Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 ... SistaSista
Resultat 61 till 120 av 494

Ämne: Teenage Engineering OP-Z

  1. #61
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Den verkar ju helt sjuk. Vad kostar den?

  2. #62
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Klart klart bättre demo än den jag bölade över förra året. Lockande knasburk!

  3. #63
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den verkar ju helt sjuk. Vad kostar den?
    "Not decided yet but definitely cheaper than the OP-1"

    Thumbsup

  4. #64
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Oj, jag trodde den skulle bli dyrare än OP-1 med den specen! Fast det är sant, oled-skärm med knasigt gränssnitt tar nog en del resurser att utveckla och få rätt. Man undrar lite hur man jobbar med sequencern utan ens en 7-segmentdisplay.

  5. #65
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Man verkar använda sin telefon som skärm?

  6. #66
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja inte bara, komplett app oxå.

  7. #67
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Fast den ska även funka helt utan skärm säger de.

    (förutom videogrejset då förstås)

  8. #68
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, om man vill avskärma sig.

    T ex sitta en natt i Skärmarbrink utan blinkande skärmar.

    å om man heter tor kanske man blir väckt framåt gryningen med ett hur mo ni, tor

  9. #69
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    ...man kan säga att jag LED av dålig humor...

  10. #70
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Äh, det är bara finnar som behöver skär.. skärmar...

  11. #71
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    så jävla stoked på denna. OP-Z verkar helt sjuk.

  12. #72
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Helt sjuk.

    - - - Updated - - -

    BJumiui uuhkin

  13. #73
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Släppedatum september... grrr jag vill ha en sån här nu!

  14. #74
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag har testat den och den är typ 10x mer avancerad än den ser ut, vänta bara!

  15. #75
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Ooh the suspense...

  16. #76
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    undrar om den fungerar med andra ipad appar, stående fråga

  17. #77
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Orkar. Inte. Vänta.

  18. #78

  19. #79
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    (tack. men ta bort första halvan av länken? )

  20. #80
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    undrar om den fungerar med andra ipad appar, stående fråga
    Den funkar ju mot Unity och med Unity kan man bygga iOS-appar så det lär ju gå!

  21. #81
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    vad är unity?

  22. #82

  23. #83
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    aha, den, jo jag fattar ju att de kan interagera med sin egen app och videoappen
    fast sen vet man ju inte om den kan agera audio/midi ljudkort med alla andra musikappar ändå

  24. #84
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Kom en update i mailen idag.
    https://teenage.engineering/products/op-z_preview
    Fattar fortfarande inte helt vad den ska vara till för men spännande är det iallafall!

  25. #85
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag har testat, den är extremt kapabel och komplex och detta var ändå innan sommaren!

  26. #86
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    men hur länge skall man vänta dåååå

  27. #87
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Shut up and take my money på den här...

  28. #88
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom en update i mailen idag.
    https://teenage.engineering/products/op-z_preview
    Fattar fortfarande inte helt vad den ska vara till för men spännande är det iallafall!
    Vad var det för update? Ser ingen skillnad mot gamla, enda är att höstleverens blivit utbytt till senare i år (leverensdatum nu helt borttaget!?).
    Så ngt nytt i spec? (helt ok spec som det var ....)

  29. #89
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    det var en update om att snart skall de visa nåt spännande, he he, en update om en update, dubbeldate

  30. #90
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Alltså jag förstår inte hur TE kunde hoppa från OP1 til detta! De borde ha satsat på en OP1 XL med Z funktioner i sig istället för denna som tyvärr har stor flopp varning på sig. Men friskt vågat som de säger.

  31. #91
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Hur stora framgångar fick OP-1 vid release? Jag köpte min förra året och efterfrågan är fortsatt hög verkar det som. Men var det instant success?

    OP-Z verkar vara ännu knepigare, och kräver kanske lite tid ute på marknaden för att den ska lyfta?

  32. #92
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    @El Toro: vad tänker du på då som vittnar om floppvarning? Jag tycker den verkar intressant.

  33. #93
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @El Toro: vad tänker du på då som vittnar om floppvarning? Jag tycker den verkar intressant.
    Den är säkert bra och användbar för vissa men själv tycker jag designen och reglagen är rejält avtändande. Sen så lär ju priset bli så pass högt att det också är avtändande. Hade de istället gjort en OP-1 XL med Z funktioner så hade nog succén varit given.

  34. #94
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    @El Toro: tack för ditt svar. Jo den kommer säkert kosta, fast vad jag förstår tidigare av tråden så blir den billigare och då är den intressant. Vi får se när den kommer

  35. #95
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    storleken o användbarheten på knapparna/rattarna kommer vara viktiga för mig. OP-1 har bra reglage med tillräcklig avstånd, jmf med TR09 som är så pillig, synd på bra trummis.

  36. #96
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Har sett den demas — Sjukt imponerad! Ljudet var snorigt bra, och det kändes som om det var väldigt mycket nytänk i den. Formfaktorn var också riktigt fin!

  37. #97
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har sett den demas — Sjukt imponerad! Ljudet var snorigt bra, och det kändes som om det var väldigt mycket nytänk i den. Formfaktorn var också riktigt fin!
    låter bra! hoppas formfaktorn inte under min syn/fingertopps-gräns ....

  38. #98
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Så många års utveckling utan att produkten ser sitt ljus och bara stöd för IOS som numera enbart har 15% av marknaden?
    Fattar inte hur det går ihop men den kommer säkert sälja ändå.

  39. #99
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    I målgruppen är det väl 99.9% som har en iphone

  40. #100
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så många års utveckling utan att produkten ser sitt ljus och bara stöd för IOS som numera enbart har 15% av marknaden?
    Fattar inte hur det går ihop men den kommer säkert sälja ändå.
    Nja, den är väl 15-ish på nysälj globalt, men dels har de ju en större redan existerande användarbas på många marknader och många andra köpstarka marknader (där nog OP-Z mest kommer att sälja), så är även nysäljet betydligt högre. Runt 35% i USA och UK t.ex. Och över 50% i Sverige... I t.ex. Kina är det helt annat läge och den marknaden är ju gigantisk och drar ner snittet rejält för Apple. Men nåt säger mig att Kina inte är OP-Z:s huvudmarknad... Sen finns det ju intressanta avvikelser även i rikare länder, t.ex. Spanien där typ ingen köper iPhone.

    Med det sagt så är det ju fortfarande ganska många i köpstarka länder som kör Android, jag menar, t.o.m. i ett extremt iOS-fäste som Sverige så är det ju nästan hälften. Så lite konstigt är det. Kanske funktionaliteten var svår att få tajt i Android, kanske är den på g. Eller så är det dom dickyd säger. TE:s produkter känns onekligen lite riktade till den som vill känna sig urbant hipp och vill man det så har man nog iPhone. (Och jag har inga fördomar! Hursomhelst så har jag iPhone och vill ha en OP-Z... )

  41. #101
    JFM
    JFM är uppkopplad nu
    JFMs avatar
    Senior
    Kollade lite på Analyticsstatistiken på en av mitt företags hemsidor. 66% av svenska användare kör iOS. För USA är det drygt 70%.

  42. #102
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    I min familj har vi 40% ios, 60% android

  43. #103
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så många års utveckling utan att produkten ser sitt ljus och bara stöd för IOS som numera enbart har 15% av marknaden?
    Fattar inte hur det går ihop men den kommer säkert sälja ändå.
    vad gäller ipad och musik finns inget som slår i paddväg, android är väl kört. fast stöd för pc kunde vara bra. vore nice om elektron kunde få till ett ios/ipad stöd nån gång

  44. #104
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Vi har 70% android av mobilbesökare på våra sajter på jobbet både i Danmark och Finland. 65% android i Sverige. Vi har ca. 50 000 unika besökare per månad i varje land. Statistiken är densamma hos de flesta av mina webbutvecklarvänner. iOS har fallit mycket sista två åren.

  45. #105
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vad jag hört så är det tyvärr näst intill omöjligt att bygga bra musikappar för android... har för mig att det berodde på lång fördröjning eller liknande.

    Ta en titt på musikkategorin i App store och sedan i google Play store, skillnaden på utbud och kvalitet är ju ganska stor.
    Det går ju liksom att producera en riktig skiva enbart med iOS appar och ev. instrument/mikrofoner via t ex. iRig.

    Rätt trist för med större utbud och bättre musikappar till android hade ju många fler i världen kunnat hålla på, iom. det lägre priset.

  46. #106
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Alltså jag fattar ju inte så mkt av denna... men varför skall man ha en extern burk som styrs av en ios maskin.... varför kunde inte hela manicken i sig själv bara varit en app? Eller dataprogram typ? ...sitter det så kraftfulla grejer i den som inte en dator eller ny ipad klarar av?
    Det känns ju bara som en extra manick som man måste släpa på och som ska ha ström.... men jag kanske är helt ute och cyklar..... hajade ju inte riktigt grejen med OP-1 heller..fast den säkerligen är skitbra.

  47. #107
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av aorta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag hört så är det tyvärr näst intill omöjligt att bygga bra musikappar för android... har för mig att det berodde på lång fördröjning eller liknande.

    Ta en titt på musikkategorin i App store och sedan i google Play store, skillnaden på utbud och kvalitet är ju ganska stor.
    Det går ju liksom att producera en riktig skiva enbart med iOS appar och ev. instrument/mikrofoner via t ex. iRig.

    Rätt trist för med större utbud och bättre musikappar till android hade ju många fler i världen kunnat hålla på, iom. det lägre priset.
    Gillar själv IOS bättre än Android men det finns en hel del bra musik-appar även till Android och latency problemet i Android har vissa tillverkare lyckats gå runt.

  48. #108
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså jag fattar ju inte så mkt av denna... men varför skall man ha en extern burk som styrs av en ios maskin.... varför kunde inte hela manicken i sig själv bara varit en app? Eller dataprogram typ? ...sitter det så kraftfulla grejer i den som inte en dator eller ny ipad klarar av?
    Det känns ju bara som en extra manick som man måste släpa på och som ska ha ström.... men jag kanske är helt ute och cyklar..... hajade ju inte riktigt grejen med OP-1 heller..fast den säkerligen är skitbra.
    Huvudprocessorn i OP-Z kostar ca 40kr, så svar nej, det finns inget i den som inte skulle kunna gå att göra med en modern dator eller ipad. De kunde ju egentligen lika gärna ha tagit en Raspberry Pi och gjort en synth runt omkring denna, och fått hdmi ut på köpet.

  49. #109
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gillar själv IOS bättre än Android men det finns en hel del bra musik-appar även till Android och latency problemet i Android har vissa tillverkare lyckats gå runt.
    Det visste jag faktiskt inte, nice!

  50. #110
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså jag fattar ju inte så mkt av denna... men varför skall man ha en extern burk som styrs av en ios maskin.... varför kunde inte hela manicken i sig själv bara varit en app? Eller dataprogram typ? ...sitter det så kraftfulla grejer i den som inte en dator eller ny ipad klarar av?
    Det känns ju bara som en extra manick som man måste släpa på och som ska ha ström.... men jag kanske är helt ute och cyklar..... hajade ju inte riktigt grejen med OP-1 heller..fast den säkerligen är skitbra.
    Dom flesta släpar väl redan på sin telefon?

    Kan föreställa mig att TA ville experimentera med ett gränssnitt helt utan skärm.
    Men vissa grejer kanske helt enkelt är mycket bättre med skärm. Varför inte använda en svindyr skärm med touch, som många redan bär omkring på (iphone)? Bättre för plonkan och naturen. Se det som ett modulärsystem

  51. #111
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Men kan man hooka upp den mot tv/Android skärmar endast för att få visuell feedback? Så uppfattar jag det.
    Går även ett rykte på nätet som säger att den kommer kosta 300$, känns ju sjukt tveksamt dock.
    Kan man sampla med den?

  52. #112
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av aorta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom flesta släpar väl redan på sin telefon?

    Kan föreställa mig att TA ville experimentera med ett gränssnitt helt utan skärm.
    Men vissa grejer kanske helt enkelt är mycket bättre med skärm. Varför inte använda en svindyr skärm med touch, som många redan bär omkring på (iphone)? Bättre för plonkan och naturen. Se det som ett modulärsystem
    Bra poäng.

  53. #113
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av aorta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom flesta släpar väl redan på sin telefon?

    Kan föreställa mig att TA ville experimentera med ett gränssnitt helt utan skärm.
    Men vissa grejer kanske helt enkelt är mycket bättre med skärm. Varför inte använda en svindyr skärm med touch, som många redan bär omkring på (iphone)? Bättre för plonkan och naturen. Se det som ett modulärsystem
    Fast jag förstår inte... man vill experimentera med ett gränssnitt utan skärm.... men du måste ändå använda din iPhone/ipad? ....annars är det ju bara en planka med lite knappar....och sen sådana rattar som man kan få vevar och grejer i kinderägg till typ....
    Personligen tror jag prylen är för hårt nischad med för högt pris för att bli en storsäljare.... kan nog bli TE:s sänke.

  54. #114
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast jag förstår inte... man vill experimentera med ett gränssnitt utan skärm.... men du måste ändå använda din iPhone/ipad? ....annars är det ju bara en planka med lite knappar....och sen sådana rattar som man kan få vevar och grejer i kinderägg till typ....
    Personligen tror jag prylen är för hårt nischad med för högt pris för att bli en storsäljare.... kan nog bli TE:s sänke.
    Fast den är ju designad för att fungera som instrument utan skärm. Skärmen tillför endast en annan dimension. Tänk visuell programmering.

  55. #115
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av aorta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast den är ju designad för att fungera som instrument utan skärm. Skärmen tillför endast en annan dimension. Tänk visuell programmering.
    Fast då har jag nog missförstått hela maskinen... för jag trodde just grejen var att man kunde bygga upp foton och videos i seq som sykar helt i spår mm... är det bara en digital synthworkstation så känns den ju helt utvecklingsstörd interfejsmässigt i min bok.... det enda som jag sett som just intressant med den är ju att just integrera visuellt material i en live performance... och utan skärm mm så är det ju helt meningslöst........så som jag tänker det blir ju t.ex. en ipad halva maskinen...för att se och programmera och få tillgång till direkt visuellt material........ men som sagt jag kanske har missförstått produkten helt

  56. #116
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jag är också lite fundersam till det spartanska knapp/ratt-interfacet, men min erfarenhet av TE säger att det kan bli toppen ändå.

  57. #117
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast då har jag nog missförstått hela maskinen... för jag trodde just grejen var att man kunde bygga upp foton och videos i seq som sykar helt i spår mm... är det bara en digital synthworkstation så känns den ju helt utvecklingsstörd interfejsmässigt i min bok.... det enda som jag sett som just intressant med den är ju att just integrera visuellt material i en live performance... och utan skärm mm så är det ju helt meningslöst........så som jag tänker det blir ju t.ex. en ipad halva maskinen...för att se och programmera och få tillgång till direkt visuellt material........ men som sagt jag kanske har missförstått produkten helt
    Du menar att du hade velat ha en inbyggd högupplöst skärm där du kan se det visuella du kör?

    Tycker upplägget är rätt smart faktiskt. Alla har en skärm i fickan. Själva synthen är storleksmässigt som en lite större mobil. För att skapa nytt råmaterial i 3D krävs oavsett en dator och Unity 3D. Jag ser de som olika verktyg och en central enhet som kan spela upp och modifiera allt. Så jag ser ingen skillnad mot andra visuella verktyg som redan finns på marknaden. De har inte inbyggda skärmar heller utan kräver oftast en dator eller extern skärm/projektor/osv för att kunna se vad som sker.

    Nu råkar det vara en synth/sequencer tillsammans med det visuella. Vilket är nice. Tror den kan bli ett intressant live-verktyg.

  58. #118
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Det går utmärkt att köra OP-Z utan skärm. Så såg jag den.

  59. #119
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    En gång i tiden släppte jag tanken på att köpa en Roland Integra då de enbart erbjöd en IOS app för styrningen av denna.
    Mitt påpekande att det enbart handlar om enkla styrkommandon och grafik som även Android (då) klarar av med bravur utlöste väl en mindre läsarstorm här på forumet.
    Idag är det lite annorlunda, Android ligger fortfarande många år efter IOS vad gäller musikappar men de som finns funkar http://www.musicalandroid.com/blog/category/synthesizer.
    Största problemet är väl att nyhetens behag med musik-appar är förbi för min del.
    Orka pilla med mobilen med ytterligare en sak..

  60. #120
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar att du hade velat ha en inbyggd högupplöst skärm där du kan se det visuella du kör?

    Tycker upplägget är rätt smart faktiskt. Alla har en skärm i fickan. Själva synthen är storleksmässigt som en lite större mobil. För att skapa nytt råmaterial i 3D krävs oavsett en dator och Unity 3D. Jag ser de som olika verktyg och en central enhet som kan spela upp och modifiera allt. Så jag ser ingen skillnad mot andra visuella verktyg som redan finns på marknaden. De har inte inbyggda skärmar heller utan kräver oftast en dator eller extern skärm/projektor/osv för att kunna se vad som sker.

    Nu råkar det vara en synth/sequencer tillsammans med det visuella. Vilket är nice. Tror den kan bli ett intressant live-verktyg.
    Jo men varför då inte enbar ipaden och slippa släpa på en knapplåda? Om det nu ändå inte handlar om processorkraft.... eller sågade de kunnat släppa en kontroller till data/ipad.... allt i den är ju ändå soft....... jag får det bara inte att gå i hop.....

Liknande ämnen

  1. Teenage Engineering OP-1
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 878
    Senaste inlägg: 2023-06-06, 03:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •