Sidan 9 av 10 FörstaFörsta ... 5 6 7 8 9 10 SistaSista
Resultat 481 till 540 av 560

Ämne: Buchla 100

  1. #481
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/EZw4R5WV5-A

    En snabb och smutsig video med 112:an!
    Men så extremt bra!

  2. #482
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag har pulat vidare med 100-systemet de senaste månaderna och fått fart på i princip alla modulerna. Svårast var 165:an och 148:an.


    165:an är lite speciellt konstruerad där en utgångstransistor måste ha otroligt låg beta + att ingångssignalen måste ha en perfekt nivå för att fungera. För hög beta och man har brus på 2vpp på utgången, om insignalen är för låg så händer ingenting alls, är den för hög så får man en puls som blöder (från en komparator) på utgången. Riktigt kämpigt var det! Utsignalen har dock fortfarande lite brus i sig. Vet inte om originalet ska ha det, men den är helt klart inom det användbara spektrumet nu.


    148:an byggde jag med metal-can op-ampar — För det det skulle vara snyggt och vintage. Så här i backspegeln var det riktigt dumt, men fan vad fint det blev! Hela kretsen är otroligt kinkig också, det sitter en intern PSU på kortet som ska ge +4.6V, 11.3V och 18V. Alla de tre måste vara inom 0.1V för att den ska funka. Skevar det lite så blir allt snett. Sen är det mycket att trimma. Men gud vad skönt det var när den gick igång!


    Andra roliga moduler jag byggt är 102, pannern. 191 filtret (låter ju inte kalas, förstår varför det slutades byggas). 114 touch keys som är för 107 mixer/vcan. Plus säkert annat jag har glömt. Men det är ett rätt gediget system jag fått ihop nu!


    Jag har även en 16 tangenters 112:a och en 146:a på ingång.





    Så som det ser ut just nu.



    102, som är en enkel stereopanner. In med signalen på ena sidan, kör in CV och den dyker upp på andra sidan.




    https://youtu.be/mj4IDdRBNdk


    Video på 102:an som förklarar hur den funkar.





    191:an kortet.





    191:an färdig.


    https://soundcloud.com/info-1822/191a


    Ljud från 191:an.





    148:an.


    https://soundcloud.com/info-1822/buchla-148-158-diy


    Ljud från 148:an. Den är FM:ad av en 158 (som inter-FM:ar sig själv)


    https://soundcloud.com/info-1822/buchla-harmonic-generator-148


    Mer från 148:an. Bara rakt ur den, byter överton genom att flytta kontakten. Sprak, knaster.





    Grundtonen och den andra övertonen i 148:an.





    Grundtonen och den 9:e övertonen i 148:an. (Är man nyfiken så kan man kolla på alla filerna 9352-9360.jpg i filnamnet.)





    114. Som är lite skum, den kan man ta "ackord" på för flera tangenter kan vara aktiva. Men den har en utgång per tangent som ska kopplas till 107:an som är en 10-kanals VCA. Så att man då kan spela på VCA:erna. Har man då kopplat 148:an till den så kan man alltså spela på övertonerna.


    De enda moduler jag inte byggt nu i 100-serien är 130, 175 och 185. (Jag räknar inte 132, för den ska inte byggas, Dons vilja.) 130 har jag schema på, 175 har jag baklängesingenjörat men inte byggt och 185:an saknar jag info om (Jag har både 196 och 111 + 106, men en kanal i 106:an ska inverteras för att få den nerskiften och det har jag ingen info om. Jag kan ju gissa hur han gör, inte särskilt svårt. Men man bygger inte perfekta kloner på att gissa!).

  3. #483
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    I bland hatar jag dig för att jag inte kan bygga så där.....svin

    Skitsnyggt, skitbra... och..ja....får jag flytta hem till dig

  4. #484
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Hehe, det är lätt ett av de finaste systemen jag byggt! Men det tar otrolig plats. Man måste ha minst 50u för att det ska börja bli roligt. Men då har ju 112 + 146 + 140 ätit upp 10 u, sen är 148 + 114 + 107 ytterligare 8u. Så 18u bara för några få funktioner. Ja, det blir otroligt stort när man väl börjar bygga. Ska försöka tillverka 5u lådor (40mm djupa) och sen sidor som ser ut som originalkabinetten (model 101), och göra två sådana. Får se om jag hinner till den 10:e mars, modularträffen på Fylkingen. Annars får jag ta med ekskåpet, hehu.

  5. #485
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Finns plats här annars

  6. #486
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Grymt snyggt och ljudklippen låter ju kanon!

  7. #487
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Massivt system! Ser så läckert ut.

  8. #488
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Gjorde en lista på vilka moduler jag gjort.

    102 - klar
    106 - klar
    110 - klar
    111 - klar
    112 - klar
    114 - klar
    123 - klar
    130 - kort klart, men inte beställt/byggt
    140 - klar
    144 - klar
    146 - klar
    148 - klar
    155 - klar
    156 - klar
    158A - klar
    158B - kort klart, men inte beställt/byggt
    160 - klar
    165 - klar
    170 - klar
    171 - klar
    175 - kort klart, men inte beställt/byggt
    180 - klar
    185 - saknar info
    190 - funkar inte (felsöker)
    191 - klar
    192 - klar
    194 - klar
    195 - saknar info
    196 - klar

    Trodde inte jag skulle få ihop hela katalogen när jag drog igång det här för 2 år sedan! Men 185 och 195 kommer nog, tyvärr, aldrig byggas. Eller tyvärr och tyvärr 185 kommer ju låta skit, så det är ju bara slit i onödan. 195:an skulle vara rolig att bygga, jag har simmat den med Sallen-Key varianten som finns i 194 och fått bra delning över alla oktaver. Dock är det inte samma lösning i 195:an som i 194 — Så den vägen går inte att gå. 190 ska jag få ordning på. Sen får vi se hur det går med 130, 158B samt 175 när väl CNY är över och jag kan beställa kort.

  9. #489
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage


    Byggt en 112 med 16 steg! Och fixat pressure-output, hade missat en banan mellan en konding och en transistor. Beh.
    Har även styrt upp 190:an, vilket var otroligt skönt. Egentligen inget fel på den, förutom att 158:an inte kan mata den, förmodligen någon form av impedansmissmatch. Dåligt! Men så kan det vara.

    Hoppas få båtar till allt innan den 10:e mars så ska jag ta med allt 100 jag har till modularträffen på Fylkigen då. Det är någonstans runt 50-55U jag har nu. Hehe.

  10. #490
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Sinnessjukt arbete! Hoppas jag kan ta mig till modularträffen och kolla in systemet.

  11. #491
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Zzzznyyyyyggggttttt!!!!!!

  12. #492
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Otroligt imponerande och snyggt jobb.

  13. #493
    KNYSTs avatar
    Senior
    Fantastiskt. Hade turen att se systemet i verkligheten för ett tag sen. Jag fånstirrade hårt och länge. Så vackert.
    Senast redigerat av KNYST den 2018-02-22 klockan 13:08.

  14. #494
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Har tillräckligt med info för att kunna bygga en 113. Den ser ju jävligt ball ut, men jag har inget 5-kanaligt ljud att köra ut den till. Så användningsområdet är ju lätt begränsat?

    Motivera mig?

  15. #495
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Du tänker bara för panorering? Jag tänker mig att man skulle kunna göra intressanta tonhöjder med det där.

  16. #496
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du tänker bara för panorering? Jag tänker mig att man skulle kunna göra intressanta tonhöjder med det där.
    Det blir lite som att spela fiol med en björkkvist istället för en stråke. Tryckkänsligheten är grov, för att säga det milt.

    Men istället för 1 till 5 som den är gjort för, skulle man ju kunna köra 5 till 1. Synd att det inte finns en CV-styrd CV-mixer i Buchla 100. Får försöka designa en...

  17. #497
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ah, det är så den fungerar. Tryckkänslighet på respetive "del", och man ställer maxvärdet med de fem pottarna?

    Som jag tolkar den så kommer man nog inte förstå vad man skall ha den till förrän man faktiskt använder den.

  18. #498
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Poten är en offset. Om du vrider på en pot så går utgången mellan 0-15V. Om du trycker på en pad så går den från 0-15V. Summera dem så har du värdet du får ut (max 15V). Så om du bara vill ha touch mellan 10 och 15V så ställer du poten på 10V.

    Den hade en tydlig uppgift och det var att panorera saker i ett danskompani.

  19. #499
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Åfan! Då får du fixa ett danskompani då! Annars blir utmaningen att se vad man kan göra med den förutom att panorera då.

  20. #500
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Går väl att ”panorera” till olika effektburkar?

  21. #501
    KNYSTs avatar
    Senior
    Borde väl var trevlig att routa ljud med i och utanför systemet. Sen är den ju vansinnigt snygg också.

  22. #502
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage


    Mätt och fixat så jag vet hur mycket ström allting drar. Trodde nästan inte det ena PSUt skulle räcka, men det borde räcker och blir över

    Kommer bli på håret att få ihop det här till den 10:e.
    Och om det blir ihopsatt så är frågan hur bra det kommer vara trimmat. Hehu!

  23. #503
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage


    Fått i modulerna i det ett av två. Men ingen ström än. Ska få ihop det andra i morgon på dagen och fixa strömmen sen. Får hoppas allt funkar som det ska.

  24. #504
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Fått i modulerna i det ett av två. Men ingen ström än. Ska få ihop det andra i morgon på dagen och fixa strömmen sen. Får hoppas allt funkar som det ska.

    Magiskt!

    Men vad mycket blank plats på 148an.
    Ser ju som gjort ut för lite kontroll parametrar.

    http://buchlatech.blogspot.se/2011/1...ators.html?m=1

  25. #505
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Fy tusan så stiligt!

  26. #506
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage




    Kabeldragning gjord i ena kabinettet. Det andra får vänta lite. Sen måste jag dra ström i PSUn också. Och testköra! Får hoppas inget brinner upp. Det vore ju tråkigt.

  27. #507
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Men släng mig i gödselstacken vad fint!

  28. #508
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Supersnyggt!

  29. #509
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    fantastiskt!

  30. #510
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Wow!

  31. #511
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Sjukt fint!!!!

  32. #512
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Tack!

    Det känns jäkligt grymt att ha fått ihop det nu. Det är lite som behöver göras, en kanal på en 110 var död, en 156:a var också dålig. Behöver även trimma strömmen. Men det är sådant som är ganska lätt att fixa!

    Hade även ett "roligt" fel i natt — 107:an gick inte igång, det var som att den hade tappat jorden. Plockade motvilligt isär den och testade — Funkade perfekt! Sätt ihop den igen, samma fel. Ett av jacken kortade mot en trimpot på kortet! Vrida på jacket och allt var bra.

  33. #513
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Det var banne mig det finaste jag sett sen jag konfirmerade mig!

  34. #514

  35. #515
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    lajk

  36. #516
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Woooow! sjukt fint

  37. #517
    deleted user
    Mäktigt zthee, makalöst fina och väljudande byggen! Typ världsbäst Buchla 100!

  38. #518
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Galet

  39. #519
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Har allting ett pris?

  40. #520
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Fint med så positiv respons! <3

    Pris? 10k per modul, säljes endast ihop. (Det är 36 moduler, så ni slipper räkna på bilden)

  41. #521
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fint med så positiv respons! <3

    Pris? 10k per modul, säljes endast ihop. (Det är 36 moduler, så ni slipper räkna på bilden)
    Kan man lägga upp en avbetalning med autogiro á 100kr om dagen i 10 år?

  42. #522
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Klarna?!?

  43. #523
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Kul att få klämma på systemet igår. Grymt fint.

  44. #524
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Det som var lite tråkigt med gårdagen var att jag inte själv hade spelat på den, så vad som kom ur systemet var kanske inte de roligaste ljuden på planeten. Har suttit några rundor nu och lyckats få riktigt fina grejer ur den! Det blir ganska enkla grejer (pga av att modulerna inte är så avancerade), men det finns en Buchla-klang i det hela som är väldigt omissigenkänlig.

    Ska försöka spela in någon dag, någon gång...

  45. #525
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Jävulen vad vackert

  46. #526
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Finaste jag sett!

  47. #527
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage

    https://youtu.be/YJ2jzFYSGXc

    Sjösjukekamera och dåligt ljud.

    Ska försöka spela in med bättre ljudkvalitet i framtiden.

  48. #528
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage

    https://youtu.be/iy89lth8eNw

    En film som visar ljudet från reläet i 165:an. Det klickar rejält!

  49. #529
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/iy89lth8eNw

    En film som visar ljudet från reläet i 165:an. Det klickar rejält!
    sampla!

  50. #530
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Låter göttigt!

  51. #531
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage

  52. #532
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Kan den låta som en Coca-Cola?

  53. #533
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Hur låter Coca-Cola?

  54. #534
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur låter Coca-Cola?
    Såhär:

    http://sevwave.com/ciani/themes/COKE.WAV

  55. #535
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage


    Byggt en 158B. Den skiljer sig rätt rejält mot 158A, mest för att den använder op-ampar och en uA726 för att hålla sig stabil. Sen har den även spänningsstyrd vågformsväljare — Så man kan kontrollera sinus till sågtand med CV. Men den är lite halvdant designad. Han har ju gått vidare sen med det här i 258:an och gjort det hela mycket bättre. Men det är en annan historia. Det står i triminstruktionerna till 158B att man måste ha en lite spetsig sinus för att få sågtanden att se bra ut. Och det stämmer bra det, om man trimmar sinusen lite för rund så blir sågtanden fyrkantig i den övre delen. Inte så bra.

    Har inte lyssnat på den än, utan bara kört med oscilloskopet, så jag vet inte hur övertonsrik sinusen är. Men den borde ju ligga lite närmare triangel än ren sinus?




  56. #536
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Det här projektet har puttrat på lite. Har fått tag på bilder och grejs på flera moduler jag inte hade tillgång till förut. Så jag har kunnat få ut några fler moduler. Senaste byggda är 130 och 175. Den första hade jag schema till sen tidigare, men jag fick det inte riktigt att funka — Men efter några rundor med simulering så lyckades jag lista ut hur det skulle funka.

    175:an har jag flera olika foton på olika versioner. Det saknas lite kodningar på vissa kort, olika pot värden etc. Så den är ju lite speciell. Men den låter fantastiskt bra! Verkligen en kalasmodul.

    Jag fick även ordning på 158B som är postad här ovan. Det var lite kämpigt, men till slut så gick det.

    De enda två jag ritat som jag saknar kort till är 185 och 195, men ska beställa dem i veckan.

    185 består som tidigare bekräftat av två stycken 196, en 111 och ett kort som heter 185. 185 är bara en 106:a egentligen, men optimerat för att ansluta till 111:an. Jag trodde tidigare att det fanns någon inverterande funktion för downshift (eller difference) som det heter på panelen, men när jag väl såg bilderna på kortet så kom jag ju på att det har han ju redan ut från 111:an! Väldigt enkelt och det borde man ju kunnat lista ut med lilltån. Men så är det ibland. Den ska enligt folk som hört den inte låta särskilt bra. Men det skiter vi väl i?

    195:an är rätt konstig, tror aldrig jag sett en liknande filterlösning, och när jag kör det genom spice så spretar det som fan! Flera motstånd på kortet är fel också, 65Hz center ligger på 43Hz t.ex. Det var någon annan som låg skevt också. 2kHz bandet har nästan 3dB mer gain än resten.



    Men två 195 och fem 130 och sen en 107 så skulle man ju kunna bygga sig en vocoder...

    Det ska komma ett litet kabinett till under hösten tänkt jag, typ 10U + en 112:a (12 tangenter). Måste ha ett mindre system hemma i bokhyllan eftersom jag inte kan ha det stora monstret hemma...

  57. #537
    KNYSTs avatar
    Senior
    Mysläsning! Mycket trevligt att följa det här projektet.

  58. #538
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage


    Gjorde en 12-tangenters version av 112:an i förra veckan. Nästan det bästa formatet! Upptäckte också att man _måste_ klarlacka tangenterna, annars blir pressure helt skevt (för känsligt) men med lite matt klarlack på så funkar det superbt.

  59. #539
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hela det här projektet gör mig lite småpilsk på ett bra sätt!

  60. #540
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Gjorde en 12-tangenters version av 112:an i förra veckan. Nästan det bästa formatet! Upptäckte också att man _måste_ klarlacka tangenterna, annars blir pressure helt skevt (för känsligt) men med lite matt klarlack på så funkar det superbt.

Liknande ämnen

  1. Buchla 700??
    Av Sillen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 10:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •