Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 75

Ämne: SoundCloud blöder...

  1. #1
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  2. #2
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Är inte jätteförvånad, har aldrig fattat deras affärsidé riktigt. Känns som dom försöker sitta på en massa stolar samtidigt. Men kan vara jag som är oinsatt.

  3. #3
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Varför gör man inte en löjligt enkel tjänst och så håller man sig vid detta.

  4. #4
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Se även Twitter, aktiepris $53 peak flög ner till $15 på obehagligt snabb tid. Inkompetent styre där, hur är det med SC?

  5. #5
    d-boy
    d-boy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Lär bli svårt att få lyssnare att betala för musik där. Det finns ju redan gott om streamingtjänster.
    De tycks ha missat vad det är/var som gör tjänsten bra.

  6. #6
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag skulle använda den betydligt mer om man kunde lyssna offline.

  7. #7
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.png 
Visningar:	85 
Storlek:	62,4 KB 
Id:	65132

  8. #8
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    ett bra exempel på en produkt som var bra - men som dödades successivt för att kunna kommersialisera på den. Som en restaurang som är bra; som sätter in 5 nya bord för att höja omsättningen för att tjäna mer deg men gör stället så trångt att alla kunder rymmer.

  9. #9
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Ingen har hittat en bra (ekonomisk) modell för detta ännu.

  10. #10

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte jätteförvånad, har aldrig fattat deras affärsidé riktigt. Känns som dom försöker sitta på en massa stolar samtidigt. Men kan vara jag som är oinsatt.
    Vad jag förstått började de med ambitionen att bli motsvarigheten till Youtube för musik, och det har de ju onekligen lyckats med.

    Jag skulle gissa att den ursprungliga affärsidén var att göra ungefär som Vimeo och ta betalt av de som vill lägga upp musik, till skillnad från reklamdrivna tjänster som just Youtube eller Facebook. Någonstans på vägen har de börjat inrikta sig mer och mer på allmänheten ("Find the music you love. Discover new tracks. Connect directly with your favorite artists." är sloganen på förstasidan numera), blivit en plattform för podcasts och DJ-set, och verkar i största allmänhet velat bredda sig från enbart musik i form av korta låtar av (till största delen) osignade artister.

    Men det är svårt att veta om det var planen redan från början, något som hänt för att man sett att det fungerar eller en omläggning av affärsidén. Vad jag förstått har de anställt fler i högt tempo och skaffat kontor i London, New York och San Francisco, så det lär ju vara den största orsaken till att kostnaderna dragit iväg.

    Youtube var så vitt jag förstått en ren förlustaffär för Google under väldigt lång tid, och det är först på senare tid de faktiskt börjat tjäna pengar (och vissa hävdar att de fortfarande inte går plus), så en tanke är att Soundcloud i klassisk startupanda har strategin "skaffa massa användare, ???, profit!" och grubblar över steg 2 i skrivande stund.

  11. #11

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen har hittat en bra (ekonomisk) modell för detta ännu.
    Jag tycker Octave är intressant – Soundcloud, fast reducerat till bara musikhosting, och med en tydlig affärsidé.

    (Även om min gissning skulle vara att de skulle tjäna på en gratisvariant eller åtminstone ett billigare instegskonto – 20$ i månaden är rätt mycket pengar för något du får gratis eller betydligt billigare via tex just Soundcloud.)

  12. #12
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    skulle inte förvåna mig om de förlorat många betalande kunder... jag betalade mer än gärna förr men sen började det spåra ur. krångel med deras algoritm som skulle hitta låtstölder gjorde det ibland nästan omöjligt att lägga upp låtar. ibland tog de bort mixtapes. massa skitmeddelanden från skojarkonton. and the list goes on... inte något jag vill betala för direkt.

  13. #13
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Hur svårt kan det vara:

    200 miljoner användare. 70 miljoner dollar i förlust. Ta ut ett abonnemang på 1 dollar om året. Fixed. Så jäkla dyrt kan det inte vara att hosta en passiv sajt där användarna gör allt jobb.

    (Och ja jag fattar att ekonomin inte ser ut exakt just så, men onekligen skulle man kunna gå med enorm vinst redan på en liten avgift. Man måste ju inte gå all in på rovkapitalismen bara för att få det att gå runt.)

    (Eller så tar man ut "ett öre" ur en betalpott som användaren betalar in varje gång vederbörande lyssnar på ett spår.)

  14. #14
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Lite drygt är det. Nu verkar det ju inte som att de kommer konka 2016 precis, men ändå.

    Jag betalar för PRO eftersom jag behövde mer tid då jag använder soundcloud för mina ReFill audio demos, men de har ju höjt priset som bara den, förvisso mer tid men ändå, €45 EUR/år för PRO, tror jag brukade pröjsa €29 EUR/år tidigare.

    Vad finns det för alternativ egentligen? Finns det något alternativ (tänker bl.a. på möjligheten att länka låtar på det sätt som SC möjliggör osv)? Kanske bättre att köra egen domän/hemsida med lagring för den pengen?

  15. #15
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det något alternativ (tänker bl.a. på möjligheten att länka låtar på det sätt som SC möjliggör osv)?
    Bandcamp funkar fint tycker jag!

  16. #16
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Artikeln talande om bl.a. Grooveshark. Och den hade ju en urusel affärsmodell. Men vad har SoundCloud för affärsmodell?

  17. #17
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Artikeln talande om bl.a. Grooveshark. Och den hade ju en urusel affärsmodell. Men vad har SoundCloud för affärsmodell?
    Soundclouds affärsmodell är samma som många andra liknande IT-företags dra ihop en massa riskkapital och se till att skaffa många aktiva användare och sälj sedan till Apple Google eller MS etc. Soundcloud har nog fortfarande en rätt god chans att lyckas med detta.

  18. #18
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Soundclouds affärsmodell är samma som många andra liknande IT-företags dra ihop en massa riskkapital och se till att skaffa många aktiva användare och sälj sedan till Apple Google eller MS etc. Soundcloud har nog fortfarande en rätt god chans att lyckas med detta.
    Och sedan börjar köparen ta betalt och skrämmer bort folk, eller? :-/

  19. #19
    d-boy
    d-boy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och sedan börjar köparen ta betalt och skrämmer bort folk, eller? :-/
    Typ.

  20. #20
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Ett av problemen de har är väl att ingen egentligen lyssnar på SC. De flesta använder tjänsten för att lägga upp låtar - men det är ofta ganska ointressant att ligga och lyssna på SC. För mycket brus i förhållande till vad som är bra på ett högre plan - sådant man återvänder till.

    I vilket fall borde det ju vara så att låtarna och artisterna inte får tillräckligt med hits'n'clicks annars hade reklamfinansieraingen presterat bättre.

  21. #21
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och sedan börjar köparen ta betalt och skrämmer bort folk, eller? :-/
    Inte nödvändigtvis. Apple som mest lever på hårdvaruförsäljning brukar ju vara rätt generös med mjukvara. Soundcloud-konto inkluderat med Logic vore ju inte så dumt fast de har ju iofs Apple-Music själva.

  22. #22
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Säkert för att det blir stämda jämt pga. av alla DJ:s med sina remixer är min första tanke hehe

  23. #23

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett av problemen de har är väl att ingen egentligen lyssnar på SC. De flesta använder tjänsten för att lägga upp låtar - men det är ofta ganska ointressant att ligga och lyssna på SC. För mycket brus i förhållande till vad som är bra på ett högre plan - sådant man återvänder till.
    Jag tror det är en fråga om olika perspektiv. Anekdotiskt så ser jag folk på icke-musikersajter nämna att de lyssnar på musik via Soundcloud och de nämner 175 miljoner unika lyssnare per månad i andra sammanhang, så i totalt antal användare misstänker jag att musiker är i klar minoritet.

    I forum och liknande sociala medier brukar fördelningen vara 1% användare som står för större delen av innehållet, 10% som fyller upp en stor del av resten, och återstående cirka 90% är till största delen inaktiva. Här på 99musik står de 50 användare med flest inlägg för cirka 24% av inläggen, och tar man hänsyn till att en stor del av besökarna inte ens är medlemmar utan besöker forumet som gäster så blir det ännu mer så. Så det skulle inte förvåna mig om aktiva musiker utgör <5% av besökarna till Soundcloud.

  24. #24
    EBM
    EBM är inte uppkopplad
    EBMs avatar
    Senior
    Jag gav upp betalkonto hos SC när de förstörde appen. Den var bra och gjorde allt jag ville. Visade senaste kommentarer och nya lajkar. Kunde spela upp dolda spår. Jag la ofta nya låtar dolda på SC för referenslyssning på väg till/från jobbet osv. Helt meningslös app för mig som musiker nu. Mailade självklart och förklarade varför de förlorat mig som kund. Fick trevliga mail tillbaka om att det förmodligen kanske eventuellt troligtvis möjligtvis kommer i en senare ej tidsmässigt specificerad uppdatering. Bra. Då återkommer jag som kund när det är åtgärdat.

  25. #25
    ledfyr
    ledfyr är inte uppkopplad
    ledfyrs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tycker Bandcamp är bra. Där finns ett release-tänk som saknas på Soundcloud. Tycker att BC-släpp är roligare att lyssna på pga sammanhang och kvalitet. Soundcloud känns mer som en lista av allt artisten gjort (det finns ju dock playlists, men tycker inte det räcker).
    På Bandcamp får man även hjälp att ta betalt för sin musik. Man kan sätta en nedre prisgräns och sedan får köparen välja pris själv. Man kan även släppa gratis. Är osäker på vad det kostar att använda som artist.
    Jag tror att detta är framtidens sätt att få ut sin musik till massorna.

  26. #26
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av EBM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gav upp betalkonto hos SC när de förstörde appen. Den var bra och gjorde allt jag ville. Visade senaste kommentarer och nya lajkar. Kunde spela upp dolda spår. Jag la ofta nya låtar dolda på SC för referenslyssning på väg till/från jobbet osv. Helt meningslös app för mig som musiker nu. Mailade självklart och förklarade varför de förlorat mig som kund. Fick trevliga mail tillbaka om att det förmodligen kanske eventuellt troligtvis möjligtvis kommer i en senare ej tidsmässigt specificerad uppdatering. Bra. Då återkommer jag som kund när det är åtgärdat.
    Jag har för mig att de släppt en app som riktar sig mot musiker, har för mig att den heter Soundcloud P-nånting.

  27. #27
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har för mig att de släppt en app som riktar sig mot musiker, har för mig att den heter Soundcloud P-nånting.
    Soundcloud Pulse heter den.

  28. #28
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Bobbski Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Soundcloud Pulse heter den.
    Sökte i App Store nu. Noll träffar. Är den till Android tro?

  29. #29
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sökte i App Store nu. Noll träffar. Är den till Android tro?
    Jepp...

  30. #30
    EBM
    EBM är inte uppkopplad
    EBMs avatar
    Senior
    Ja jag kör iphone så då fortsätter jag vänta

  31. #31
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av d-boy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Typ.
    Jag vill minnas att Qruiser lyckades med att ta steget från helt gratis till betal utan att skrämma bort folk. Visst är det två helt olika siter, men ändå.
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte nödvändigtvis. Apple som mest lever på hårdvaruförsäljning brukar ju vara rätt generös med mjukvara. Soundcloud-konto inkluderat med Logic vore ju inte så dumt fast de har ju iofs Apple-Music själva.
    Jo, men Soundcloud är ju inget hårdvaruföretag. Och som en parentes kan det sägas att företag som tillverkar hårdvara HP etc inte bryr sig om folk kör Linuxdistros de inte har betalat något för. - För de drar ju in pengar på hårdvaran.

  32. #32
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill minnas att Qruiser lyckades med att ta steget från helt gratis till betal utan att skrämma bort folk. Visst är det två helt olika siter, men ändå.Jo, men Soundcloud är ju inget hårdvaruföretag. Och som en parentes kan det sägas att företag som tillverkar hårdvara HP etc inte bryr sig om folk kör Linuxdistros de inte har betalat något för. - För de drar ju in pengar på hårdvaran.
    Min poäng är att Apple tjänar mer än andra tillverkare på hårdvara vilket gör att de kan vara extra generösa med sin egenutvecklade eller inköpta mjukvara och medföljande nättjänster.
    Tror absolut att Apple MS och Google funderat på att köpa Soundcloud men om någon av dom gör det återstår att se.

  33. #33
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Det skär som en iskall klinga genom själen när affärsmodell och musik nämns i samma mening.
    Ungefär som att fråga efter affärsmodell när man talar om kärlek eller bästa vänner.
    Något är VÄLDIGT skevt i vår samhällsstruktur.

    Skapar man något (harmlöst) som andra mår bra utav så bör det vara gott nog för att få mat och vatten på bordet samt tak över huvudet imho.
    Kan man få byta liv?

  34. #34
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har för mig att de släppt en app som riktar sig mot musiker, har för mig att den heter Soundcloud P-nånting.
    Man kunde ju en gång i tiden göra egna appar och köra mot SC tjänster, det fanns ett par sköna till windows phone där man kunde hämta det spår man lyssnade på om download var påslaget för det spåret. Klockers!

    Men så plötsligt var det borta och i changelog stod det att soundcloud bett dem ta bort funktionaliteten. Kul att göra tredjepartsappar då..

  35. #35
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    SoundCloud Pulse-appen ger kontoägaren en del av de funktioner och info (statistik etc) som inte finns i vanliga SC-appen, men fortfarande bara ett subset av webbversionen...

  36. #36
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min poäng är att Apple tjänar mer än andra tillverkare på hårdvara vilket gör att de kan vara extra generösa med sin egenutvecklade eller inköpta mjukvara och medföljande nättjänster.
    Tror absolut att Apple MS och Google funderat på att köpa Soundcloud men om någon av dom gör det återstår att se.
    Absolut. Skall vi vara elaka kan vi säga att deras operativsystem bara är reklam för datorerna.

    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det skär som en iskall klinga genom själen när affärsmodell och musik nämns i samma mening.
    Ungefär som att fråga efter affärsmodell när man talar om kärlek eller bästa vänner.
    Något är VÄLDIGT skevt i vår samhällsstruktur.

    Skapar man något (harmlöst) som andra mår bra utav så bör det vara gott nog för att få mat och vatten på bordet samt tak över huvudet imho.
    Kan man få byta liv?
    Om en fika med en vän ledde till en betygssättning eller kontantbetalning så vore det konstigt, för det har inte med affärer att göra. Men det säger ju inte att affärsmodeller i sig är fel. Här är en enkel affärsmodell:

    1. Tag en frysväska full med pinnglass till stranden.
    2. Sälj.
    3. Köp mer pinnglass och återvänd nästa dag.

    SoundCloud-modellen för pinnglass hade sett ut ungefär så här.

    1. Tag en frysväska full med pinnglass till stranden.
    2. Dela ut gratis.
    3. Köp mer pinnglass och återvänd nästa dag.
    4. Fortsätt med det flera somrar i rad.
    5. Börja smyga in olika betalmodeller, typ att folk måste titta på en reklambild innan de får ta en glass osv.
    6. Se hur folk överger det hela.

    Det skulle dock kunna gå om det fortsätts att delas ut gratis pinnglass, men de som vill ha andra sorters glass får betala för det. Dvs gamla standarden får vara gratis.

    Så om vi antar att det skulle vara omöjligt att tjäna pengar på musik, dvs att inga affärsmodeller duger. Då kommer kapitalet att söka sig till andra marknader. T.ex. att utveckla hårdvara som är så komplex att den inte kan kopieras med andra komponenter lätt. Eller sälja små byggsatser. Eller att hårdvara som man uppmuntrar folk att modda. (Oj, hoppsan! Råkade du köra en lödkolv genom kretskortet? Täcks inte av garantin. Hände aldrig med elorglarna. Men köp en till, vetja!)

  37. #37
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det skär som en iskall klinga genom själen när affärsmodell och musik nämns i samma mening.
    Du är ekonom eller? =)

  38. #38
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det skär som en iskall klinga genom själen när affärsmodell och musik nämns i samma mening.
    Ungefär som att fråga efter affärsmodell när man talar om kärlek eller bästa vänner.
    Skämt åsido. Du tycker alltså inte att någon ska få (räkna med/försöka) försörja sig på musik eller musikrelaterad aktivitet?

  39. #39
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skämt åsido. Du tycker alltså inte att någon ska få (räkna med/försöka) försörja sig på musik eller musikrelaterad aktivitet?
    Jo, hen sa faktiskt i meningen efter att hen ville kunna försörja sig på musik, fast utan att använda så fula ord som affärsmodell. Jag kan bara utgå ifrån att det är konstnärslön från staten som avses. För alla former där en person väljer att betala en annan person inbegriper ju en affärsmodell.
    Själv tycker jag inte att pengar är fult. Eller företagande. Jag vill gärna höra musik från hela världen, och inser att det kräver en arbetsinsats att ta musiken från andra sidan världen hem till mig. De som möjliggör det är väl värda sin försörjning lika väl som musikern, eller?

  40. #40
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, hen sa faktiskt i meningen efter att hen ville kunna försörja sig på musik, fast utan att använda så fula ord som affärsmodell. Jag kan bara utgå ifrån att det är konstnärslön från staten som avses. För alla former där en person väljer att betala en annan person inbegriper ju en affärsmodell.
    Själv tycker jag inte att pengar är fult. Eller företagande. Jag vill gärna höra musik från hela världen, och inser att det kräver en arbetsinsats att ta musiken från andra sidan världen hem till mig. De som möjliggör det är väl värda sin försörjning lika väl som musikern, eller?
    Leva på konstnärslön på staten (eller liknande former av "någon annan ska tvingas betala mig för mitt arbete vare sig de vill ha det eller inte") är enligt mig också en affärsmodell. En väsentligt sämre och mer godtycklig affärsmodell, men fortfarande en affärsmodell.

    (Jag tolkade f ö hen:s stycke två som en åsikt att eftersom SoundCloud gör något gott för användarna så borde de få pengar någonstansifrån lite magiskt för att kunna fortsätta med det.)

  41. #41

    Redaktör
    Man kan också påpeka att Soundcloud inte är musiker, utan säljer en musik(er)relaterad tjänst.

    Så jag kan tycka att det vore fint om tillverkare av instrument, gitarrsträngar, högtalare, de som pressar CD/LP, musikrecensenter och andra som ägnar sig åt musikrelaterad verksamhet skulle göra det utan vinstintresse, men det är kanske inte så troligt att det skulle ske.

  42. #42
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Fast de är väl i gott sällskap? Twitter, Xbox.. det är den nya ekonomin

  43. #43
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    featurecreep som bara blev mer och mer instabilt, kombinerat med påtryckningar från de stora lejblarna som krävde filter och grejjer. Och ett omfokus på lyssnarna, i ett nätverk som var av och för kreatörerna.
    De skulle hållt det enkelt bara. Då hade jag fortsatt vara pro medlem. Nu känner jag mig inte motiverad att betala dem alls faktiskt.
    Deras tjänst har blivit för dålig för det.

  44. #44
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Soundcloudbölder.

  45. #45
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag tycker att en smart lösning hade varit att ta betalt för all uppladdning, men att ha gratis lyssning. Det måste inte röra sig om någon enorm summa. Hundralappen om året eller något liknande. Eller i alla fall kraftigt begränsa mängden fri uppladdning - nu ligger den på en och en halv timma, eller om det är två. En halvtimma max.

  46. #46
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast de är väl i gott sällskap? Twitter, Xbox.. det är den nya ekonomin
    Xbox? Gycklar du med oss? Xbox Live har funnits i olika former sedan 2002. Och det för Xbox Live Guld är ca 500:-.

  47. #47
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    stora felet är väl att man har en musiktjänst ( läs ljud ) med så pass dålig ljudkvalite, redan där tvärdog tjänsten för mig.
    Det är som att driva en lyxrestaurang men strunta i om kocken kan laga mat.

    Sedan begravdes den med den förhatliga auto play funktionen att man ofrivilligt blir mördad av en helt annan oftast fullständigt skadligt usel låt som inte ens kommer från den profilen man lyssnade på innan. Helt ofattbart att det inte går att stänga av.
    Senast redigerat av Firechild den 2016-02-15 klockan 22:07.

  48. #48
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att en smart lösning hade varit att ta betalt för all uppladdning, men att ha gratis lyssning. Det måste inte röra sig om någon enorm summa. Hundralappen om året eller något liknande. Eller i alla fall kraftigt begränsa mängden fri uppladdning - nu ligger den på en och en halv timma, eller om det är två. En halvtimma max.
    Tja, det finns ju på annat håll (läs Spotify etc). Min aggregator låter mig tanka upp till ett helt gäng ställen för under tvåhundringen om året och då genererar det ju faktiskt lite tillbaka. Ingen perfekt lösning och inget feedbackfält etc, men i dagens digitala ekonomi är det svårt att hålla sig aktuell, relevant och billig och samtidigt gå med vinst.

    T11: 70-talet ringde och ville ha sina fantasier tillbaka... <3

  49. #49
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    stora felet är väl att man har en musiktjänst ( läs ljud ) med så pass dålig ljudkvalite, redan där tvärdog tjänsten för mig.
    Det är som att driva en lyxrestaurang men strunta i om kocken kan laga mat.
    Ganska dålig liknelse för så dåligt ljud har ju inte SC generellt.

  50. #50
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Xbox? Gycklar du med oss? Xbox Live har funnits i olika former sedan 2002. Och det för Xbox Live Guld är ca 500:-.
    Ah nu hittade jag det, xbox lanserades 2001 eller nåt sånt? den slutade blöda pengar 2008 och nu är den galet lönsam. QED

  51. #51
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    stora felet är väl att man har en musiktjänst ( läs ljud ) med så pass dålig ljudkvalite, redan där tvärdog tjänsten för mig.
    Det är som att driva en lyxrestaurang men strunta i om kocken kan laga mat.

    Sedan begravdes den med den förhatliga auto play funktionen att man ofrivilligt blir mördad av en helt annan oftast fullständigt skadligt usel låt som inte ens kommer från den profilen man lyssnade på innan. Helt ofattbart att det inte går att stänga av.
    Kan inte heller hålla med om att ljudkvaliteten är så dålig på SC. Visst, inte bäst, men inte som att den genomsnittlige musiklyssnaren skulle märka något (och den lär i vilket fall vara fantastiskt mycket bättre än FM-radio, och det har ju gemene man nöjt sig gott med).

    Däremot auto play. Hur FAN tänkte de där? "Nu när du lyssnat på döds-drones skulle du säkert uppskatta lite kristen lovsong kompad av banjokvartett som nästa stycke"

  52. #52
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    För mig har nästan hela grejen med Soundcloud alltid varit att man kan posta små spelare på forum och i facebook etc, och att folk kan skriva kommentarer eller trycka på gilla eller ladda ner direkt där. Framförallt kommentargrejen kändes som den var rätt het i början - inte för att jag någonsin skrev där men det såg på nåt sätt "coolt" ut när nåt random Skrillex-track var helt packat med kommentarer och hade 30 tusen miljarder lyssningar. Det där kanske har börjat bli gammalt vid det här laget?

    Jag gillar att lyssna på min ström också, på konton som jag följer, men min helt ogrundade känsla är att det är det rätt få som gör.

  53. #53
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Verkligen inget fel på ljudkvaliten på SC, om låtarna är bra...
    Lyssnar ofta på min SC ström, superbra musik, av bla 99:or.

  54. #54
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag har Pro och lyssnar på ström, en till typisk atypisk användare alltså!

  55. #55
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag lyssnar nästan aldrig på SC, jag bara laddar upp där. I min egocentriska värld föreställer jag mig att det är just de myriaderna olika "mig" SC har problem med

  56. #56
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Har pro och lyssnar en hel del.

  57. #57
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett av problemen de har är väl att ingen egentligen lyssnar på SC. De flesta använder tjänsten för att lägga upp låtar - men det är ofta ganska ointressant att ligga och lyssna på SC. För mycket brus i förhållande till vad som är bra på ett högre plan - sådant man återvänder till.

    I vilket fall borde det ju vara så att låtarna och artisterna inte får tillräckligt med hits'n'clicks annars hade reklamfinansieraingen presterat bättre.
    jag personligen som musiker och många icke-musiker jag känner kör mycket sc, av den enda anledningen att det finns en hel del grym musik där som inte går att hitta någon annanstans.

    för övrigt (inte relaterat till amonhotephs post längre) är bandcamp så olikt sc att det enligt mig inte är i närheten av att vara en likvärdig ersättare, tror många skulle köra youtube istället för sc faktiskt pga communityt

  58. #58
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag skulle bli klart besviken om SoundCloud la ner. MySpace skulle väl le i mjugg. Skulle tro som mono ovan att Youtube drar det längsta strået. Tycker ändå att SC är rätt trevligt - håller med om random play plågan dock. Om jag var produktchef skulle jag dra ner tiden för gratiskontot och ha en billig instegs variant för uppladdare, som Amon är inne på. Som Spotify fick många att betala lite och höjde sedan. Fast med omvänd logik. Helt omöjligt att få folk att betala för att lyssna på okända artister. BandCamp är nånstans mitt emellan och lyckas då artister att betala. Jag har dock ingen aning om hur det går för BandCamp ekonomiskt. Problemet med annonser är att det kostar en hel del att sälja annonser och SC vill nog inte dra på sig den kostnaden när man inte har en säker lyssnarbas.

    Men Bandcamp har min respekt och jag hittar dit mer och mer. Det känns trevligare än Spotify om man bara skall lyssna på ett album. Jag tycker att samtliga online kanaler underskattar möjligheten att använda grafik men BC är bäst. Jag menar att LP albumets stora omslag har inte fått sin överman på 50 år. En CD booklet är inte så dumt men för litet.
    Senast redigerat av Steelberry den 2016-02-17 klockan 15:43.

  59. #59

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har dock ingen aning om hur det går för BandCamp ekonomiskt.
    Jag har inte heller någon aning, men ser jag till hur ofta musiker jag lyssnar på finns på Bandcamp kan de nog vara större än man tror. Sajten i sig är ju rätt enkel och deras affärsmodell är rättfram (sälj musik, ta en del av försäljningspriset), så även med en liten skara som köper musik borde de kunna överleva länge.

    De verkar också pusha ganska hårt för att man ska betala för att kunna strömma musik: "Bandcamp - when you repeatedly play a song that you haven’t bought, an overlay will remind you to make a purchase."

  60. #60
    ngaes
    ngaes är inte uppkopplad
    ngaess avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Lyssnar nog på SC mer än något annat, grymt mycket bra musik. Synd om de la ner, hu svårt ska det vara att driva en sajt där användarna står för materialet?

Liknande ämnen

  1. ES-4:an blöder
    Av havaji i forum Modularer & sånt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-10-18, 20:37
  2. min patchbay blöder
    Av miaz i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-10-09, 09:28
  3. sends som blöder på bx8
    Av miaz i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-03-04, 18:06
  4. Svar: 50
    Senaste inlägg: 2014-11-10, 15:33
  5. När öronen blöder...
    Av Odd Bob i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2014-07-07, 16:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •