Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 88

Ämne: Funderar på att lägga av.

  1. #1
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior

    Funderar på att lägga av.

    Hej, här kommer ett bittert och ledsamt inlägg.

    Jag funderar på att lägga av att komponera musik.

    Här är anledningarna:
    - Riktigt få verkar bry sig om min musik.
    - Det är riktigt svårt att få spelningar för att inte tala om få någon att ge ut musiken.
    - Man är sjukt avundsjuk på vänner och bekanta som det går riktigt bra för.
    - Man börjar känna sig för gammal och orkeslös för att hela tiden hänga på ställen och skaffa kontakter (speciellt med familj och strax 40)

    Det konstiga är ändå att jag tycker att jag får bra respons vid spelningar och fick fina recensioner vid senaste släppet för ett år sedan.
    Observera att musiken inte direkt är en hobby, jag har 7 års heltidsstudier i komposition och ägnar halvtid åt detta. I övrigt arbetar jag med olika saker starkt relaterade till musiken.
    Jo, jag har väl iofs en konstig konstnärlig profil precis mellan konstmusiken och electronica/techno. Det skulle vara att jag är svårdefinierad kanske, men jag tror inte riktigt att musiken är det.

    Dagarna man känner sig stark tänker jag att min musik är före sin tid, eller så. Men det hjälper ju inte så ofta.

    Jag har också arbetat ganska mycket ideellt och halvideellt med att arrangera konserter och festivaler, men känner verkligen att det är tråkigt att allt slit man jobbar "för andra" med att boka, producera och så inte återbetalar sig. Det känns rätt meningslöst faktiskt.
    Senast redigerat av m den 2016-03-17 klockan 17:14.

  2. #2
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej, här kommer ett bittert och ledsamt inlägg.

    Jag funderar på att lägga av att komponera musik.

    Här är anledningarna:
    - Riktigt få verkar bry sig om min musik.
    - Det är riktigt svårt att få spelningar för att inte tala om få någon att ge ut musiken.
    - Man är sjukt avundsjuk på vänner och bekanta som det går riktigt bra för.
    - Man börjar känna sig för gammal och orkeslös för att hela tiden hänga på ställen och skaffa kontakter (speciellt med familj och strax 40)

    Det konstiga är ändå att jag tycker att jag får bra respons vid spelningar och fick fina recensioner vid senaste släppet för ett år sedan.
    Observera att musiken inte direkt är en hobby, jag har 7 års heltidsstudier i komposition och ägnar halvtid åt detta. I övrigt arbetar jag med olika saker starkt relaterade till musiken.
    Jo, jag har väl iofs en konstig konstnärlig profil precis mellan konstmusiken och electronica/techno.
    Dagarna man känner sig stark tänker jag att min musik är före sin tid, eller så. Men det hjälper ju inte så ofta.

    Jag har också arbetat ganska mycket ideellt och halvideellt med att arrangera konserter och festivaler, men känner verkligen att det är tråkigt att allt slit man jobbar "för andra" med att boka, producera och inte återbetalar sig. Det känns rätt meningslöst faktiskt.
    Häng in där.
    Jag har också sådana perioder. ibland väääääldigt långa. Jag hade en svacka mellan, säg 2005 och 2012, men nu känns det ok igen.
    Blir verkligen inte rik på det jag håller på med, men jag vet inget annat.
    Ibland är jag sugen på att skaffa vanligt jobb, men vem skulle anställa en?
    Du har sju års studier inom komposition. Har du något annat?

    Kämpa vidare. Det är sjukt slitsamt. Jobba hela tiden och alltid. Frågan är om det är värt det. Utifrån verkar man nog helt korkad.
    Men det känns ofta som "ett kall". Jag har inga andra intressen, inga hobbys, ingen annan utbildning.

    Det finns få yrken där folk på riktigt vill att man ska jobba gratis. Detta är en av dessa.
    Ungefär två gånger i månaden kommer mailen om att remixa någons band. Gratis. Det tar jag som en förolämpning, men jobbar vidare på mitt håll så länge jag orkar.

    Är sjukt kluven till din post. Om det är vad du "måste" göra, så får du kämpa kämpa kämpa.

    Hoppas du hittar rätt iallafall, oavsett om det är inom musiken eller i livet utanför.
    Man KAN ju göra musik för att det är fantastiskt roligt också och ha ett jobb vid sidan av. Självklart förstår jag om en del av det roliga med att göra musik är att resa och få ut sin musik på skiva dock. Men musik som terap och avkopplingi är viktigt det också.

    LÄGG INTE AV, M!

  3. #3
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Vad är det du tycker är roligt med musiken? Går det att fokusera på det och skala bort de andra bitarna? T ex:

    - bara spela för dig själv hemma
    - spela med andra "endast" med ambitionen att spela (och därmed slippa känslan av att inte få spelningar/skivkontrakt)
    - ge ut musiken själv (spara ihop stålar och slippa springa runt med mössan i hand)

    Själv har jag spelat musik i tjugo år och alltid haft förhoppningar att det ska leda nånstans. Tillslut kapitulerade jag och såg till att spela för spelandets skull. Nu blev det inte riktigt så ändå, men känslan av att "Nä, nu gör jag det här för min eget höga nöjes skull!" var riktigt skön och befriande!

  4. #4
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Tack outshape, det värmer.

    Jag vet egentligen att jag måste, jag måste iaf skapa något. Jag har återtagit foto som hobby som ger mycket glädje. Men det är klart att jag inte vill lägga av, men jag vill heller inte göra avkall på min estetiska övertygelse för att få uppmärksamhet/respons, jag skulle kunna gå en mycket mer kommersiell väg om jag ville, men det går liksom inte ihop med min övertygelse i livet. Jag vill bli uppmärksammad för det jag gör.

    Jo jag har ett förslutet i IT-svängen men vill väldigt ogärna gå tillbaka, då känns det mer lockande med jobb där man verkligen kan lämna jobbtankarna på jobbet när man går hem.

  5. #5
    deleted user
    sälj av några synthar, ta några sabbatsår och se om du får tillbaka viljan, det har jag gjort och därmed hittat vad jag vill med min musik. 99musik finns kvar och om några år kommer det finnas ännu fler, frestande instrument.

    Tänk bara på att även med ett visst mått av framgång så är det väldigt lång innan det ger några pengar att räkna med. Jag misstänker att 99% av medemmarna här har lagt mer pengar på utrustning än dom tjänat på sin musik så det krävs nog att man har spelandet i sig som huvudsaklig motivation, snarare än eventuell respons från omgivningen eller kommersiella framgångar.

    lycka till!

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Lite krassa funderingar:

    - Läge att mer själviskt fokusera på ditt och släppa "distraktioner" i form av att "slita för andra"?
    - Läge att tänka över promotion-kanaler?
    - Är "vänner och bekanta" som lyckas bättre på promotion/nätverkande eller är de mer kommersiellt anpassade?
    - Ålder är ingen faktor

  7. #7
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Känner igen mig så väl i m:s inlägg, dock med en väsentligt skillnad: jag har inte har någon stor inkomst av musiken utan har ett annat engagerande arbete i sjukvården som huvudsysselsättning. Släppte drömmarna om något slags genombrott i slutet på 90-talet och jobbade sen i olika projekt som programmerare/synthspelare/ljudmakare åt andra artister i många år. Sen slutade jobben komma in på den fronten också och syntharna kunde stå tysta i flera månader. Inspiration på botten.
    MEN: det lossnade. Jag har sakta men säkert funnit mig själv och min eget musikaliska uttryck och nu står jag inför digitalt släpp av en EP denna vår. Jag anlitar en digital distributör och tar kostnaderna helt själv och räknar inte med att få så mycket betalt tillbaka. Brödfödan tjänar jag ihop på arbetet. Att göra musik har för mig blivit roligare än på mycket, mycket länge, just för att jag inte behöver tänka på pengar och deadlines.

    Det var min historia och du har förstås andra förutsättningar som till del lever av musiken och även gör live-spelningar. Men jag uppmanar dig att inte släppa taget om musiken helt; kanske banta studion till nedre smärtgränsen, du kan ju ändå ha en stor synth-arsenal i din DAW utan att plöja ned massor av pengar. En dag kan det lossna på nytt!

  8. #8
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag letade på och lyssnar nu på m's musik på Spotify. Den är grymt bra, om än i en väldigt smal genre. Rätt PR och en flytt till Japan(?) kan kanske få fart på businessen.

  9. #9
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag letade på och lyssnar nu på m's musik på Spotify. Den är grymt bra, om än i en väldigt smal genre. Rätt PR och en flytt till Japan(?) kan kanske få fart på businessen.
    Länk, tack!

  10. #10
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av loghill Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Länk, tack!
    https://open.spotify.com/artist/0o9ALlWbtt0G6yq0nt68JI

  11. #11
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Känner igen mig i mycket, som tur är har jag fixat ett bra jobb så jag kan låta musiken ligga på hobbynivå.
    Jag tror att nyckeln är att göra mycket tillgängligt och nätverka tills man kräks.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Konkret... Spelar du ngt instrument, piano? Sätt dig och lira lite Abba & Beatles etc. Gjorde jag nyss och började spontant gråta till känslan av I Wonder. Essensen av musik för mig. Eller spela Kraftwerk, DMs Little 15 eller annan musik du säkerligen har minnen och känslor kring. Testa skriva lite poplåtar med sång. Sjung i din ensamhet. Det är riktigt vidgande för sinnet.

  13. #13
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konkret... Spelar du ngt instrument, piano? Sätt dig och lira lite Abba & Beatles etc. Gjorde jag nyss och började spontant gråta till känslan av I Wonder. Essensen av musik för mig. Eller spela Kraftwerk, DMs Little 15 eller annan musik du säkerligen har minnen och känslor kring. Testa skriva lite poplåtar med sång. Sjung i din ensamhet. Det är riktigt vidgande för sinnet.
    Älskar att det där är grunden för många. T o m lite avundsjuk, helt ärligt.

    Hade jag satt mig vid pianot och testat spela ABBA så hade jag också gråtit. Av helt andra anledningar än du, dock.
    Vill inte alls göra inlägget till något vi mot dom. Återigen, älskar att du och andra får igång livet på det. Är inte där, men vill vara där en dag.
    Testa att skriva poplåtar med sång däremot, det anser jag vara under min värdighet. (smiley, om det behövs)

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Säga vad man vill men Elton å Agnetha å Paul å Michael å Tina å Chaka å Susanne å Diana å Billy å Stevie å gänget har berört helt otroligt många. <3

  15. #15
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säga vad man vill men Elton å Agnetha å Paul å Michael å Tina å Chaka å Susanne å Diana å Billy å Stevie å gänget har berört helt otroligt många. <3
    För att inte tala om Iron Maiden och Judas Priest. ;-)

  16. #16
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag funderar på att lägga av att komponera musik.

    Här är anledningarna:
    - Riktigt få verkar bry sig om min musik.
    - Det är riktigt svårt att få spelningar för att inte tala om få någon att ge ut musiken.
    - Man är sjukt avundsjuk på vänner och bekanta som det går riktigt bra för.
    - Man börjar känna sig för gammal och orkeslös för att hela tiden hänga på ställen och skaffa kontakter (speciellt med familj och strax 40)
    Om du egentligen vill fortsätta göra musik så gör det! Det är väl delvis frikopplat från frågan om ifall man kan leva på sin musik.

    Men det skulle inte förvåna mig om du har rätt i att få bryr sig om musiken. Är det avgörande för dig, eller kan du vara nöjd med att göra musik som bara du och några få lyssnar på?

    Dina bekanta som det går bättre för har troligen helt andra förutsättningar. Ingen poäng att jämföra med dem.

    Dessutom har du snart åldersprivilegier: har man hängt med länge är det fler som vet vem man är.

  17. #17
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag letade på och lyssnar nu på m's musik på Spotify. Den är grymt bra, om än i en väldigt smal genre. Rätt PR och en flytt till Japan(?) kan kanske få fart på businessen.
    Jupp - mycket bra grejjer! Väl sammanhållet och en tydligt ide! Hoppas du orkar hålla spåret, m!!

  18. #18
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att inte tala om Iron Maiden och Judas Priest. ;-)
    likväl som Napalm Death, Scorn, Aphex Twin, Autechre, Alva Noto, Lustmord, Venetian snares...osv.. eller en jävla dansbandsmusik

  19. #19
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ä fan vi får starta ett gubbolag för oss lite smala (nåväl) gubbar.. ....helt allvarligt.

  20. #20
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Det är dock aldrig för sent att ge upp.

    (dvs. det måste inte vara nu, det går även senare, kör på)

  21. #21
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Jag lyssnade alldeles nyss på previewsen av din nya skiva i "egen musik", INNAN jag såg den här posten. Det lät så fruktansvärt bra, välproducerat och nyskapande att jag bara måste säga att det vore djupt tragiskt om du slutade göra musik.. Dont do it! <3

  22. #22
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1- Riktigt få verkar bry sig om min musik.
    2- Det är riktigt svårt att få spelningar för att inte tala om få någon att ge ut musiken.
    3- Man är sjukt avundsjuk på vänner och bekanta som det går riktigt bra för.
    4- Man börjar känna sig för gammal och orkeslös för att hela tiden hänga på ställen och skaffa kontakter (speciellt med familj och strax 40)
    Att lyckas i musikbranschen är underlig kompott av hårt jobb, exponering, vara i tiden/trendig, kontakter, tur och tur.
    Och sen tror jag en personlig touch är viktigt antingen musikaliskt, produktionsmässigt eller "artisterimässigt".

    Det finns otroligt duktiga musiker här på forumet som ändå inte har lyckats vilket är ett mysterium för mig.
    Deras alster har däremot berikat mitt liv och snurrar då och då i lurarna på tunnelbanan och bussen.

    1- Bryr du dig själv om din musik? Vem gör du musiken för? Vill du vända dig till de som gillar vad som är inne/hipt eller de som verkligen förstår och känner din musik? Klart det värmer i hjärtat när något diggar ens låt. Jag hade en vända där jag försökte göra kommersiell musik. Jag gillade den inte själv och de blev inga hits. Idag gör jag musik som är min och som kommer från mig. Det är alltid kul om någon annan gillar den men det är inte huvudsaken. Sen är det riktigt svårt att få folk att hitta till sin musik.
    Jag jobbar inte med musik utan ser det som en hobby. Jag har inte tjänat många ören trots flertalet släppta låtar.
    2- Det är sant, samtidigt finns det artister som anordnar egna spelningar och startar egna skivbolag.
    3- Var aldrig avundsjuk! Dina vänner gör sin musik och du gör din. Försök istället utvecklas av dina vänner men behåll din stil.
    4- Kanske dags att hitta nån annan väg. Lägg upp saker på youtube istället när det passar dig och umgås med familjen istället.

    Kanske du ska ta en paus från musiken, men sluta inte. Du kommer se att glöden kommer tillbaka.

  23. #23
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Vad är "lyckas"? ...

  24. #24
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej, här kommer ett bittert och ledsamt inlägg.

    Jag funderar på att lägga av att komponera musik.
    Mina tankar:

    Först vill jag bara säga att det är jättetråkigt att du själv lider o att du tom känner avundsjuka mot andra. Kan inte vara roliga känslor. Dock.....Du behöver inte sluta komponera musik. Men kanske lägga drömmen om heltidsförsörjning antingen åt sidan, alternativt tvärtom. Dvs ta ett rejält tag, göra en plan, satsa stenhårt under en period & går det inte (efter en specificerad tid du själv bestämt / med din familj) så får det bli som för många av oss andra - sidoinkomst/hobby samt "kreativ ventil".

    Nuförtiden är det inte för sent att börja plugga ngt "civilt" / ickekonstnärligt när man är 40+. För att kunna försörja sig hyfsat drägligt.

    Lycka till med vad du än tar för dig!
    Senast redigerat av valsolo den 2016-03-17 klockan 22:01. Anledning: Typos

  25. #25
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är "lyckas"? ...
    I min värld; må bra, vara nöjd med sig själv

  26. #26
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I min värld; må bra, vara nöjd med sig själv
    Helt med där... man ska aldrig kompromissa med sig själv

  27. #27
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I min värld; må bra, vara nöjd med sig själv
    Det beror ju på. Om det man ska lyckas med är ett företag/försörjning måste ju första kravet vara att faktiskt kunna försörja sig på det, helst utan att gå under själv på kuppen. Utöver det är jag med er.

  28. #28
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det beror ju på. Om det man ska lyckas med är ett företag/försörjning måste ju första kravet vara att faktiskt kunna försörja sig på det, helst utan att gå under själv på kuppen. Utöver det är jag med er.
    Det är väldigt lätt att stirra sig blind på att det är EN specifik grej man måste lyckas med för att bli nöjd och glad. Inte alltid det är så. Oftast inte, skulle jag säga.

  29. #29
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Känner att det ibland är både en förbannelse och en välsignelse att jag snöade in på programmering samtidigt som jag snöade in på musikskapande. Valde att utbilda mig i det förra (lite av en duh-grej, men samtidigt något lite tur eftersom jag hade dåliga betyg och knappt lyckades ta mig in på högra studier). Ibland funderar jag - tänk om man inte hade haft något annat än musikintresset, hade man satsat högre och lyckats bättre med det då - kommit ut till massorna, blivit erkänd? Istället för det här 8-5-jobbet som iofs är så roligt ett lönearbete någonsin skulle kunna bli (för mig), men samtidigt inte... musik...

  30. #30
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känner att det ibland är både en förbannelse och en välsignelse att jag snöade in på programmering samtidigt som jag snöade in på musikskapande. Valde att utbilda mig i det förra (lite av en duh-grej, men samtidigt något lite tur eftersom jag hade dåliga betyg och knappt lyckades ta mig in på högra studier). Ibland funderar jag - tänk om man inte hade haft något annat än musikintresset, hade man satsat högre och lyckats bättre med det då - kommit ut till massorna, blivit erkänd? Istället för det här 8-5-jobbet som iofs är så roligt ett lönearbete någonsin skulle kunna bli (för mig), men samtidigt inte... musik...
    Jag är i samma läge som du ungefär (förutom att jag kör eget företag, med dess för- och nackdelar). Jag skulle säga att det nog är lätt att tro att att arbeta med musik skulle vara som när man håller på med musik som seriös amatör fast hela dagarna och hela tiden. Erfarenhet från företagande säger att det säkerligen inte är fallet, utan det kommer bli väldigt mycket "kneg", deadlines som ska hållas, leverera fast man inte känner för eller inte är helt nöjd, stress att inte få in pengar nog, behöva spendera mängder med tid på nätverkande och marknadsföring, göra "tråkiga" jobb som betalar hyran m m...

  31. #31
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag antar att det är i princip ingen inom den här genren som lever på online försäljning. Alva Noto är nog störst och han har ca 100.000 spelningar som mest på Spotify. Även om man får en liten hacka så inte lever man på det ens om man heter Carsten. Så det behövs mer. Spelningar och vinylförsäljning är väl de mest uppenbarliga inkomstkällorna. Eller reklamfilm eller filmmusik.

    Hur stor del av tiden lägger du ner på att sälja dig själv? Eller har nu någon som hjälper dig med det? Den här musiken säljer inte sig själv, även om jag tycker den är grymt bra. Du nämner att du hänger ute för att skaffa kontakter. Kanske dax att omvärdera ditt arbetssätt? Finns det några andra sätt att göra det på? Andra kanaler?

    Internationella spelningar är nog värt ett försök då scenen i Sverige är rätt liten skulle jag tro. Tyskland, Spanien, Japan, UK...

    Har du försökt nå ut i pressen? Konstgallerier? Carsten har förstått att den här typen av musik är precis som modern konst: Man måste ha en berättelse kring konsten, konstverket i sig är inte nog. Conceptual art. What's your concept?

    Ge inte upp - hitta din väg!
    Senast redigerat av Steelberry den 2016-03-18 klockan 09:00.

  32. #32
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är i samma läge som du ungefär (förutom att jag kör eget företag, med dess för- och nackdelar). Jag skulle säga att det nog är lätt att tro att att arbeta med musik skulle vara som när man håller på med musik som seriös amatör fast hela dagarna och hela tiden. Erfarenhet från företagande säger att det säkerligen inte är fallet, utan det kommer bli väldigt mycket "kneg", deadlines som ska hållas, leverera fast man inte känner för eller inte är helt nöjd, stress att inte få in pengar nog, behöva spendera mängder med tid på nätverkande och marknadsföring, göra "tråkiga" jobb som betalar hyran m m...
    Jag tror nog detta var lite av min poäng - eller så ville jag provocera fram ett sånt här svar - som ett meddelande till trådskaparen. Typ - även om man skulle jobba med något annat än musik så skulle man behöver lägga ner mycket segt jobb, man kanske får nån extra peng i plånboken lite lättare, men det finns nästan inget i livet som man kan ägna sig åt för att försörja sig som inte innebär typ 70% segt slit och max 30% tillfredsställande. Det kommer vara segt ibland, men sen ibland kanske det blir helt ljuvligt.

  33. #33
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av gunnar_loeb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns otroligt duktiga musiker här på forumet som ändå inte har lyckats vilket är ett mysterium för mig.
    måste säga att jag tar åt mig och illa vid mig av en sån illa tänkt statement släng dig inte med så smutsiga klyschor om folk tack. "lyckas" är individens val, inte nån outsiders rätt. personligen har jag lyckats bra & det är helt upp till mig att tycka & tänka om det. att folk skojar å säger: "du borde få till en hit" är långt mysigare stöttning än nån jvl som sitter och tycker sig ha rätten att bedöma nån som misslyckad. otroligt hård kommentar du sket ur dig.

  34. #34
    Hans
    Hans är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    måste säga att jag tar åt mig och illa vid mig av en sån illa tänkt statement släng dig inte med så smutsiga klyschor om folk tack. "lyckas" är individens val, inte nån outsiders rätt. personligen har jag lyckats bra & det är helt upp till mig att tycka & tänka om det. att folk skojar å säger: "du borde få till en hit" är långt mysigare stöttning än nån jvl som sitter och tycker sig ha rätten att bedöma nån som misslyckad. otroligt hård kommentar du sket ur dig.
    Det var väl rätt hårt svar också. Man kan ju ha olika definitioner av "att lyckas".

  35. #35
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag "gissar" att Gunnar menade att många här är så duktiga på musik att det är förvånande att fler inte är mer kända och har musikkarriärer på heltid? Det var en komplimang till många här på forumet.
    Hur man kan tolka det som du gör PF, det kan jag inte begripa.

  36. #36
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag "gissar" att Gunnar menade att många här är så duktiga på musik att det är förvånande att fler inte är mer kända och har musikkarriärer på heltid? Det var en komplimang till många här på forumet.
    Hur man kan tolka det som du gör PF, det kan jag inte begripa.
    Det var precis så jag menade!

    Jag blir mörkrädd hur det kan tolkas som pf gjorde. Otrevligt.

  37. #37
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Otrevligt visst men mellan raderna skrev du: "99musik är fullt av en massa misslyckade musiker."

  38. #38
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Otrevligt visst men mellan raderna skrev du: "99musik är fullt av en massa misslyckade musiker."
    Jag förstår inte ens hur "otroligt duktiga musiker" översätts till "99musik är fullt av en massa misslyckade musiker." i din hjärna.

    Jag tycker inte det finns nån misslyckad musiker alls här på 99an. Vad musik och "att lyckas" är för varje person är individuellt.
    Jag inser att jag inte borde använt mig av "lyckas" utan snarare "fått sitt genombrott"/"blivit känd" vilket var det jag syftade på.

    Inlägget jag skrev var dessutom till "m" som jag ville hjälpa och inte till dig. Vad du går in och läser och blir kränkt av från personer du knappt känner kan inte jag styra över. Seriöst...

  39. #39
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fundera många gånger på din formulering så kanske du ser hur suddig och nedlåtande den var, till alla här som publicerat sin musik. Dina föreslagna ändringar är också för otydliga.

  40. #40
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    PF: Du har fått ett svar kring vad Gunnar menade, din tolkning är din, men inte det som Gunnar menade.

    Släpp det här nu.

    /Janne, med adminhatten på

  41. #41
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tydlighet vid känsliga uttalanden är fundamentalt viktigt. Den som ser 99musik som en samling misslyckade musiker har absolut ingenting här att göra.

  42. #42
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    PF: Då hör Gunnar helt klart hit, för det är inte så han ser på 99musik.

  43. #43
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag hade en svacka på flera år då jag inte gjorde egen musik, men jag pillade med andra typer av musik, andra instrument och efter något år så släppte kraven på mig själv att skapa. Sen en vacker dag så fick jag pepp och började spela in igen, då hade många slentrian-trix jag gjorde glömts bort och nya vinklar hade hittats.

    För mig är att lyckas med musik:
    En person älskar det man gör.
    En person förstår inte det man gör
    En person hatar det man gör

    Sen är det bättre ju fler som ställer in sig i dom tre leden, gärna fler i de två senare än det första.

  44. #44
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Som i alla kreativa yrken så blottar man ju alltid lite av sin själ i sitt arbete. Extra känsligt då när eventuella framgångar uteblir och man ser andra lyckas. Det blir lätt tätt förknippat med ens egna självförtroende på ett väldigt djupt plan. Så är det för mig iallafall.
    Det som gör att jag personligen fortsätter är att jag gillar att skapa musiken. Allt det andra försöker jag att hålla på en mental distans.

    Inte är det lätt iallafall. Varken du fortsätter eller inte så önskar jag dig lycka, ro och framgångar.

  45. #45
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Att ha musik i sitt blod är en gåva, men det kommer med ett tungt "ansvar" vilket är att förvalta det med allt vad det innebär (mycket ångest och självrannsakan).

    Försök hitta tillbaka till glädjen i musiken, man kan inte bara gå på att man måste lyckas för att man "måste" i sitt huvud, då blir det ju mer en ångestfylld resa. Och kanske försöka tänka om och börja glädjas att du verkligen kan skapa musik.

    Att göra riktigt bra musik och "lyckas" är två olika saker, man måste kunna skilja på dem. När jag gick på musikskola i USA var det en hel drös musiker som kunde spela brallan av 95% av jordens befolkning, men de drällde runt och va musiklärare märkligt tyckte jag till en början men jag kom fram till att de gjorde det för att de älskade att lira musik och det i sin tur hade gjort dem till otroligt bra musiker i slutändan. Många av dem kommer inte få den credd de förtjänar men de människor de kom i kontakt var mycket tacksamma.

    Trilla inte ner i en grop du själv börjat gräva du är värd mer än så.

  46. #46
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ä fan vi får starta ett gubbolag för oss lite smala (nåväl) gubbar.. ....helt allvarligt.
    Lite Offtopic
    Gubbrecords, Farfar Records, 99Records?
    Skulle vara fett. Varför kan inte 99musik skapa ett eget litet skivbolag? Vi är ju rätt många på detta forum man kan promota varann. Även ha spelningar osv osv, möjligheterna är oändliga!

  47. #47
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hellre Gummrecords!

  48. #48
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Efter att ha hört Wavemultiplier tycker jag det e väldigt underligt att DU inte är mer framgångsrik. Bästa "avant"technon jag hört på länge. Släpp själv på vinyl så ska du se det blir snurr.

  49. #49
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Wavemultiplier. Inte helt lätt att Googla. Man får ju bara upp massa Doepfer burkar...

  50. #50
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att göra riktigt bra musik och "lyckas" är två olika saker, man måste kunna skilja på dem. När jag gick på musikskola i USA var det en hel drös musiker som kunde spela brallan av 95% av jordens befolkning, men de drällde runt och va musiklärare märkligt tyckte jag till en början men jag kom fram till att de gjorde det för att de älskade att lira musik och det i sin tur hade gjort dem till otroligt bra musiker i slutändan.
    Håller med. Gick på musikhögskolan här i Sverige. Många fantastiska musiker, som hellre pysslade med det de verkligen gillade än att försöka göra karriär. Har nästan inte sett någon av dem i offentliga sammanhang.

  51. #51
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tomas N Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med. Gick på musikhögskolan här i Sverige. Många fantastiska musiker, som hellre pysslade med det de verkligen gillade än att försöka göra karriär. Har nästan inte sett någon av dem i offentliga sammanhang.
    Precis. Att bli berömd är inte den enda karriärvägen för en musiker. Att bli lärare är också en karriär. När man är ung är det normalt att drömma om att bli gillad, men när man blir lite äldre tycker många att det är viktigare att göra det man gillar.

  52. #52
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hellre Gummrecords!
    Humbrecords.

    ("Humb" Könsnetral form av Gubb/Gumm. Otroligt att den missats i hela Hen-debatten. ;o) )

  53. #53
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Jag brukar lägga av med musiken en gång per dag ungefär.
    Men sedan dyker det upp något trivialt, en refräng på radion, en trevlig kommentar på 99an, en idé till en ny låt. Och plötsligt så är jag nyförälskad.

  54. #54
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukar lägga av med musiken en gång per dag ungefär.
    Men sedan dyker det upp något trivialt, en refräng på radion, en trevlig kommentar på 99an, en idé till en ny låt. Och plötsligt så är jag nyförälskad.
    Den där ambivalensen känns bekant.

  55. #55
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite Offtopic
    Gubbrecords, Farfar Records, 99Records?
    Skulle vara fett. Varför kan inte 99musik skapa ett eget litet skivbolag? Vi är ju rätt många på detta forum man kan promota varann. Även ha spelningar osv osv, möjligheterna är oändliga!
    99records har det väl varit snack om förr.. men jag tänkte mer att några av oss som gör lite smalare elektronisk musik skulle gå i hop... ingen synth och pop/rock/indie skit

    Inom popen så finns ju i alla fall ganska fasta ramar för lyckad/misslyckad.

  56. #56
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukar lägga av med musiken en gång per dag ungefär.
    Men sedan dyker det upp något trivialt, en refräng på radion, en trevlig kommentar på 99an, en idé till en ny låt. Och plötsligt så är jag nyförälskad.
    *haha*

    http://klockren.nu/

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99records har det väl varit snack om förr.. men jag tänkte mer att några av oss som gör lite smalare elektronisk musik skulle gå i hop... ingen synth och pop/rock/indie skit

    Inom popen så finns ju i alla fall ganska fasta ramar för lyckad/misslyckad.
    Säkert kul koncept. Problemen kvarstår dock. Nå'n måste promota (om man inte vill köpa alla skivor av varandra som någon sorts medlemsservice med inbördes ryggdunkande. Iofs en intressant tanke...

  57. #57
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säkert kul koncept. Problemen kvarstår dock. Nå'n måste promota (om man inte vill köpa alla skivor av varandra som någon sorts medlemsservice med inbördes ryggdunkande. Iofs en intressant tanke...
    Alltså det finns ju en scen.. men "promota" i vanlig mening...i dag får man nog jobba lite annorlunda... skapa myten och ett varumärke.. som man smyger in i olika sammanhang... inget direkt vinstdrivande men en plattform el språngbräda där man slipper vara ensam...el nåt sånt.

  58. #58
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Jag är på iallafall. Har haft vinylskivbolag ett tag på 90-talet. Men det kommer jag knappt ihåg
    Inte helt grön iallafall

  59. #59
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    jpl här på 99:an tipsade mig om 4040 idag. Lägg för tusan inte av, m! Snorbra ju!

  60. #60
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Fan va ni är fina, hörni! 99musik <3

    Kul att flera upptäckte 4040-albumet!

    Jag vill förtydliga några saker; jag komponerar/gör/spelar musik för att jag känner att jag måste, det är ett kall. Men jag tror också att bara göra musik som ingen annan än jag hör känns lite fattigt, musiken kommer liksom till liv när andra hör den. Sen kan jag ju också erkänna att det känns bra om andra gillar musiken, men ibland är det också spännande när folk verkligen avskyr musiken. Det sämsta reaktionen är nog om publiken är fullständigt likgiltig.

    På sätt och vis rullar det ändå på, jag har en del uppdrag och fått en del "statliga" stöd för konstmusikprojekt och beställningsverk, har exempelvis ett verk jag precis börjat arbeta på; en elektronisk musiksaga i 17.4-surround för 1-2åringar som skall ha premiär om ett år. Och samtidigt känns det som att jag lider av gräset är grönare-fenomenet på sätt och vis; jag vill hitta vägar för en annan sorts musik, genom att få den utgiven på bra bolag och komma ut och spela i "rätt" sammanhang.
    Och lite här tror jag en del av mitt problem ligger, jag tycker att det är väldigt mycket som är roligt att arbeta med, dvs. jag lyckas arbeta med olika sorters musik i olika fält, vilket ger en sorts ambivalens i hur man skall framställa sig. Jag får en känsla av att jag hamnar i en sorts mellanläge, inom konstmusiken blir jag en technokille, och i klubbvärlden är jag lite för avantgarde.
    Men jag lutar åt att försöka koncentrera mig på så få saker/projekt/inriktningar som möjligt.
    För jag vill inte lägga av. Och jag vill inte anpassa min musik för att den skall bli mer säljande.
    Jag har sedan länge accepterat att jag inte kommer bli rik på musik.

Liknande ämnen

  1. Funderar på att lägga ut musik på TuneCore
    Av Soulmachine i forum Utgivning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-03-07, 16:01
  2. Funderar på Halion 3....
    Av Peo i forum Övrig mjukvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-23, 13:34
  3. Funderar på dansmusik
    Av romanenko i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 04:00
  4. Lasselu funderar på Mac!
    Av lasselu i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2003-08-02, 13:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •