Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Roland JV1010 frågor

  1. #1
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior

    Roland JV1010 frågor

    Hej!

    Har köpt en Jv1010 och undrar vilken ljudeditor som är bäst?
    Och är den kompatibel med patcher till JV1080?
    Har läst lite att antalet vågformer som är mindre i antalet så om det kanske ställer till det?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nej då, den är kompatibel med 1080. Men du får nog backa till en dator med MacOS 9 eller Windows 98 / etc för att få igång editorn - som Roland gjorde själva och skickade med 1010 såvitt jag minns. Enklare är att bara tanka in sysexbanker, finns mängder.

  3. #3
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Det "kan" fortfarande funka att sparka igång editorn. Jag kör själv någon XV editor under Win7 i kompatibelt läge utan problem. Testa!

  4. #4
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran

    Orka?

    Eh ... jag har aldrig orkat tweaka min JV1010. Kör med fabriksljuden, och de är alltför många.
    Känns som den är designad för smör&ost och inte att editeras?

    Men min MKS-50 rattar jag hela tiden via Ctrlr. Riktigt bra!
    Och det borde även funka med JV1010: http://ctrlr.org/18439/
    (Verkar körbart på flera OS: Win, Mac, Linux ...)

    Mina 2 cent.

    /Mikke
    ROMpler-romantiker på Österlen

  5. #5
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Mikke, Presetljuden är lagom ostiga men det finns ju bot och bättring för detta. Kolla bara vad D.Solaris, eller för att inte tala om vad den gode PF mfl lyckats krana ur denna motorn.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det gömmer sig en mer kraftfull synt än JD-800. Exempelvis.

  7. #7
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Har tröttnat på att läsa saker som att JV1010 har samma ljud som JV1080 / JV2080 "(at slightly reduced quality)", men inte hittat några fakta som bygger upp detta påstående.

    Så jag skruvade isär min JV1010 idag och nä, det stämmer inte alls!. JV1010 har 2st ROM, den ena är på 8MB och är JV1080/JV2080 vågformerna, och sedan sitter det ett rom bredvid som är på 8MB också, och innehåller session samplingarna.

    Det enda jag kan tänka mig då, är att JV1010s DAC är för bra för själva grundsamplingarna, vilket gör att många tycker att JV1080 låter betydligt bättre.
    JV1010 har en 24bitars DAC som används i TC Electronics Fireworx som fick beröm för sina dac:ar.
    Även ljudkort ifrån Lucid ADA8824 (ett ljudkort som kostade 30papp) använde denna DAC för output, och fick i recensioner beröm för sin goda ljudkvalitet.

    Så troligen så låter egentligen dac:en kanske bara för bra för materialet.
    Lite som att spela upp en 240P video på en gammal CRT-tv. Ser helt okej ut. Men sedan kör man samma material på en 4k video och då inser man att det nog inte såg så bra ut :P

    Bara min egna tanke om denna i mitt tycke ändå välljudande modul

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Good. Det är ingen skillnad alls på ljudet så vitt jag minns. Men man kan väl roa sig med att A/B-lyssna om depressionen är svår och mängden nöjen i livet obefintliga. Det jag stördes av var att den saknar all funktionalitet "hands on" s a s.

  9. #9
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    1080 ska ha en 18-bit UPD63200GS-E2 (källa: http://www.donsolaris.com/?p=404). Har inte A/B lyssnat i övrigt

  10. #10
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Stör mig också på att den inte är hands on alls. Samtidigt känns det som 1990-talets svar på MT32 på något sätt, och kanske skulle ses mer som en välljudande GM-modul i kampen med SC55 / XC60 och allt vad de hette på den tiden

    JV1080 har en 18bitars dac japp, och JV1010 har en 24bitars AKM 4324VF

  11. #11
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Härmed utser jag Korg Kronos till 2010-talets mt-32


  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Struntprat. Vår tids MT32 heter PS4.

  13. #13
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Härmed utser jag Korg Kronos till 2010-talets mt-32

    Struntprat, eftersom ingen i vår tid vill ha en välljudande GM-modul är vår tids MT32 Arturia MiniBrute

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nej MT32 var det rush efter bland ALLA. Inget syntigt lockar så mkt 2017.

    För att jag är petig så var inte MT32 en GM-modul utan den kom fem år före det.

  15. #15
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Struntprat. Vår tids MT32 heter PS4.
    Fast nu känner jag mig jäkligt old-school här.... Playstation 4??

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Som får ungarna att få dånvimpen i nutiden, yes, men snart kommer nog nästa grej...

  17. #17
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    haha menade inte att MT32 var en gm-modul. men jag spelade ju pc-spel på denna tid, och det var lyx att ha en MT32 inkopplad till sin PC för att njuta av den då överlägsna ljudbilden i spel =)

    Och sedan kom ju Roland SC55 som lät lite bättre och var gm-kompatibel, och Yamaha MU80, och jag tänkte att jV1010 var lite som ett svar på dessa moduler som man kopplade in i datorn för att få bättre ljud i pc-spel =)

  18. #18
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    :-)

    Körde själv Sierra-spelen med MT32 och det var ren och skär lyx. Funkade urbra till sequencern på Atarin också. Lite brus dog man ju inte av på den tiden.

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja. Svaret är nog:

    Roland anpassar inte sina prylar utan folk anpassar sig till Rolands prylar.

    1010: Den passade ingenstans men folk såg till att hitta rätt område för den.

    (MT32 försökte man i Sverige lansera som ett digitalpiano-tillbehör ihop med en cheesig svart 2-tracks overdub-sequencer - dessa två byggdes sedemera ihop t om - men det var Atari-midikidsen som tog den till sitt hjärta, kanske bara pga nån butik som ställde den så?) Ryktet att den var släkting till D-50 spred sig som en löpeld.

  20. #20
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Släktingar kan man väl säga att de är, de använder sig båda av LA-syntes som var relativt nytt på den tiden, även om implementationerna skiljer.

    Angående skillnaden i bitdjup mellan D/A-omvandlarna mellan 1010 och 1080 så kan det i sig inte förklara några skillnader i ljudet, mer än möjligen brusnivån. Skulle i så fall hellre tro att det är t ex den interna sampelraten eller sampelplaybackmotorn som skiljer.

  21. #21
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    För att återgå till originalfrågan hos TS så här ett och ett halvt år senare:
    Finns det någon editor som funkar med JV1010?

    För mig är den bara en kryptisk liten ful halvrack som aldrig ens kopplas in pga bristande inspiration.

  22. #22
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    En MT32 till salu i Södertälje nu om nån blivit sugen på en i den här tråden.
    http://m.blocket.se/Stockholm/Roland...32392.htm?aw=1

  23. #23
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att återgå till originalfrågan hos TS så här ett och ett halvt år senare:
    Finns det någon editor som funkar med JV1010?

    För mig är den bara en kryptisk liten ful halvrack som aldrig ens kopplas in pga bristande inspiration.
    Jag hittade aldrig Sounddiver som tydligen var en version som enbart funkade med JV1010.

    Jag testade en JV1080 template i någon midi.editor, men det buggade rätt bra så jag brydde mig inte mer då.

    Finns dock en som heter Patch base till ios som verkar intressant, och changeit men har inte testat om det funkar på Win10 ännu.

    https://coffeeshopped.com/patch-base...roland-jv-1010

    http://www.mossgrabers.de/Software/Software.html

    Annars så fungerar JV2080 editorer till JV1010 säger de som vet.

  24. #24
    klangumsetzer
    klangumsetzer är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    ChangeIt editorn fungerar med alla JV synthar och expansionskort:
    se ovan eller direkt: http://www.mossgrabers.de/Software/C.../ChangeIt.html

  25. #25
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Det är väl bara att rita ihop en med Ctrlr.
    Om det inte redan finns en färdig.

  26. #26
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl bara att rita ihop en med Ctrlr.
    Om det inte redan finns en färdig.
    ah, det var ctrlr jag testade (som jag tyckte var buggig), men det var ett tag sedan så det kanske fungerar bättre nu.

  27. #27
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Testat ctrlr också, sinnesbuggig! Sålde jv o köpte microQ, meganaaaajs, men saknar stråk o orkesterpadsen ibland.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-17, 09:24
  2. Yamaha P80 styr Roland JV1010§
    Av monsito i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-01-19, 18:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •