Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Bygga slagbordun - tips och idéer sökes

  1. #1
    Mr Matrix
    Mr Matrix är inte uppkopplad
    Mr Matrixs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Bygga slagbordun - tips och idéer sökes

    Finns det någon här som vet något om hur man bygger en slagbordun. Jag funderar på att bygga en, men är helt novis, så jag behöver alla tips jag kan få. Kommer troligtvis att användas i en teaterföreställning om vi får till den i tid.

  2. #2
    Mr Matrix
    Mr Matrix är inte uppkopplad
    Mr Matrixs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ju enklare lösning, desto bättre. Skulle rent av funka bra med några diddley bows med bassträngar ihopsatta. Men frågan är vad man behöver tänka på för att få ett så bra ljud ut som möjligt. Varje sträng ska bara ge en ton, som kan skickas till en mixer. Samtidigt bra om det låter rejält även utan elförstärkning.

  3. #3
    Mullvaden
    Mullvaden är inte uppkopplad
    Mullvadens avatar
    Senior
    Ha! googlade just detta och hamnade här. Jag går i samma tankar då jag är rätt inne på bordun just nu.
    Hela begreppet slagbordun verkar vara nåt Anders Norudde kommit på, jag minns jag läste om det i Musikermagasinet i mitten av 90-talet. Som jag har tänkt mig det hela är det en sträng med ett stall med en piezo under. Kan ju bli knivigare om man ska ha flera strängar, det lär ju läcka mellan mickarna. Vill man ha rent aukustiskt ljud blir det givetvis svårare då det kräver nån form av resonanslåda.

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Att få den att låta rejält även oinkopplad kan bli svårt, eller dyrt. Däremot. Om du bygger en låda i tunn spånskiva och sätter en lång sträng på, med ett fint stall (jag skulle valt ben eller metall till det), så kommer det låta en del i allafall. Förmodligen rätt bra. Köp/bygg en E-bow till den så blir det en rejäl jävla bordun

Liknande ämnen

  1. Bygga 4-8 kanalig preamp, tips och ideer?
    Av Imbecillen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-11-20, 11:05
  2. Tips & idéer gällande panelupphängning
    Av steffensen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-03-25, 13:26
  3. Bygga ut och expandera tips?
    Av smokemon i forum Modularer & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-08-13, 19:37
  4. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-01-05, 15:15
  5. Mixning i lurar tips och idéer
    Av Oortone i forum Mixning & mastring
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-05-18, 14:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •