Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: EMS Synthi Hi Fli

  1. #1
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    EMS Synthi Hi Fli



    Hade aldrig hört talas om denna tidigare. Hundra papp är den inte värd för mig, men kanske för någon här?

    http://www.ebay.com/itm/Original-EMS...16.m2516.l5255

    Original EMS Synthi Hi Fli Analog Guitar Synth / Effects Ultra Rare

    Comes with documentation from EMS 12,000 Or Best Offer


    Vintage EMS Synthi Hi Fli Analog Guitar Synth, All Original and in Excellent Vintage Condition!
    These instruments were used by David Gilmour on the Early Pink Floyd Records, Steve Hackett with Genesis' ' A Lamb Lies Down on Broadway ', Todd Rundgren etc.
    Amazing, I've used it on some sound tracks in my studio, but it's never left the house. When I got it, it didn't have the pedal with it. I called and made friends with Robin at EMS, who still has all the NOS parts to all of their early synths and he made me a New Old Stock pedal, the exact one that it shipped with in the 70s, notice it looks brand new!

    PLEASE FEEL FREE TO CONTACT ME DIRECTLY CALL 917-371-0448

    Truly an amazing piece of gear, that is actually more like a real instrument, with all of it's subtleties. There are literally endless possibilities for what can be done with it. There are 2 pedals, 2 sides, each parameter with it's own slider and a separate switch to reverse or disengage the pedal affect. Take a look at the rotary switch. Each click of this switch opens a different world of sound sculpting.

    Most likely you know that ALL of the EMS stuff, especially the vintage synths like this, will consistently go up in value.....nothing sounds like this. You probably also know that not too long ago EMS licensed out to another builder the design of the Synthi Hi Fli to build a limited run of a re issue. Within a short time, there was a ( i've heard ) 5 year waiting list....I've also heard that they don't sound the same ( obviously ) and of course they won't go up in value astronomically like this one will, surely!

    I've held off for years, offering this fine instrument and even now, I'm putting it up on a whim, DON'T SNOOZE, I might change my mind again and decide not to sell.

    Other Synthi Hi Fli (s) that I've seen sell ( 3 in the last 5 years ) have ranged from over 7500 to 10,000......one sold maybe a year ago here on Reverb for 7500.00......All of these, were not in orginal condition, with replaced parts and / or they'd been ' factory refurbished ' by a ' pro ', YEAH, RIGHT!.....Robin told me that they never let out their schematics!

    None of them were ALL ORIG. with a New pedal ( I still have the receipt from Robin, included with the purchase ) and in Excellent condition, with some very minor marks to the lacquer on the edge of the unit and of course on the bottom from the many years of placement....glad to send more photos. Clean interior.
    The one that sold on Ebay a few years ago for close to 10,000 was a little rough. My price may appear to be out of the ball park, but not really....you can't go to Sweetwater or Target to get these things and if you locate another, it won't be in this condition, I'll entertain ALL offers, I'm not unreasonable.
    Shipping: I'd ultimately love it, if this were a New York sale. For good reason, I'm very nervous about shipping this item; it's ruggedly built but it could get dropped or jostled.

    Nevertheless, I will ship Worldwide! Please contact me and we'll discuss the method of shipping, to insure safest delivery.

    Here's a link from Gilmourish that tells alot about David Gilmour and his priced Synthi Hi-Fli

    http://www.gilmourish.com/?page_id=77

    I've done the best to describe this item accurately.....ASK ALL QUESTIONS BEFORE WE TRANSACT, Please contact me as much as you want and ask any question ( no matter how silly it may seem, I won't judge ).

    PLEASE NOTE! THERE ARE NO REFUNDS OR RETURNS, SORRY, I WON'T SELL IT AND SHIP IT OUT TO BE USED ON A RECORDING PROJECT AND RETURNED!

    I'm completely forthcoming. Rest assured though, it's perfect, ready to go and needs absolutely nothing!

    If you're considering purchasing this, it's a lot of money, a very serious purchase. YOU WILL GET EXACTLY WHAT IS PICTURED, EXACTLY AS DESCRIBED, COMPLETELY AUTHENTIC and IN EXCELLENT CONDITION AND MECHANICAL ORDER! BUT ABSOLUTELY NO REFUNDS OR RETURNS!
    Product Specs
    Condition:
    Excellent
    Make:
    EMS
    Model:
    SYNTHI HI FLI
    Categories:
    Vintage (pre-1980), Analog Synths
    Year:
    1973 /1974
    Made In:
    United Kingdom

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Steve Hackett använde ju den tydligen också mycket så bara det gör ju att den går upp i pris.

    Sen är det David Cockerell som designat. Han gick f ö sen vidare till EHX och återanvände en del av de fina lösningarna i t ex Smallstone, Badstone och Electric Mistress. David är fortfarande aktiv som designer och slipad programmerare.
    https://www.namm.org/library/oral-hi...avid-cockerell
    http://www.premierguitar.com/article...with-hazarai-1

    Den låter ju inte jättehäftigt, men detta måste varit den första gitarr-multieffekten hursomhelst:

    https://youtu.be/G0GW51R5qEI
    Senast redigerat av kroffe den 2016-02-29 klockan 15:46.

  3. #3
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Brutalt snygg!

    Hundra papp?

    Som hittat.

  4. #4
    enhalvkokt
    enhalvkokt är inte uppkopplad
    enhalvkokts avatar
    Veteran
    Industridesign när den är som bäst.
    Bara å kjöp.

  5. #5
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Hade jag inte haft en så hade jag köpt direkt.

  6. #6
    Eldblomma
    Eldblomma är inte uppkopplad
    Eldblommas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade jag inte haft en så hade jag köpt direkt.
    Samma här.

  7. #7
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade jag inte haft en så hade jag köpt direkt.
    och jag skulle inte bli förvånad om du faktiskt hade en liggandes

  8. #8
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av leere Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    och jag skulle inte bli förvånad om du faktiskt hade en liggandes
    Ha-Ha-Ha... vad är det för myter jag bygger upp

    Nä det mesta EMS är överprisat skit som typ 90% av alla användare inte lyckas få något vettigt ur...(men de ser ju balla ut). vilken bosspedal som helst knäcker väl den där i dag....

    Det är ju sån skräp man ska springa på på en loppis... inte tjacka för 100k..... +

  9. #9
    skummelkatt
    skummelkatt är inte uppkopplad
    skummelkatts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Om det inte stått EMS på den och Gilmour haft en hade den väl kostat en tusing.

  10. #10
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Fuck vad den var stor

  11. #11
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Och jag fattar inte varför ingen gjort en DSP synth i en väska med liknande interfejs och design som synthd... skulle sälja som smör.. 90% av alla som köper gör det för den är snygg och har status... sen finns det ett fåtal som verkligen kan ta vara på dess egentliga egenheter.

  12. #12
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kammarorkestern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det inte stått EMS på den och Gilmour haft en hade den väl kostat en tusing.
    Man skulle kunna säga att det ju på sätt och vis finns en direkt lågpris-uppföljare: Electro-harmonix Smallstone:

    The origin of the Small Stone dates back to 1974, when Electro Harmonix president Mike Matthews hired former EMS engineer David Cockerell, whos first design for EH was the Small Stone phaser. The design was based on Davids previous work on the EMS Synthi Hi-Fli from 1971 - it is a rather unique design in that it uses Operational Transconductance Amplifiers (OTA) instead of operational amplifiers with variable resistors. It is a 4 stage phase shifter with one additional stage for feedback, which can be activated using the "Color" switch.
    http://www.pedalarea.com/small_stone.htm

    Här finns en video-intervju med hjälten själv:
    https://www.namm.org/library/oral-hi...avid-cockerell

  13. #13
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Ingen som gett sig på att bygga en egen?

    https://www.deadendfx.com/product/pompei

  14. #14
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man skulle kunna säga att det ju på sätt och vis finns en direkt lågpris-uppföljare: Electro-harmonix Smallstone:
    Fast det är ju mycket mer än en phaser.

  15. #15
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det är ju mycket mer än en phaser.
    Japp, small-stone är en ren phaser.

    Men mycket av teknologin finns ju där. Koppla bort dry-delen ur mixen så har du vibrato modet.
    Och Phasing 1 och 2 finns ju redan.

  16. #16
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag menade att Hi-Fli innehåller mycket mer än en phaser.

  17. #17
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag menade att Hi-Fli innehåller mycket mer än en phaser.
    Jo, det innehåller ju envelop-följare (EHX Polyphase?) och lite annat jox som pseudo ringmod:
    the ring mod just adds a half wave rectified version of the fundamental to the output of the Top Boost and thus can produce a fundamental that is double in frequency.
    Och delayed fuzz verkar ju rätt fränt också...men rent tekniskt verkar ju just filtret vara baserat på en massa all-pass (normalt använt i phaser):
    e Phase Filter consists of 12 filters together with FET/bipolar transistor switches that alter the signal path through the filters of audio fed from the left-hand effects.
    Each of filters is of the ‘all-pass’ but frequency dependent phase shift type

  18. #18
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Nu släpper Digitana sin Hi-Fli Re-release som bygger med licens från EMS Cornwall
    Man får med pedalerna som tydligen fortfarande tillverkas av italienska firman.

    https://www.synthi.co.uk/ems-synthi-hi-fli-re-release/

    Att säga att det bara är en phaser känns mycket förenklat och att man bara kan köpa några Boss / ehx pedaler så har man samma sak eller bättre håller jag inte alls med om. Det är ju ett instrument i sig... sedan att den skulle vara värd 100 tusen eller mer begagnad eller om man tycker den är värd 2800£ nybyggd av Digitana är ju upp till var och en.
    Man kan ju använda den till så mycket mer än bara en gitarreffekt och tidiga Cabaret Voltaire använder den flitigt i studion..

  19. #19
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Men man saknar ju stället med stången och pedalbordet. Utan det tycker jag inte att det är ett "instrument".

  20. #20
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Stället / stången kan du beställa till för 200£ kommer i chrome...
    Får ju hänga med lite nu kroffe

    Digitana har ju också EMS High pass filter rackmodulen i nyproduktion - verkar klart användbar...

  21. #21
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    OK, det är svårt att veta när han inte visar bilder och skriver om saker vagt som ". Part of the project was also to clone the original pedal unit… this being a crucial part of the Hi-Fli in my opinion." - Vaddå "was"? Lyckades han inte?

  22. #22
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Klassisk Synthi feature=fyra till fem års väntlista, marginellt långsammare än Behringer😁
    Senast redigerat av Steelberry den 2024-01-11 klockan 10:19.

  23. #23
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK, det är svårt att veta när han inte visar bilder och skriver om saker vagt som ". Part of the project was also to clone the original pedal unit… this being a crucial part of the Hi-Fli in my opinion." - Vaddå "was"? Lyckades han inte?
    Jo deras kommunikation och demos är under all kritik men det finns faktiskt en user guide

    https://synthi.co.uk/wp-content/uplo...LI-Manual.pdf?

    Den beskriver bättre men jo pedalen är med och är samma som orginalet med samma kontakt och allt...
    Jag är ingen Digitana fanboy - tycker dock om att de har EMS Cornwall med i projektet som säkert får licens pengar per såld enhet.
    Hade gärna testat denna HI-Fli och jag tror man kan göra rätt kul grejor med den... Helt ointresserad av att efterlikna gitarrljud från klassiska skivor men som effekt tror jag den kan vara kul.. men kanske inte 2800£ plus moms och allt som tillkommer...

    Steelberry det är inte EMS som gör denna utan Digitana och om jag förstått det rikigt så kan man beställa denna och få den inom några månader... För de har tydligen startat upp produktionen bra nu på Digitana.

  24. #24
    Summa
    Summa är inte uppkopplad
    Summas avatar
    Senior
    WOW, vad lökig den var, snacka om att den inte åldrats bra, som att koppla några billiga gitarrpedaler i en kedja, men visst nån måste ju vara pionjär också.

Liknande ämnen

  1. EMS Synthi VCS3 etc
    Av Firechild i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 120
    Senaste inlägg: 2023-02-22, 21:29
  2. Nya EMS Synthi A 2011!!
    Av Socker i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 121
    Senaste inlägg: 2012-10-05, 20:30
  3. Licenstillverkad Synthi Hi-Fli!
    Av dar303 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-11, 14:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •