Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 103

Ämne: Polarpriset 2016

  1. #1
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran

    Polarpriset 2016

    2016:
    Cecilia Bartoli
    Max Martin

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Pat Metheny
    Enya
    Anne Dudley
    Phil Collins
    Michael B Tretow

  3. #3
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    The Shaggs!
    Äntligen!

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Max Martin måste vara den mest kommersiellt inriktade som fått priset någonsin. Eller? Inte oförtjänt direkt!

  5. #5
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Max Martin är alltså den låtskrivare som haft flest Billboardettor efter John Lennon och Paul Mc Cartney. Sjukt välförtjänt tycker jag, även om jag också är lite förvånad över valet.

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Max Martin måste vara den mest kommersiellt inriktade som fått priset någonsin. Eller? Inte oförtjänt direkt!
    Ja, det kan man nog säga. Han har ju t ex inte mindre än 5 låtar på Billboard Top 100 just nu.

  7. #7
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Max Martin...äntligen!! Det säger jag utan ett uns ironi.

  8. #8
    d-boy
    d-boy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Max Martin är alltså den låtskrivare som haft flest Billboardettor efter John Lennon och Paul Mc Cartney. Sjukt välförtjänt tycker jag, även om jag också är lite förvånad över valet.
    Håller med till fullo.

  9. #9
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SteffeE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Max Martin...äntligen!! Det säger jag utan ett uns ironi.
    jepp!

  10. #10
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Men Eno har alltså inte fått det än?
    Märkligt ändå.

  11. #11
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men Eno har alltså inte fått det än?
    Märkligt ändå.
    Han fick istället göra utsmyckning på Kästa skola i Flemingsberg.

  12. #12
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han fick istället göra utsmyckning på Kästa skola i Flemingsberg.
    Just ja! Likvärdigt ändå.

  13. #13
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Är inte Polarpriset lite instiftat som en avancerad inbördesbeundran åt Stikkans umgängeskrets? Det har alltid varit lite min känsla.

  14. #14
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Amon: Visst är det så. Han dog ju 1997, så alla som får priset idag måste bevisligen vara döda.

  15. #15
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Amon: Visst är det så. Han dog ju 1997, så alla som får priset idag måste bevisligen vara döda.
    Dog alla han kände när han själv avled då?

  16. #16
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Oh ja!

  17. #17
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior

    Polarpriset

    Max Martin och Cecilia Bartoli. Inget ont om dem, även om moderna amerikanska hitar inte är min melodi(!).
    Men jag undrar: När f-n ska Keith Emerson få det?

  18. #18
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior
    Eller Brian Eno eller David Byrne eller Kraftwerk... Listan kan göras lång, och jag tycker nog inte att Max Martin på något sätt kvalar in. Men det är ju bara jag.

  19. #19
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Jodå, tycker också det finns många mer värdiga pristagare än herr Martin (Bowie kunde ju ha fått det postumt), men min Emerson-önskan var nog menad mer på skämt; något mer ohippt i salongerna än en engelsk 70-talsproggsyntpionjär får man leta efter. Men en man som ramponerar Hammond-orglar på scen borde få nåt sorts pris nån gång. Dessutom: hans solon, både synt-, piano- och orgel- är fortfarande i särklass.

  20. #20
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Vad är värdet av ett pris som delas ut till de mest framgångsrika artisterna egentligen?

  21. #21
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är värdet av ett pris som delas ut till de mest framgångsrika artisterna egentligen?
    Ja, relevansen gällande priset har väl alltid varit rätt tvivelaktig. Tyckte dock att det hände något för några år sedan efter år av rock-gubbar då burt bacharach och Bob moog (specialpris) fick det. Efter det har det i mitt tycke rullat in lite fler intressanta pristagare (och tack gode Gud, även kvinnor som fått det). Tycker att Max Martin är både värdig och vettig vinnare om man utgår från att priset går till folk som haft påverkan på populärmusiken.

    Men relevansen, nja. Det är ju inte så att man lyfter fram någon som är lite okänd för stora massan (som ofta Nobels litteraturpris gör) eller att det går till någon som behöver pengarna.

    Men jag gillar det ändå. Det brukar vara trevliga konserter och intressanta intervjuer i samband med priset. Och lite kul med något som känns relevant för mig, som jag vet något om och kan ha åsikter kring, snackas om. Till skillnad då från litteraturpriset som allt som oftast får mig att känna mig obildad och lite korkad.

  22. #22
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Ja precis, att höja musikens kulturvärde på ett sätt är ju bra.

  23. #23
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Lite svårt att tolka en del av kommentarerna här, men det är ju knappast så att endast de mest framgångsrika artisterna får priset.

  24. #24
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Kan man ge det till Kronos kvarteten kan man ge det till Martin

  25. #25
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Vilka sitter i den där juryn egentligen, prestigen försvann nog helt med den där absolut kromatagruppen

  26. #26
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran

  27. #27
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    100kr på att dream theater får det nästa år

  28. #28
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka sitter i den där juryn egentligen, prestigen försvann nog helt med den där absolut kromatagruppen
    Vilka tycker du ska ha priset och på vilka kriterier?

  29. #29
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Det är inte utan sorg i själen jag ser denna och tänker att Bob lämnade oss alldeles för tidigt.


    https://youtu.be/zOGLVKL3ygI

  30. #30
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är värdet av ett pris som delas ut till de mest framgångsrika artisterna egentligen?
    Enkelt ju! En miljon sekiner.

  31. #31
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Jag ska inte klaga, det är väl bara att göra ett eget pris och dela ut till vem man vill. Rolling Stones behöver ju tex. ett pris.

  32. #32
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka tycker du ska ha priset och på vilka kriterier?
    Ja tycker Bill å kriss kan dela sen kan Benny få ett till

  33. #33
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Ok. Benny har inte fått det och ingen vet om kris ens lever. Jag avaktar.

  34. #34
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Att sikkan skulle ge Benny ett chesspris! Wow! Kris borde verkligen få ett pris för nått.

  35. #35
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Om man kan ge björk ett pris kan man också ge cornwall ett gemensamt pris. Varför ge pris?

  36. #36
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Många förtjänar priset och däribland Max Martin. Men även om han uträttat storverk på sin relativt korta tid så känns kanske Jarre, Pink Floyd eller kanske tom U2 som lite före i kön ändå.

    Enya kanske för sitt tunga bidrag till Rave-kulturen eller varför inte Haddaway som via SNL fått en rad kiropraktorer att leva gott på sitt yrke.

    Många är de men få utvalda.

    /Mein

  37. #37
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Kris Kross?

  38. #38
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Eller framför allt varför ge mångmiljonärer pengar, de bara tack, vore grymt för 30år sen, nu måste ja stå här som en idiot för att folk ska fortsätta finansiera mina 8 landställen.

  39. #39
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Pink Floyd fick priset 2008

  40. #40
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många förtjänar priset och däribland Max Martin. Men även om han uträttat storverk på sin relativt korta tid så känns kanske Jarre, Pink Floyd eller kanske tom U2 som lite före i kön ändå.
    Om man ska vara petig så känns ju det väldigt i Stikkan Anderssons anda att ge priset till en pop producent med världshits över tre decennier. Det är väl bara egentligen Burt Bacharach som tidigare fått priset på liknande premisser, ingen övrig jämförelse dem emellan.

  41. #41
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Kissade med Brian Eno & Fourtet på varsin sida en gång!

  42. #42
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    "Problemet", om det nu finns ett sådant, är väl att priset delas ut på "meriter" och inflytande. Det känns lite korrumperat och inbördes beundran redan från början. Guldmedalj för trogen tjänst.

    Alternativet hade varit att dela ut priset baserat på akademisk "verkshöjd" rent musikaliskt sett. Då hade priset fått mer av ett Nobelpris i musik över sig, men då hade vi hamnat i andra diket och tvingats stå ut med alla dessa människor som inte förstår varför Astrid Lindgren inte fick nobelpris i litteratur.

    Amon

  43. #43
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Det där är din åsikt, är säker på att de som sitter i juryn har verkshöjd som ett av de stora kriterierna. Men det finns många sätt att tycka om musik. Antar att du är i branchen?

  44. #44
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där är din åsikt, är säker på att de som sitter i juryn har verkshöjd som ett av de stora kriterierna. Men det finns många sätt att tycka om musik. Antar att du är i branchen?
    Oh herre gud. Jaja.

    Vad jag är ute efter är att det är inte "Beethoven" som fått priset. Det finns en objektivt skolad musik, precis som det finns en objektivt bättre och sämre litteratur. På samma sätt finns det bättre och sämre kemi, biologi och så vidare. Här handlar bedömningen inte längre om vad man tycker om musiken, eller litteraturen, på ett känslomässigt plan. Det handlar om det tekniska utförandet. Det finns skitduktiga popmusiker som gör en enorm mängd fantastiska låtar - tag Beatles som ett exempel. Men musikaliskt sett är deras verk inte särskilt avancerade jämfört med de stora klassiska och skolade kompositörerna.

  45. #45
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oh herre gud. Jaja.
    Vad jag är ute efter är att det är inte "Beethoven" som fått priset. Det finns en objektivt skolad musik, precis som det finns en objektivt bättre och sämre litteratur. På samma sätt finns det bättre och sämre kemi, biologi och så vidare. Här handlar bedömningen inte längre om vad man tycker om musiken, eller litteraturen, på ett känslomässigt plan. Det handlar om det tekniska utförandet. Det finns skitduktiga popmusiker som gör en enorm mängd fantastiska låtar - tag Beatles som ett exempel. Men musikaliskt sett är deras verk inte särskilt avancerade jämfört med de stora klassiska och skolade kompositörerna.
    Det finns ju en kategori för classic och en för contemporary varje år. Kommittén som utser vinnarna är en blandning av yrkesmusiker, musikförläggare och medlemmar av Stikkan Andersson familjen. Om du vill komma in i juryn är det bara att jobba vidare som yrkesmusiker eller gifta in sig.

  46. #46
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Nej jag är helt ointresserad av att vara med i juryn. Jag tycker priset är ointressant. Mest så därför att jag tycker det är ointressant att ge pris till "populärmusik" över ett så brett spektrum.

    I så fall är ju "årets bästa elektroniska platta" "årets bästa gitarrsolo" osv intressantare ur belöningspunkt på den här nivån. Det finns naturligtvis personer som verkligen har betytt enormt för musikens utveckling - jag tar Bob Moog, men bara för att jag känner till hans namn - men det känns ändå som om det inte finns något riktigt konkret bakom bedömningen över lag.

  47. #47
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tomas N Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pink Floyd fick priset 2008
    Jaha, var det den Pink Floyd?



    /Mein

  48. #48
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha, var det den Pink Floyd?



    /Mein
    Nu blandar du ihop dem med The Pinks igen!


    https://youtu.be/RdmrLBmTdSs

  49. #49
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Japp, så var det! Varför får aldrig The Pinks Polarpriset?

    Och det behövs verkligen ett "Äntligen!" när det förkunnas där också.

    /Mein

  50. #50
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller framför allt varför ge mångmiljonärer pengar, de bara tack, vore grymt för 30år sen, nu måste ja stå här som en idiot för att folk ska fortsätta finansiera mina 8 landställen.
    Det där irriterar mig också, för mig gör detta polarkakapriset totalt ointressant, eller visst är det väl bara superkändisar som får priset? Som om priset mer är till för att fixa stjärnglans över Stickan Olssons minne än för ngt annat.. Sedan är ju Max och Cecilia sjukt begåvade om än 150% mainstream. Juryn safear som vanligt. Ointressant.

  51. #51
    Mr Fox
    Mr Fox är inte uppkopplad
    Mr Foxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, så var det! Varför får aldrig The Pinks Polarpriset?

    Och det behövs verkligen ett "Äntligen!" när det förkunnas där också.

    /Mein
    De ska i alla fall återförenas för ett gig...alltid nåt va

  52. #52
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Priser är kul!
    Få som är så förtjänta av ett pris som Max Martin, om det är någon person jag verkligen skulle vilja få sitta ner med och prata med så är det den mannen.

    Så otroligt många musiker som är insnöade i sig själva i sin musik och i sitt uppblåsta ego.

    Max Martin däremot gillar att skriva musik och låten är prioriteten, inte allt annat tjafs runt omkring. Inget BS bara skriva låtar Och även förstå att populärkultur är i konstant rörelse samt att man måste anpassa sig till trender.

    Han har satt Sverige på världskartan och han bär den där manteln på ett mycket smart sätt.
    Senast redigerat av Spacedude den 2016-02-12 klockan 07:51.

  53. #53
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Mest en massa missunnsamt gnäll från en del i den här tråden. Skärpning!

    Previous Laureates

    2015 Dame Evelyn Glennie and Emmylou Harris
    2014 Peter Sellars and Chuck Berry
    2013 Kaija Saariaho and Yossou N’Dour
    2012 Yo-Yo Ma and Paul Simon
    2011 Kronos Quartet and Patti Smith
    2010 Ennio Morricone and Björk
    2009 José Antonio Abreu & El Sistema and Peter Gabriel
    2008 Renée Fleming and Pink Floyd
    2007 Steve Reich and Sonny Rollins
    2006 Valery Gergiev and Led Zeppelin
    2005 Gilberto Gil and Dietrich Fischer-Dieskau
    2004 B.B. King and György Ligeti
    2003 Keith Jarrett
    2002 Sofia Gubaidulina and Miriam Makeba
    2001 Burt Bacharach, Robert Moog and Karlheinz Stockhausen
    2000 Bob Dylan and Isaac Stern
    1999 Stevie Wonder and Iannis Xenakis
    1998 Ray Charles and Ravi Shankar
    1997 Eric Ericson and Bruce Springsteen
    1996 Pierre Boulez and Joni Mitchell
    1995 Sir Elton John and Mstislav Rostropovich
    1994 Nikolaus Harnoncourt and Quincy Jones
    1993 Dizzy Gillespie and Witold Lutoslawski
    1992 Sir Paul McCartney and The Baltic States

  54. #54
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fånigt pris... Max Martin gör reklamjinglar ... Men varför man inte ger folk som verkligen förändrat musiken och betytt oerhört mkt kan man ju fråga sig. Kraftlek, Lee Perry, Afrika Bambaataa, Grand Master Flash, Juan Atkins, DJ Pierre, Jeff Mills, Aphex Twin, Autechre. ..eller varför inte Rick Rubin eller Bill Laswell...

  55. #55
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fånigt pris... Max Martin gör reklamjinglar ... Men varför man inte ger folk som verkligen förändrat musiken och betytt oerhört mkt kan man ju fråga sig. Kraftlek, Lee Perry, Afrika Bambaataa, Grand Master Flash, Juan Atkins, DJ Pierre, Jeff Mills, Aphex Twin, Autechre. ..eller varför inte Rick Rubin eller Bill Laswell...
    Jag tycker nog att det flesta som fått priset betytt oerhört mycket och har påverkat musikens utveckling. Jag tror dessutom att flera av de som du listar kommer att få priset så småningom. Det delas ju ut bara två priser per så det måste ju lite slumpmässigt.

  56. #56
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Betytt mer? Hur många av dom har verkligen skapat nya genres.. Kraftwerk är ju en unik installation i sig som varit katalysator för typ allt ... Bambaataa och Flash.. mer eller mindre skapat Hip Hop Genren, Juan Atkins med anhang skapade ju Technon.. ta med killarna från chicago så har du ju grunden för hela dansmusikscenen typ.. Perry Dub/Reggae .. tänk hans producerande av Bob Marley bara och vad det betytt..... jämfört med t.ex. Björk.. skrattretande.

    Max Martin har ju gjort hittar i något som redan finns... han är inte en nyskapare på något sätt....

  57. #57
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Priser är kul!
    Få som är så förtjänta av ett pris som Max Martin, om det är någon person jag verkligen skulle vilja få sitta ner med och prata med så är det den mannen.

    Så otroligt många musiker som är insnöade i sig själva i sin musik och i sitt uppblåsta ego.

    Max Martin däremot gillar att skriva musik och låten är prioriteten, inte allt annat tjafs runt omkring. Inget BS bara skriva låtar Och även förstå att populärkultur är i konstant rörelse samt att man måste anpassa sig till trender.

    Han har satt Sverige på världskartan och han bär den där manteln på ett mycket smart sätt.
    +1

  58. #58
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Gillar att sälja musik skall det väl ändå vara.... Låter är prioritet i meningen att den ska vara en hit..dvs sälja. Därför låter alla låtar på ungefär samma sätt.. han har vissa vändningar och ljud.... lite samma låt i olika form.... men är det bra, har det tillfört något särskilt utom att han lärt sig hur man tjänar pengar?

    Som att säga att Ingvar kamprad gör världens bästa möbler bara för att han säljer mest.... men det är skit... går hem i stunden men håller inte i längden.....skräp skulle jag säga

  59. #59
    enhalvkokt
    enhalvkokt är inte uppkopplad
    enhalvkokts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gillar att sälja musik skall det väl ändå vara.... Låter är prioritet i meningen att den ska vara en hit..dvs sälja. Därför låter alla låtar på ungefär samma sätt.. han har vissa vändningar och ljud.... lite samma låt i olika form.... men är det bra, har det tillfört något särskilt utom att han lärt sig hur man tjänar pengar?

    Som att säga att Ingvar kamprad gör världens bästa möbler bara för att han säljer mest.... men det är skit... går hem i stunden men håller inte i längden.....skräp skulle jag säga
    Det där är ändå rätt spännande. Jag försökte med typ "öppet sinne" haha lyssna på den där dockumenrären om Denniz pop och Martin-studion (minns ej namnet) men klarade fan inte av det. Men det var en bisak.

    Han är säkert värd priset, det tror jag. Har dålig koll. Men det är väl knappast så att hans låtar kommer hålla elle håller över tid. Visst kan det vara häftigt hantverksmässigt typ (eller!??) men hur många kan ärligt säga att de kan dra på en gammal Martinproduktion och faktiskt njuta av det och tänka fan vilken grym låt. Det funkar väl främst som nostalgi isåfall kanske? Nästa år får väl Spotify priset haha

  60. #60
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Betytt mer? Hur många av dom har verkligen skapat nya genres.. Kraftwerk är ju en unik installation i sig som varit katalysator för typ allt ... Bambaataa och Flash.. mer eller mindre skapat Hip Hop Genren, Juan Atkins med anhang skapade ju Technon.. ta med killarna från chicago så har du ju grunden för hela dansmusikscenen typ.. Perry Dub/Reggae .. tänk hans producerande av Bob Marley bara och vad det betytt..... jämfört med t.ex. Björk.. skrattretande.
    Fast där tror jag iofs att du underskattar Björks betydelse. För skev elektronisk experimentell popmusik med hitkänsla finns det nog ingen som henne. Och Björks betydelse som förebild i den mansdominerade musikvärlden är också enorm.

Liknande ämnen

  1. Polarpriset 2010 går till...
    Av jgb i forum Nyheter
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 16:23
  2. Polarpriset
    Av jgb i forum Nyheter
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-11-12, 09:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •