dom var rätt extrema, bröt helt med gamla vänner, 'almost stalinist' har jag för mig att det uttrycktes. Så nog var dom ambitiösa. Och det stämmer att Rhodes uppmuntrade dom att bli mer politiska. Och det var ju ett helt riktigt beslut.

    Fattar inte vad problemet är riktigt. Är dom konstruerade för att dom blev tända på en ny grej? Eller hade en manager som såg en potential och kunde få fram deras styrkor? Lät dessutom inte ett dugg som Pistols.
    Tja, dålig smak har ingen blivit fattig på.

    Och har jag fattat saken rätt så fanns det en slags punkrock innan den officiellt startade. I alla fall om man skall tro vissa som under slutet av 90-t/början av 00-t gav ut LPs med amerikansk garagerock från 50-60-t. Kan ha varit sant. Kan ha varit ett marknadsföringstrick baserat på hur musiken lät. I vilket fall som helst så fanns det "tuff" musik när 101'ers spelade.

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett sätt att se på det som jag läst förut. Så säger bara folk som inte kan någonting alls om musik.
    Motowns revisor håller nog inte med dig.

  23. #23
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och har jag fattat saken rätt så fanns det en slags punkrock innan den officiellt startade. I alla fall om man skall tro vissa som under slutet av 90-t/början av 00-t gav ut LPs med amerikansk garagerock från 50-60-t.
    Stooges och andra band är ju väldigt punkiga ibland. Men punken måste nog ändå ses som ett särskilt uttryck som är hyfsat lätt att ringa in om man ser till Storbritannien. Ungdomar som upplevde att de helt saknade framtid, etc. Visst, det fanns Ramones och sånt på andra sidan pölen, men jag förknippar ändå punkpunken mycket med England.

  24. #24
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stooges och andra band är ju väldigt punkiga ibland. Men punken måste nog ändå ses som ett särskilt uttryck som är hyfsat lätt att ringa in om man ser till Storbritannien. Ungdomar som upplevde att de helt saknade framtid, etc. Visst, det fanns Ramones och sånt på andra sidan pölen, men jag förknippar ändå punkpunken mycket med England.
    Precis, inget uppstår i ett vakuum. Finns alltid en historia bakåt, en gradvis utveckling. Men det var den brittiska punken som blev en subkultur (eller flera) och en formel för hur man skulle se ut och låta.

    NY-scenen var ju väldigt spretig, Ramones var rätt ensamma att spela det som har blivit klassisk punk. Dead Boys, men dom var lite senare...

  25. #25
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I alla fall om man skall tro vissa som under slutet av 90-t/början av 00-t gav ut LPs med amerikansk garagerock från 50-60-t.
    Första Nuggets-samlingen gavs ut tidigt 70-tal nån gång tror jag, av Lenny Kaye, Patti Smiths gitarrist. Rätt obskyra garageband, småpunkigt här och där. Influerade punken en hel del... Framförallt The Sonics, deras egna låtar är bra röj.

  26. #26
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RZ-1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller inte på med musik för att tjäna pengar.
    Snarare: Jag håller inte på med pengar för att göra musik.

  27. #27
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Inga direkta nyheter där... Visste egentligen inget om Clash innan, så det var intressant. Om det stämmer. Den raljanta, USA-centriska tonen i artikeln gör den liksom inte känslomässigt relevant...

    Och jävlar, förresten, vad exempelvis Motownlåtskrivarna fick slita. Det var ju slitet som "payed off", inte att de INTE ansträngde sig.

    (Själv försöker jag hålla på med pengar så lite som möjligt...)

  28. #28
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och jävlar, förresten, vad exempelvis Motownlåtskrivarna fick slita. Det var ju slitet som "payed off", inte att de INTE ansträngde sig.
    Trådrubriken är ju rent trolleri, men det antar jag är medvetet.

    Att Clash, Marvin Gaye, Stones eller Max Martin inte skulle jobbat hårt är så dumt att det inte är värt att kommentera...

  29. #29
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Det trista är finns det bara ett sätt att tjäna pengar på... Och det är att ha mycket pengar själv så man kan köpa sig plats

  30. #30
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Har aldrig ansträngt mig det minsta inom musiken, men det är ju väldigt konstigt då för jag har ju aldrig sett till några pengar.

    Förvisso har jag följt med band på spelningar och fotat dem lite och då fått mat och en gång fick jag lika mycket ölbiljetter som bandet Men aldrig fått med mig kontanter av en sådan grej. Men det var väldigt roligt och en hel del damer trodde att jag var pressfotograf ock ville bli fotade... Stod där och rättade till rattarna och sånt. Brukade ta ett kort för att vara snäll Folk blev som galna... och då var det bara sunkiga lokalband som fått sig en spelning mot soppapengar och ett mål mat och kanske Öl kanske.-

  31. #31
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Äh, pengar är för osäkert. Natura stabilt!

    'Jag var varken ung eller behövde' = rådande branschpraxis

  32. #32
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Hör ekot från Bromanders Vän av ordning.

    Men kul att musikjournalistikens Lajkat lyfts fram.

  33. #33
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det trista är finns det bara ett sätt att tjäna pengar på... Och det är att ha mycket pengar själv så man kan köpa sig plats
    Nej nej nej finns många fler sätt att tjäna pengar på som musiker t.e.x. genom att starta eller namnge den plats musikpengar dras till. = ny musikgenre.

  34. #34
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ända sedan min musiklärare försökte tota i oss dravel som att Abba var ett kommersiellt projekt gjort för att tjäna pengar har folk försökt smutsa ner populärmusik med sånt snack. Sanningen är att det inte finns några vidare genvägar och att om du vill förstå musik krävs det långt mer än ett syrligt sätt att försöka förenkla musik. Sätt dig in i det hantverk som ligger bakom i stället för att stirra på omslagspappret.

  35. #35
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ända sedan min musiklärare försökte tota i oss dravel som att Abba var ett kommersiellt projekt gjort för att tjäna pengar
    Dravel? Det stämde ju. Men bra musik gjorde de.

    Stikkan Andersson som var the man with many masterplans var dock inte så bra på att tjäna pengar som många fått för sig, hans pengaschabbel fick ABBA och honom att bli bittra fiender och så småningom splittras sedan sålde han en enorm låtskatt värd miljarder för en spottstyver.

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag tycker det är svårt att förklara hur jag menar när det gäller sånt här, men vad jag menar är att i studion och i skapandets stund lyser det igenom en glädje och ett engagemang som inte är baserat på kommers. Det är något helt annat som tagit vid. Ett kreativt flow som struntar fullständigt i fame and fortune. Ett flow som säger: Vi ska göra det bästa vi kan och vi ska ha kul. Jag älskar nog musik för mycket för att kunna sätta en blaskig & blasé stämpel på den.

  37. #37
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Men, det är även viktigt att tänka på att det är skillnad på musik, och den kommersiella sidan av musik, d v s musik som företag. Klart som FAN de ansträngt sig. "Låtskrivarmaffian" har jobbat häcken av sig för att nå dit de är idag. Sen att de jobbat med målsättningen att tillverka musik som kommer tilltala många och därmed generera stora inkomster är en helt annan femma.

    Finns ett underbart uttalande som passar väldigt bra här: Alla kan göra en bättre hamburgare än McDonalds. Att bygga ett framgångsrikare företag än McDonalds däremot...

  38. #38
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det trista är finns det bara ett sätt att tjäna pengar på... Och det är att ha mycket pengar själv så man kan köpa sig plats
    Jävligt bekväm ursäkt för att slippa lyckas i affärer. Är det lättare att tjäna pengar om man redan har pengar? Japp! Men det finns gott om exempel på folk utan pengar som blivit rika på bra idéer och riktigt hårt arbete. (Och det finns gott om exempel på folk med pengar men utan kunskap och intresse som på tämligen kort tid gjort av med pengarna med...)

  39. #39
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Kanske lite "beside topic", men ändå. Det är någonting med punkscenen i umeå som gör mig ohyggligt irriterad: så fort någon lyckas att nå ut till en större publik (eller skriva någonting lättillgängligt) så stämplas den stenhårt som "kommersiell" och faller ur den inre cirkelns nåd. Det enda undantaget är Refused....
    Dessutom är det SKITFULT att dra in en enda spänn på musiken (villet i o f s är rätt svårt om man spelar punk). Band som vill ha mer än mat- och bensinpengar är "divor", "osolidariska", "kommersiella", etc.... Till slut så röt en av förgrundsgestalterna ifrån, hon hade tröttnat på att behöva gå back för att få spela. Och på ett sätt förstod jag henne, det är inte så djävla mycket begärt att få några hundralappar per spelning, om inte annat så för att få råd till utrustning och replokal. Å andra sidan så måste man inte spela punk... Vill man dra in deg utan att behöva leverera hållbart material till de stora så är det bara att söka sig till de sammanhang där man har en sportslig chans att få betalt. Här vill jag framhålla Raggarna (av alla kulturer) som bra exempel: de har fattat att musik inte är gratis, man får inte några fantasigager, men man får alltid betalt om man ger dem vad de vill ha. En kort period i mitt liv dunkade jag kontra i ett rockabillyband: det var aldrig något snack om att spela gratis "för att få marknadsföring" eller "i solidaritet med klubben" utan man kom överens innan, sedan var det aldrig något tjafs efteråt. Restaurangägare däremot; jag börjar känna att där ska man alltid ha skriftliga kontrakt eller finna sig i att behöva vara otrevlig för att rädda krögaren från akut minnesförlust i samband med betalningstillfället.
    Senast redigerat av Daionsavage den 2016-03-25 klockan 10:46.

  40. #40
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trådrubriken är ju rent trolleri, men det antar jag är medvetet.
    Trolleri i dess ursprungliga, sokratiska anda.

    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att Clash, Marvin Gaye, Stones eller Max Martin inte skulle jobbat hårt är så dumt att det inte är värt att kommentera...
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och jävlar, förresten, vad exempelvis Motownlåtskrivarna fick slita. Det var ju slitet som "payed off", inte att de INTE ansträngde sig.
    Ja, och de gjorde bara en sak. För att andra hade skapat bra strukturer åt dem. T.ex. Berry Gordy som såg till att låtskrivarna hade lokaler, materiel etc. Försök att skriva hitlåtar när du har ett heltidsarbete, en fru du inte får försumma, tre tonårsbumlingar att hålla koll på och måste dessutom be studiokamraterna snällt flera gånger i veckan att hålla snyggt i pentryt.

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ända sedan min musiklärare försökte tota i oss dravel som att Abba var ett kommersiellt projekt gjort för att tjäna pengar har folk försökt smutsa ner populärmusik med sånt snack. Sanningen är att det inte finns några vidare genvägar och att om du vill förstå musik krävs det långt mer än ett syrligt sätt att försöka förenkla musik. Sätt dig in i det hantverk som ligger bakom i stället för att stirra på omslagspappret.
    Typ folk som blev bra efter de sålde ut?

    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dravel? Det stämde ju. Men bra musik gjorde de.

    Stikkan Andersson som var the man with many masterplans var dock inte så bra på att tjäna pengar som många fått för sig, hans pengaschabbel fick ABBA och honom att bli bittra fiender och så småningom splittras sedan sålde han en enorm låtskatt värd miljarder för en spottstyver.
    Kan inte det vara en effekt av att i Sverige är man dålig på att värdera ekonomi? Och på 70-talet visste man inte om att han skulle sälja låtarna så billigt. Alltså räckte det med att han glassade lite mer än alla andra och vips var han sin tids Stenbeck.

    Citat Ursprungligen postat av Daionsavage Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske lite "beside topic", men ändå. Det är någonting med punkscenen i umeå som gör mig ohyggligt irriterad: så fort någon lyckas att nå ut till en större publik (eller skriva någonting lättillgängligt) så stämplas den stenhårt som "kommersiell" och faller ur den inre cirkelns nåd. Det enda undantaget är Refused....
    Dessutom är det SKITFULT att dra in en enda spänn på musiken (villet i o f s är rätt svårt om man spelar punk). Band som vill ha mer än mat- och bensinpengar är "divor", "osolidariska", "kommersiella", etc.... Till slut så röt en av förgrundsgestalterna ifrån, hon hade tröttnat på att behöva gå back för att få spela. Och på ett sätt förstod jag henne, det är inte så djävla mycket begärt att få några hundralappar per spelning, om inte annat så för att få råd till utrustning och replokal. Å andra sidan så måste man inte spela punk... Vill man dra in deg utan att behöva leverera hållbart material till de stora så är det bara att söka sig till de sammanhang där man har en sportslig chans att få betalt. Här vill jag framhålla Raggarna (av alla kulturer) som bra exempel: de har fattat att musik inte är gratis, man får inte några fantasigager, men man får alltid betalt om man ger dem vad de vill ha. En kort period i mitt liv dunkade jag kontra i ett rockabillyband: det var aldrig något snack om att spela gratis "för att få marknadsföring" eller "i solidaritet med klubben" utan man kom överens innan, sedan var det aldrig något tjafs efteråt. Restaurangägare däremot; jag börjar känna att där ska man alltid ha skriftliga kontrakt eller finna sig i att behöva vara otrevlig för att rädda krögaren från akut minnesförlust i samband med betalningstillfället.
    Jätteintressant lokalperspektiv, det tackar jag för. Vem var det som röt ifrån? Raggarna vet väl av sitt meckande att ingenting är gratis. Och att man har det på papper innan sparar ju mycket ansträngning.
    Senast redigerat av Östermalmstorg den 2016-03-25 klockan 11:43.

  41. #41
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Jätteintressant lokalperspektiv, det tackar jag för. Vem var det som röt ifrån? Raggarna vet väl av sitt meckande att ingenting är gratis. Och att man har det på papper innan sparar ju mycket ansträngning.
    Hon som lackade ur heter Emma, hon är ingen rikskändis men en ikon på norrlands undergroundscen. Hon har en blogg: "emmanismen" (som mest handlar om jämställdhetsfrågor).

  42. #42
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Tragiskt om Umeå. Är man punk för asketismens skull eller för värderingarnas skull? Det går för övrigt att ligga på storbolag och ändå föra fram sitt budskap. Det gick i alla fall förr: Se på the Clash, återigen, som tvingade bolaget att få släppa ett dubbelalbum till priset av ett enkelt (London kallar alltså).

    Det är ändå ett antal jävla timmar man står och sliter i repan inför en spelning. Ganska mycket stress, i synnerhet om man som jag inte repar supermycket annat än för spelningar (vilket så klart är mitt problem).

    För tio år sedan kan jag inte minnas att vi fick betalt för en enda spelning, annat än bensinpengar och punkgryta (lök- och potatissoppa, någon?) till middag och några öl. Det är så jävla tacksamt att få vad som helst numer, om det är med bandet och vi får 500 kronor var blir jag skitglad.

  43. #43
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Min favorit på temat få betalt var nog: "Nä, tyvärr, vi kan inte betala i kontanter. Vi fick möjlighet att köpa ett schysst parti kokain till bra pris, så ala intäkter gick till det. Ja, precis, det gäller bensinpengar med. Men ni kan få betalt i koks istället, vill ni inte ha själva är det ju bara att ni säljer vidare ju."

    Precis vad man vill höra efter ett gig man haft 35 mil enkel resa till, och släpat med sig kompisar som snällt fått pynta entré trots att vi skulle spela...

  44. #44
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja stikkan stack nog mången vänsterprasslare i trädkramarnerven Men missförstå mig rätt. Hantverk är hantverk, någon billig och smutsig kommers är egentligen svårt (för mig iaf) att hitta i musik som ofta beskylls för sånt. Inte för att jag älskade Milli Vanilli direkt men många sådana akter har faktiskt musikalisk och konstnärlig kvalitet trots belackarnas elaka tungor. Ta Backstreet Boys t ex, det kan säkert bespottas hårt av vissa men jag hör jävligt bra pop.

  45. #45
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min favorit på temat få betalt var nog: "Nä, tyvärr, vi kan inte betala i kontanter. Vi fick möjlighet att köpa ett schysst parti kokain till bra pris, så ala intäkter gick till det. Ja, precis, det gäller bensinpengar med. Men ni kan få betalt i koks istället, vill ni inte ha själva är det ju bara att ni säljer vidare ju."

    Precis vad man vill höra efter ett gig man haft 35 mil enkel resa till, och släpat med sig kompisar som snällt fått pynta entré trots att vi skulle spela...

    Den historien klår det mesta jag hört talas om. En del blir erbjudena gräs som betalning när de spelar i squats på kontinenten. Men kokain!!!!

  46. #46
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    "Männen skyllde på att de var fattiga musiker när det uppdagades att de sålt kokain till trettio skolelever från Hudiksvall. - Vi sålde alldeles för billigt, säger de, vi har inte ens råd att köpa varsin Nord Micro Modular efter taxiresan hem. Nu döms de till tre års fängelse vardera. Utan instrument."

  47. #47
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag skulle skitgärna tjäna pengar på min musik, då hade det varit mycket roligare att hålla på med den!

  48. #48
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle skitgärna tjäna pengar på min musik, då hade det varit mycket roligare att hålla på med den!
    Om du tjänade mer pengar så skulle du kanske tycka att det var roligare att spendera dom på allsköns ting och varelser än att göra musik..

  49. #49
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Varför gör ni musik i så fall?

  50. #50
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    För att vara punk!

  51. #51
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför gör ni musik i så fall?
    För att det fortfarande är "kul" ... ibland. Men ibland känns det också meningslöst att lägga ner så mycket energi på något som aldrig leder någonstans. Jag har flera olika fritidsintressen, jag vill gärna att de utvecklas och leder till något. Att bara sitta och göra en låt varannan månad som får tre gratislyssningar på soundcloud ger ju inte någon extrem kick. Hade varit mycket roligare om man kunde dra in pengar på musiken - det hade eggat till mer koncentration och fokus och kul.

  52. #52
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Någonstans i puberteten hade jag synsättet att en del musik enbart gjordes för att tjäna pengar. Idag tror jag inte någon musik görs enbart för det. Är helt säker på att t.o.m Dr Bombay gillar det han gör på något plan. (även om det kanske är mer artisteri i allmänhet än musik specifikt det handlar om där). Eller Dolly Style för att ta ett mer aktuellt exempel.

    Eller varför inte Per Gessle, som alltid är paradexemplet. Han verkar genuint gilla att skriva poplåtar. Och pengar har han väl så det räcker.

    Tror det i mycket högre utsträckning handlar om bekräftelse än ekonomiska motiv bland de största artisterna. Svårt att vara utan den kicken när man väl vant sig...

  53. #53
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att det fortfarande är "kul" ... ibland. Men ibland känns det också meningslöst att lägga ner så mycket energi på något som aldrig leder någonstans. Jag har flera olika fritidsintressen, jag vill gärna att de utvecklas och leder till något. Att bara sitta och göra en låt varannan månad som får tre gratislyssningar på soundcloud ger ju inte någon extrem kick. Hade varit mycket roligare om man kunde dra in pengar på musiken - det hade eggat till mer koncentration och fokus och kul.
    Tja, för min del så pengarna helt sekundärt, däremot skulle jag gärna ha en större publik. Kunna göra roligare gig, kunna ge ut saker mer organiserat. Bättre omständigheter kring skapandet helt enkelt. Pengar är kanske en väg dit...

  54. #54
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja, för min del så pengarna helt sekundärt, däremot skulle jag gärna ha en större publik. Kunna göra roligare gig, kunna ge ut saker mer organiserat. Bättre omständigheter kring skapandet helt enkelt. Pengar är kanske en väg dit...
    Ja jag kan köpa detta - låt oss kalla det behovet av mer "återkoppling". Återkoppling på det man gör. Pengar kan vara en viktig del i det naturligtvis eftersom pengar frigör arbetstid som kan läggas på musiken.

  55. #55
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja jag kan köpa detta - låt oss kalla det behovet av mer "återkoppling". Återkoppling på det man gör. Pengar kan vara en viktig del i det naturligtvis eftersom pengar frigör arbetstid som kan läggas på musiken.
    En av mina "drömmar" är att skriva några klassiska verk. Kanske en sonat för piano och violin. Och visst det kan man ju göra. Men absolut ingen kommer att sätta upp den, och då känns det lite meningslöst. Klart att man just i det fallet kan övertala en pianist och violinist att spela stycket - men själva principen.

    Jag är medveten om att det är en en i grunden negativ inställning, men poängen är att den begränsade uppmärksamhet man kan förväntas få tar ner entusiasmen inför ett sådant projekt. Jag är övertygad om att om det fanns tydliga ekonomiska möjligheter i ett sådant projekt, skulle det vara mycket mer lockande.

  56. #56
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hoppa på en högre musikutbildning så får du lära dig det & möjlighter till framföranden mm med skickliga musiker och bra kontaktfält att odla på.

  57. #57
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppa på en högre musikutbildning så får du lära dig det & möjlighter till framföranden mm med skickliga musiker och bra kontaktfält att odla på.
    Jag är fyrtiofem år med två miljarder i studieskulder ... annars kanske jag kunde gjort det

  58. #58
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror det i mycket högre utsträckning handlar om bekräftelse än ekonomiska motiv bland de största artisterna. Svårt att vara utan den kicken när man väl vant sig...
    Och DÄR slog du huvudet på spiken IMO. Inte bara för de stora utan även för många av de oetablerade. Kicken i att ha en stor (och uppskattande) publik framför sig kan knappast överskattas.

  59. #59
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En av mina "drömmar" är att skriva några klassiska verk. Kanske en sonat för piano och violin. Och visst det kan man ju göra. Men absolut ingen kommer att sätta upp den, och då känns det lite meningslöst. Klart att man just i det fallet kan övertala en pianist och violinist att spela stycket - men själva principen.
    För det första: även om ingen skulle spela stycket behöver det inte vara fullkomligt meningslöst (annat än för dig personligen, jag fattar ju att du menar det så). Det är ju precis så det har varit med många verk som har blivit uruppförda först efter tonsättarens död.

    För det andra: det är ingen omöjlig plan att realisera. Det hjälper att ha kontakt med intresserade musiker. Tänk också på att klassiskt skolade musiker precis som många andra ser sig om efter jobb.

    Det kunde kanske hjälpa att samla ihop ett gäng som skriver för samma musiker, som en workshop. Återstår bara att skramla ihop finansieringen, från kulturråd, mecenater, kickstarter, eller sälj huset. Det skulle innebära mycket jobb men är genomförbart.

  60. #60
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är fyrtiofem år med två miljarder i studieskulder ... annars kanske jag kunde gjort det
    Äsch, just do it, kanske är grejen för att släppa rinken?

Liknande ämnen

  1. Epidemic Sound - Få pengar för din musik
    Av Calle Henriksson i forum Utgivning
    Svar: 426
    Senaste inlägg: 2024-04-11, 16:08
  2. Köpa musik online lossless och utan drm?
    Av Haplo i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-07-10, 17:55
  3. fult att tjäna pengar på musik
    Av godscent i forum Allmänt om musik
    Svar: 83
    Senaste inlägg: 2014-01-26, 09:23
  4. Tjänar jag på att byta dator?
    Av outshape i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2013-03-15, 21:02
  5. känsla för musik utan att kunna spela instrument?
    Av dubsmith i forum Allmänt om musik
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2004-10-21, 01:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •