Sidan 9 av 9 FörstaFörsta ... 5 6 7 8 9
Resultat 481 till 494 av 494

Ämne: Teenage Engineering OP-Z

  1. #481

    Börjar bli varm i kläderna
    Ni som har linemodulen: Antar att man måste gå in på varje enskild pattern och skicka de spår man vill ha ut från linemodulen separat? Och om man inte har något inkopplat i linemodulen, skickas då de spåren automatiskt till vanliga hörlursutgången, eller måste man då designera tillbaks dem? Gör mycket av min musik på tåget och då vill man ju kunna jobba med sina låtar med lurar, men sen när man spelar in eller spelar live så vill man ju enkelt kunna köra separat ut. Hur meckigt är det här egentligen?

  2. #482
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Köpte en OP-Z av valsolo för ett tag sedan och fick chans att lära mig den under en resa. Fantastiskt kul pryl!

    http://www.youtube.com/shorts/9WOinUoLXvQ

  3. #483
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av wbjm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte en OP-Z av valsolo för ett tag sedan och fick chans att lära mig den under en resa. Fantastiskt kul pryl!

    http://www.youtube.com/shorts/9WOinUoLXvQ
    Sjukt bra!

  4. #484
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sjukt bra!
    Kan vara värt att nämna att det är en cover, haha! Christian Gabels Krater Prolog!

  5. #485
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Har funderat lite sent om sider på att skaffa en OP-Z som soffsynth och kompis till min Roland T-8. Verkar ju vara en kul liten pryl.

    Men.. är dubbeltrig ett vanlig problem hos den? Annat förekommande trassel? Såg att det även finns en app för android. Någon som testat den? Finns det någon editor för windows? Hur tycker ni sampling/ hantering av samples funkar? Andra pros & cons..

    Det stör mej att line modul är så dyr. Vill ju bara kunna synka den med T-8.

    Grubbel grubbel.. Tacksam för tips!

  6. #486
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Bakelit - Det verkar som om rätt många ex är lite böjda/skeva. Och att det kan ställa till det med trigs etc.

    Jag har dock bara testat OP-Z en enda gång och den funkade finfint!

  7. #487
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bakelit - Det verkar som om rätt många ex är lite böjda/skeva. Och att det kan ställa till det med trigs etc.

    Jag har dock bara testat OP-Z en enda gång och den funkade finfint!
    Läste något om det tidigare. Är de så plastiga att de tappar formen så lätt? Hade ev något med pitch bend att göra..!?

  8. #488
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Den är usb host så man kan ansluta ett midi interface och styra t-8 den vägen.

  9. #489
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Min är ganska gammal och är spikrak. Det som bågnar är oftast bottenplattan. Det påverkar inte maskinen, det är bara ett lock.

    Min shift-knapp dubbeltriggar ibland, men väldigt sällan. Särskilt om man trycker löst.

    Sampling är ganska bökigt, men det går! Choppat lite breaks på OP-Z och det funkar. Ingen kompensation för tempo dock, så om tempot ändras så tappar långa samples formen.

    Pitch bend är typ oanvändbart. Synd, för man använder den för att modifiera velocity.

    I grund och botten är jag otroligt imponerad av OP-Z. Det har snabbt blivit den synt jag använder mest. Jag tycker ärligt att mängden funktioner jämfört med pris är helt otroligt. Den kan göra i princip allt, och låter väldigt bra. Kul att jobba med.

    Jag har alltid avfärdat den som konstig och svåranvänd men direkt jag testade en så släppte allt det där. Det är som Elektron möter Teenage. Konventionell sequencer med massa okonventionellt strössel. Långa läckra patterns, och att göra patternkedjor är lätt och intuitivt. Blir inte sällan att jag bara jammar loss och spelar in med mikrofon och allt.

    Med tanke på priset är det en no-brainer.

  10. #490
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är usb host så man kan ansluta ett midi interface och styra t-8 den vägen.
    Går det att synka dem med en usb c - usb c kabel? Skulle vara super då jag vill ha en minimal setup. Har aldrig använt midi via usb så komplett n00b på det.

    Det verkar funka fint med en liknade koppling här: https://www.youtube.com/watch?v=gWytm8Zd86g

  11. #491
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Tack Wiktorion för din input. Hmm.. lite att fudera på där ändå. Måste göra mer reserch.

    Det finnas gott om beggade OP-Z nu. Hur ska en tolka det?

    Den verkar bara ta samplingar i aif format..!?
    Senast redigerat av bakelit den 2023-09-27 klockan 00:46.

  12. #492
    minka
    minka är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av bakelit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finnas gott om beggade OP-Z nu. Hur ska en tolka det?
    Dom sålde ut drösvis med OP-Z på TE's Garage Sale för 3000kr
    månge beggade ute är gissningsvis därifrån

  13. #493
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bakelit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går det att synka dem med en usb c - usb c kabel? Skulle vara super då jag vill ha en minimal setup. Har aldrig använt midi via usb så komplett n00b på det.

    Det verkar funka fint med en liknade koppling här: https://www.youtube.com/watch?v=gWytm8Zd86g
    Jag har inte haft så bra framgång över Universal Silly Bus, men beggade med op-lab modulen brukar dyka upp och en midi-trs sladd är rätt minimal style också

    förtydligar: berra td-3 funkade faktiskt, roland s-1 och t-8 vägrar, wavestate tyst som graven, monologue xd ville inte lyssna på det örat. Man kan se på OP-Z om en usb-anslutning lyckades om man kikar på led'en längst till höger, med Roland S-1 så blinkar det till lite grönt och sedan lite rött. Så det är nej.

    förtydligar lite till: har testat alla maskiner ovan från Ableton och där funkar usb-midi och audio jättefint.
    Senast redigerat av rwq den 2023-09-27 klockan 10:35.

  14. #494
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Ok, tack för info rwq. Så via daw (som jag inte använder) eller med i/o modul installerad.

    Bara aif samples å ynka 32 mb minne vad jag förstår hmm.. Fortfarande intresserad men också aningen tveksam.

Liknande ämnen

  1. Teenage Engineering OP-1
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 878
    Senaste inlägg: 2023-06-06, 03:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •