Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Rotary encoders av bra kvalitet

  1. #1
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran

    Rotary encoders av bra kvalitet

    Jag sitter och tittar på den här:

    http://www.thomann.de/se/behringer_bcr_2000.htm

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bcr2000.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	95,9 KB 
Id:	64635


    ...och vill så gärna att den vara gedigen men det är den enligt alla recensioner inte.

    Finns det någon här som kan rekommendera en dylik MIDI-controller (en generell, som inte är kopplad till någon speciell DAW eller annat) med en bra uppsättning av endless knobs, precis som denna? (Det behöver inte vara fullt så många, och det är även acceptabelt om det ingår några andra rattar och spakar.)

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Doepfer Pocket Dial (om man kan leva med 16 rattar)?

  3. #3
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Arturia Beatstep?

  4. #4
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Hm. Jag har haft en sådan som jag sedan sålde. Jag upplevde den faktiskt som väldigt rejäl, men kanske blir rattarna kassa med åren?

    För mig blev det dock hopplöst att inte veta vilken ratt som gjorde vad. Jag provade alla möjliga system för att hålla reda på, men...

  5. #5
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Doepfer Pocket Dial (om man kan leva med 16 rattar)?
    Den tillverkas tyvärr inte längre, men jag betvivlar inte kvaliten. Jag hade en Pocket Control tidigare och den var stabil som bara den. Jag vet inte om jag orkar leta efter en begagnad.

    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Arturia Beatstep?
    Där har vi något ja! Tack för tipset. Den verkar vara rätt så uppskattad. De 16 padsen hade jag kunnat vara utan, men definitivt en kandidat.

    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm. Jag har haft en sådan som jag sedan sålde. Jag upplevde den faktiskt som väldigt rejäl, men kanske blir rattarna kassa med åren?
    Jag tror du hade tur med ditt exemplar. Om jag får citera några recensioner på Thomann (inklusive en som gav den 5 stjärnor i totalbetyg):

    "Although the knobs all work smoothly, some move faster than others. It means you have to grip them quite firmly when using two at the same time. A couple of the knobs are also slightly higher than the rest."

    "Plastic body, annoying platic feet that just slide around the desk, and knobs of poor quality, some are stiffer than others and scrape on the case. Defective knobs that don't send data as they should (only work if turned very slowly) are common..."

    "The top eight push encoders have (after 2 months of normal use) started to malfunction. They 'slip', which means if you turn them quickly there is no change in value, so you have to rotate them may times (think of a bad volume control in a car). I sent the unit back for repair but they just replaced one of the knobs, so the others are still faulty."

    "I am having issue with the quality of this particular unit. Some of the dials don't have smooth rotation and are either extremely loose or extremely tight and catching therefore having a huge negative impact on the actual flow which is crucial for the music that I do."

    När jag googlade på "high quality midi controller" så fick jag många träffar på Akai MPK249 & 261. Visserligen ingår det klaviatur och hela faderullan i den enheten, men det finns ändå en möjlighet att det är där jag landar till sist. Klaviatur är något jag också skulle behöva uppgradera.
    Senast redigerat av barockugglan den 2016-01-22 klockan 19:14.

  6. #6
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag slog till på en Arturia Beatstep idag. Klart bra första intryck. Det man måste göra är bara att hitta var man slår av Knob Acceleration.

Liknande ämnen

  1. Byte av encoders till Yamaha A5000
    Av klangkraft i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-11-29, 13:37
  2. Byta encoders i min Q-rack?
    Av enapa i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-07-27, 21:48
  3. TC-D-two har slutat svara på encoders
    Av Infra i forum Effekter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-02-18, 20:38
  4. Blofeld-encoders
    Av SnareTheMind i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 19:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •