Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Roland JD-Xa (med litet ljuddemo)

  1. #1
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare

    Roland JD-Xa (med litet ljuddemo)

    Jepp,
    tänkte skriva lite om mina första intryck av Rolands nya Analoga Flaggskep. Rolands första polyfona analog på denna sida millenieskiftet. Detta är (förutom Kurzweil) den mest avancerade synten jag haft vad gäller ljudsyntesmeckning.

    Fysiskt (av fem möjliga 99-glorior)
    Den är en ganska lätt synt. Det ser jag tyvärr inte så positivt på byggnadsmässigt. Dock positivt när man ska släpa på den. I mitt fall kommer den dock bo på heltid i studiosarna (jepp har två - Studio Åke & B-studion). Utseendemässigt så vet jag inte om den är apsnygg eller getpungsful. Iom att jag lirar i rymdsyntpopband så försöker jag se den som rymdsnygg. Ytan på den är dock fruktansvärd. Beställde genast en högkvalitativ overlay från synthgraphics. The only way is up vad gäller utseendet.

    Gränssnitt

    Synten har mycket handsonreglage. Det som gör att den inte får fem 99glorior är att ett antal av de funktionerna jag använt mest hitills ligger i menyerna. Bl a alla partspecifika effektenheterna. De effektreglagen som finns på synten är alla "global". Men det är väl för att någon marknadsföringsnisse på Roland sagt att man ska kunna ändra effekter SNABBT på hela ljudet. Förutom det så är jag nöjd med alla reglagen. De har lagom seghet. De som inte används för en specifik part (mer om det senare) är släkta. Det finns ordentligt med kontrollers; Rolands kända lycklighetspinne samt bendwheel o modwheel. Dessutom kan alla rattar, reglage o knappar användas som masterkeyboard mot annat

    Syntes/Ljud +
    Vill inte ge fem 99-glorior för den 5an är reserverad åt Kurzweil. Så JD-Xa får 4,5.

    Varje JD-Xa program består av:
    4 Analoga parter (2 "VCO'r" i varje + en Aux)
    4 Digitala parter (varje digitalpart består av 3 partialer med var sin "D-OSC")

    Det finns en bunke LFO'r o MOD-LFO också. Jag är tyvärr inte så bra på att förklara allt som har med LFO'r att göra, men länk till alla specs finner ni här

    Varje digitalpart är kompatibel med Integra-7. Har själv laddat ner sådana från Rolands Axialsajt. Tänker man på att ett program på JD-Xa består av 4(!) digitalparter o att en enda en låter skitbra så kanske man får en hum av HUR mycket som går att göra med denna synt. O sen har man 4 Analoga parter förutom det. PÅ VARJE PROGRAM.

    Varje part (såvän digi som ana) har sin egen sequenser. Den kan vara upp till 4 bar lång. Varje Program sparar sina egna sequenserspår. Dessutom har varje Program 8 sequenserspår till för att styra annat (via midi eller CV/GATE). Sequensern har också parameterlock på varje spår.


    Overall
    Överlag får JD-Xa 4 av 5 99-glorior. Synten är verkligen en Synt. Inte en workstation. Sequensern ska nog ses som en del av ljudgenereringen o inte som ett låtskaparverktyg. Det går inte att chaina program/sequenser. Ytan på synten hindrar också den från att få toppbetyg. Den blir skitlätt repig o fingeravtrycksfull. Men det som gör att den får så bra betyg är ljuddjupet. Man kan spendera en hel dag med att bygga ett ljud, eller så kan man ladda in 1/8-del av ljudmöjlilgheten genom att stoppa in en Integrapatch o mecka i 2 minuter. Den fungerar även som ljudkort. Dvs Midi/Audio via USB OCH kompatibel med Rolands eminenta MX-1



    Här under finner mitt dagsarbete. Det är ett enda "program" & jag utnyttjade inte hela synten. Inte heller några avancerade LFO'eringar. Den består av ett analogt arpeggiokomp gjort på 2 parter, 2 analoga parter som bygger en "Low-Bass-Pad", 2 Digitala parter som gör var sin Ackordpadljud samt till slut ett soloslingljud. Så det är egentligen ett antal ljud. Men jag ville få ut en liten komposition istället för ett MEGA-LJUD. Som jag dessutom inte är så duktig (tålamod) på.


    https://soundcloud.com/mjukost-1/jd-xa-test-cam/



    Nu drar familjen i mig för fredagsmys. Hoppas detta gav ngt i alla fall!
    Senast redigerat av valsolo den 2016-03-04 klockan 22:09. Anledning: Bytte ut ljudfilen nyss mot en lite längre version där man hör parterna lite mer

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nice! Ta dig tid å sitt med enbart JDXAn sen & dra igång lite sequencergrejer å så. Då får man den där storslagna känslan av att köra ett rymdskepp.

  3. #3
    deadbeats avatar
    Veteran
    Fina grejer! På g att köpa en faktiskt.

  4. #4
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jepp. Har den i ensam majestät i arbetsrummet/B-studion. Man behöver bara en JD-Xa, en trummis, mik & dator. Det räcker hur långt som helst

  5. #5
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fina grejer! På g att köpa en faktiskt.
    Tror detta kan vara ngt som de flesta inser storheten i längre fram i tiden.

    Antingen funkar den som 1-5 polyfona syntar i ett, eller en MEGApolyfon, eller 1-4 analoga monosyntar plus en bunke digitala

    Fantastisk synt!

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Fin demo och grym recension. Men den tunga frågan kvarstår; slår den Kurren eller ångrar du dig?

  7. #7
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fin demo och grym recension. Men den tunga frågan kvarstår; slår den Kurren eller ångrar du dig?
    Inget slår Kurre Men Kurren jag har just nu är lite för stor. Skaffar troligtvis en annan längre fram i tiden

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Låter som att du har för litet kontor snarare....

  9. #9
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som att du har för litet kontor snarare....
    Verkligen. Som det gamla ordspråket säger: Det finns inga för stora synthar, bara för små studios...

    Intressant att läsa din recension, och roligt att höra demolåten

  10. #10
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som att du har för litet kontor snarare....
    Lackan. Jag har nyligen äntligen fått dedicerat hyfsat stort egetutrymme efter 46 jordomlopp runt Solen Jag är nöjd. Ska bara bli av med fler grejer. Röja. Städa. Skapa lite mer space i röran (känner igen den meningen från förr)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkligen. Som det gamla ordspråket säger: Det finns inga för stora synthar, bara för små studios...

    Intressant att läsa din recension, och roligt att höra demolåten

    Hahaha. Jag är så tacksam för det utrymme jag lyckats fixa. Tack för att du orkade läsa & lyssna Albedo <3

  11. #11
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Grejen är ju att göra sig av med grejerna man värderar minst. Om Kurren är det bästa du ägt förstår jag inte att du inte "fixar" plats för den. Även om rollen är grym.

    Det hade ju antagligen varit värt att slå ut en bärande- eller yttervägg för att göra plats...

    Men vi glider från ämnet. Rollen verkar skitgrym, men är den inte lite för komplex?

  12. #12
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rollen verkar skitgrym, men är den inte lite för komplex?
    Den är komplex på ett lätt sätt. Typ schack. Lätt att lära sig reglerna men kan ta en livstid att bemästra. Jag har t ex gjort ett antal ljud bestående av EN enda digital part (dvs ca 1/8 av potentialen). O de låter skitbra. Padsen i demot är sådana. Jag kommer nog aldrig orka göra den ultimata rolle-drönartonen (jepp det finnsloopbara envelopes etc i undermenyerna) som varierar sig växer o gömmer sig eftersom, men jag har nu en "jupiter-4" som kan bli typ 4 ProMars också & samtidigt Integrabiten jag saknat sen jag sålde den till Bryssel. Dvs alla digitalmodelleringar av Juno, J & Jupiter-serierna. I undermenyerna kan man oxå "analogisera" digitalbitarna så att oscillatorerna "rör" sig lite.

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om Kurren är det bästa du ägt förstår jag inte att du inte "fixar" plats för den
    Kurre är bäst, JA. Men inte just den Kurren just nu om du förstår mig
    Senast redigerat av valsolo den 2016-03-04 klockan 21:52.

  13. #13
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Bytte ut filen mot en lite längre version där man hör de olika parterna lite mer. Ber om ursäkt för lite digitalknaster vid 1:20m. Uppenbarligen fixar inte Logic riktigt när man automatiserar ändringar i rumsstorlek på platinumreverbet on the fly

  14. #14
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Transponerar klaviaturen seqen? Det lät så i din demo.

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tyvärr inte men man ska visst kunna exportera seq'en å göra om till arpeggiopattern på ngt vis.

  16. #16
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Transponerar klaviaturen seqen? Det lät så i din demo.
    Det var arpeggio inte sequencer. Därav "transponeringen". Finns ngn typ av phrase-arpeggio. Jag har dock ej utforskat den

  17. #17
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det enda som verkligen får mig att inte köpa är den glossy panelen..annars tycker jag den är skitsnygg... varför...Roland måste ju ha insett designmissen efter 5 minuter.... tror jag ska mailbomba dom...skriva protestlista eller nåt......overlay, visst...men ska man behöva det på en 20k synth

    Ljuddesigners dröm dock

  18. #18
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det enda som verkligen får mig att inte köpa är den glossy panelen..
    Svinto?

  19. #19
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svinto?
    Ha-ha... blästra hela skiten...

  20. #20
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Var inne och provade den idag. Betydligt bättre byggkvalitet än det ser ut som på bilderna. Del glassiga ytan är ju dock helt värdelös. Var personligen inte så impad av ljudet. Lite tunt och instängt kändes det.

  21. #21
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Del glassiga ytan är ju dock helt värdelös.
    Min har inte glassig yta längre Nu har den blivit riktig schöön utvändigt oxå Iaf för mig o Nick Rhodes

  22. #22
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Bra rec Val! Vilken underbart mjuk och skön pad du fått till här!

  23. #23
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min har inte glassig yta längre Nu har den blivit riktig schöön utvändigt oxå Iaf för mig o Nick Rhodes
    Jag vet Det måste kännas som en avsevärd förbättring?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •