Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 4 5 6 7 8
Resultat 421 till 437 av 437

Ämne: Teenage Engineering OP-Z

sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

Veteran
    Den här sidan tycker jag är bland de bättre verktygen: https://op1.fun/
    Den här är bra för att generera synthsamples: http://gerotakke.de/op-z-sample/

... Och för mer ingående info kring samplehanteringen: http://gerotakke.de/op-z-sample/op-z-samples.md.html

M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Oj. Blir trött bara av tanken. Har löjligt lite tid o energi till musik just nu. Nån som har lust att hjälpa mig med ett litet gäng samplingar för ett par hundringar?

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Laddade hem ett par sample packs. Fattar att jag ska välja en aif för varje slot, men jag fattar inte riktigt hur jag lägger in de där "Elements". Nån som kan hjälpa mig förstå?

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-04-04 kl. 20.49.52.png 
Visningar:	4 
Storlek:	43,8 KB 
Id:	86876
    "
    ===============================
    HOW TO USE THE “ELEMENTS” PACKS
    ===============================

The kick and snare packs have also been separated into two elements each. This is to make use of the OP-Z’s dual polyphony, so you can mix and match elements to make your own sounds.

The kicks have been separated into click and thump. The clicks are on the lower octave of the OP-Z keyboard, and the thumps on the upper octave.

Similarly, the snares have been separated into chain (lower octave) and thud (upper octave).

To use them, play a sound from the lower octave at the same time as the upper octave. This can result in many different combined sounds."

sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

Veteran
    Från: http://gerotakke.de/op-z-sample/op-z-samples.md.html

"Mounting the OP-Z as a drive in content mode as described in the OP-Z guide will show you some folders including samplepacks. Inside of samplepacks, there is a folder for every track. Inside of every track's folder, there are folders from 1 to 10 corresponding to the slot on the black numbered keys for this track. You can only place one consolidated sample in each of this numbered folders and it can only be on tracks 1-kick through 4-fx for drum samples.

Some folders contain empty files starting with a tilde in the name like ~kicks.aiff. These are references to the internal samples. You can delete these files if you want to place custom samples there instead.

After ejecting the disk, the OP-Z should restart and have imported the new samples. If something went wrong, it usually writes some logging into the file import.log that can also be accessed via content mode. The manual states that samples that could not have been imported also end up in the folder rejected but that was never the case for me."

" The OP-Z only regards the filename of a sample to check if it should trigger an import. If you try to update a sample that is already loaded on the OP-Z, you will have to either

use a different name
    or remove it, go through an import cycle and then place the new sample back"

Lägg alltså valfri aif (1 st.) i de mapparna

HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Du lägger alltså en soundpack i en tom bank, sen har jag för mig att det är viktigt att man ejectar op-z:an (i datan) och verkligen väntar tills den startar om själv innan man drar ut kabeln eller startar om den. Kolla 20.3 i manualen annars.

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ok. Tack. Tänkte mest på det där med ”elements” om de skulle hanteras annorlunda. Men då är det helt enkelt fyra olika kicks i den sample packen. Blir fint att langa in lite olika ljud nu och imorrn fm flyr jag hemmet för en stunds musicerande

Och mitt erbjudande står kvar om hjälp med att skapa ett eget sample pack utifrån de indiska samplingar jag har. Betalar gärna en slant för det.

fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior

59min
    59min är inte uppkopplad

Senior
    hej, har uppdaterat till senaste os men får inte midi i oplab o funka, i appen står det MODULE none, är det ngn med fungerande oplab som kan berätta vad det står i appen (track C)?

ps annars funkar den utmärkt ....
    ds.

fredie_j
    fredie_js avatar
    Senior
    Har jag missat iaf,

OP-Z Hidden Features
    https://www.opzed.com/news/opz-hidde...s-roundup.html

- Hidden iPhone stand WHATTTTT!!!
    - Backlit keys
    - ...

inget
    inget är uppkopplad nu
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fredie_j Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har jag missat iaf,

OP-Z Hidden Features
    https://www.opzed.com/news/opz-hidde...s-roundup.html

- Hidden iPhone stand WHATTTTT!!!
    - ...
    Cool! Jag har funderat på vad de där grejerna var till för men inte vågat bryta loss dem.

fredie_j
    fredie_js avatar
    Senior
    Samma här hehe. Men tog en liten sax för att få loss, vågade inte bryta.

Fast svårt att komma åt SCREEN och MIXER för att iphone:en är i vägen, man får ha den lite förskjuten. Är väl iof mest mixer man vill åt och inte screen så mycket.

Man kan ju stoppa in de åt andra hållet för att istället få lite vinkel på op-z:an... men det kanske sliter på fästena... vad vet jag.

Grunkan
    Grunkan är inte uppkopplad
    Grunkans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Sjukt sugen på en.. någon som vet om det finns någon musikaffär i stockholm som har en man kan prova lite på?

sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jam har på lager.

fredie_j
    fredie_js avatar
    Senior
    Ny sampler-modul? ...eller mer funktionalitet i oplab-modulen?

Edit: ryktet säger att det verkar vara firmware only

-”And the best: it is no module....just Firmware ...all in board #sampling #opz”

instagram video

Namn:	op-z_sampler_1.png 
Visningar:	10 
Storlek:	219,4 KB 
Id:	87487

Namn:	op-z_sampler_2.png 
Visningar:	4 
Storlek:	194,3 KB 
Id:	87488
    Senast redigerat av fredie_j den 2019-05-09 klockan 20:32.

mhult
    mhult är uppkopplad nu

Börjar bli varm i kläderna
    En inbyggd sampler vore coolt. Men hur mycket minne har prylen egentligen?

59min
    59min är inte uppkopplad

Senior
    äntligen sampler (men hur snart är "soon" ?), den skall tydligen ha totalt 1 gig, men verkar köra samma som OP-1 (drum/synt sampling 6/12 sekunder).

Liknande ämnen

1. Teenage Engineering OP-1
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 819
    Senaste inlägg: 2019-05-17, 23:53

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •