Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 3 4 5 6 7
Resultat 361 till 386 av 386

Ämne: Teenage Engineering OP-Z

59min
    59min är inte uppkopplad

Senior
    Citat Ursprungligen postat av trapezoid Visa inlägg
    Låter rätt begränsat eller förändras ljuden mycket när man vrider på pottarna?

Hur funkar synthmotorn sample? Antar att samplingen man laddar loopas? Finns det någon begränsning för hur långa samplingar man kan ladda, förutom de 32mb?

Manualen är inte så värst utförlig, därav alla frågor, mycket tacksam för alla snabba svar 59min!
    får nog hålla med om att syntarna lite begränsade när det gäller skruva ljud. 2 parametrar per syntmotor, sen filter/resonans, 4 för envelope, 4 för lfo, 2 send (!), pan o level. sist mer seq parametrarna not längd, poly/mono, kvantisering och portamento.

när det gäller samplern är den lika "enkel" finns ett läge på not längd som heter drone samt loop/gate/retrig, hmm det här måste jag testa ....

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    fjomp
    Som jag har förstått det så är det inte en maskin där man skruvar ljud på, mer att anpassa de som finns till något man tycker är passande. Fokus ligger på att göra musik.

Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    ... Fokus ligger på att göra musik.
    WHAT?

M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Haha

trapezoid
    trapezoid är inte uppkopplad

Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    Som jag har förstått det så är det inte en maskin där man skruvar ljud på, mer att anpassa de som finns till något man tycker är passande. Fokus ligger på att göra musik.
    Visst, men lite trist om man tjatat ut alla ljud man kan göra efter ett år.

valsolos avatar
    Vintage
    Jo... Men då köper du ngn annan billig TE-produkt

59min
    59min är inte uppkopplad

Senior
    med tanke på alla "punch in-effekter", seq med parameter locks, step komponenter (jag har bara skrapat på ytan, mer komplext än elektronernas), tape effekten, dessutom kommer det fler samtida synt-motorer, så kommer den här leva länge.

så ingen synt för att skruva o vrida (köp en moog isåfall) utan en fantastisk seq synt. TE har helt klart bästa konceptet här, jmf ex med elektronernas som har lite mer både och (synt+seq). bra man kan välja!

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    fjomp
    Sedan kan det ju komma uppdateringar som bjuder på överraskningar i ljudskaparbiten, det här är första versionen av OS som går ut publikt nu.

Gubbgissar glatt här.

HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Finns det några exportmöjligheter, MIDI eller audio?

Finns något songmode?

59min
    59min är inte uppkopplad

Senior
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    Finns det några exportmöjligheter, MIDI eller audio?

Finns något songmode?
    inga exportmöjligheter som op-1, det finns ngn 10 sekunders variant med audio men ej testat (vet inte vad jag skall ha det till?). så op-z är ingen ersättare av dator (daw). man kan exportera/backup av sina projekt etc men i op-z format.

song-mode heter project o ä riktigt bra, snabbjobbad o man även kopiera parametrar mellan patterns. enkel o snabbjobbad!
    https://teenage.engineering/guides/op-z/project

M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    Jo... Men då köper du ngn annan billig TE-produkt
    Touché!

sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

Veteran
    2-dagars-recension:

+ Grymt skärmlöst workflow, appen behövs inte och för min del är den helt onödig (lyckligtivs!)
    + Bra signalkvalitet
    + Väldigt kompetent och rolig sequencer
    + Smidigt att kunna öppna som disk i datorn

- Inte så bra bredd bland syntharna
    - INGEN DEDIKERAD FM-SYNTH

59min
    59min är inte uppkopplad

Senior
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    2-dagars-recension:

+ Grymt skärmlöst workflow, appen behövs inte och för min del är den helt onödig (lyckligtivs!)
    + Bra signalkvalitet
    + Väldigt kompetent och rolig sequencer
    + Smidigt att kunna öppna som disk i datorn

- Inte så bra bredd bland syntharna
    - INGEN DEDIKERAD FM-SYNTH
    håller med, lite fler syntar skulle vara bra, det kommer (intressent om det blir "in app-purchase" eller gratis via "os update"?). Vill ha en sampler o några fler syntar, annars supernöjd. Intressent att fler tycker "skärmlöst" fungerar så bra. För mig är storleken en viktig del i det, man kommer åt alla knappar tack vare det ringa formatet, en skärm hade varit i vägen, bra tänkt av TE!

sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

Veteran
    Jo, rätt så tydligt i appen att det kommer fler syntar, effekter osv - spännande!
    Älskar skärmlöst. Så himla fint och annorlunda idag.

Och... Den går att göra techno med åsså!

https://www.instagram.com/p/BqH3o2ol91p/

The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Vi brukar ju gnälla på musikaffärer här ibland, men jag måste framhålla DLX Music som på nytt varit extremt hjälpsamma när det gäller att få tag i prylar som är lite luriga att få tag i. Så tack vare dem fick jag hem min OP-Z idag.

Efter två timmars jammande nu måste jag bara säga att jag är helt golvad. Den här är precis gjord för mig, och exakt det jag velat ha, nämligen en Pocket Operator på steroider, med en del OP-1 inblandat.

Vi får se när första förälskelsen lagt sig, men det är väldigt få gånger i mitt liv jag suttit med en musikpryl - eller ja, en pryl - som känns så otroligt genomtänkt. Jag har ägt och lärt mig väldigt många sequencers (hårdvara) under rätt många år nu, och den här placerar sig topp tre. Kanske högst upp. Vi får se.

Bara en sådan sak som att appen kopplar upp sig utan trassel, och sedan bara fungerar. Tight, responsivt, bättre än någon inbyggd skärm skulle kunna vara idag. Det här är en musikpryl som har lite vision i sig, inte en rehash av gamla stagnerade idéer (Akai, hm, host)

Jag får återkomma när jag nyktrat till. Just nu vet jag inte när jag ska sova eller äta ikväll. Så skoj är det

HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Folk gillar fortf sina op-z?

Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Senior
    jag gillar min. Extremt lättjobbad och kanon ljudkvalitet. Ser fram till kommande uppdateringar med lite fler synthar och sampling. Och så har den precis som OP-1 ett helt makalöst swing!

HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Kul, tycker den främst sequencermässigt verkar vara riktigt bra. Ljudet jag hört (från youtube iofs) känner jag mig lite kluven till, men antar att man borde kunna koppla upp en mot en daw och köra mjukisar per spår också om man vill.

59min
    59min är inte uppkopplad

Senior
    Folk gillar fortf sina op-z?
    den "spelbara" seq med effekter, trigs o trix är grejen. ljudmässigt är den kanske inte i topp-ligan (vilka ligger där då? exvis jmf med digitone) men reultatet är kul musiksnuttar utifrån "enkla" slingor, dessutom får den lätt plats i väskan på mina sj-försenade tågresor.

HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Ok fick tag i en sån här, sattyg ... va najs.

HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Den har inte någon form av audio över USB? Känns ju jäkligt synd. Får ett jäkla brus om man ska ladda den och spela in något samtidigt. Annars fantastisk.

DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Jag börjar så smått GASa på den här förvuxna fjärrkontrollen.

Ambientgrejer från r beny och Nathan D Farrell på Youtube låter mycket lovande. Priset är förvisso avskräckande, men de lär väl dyka upp begagnade snart.

Några frågor:

Hur är den som sequencer för t ex IOS-syntar? Kan jag ratta Waldorf Nave på paddan med den?

Skickar den midi över bluetooth eller måste man koppla med kabel?

Hur många spår med egna samplingar kan man köra?

Hur mycket lagringsminne och RAM har den för samplingar, och hur många slots?

mhult
    mhult är inte uppkopplad

Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    Jag börjar så smått GASa på den här förvuxna fjärrkontrollen.

Ambientgrejer från r beny och Nathan D Farrell på Youtube låter mycket lovande. Priset är förvisso avskräckande, men de lär väl dyka upp begagnade snart.

Några frågor:

Hur är den som sequencer för t ex IOS-syntar? Kan jag ratta Waldorf Nave på paddan med den?

Skickar den midi över bluetooth eller måste man koppla med kabel?

Hur många spår med egna samplingar kan man köra?

Hur mycket lagringsminne och RAM har den för samplingar, och hur många slots?
    1. Den funkar mycket bra för att sequencea ipad-syntar. Jag har testat med Nave.

2. Midi över bluetooth funkar. Kabel funkar också, men det är kitsligt med kablar och usb-hubbar, så BT har varit mer stabilt för mig. Med en Roland Go mixer får jag en mycket smidig, integrerad setup (Go mixern agerar ljudinterface för ipad, och op-z lajnar in i mixern).

3. Det finns fyra spår med samplingar som vardera har två rösters polyfoni.

4. Jag har inte utforskat möjligheterna med egna samplingar ännu och har ingen aning om hur mycket minne som finns. Det verkar finnas 24 slots per spår, en slot per tangent på de två oktaverna. Det finns såklart knappar för att transponera klaviaturen uppåt och neråt, men de har ingen funktion på spår 1-4, utan endast på synt-spåren.
    Senast redigerat av mhult den 2019-01-23 klockan 13:45.

mhult
    mhult är inte uppkopplad

Jag kan tillägga att jag fullkomligt älskar sequencern i op-z. Det enda jag saknat hittills är smidiga funktioner för att redigera noter som ligger på "sub steps" i långa patterns. Alltså, man kan sträcka ut ett spår till att vara exempelvis 8 takter långt, men det finns bara 16 step-knappar. Varje steg är uppdelat i 24 "sub steps" (egen terminologi), vilket innebär att det kommer att ligga flera noter på varje step. Ibland när jag spelar in melodier och solon med mycket sväng är jag missnöjd med tajmingen för enstaka noter, och kvantiseringen gör inte jobbet. Då skulle jag vilja kunna justera enstaka notes på "sub steps", men det verkar inte gå (op-z är djuuup). Hittills har jag löst det genom omtagningar tills jag är nöjd.

HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Får inte min att skicka midi på kanal 6 och 8. De är inte mutade eller så. Någon som har något tips?

mhult
    mhult är inte uppkopplad

Får inte min att skicka midi på kanal 6 och 8. De är inte mutade eller så. Någon som har något tips?
    Är den så i alla patterns? Alla projects? Prova att radera patterns eller projektet, alternativt fabriksåterställa (glöm inte att ta backup via usb till datorn först).

Liknande ämnen

1. Teenage Engineering OP-1
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 790
    Senaste inlägg: 2019-02-15, 21:45

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •