Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 ... SistaSista
Resultat 121 till 180 av 494

Ämne: Teenage Engineering OP-Z

  1. #121
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Surfplatta är dock en annan sak än mobil, där har i alla fall jag ett större tålamod med att pilla med saker.

  2. #122
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo men varför då inte enbar ipaden och slippa släpa på en knapplåda? Om det nu ändå inte handlar om processorkraft.... eller sågade de kunnat släppa en kontroller till data/ipad.... allt i den är ju ändå soft....... jag får det bara inte att gå i hop.....
    Den går ju att använda utan skärm. Kan du använda en controller utan skärm?
    Tycker denna verkar handla om gränssnitt, användarflöde och unika funktioner. Om så är fallet är det nog extremt svårt att veta om man gillar eller ej, utan att ha testat själv.
    Senast redigerat av aorta den 2017-10-12 klockan 15:23.

  3. #123
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Fast en app som använder unity har inget med musik att göra.
    Unity är för er som inte verkar veta en spelmotor för spel för att enkelt kunna porta spel mellan pc ps4 xbox ios android och ja till och med Samsungs tv apparater
    Med andra ord är det jättefånigt att låsa appen till ios.

  4. #124
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av aorta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den går ju att använda utan skärm. Kan du använda en controller utan skärm?
    Tycker denna verkar handla om gränssnitt, användarflöde och unika funktioner. Om så är fallet är det nog extremt svårt att veta om man gillar eller ej, utan att ha testat själv.
    Ja du kan använda den utan skärm... jag kan väl dock tycka det blir aningen random att synka och sequenca bild och videomaterial utan skärm... men det är jag då

    Sen vet jag inte vad som är så bra med gränssnittet, användarflöde mm... det är ju bara massa små knappar med knepiga symboler... och antar att det är lite dubbeltryck mm i och med att det är dubbla symboler och att knapparna går att använda som key... och sen är det dom där snurrorna som man antagligen måste köpa sådana kinderägg vevar och jox till för att kunna vrida.......jag har verkligen svårt att se att det känns särdeles användarvänligt ut..... men jag kan ha fel...men jag förstår mig inte på det med den information jag hittills (möjligt felaktigt) tillgodosett mig.
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2017-10-12 klockan 22:49.

  5. #125
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja du kan använda den utan skärm... jag kan väl dock tycka det blir aningen random att synka och sequenca bild och videomaterial utan skärm... men det är jag då

    Sen vet jag inte vad som är så bra med gränssnittet, användarflöde mm... det är ju bara massa små knappar med knepiga symboler... och antar att det är lite dubbeltryck mm i och med att det är dubbla symboler och att knapparna går att använda som key... och sen är det dom där snurrorna som man antagligen måste köpa sådana kinderägg vevar och jox till för att kunna vrida.......jag har verkligen svårt att se att det känns särdeles användarvänligt ut..... men jag kan ha fel...men jag förstår mig inte på det med den information jag hittills (möjligt felaktigt) tillgodosett mig.
    Jag tror du har gubb-fel. Men att ti har ett sjukt nördigt interface på gång. Men du gillar ju skumma interface och är ju väldigt intelligent så jag tror du kan gilla z.

  6. #126
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror du har gubb-fel. Men att ti har ett sjukt nördigt interface på gång. Men du gillar ju intelligenta interface och är ju väldigt skum så jag tror du kan gilla z.
    Eµ FiXd

  7. #127
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eµ FiXd
    Tror det funkar då också

  8. #128
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  9. #129
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag är väldigt intresserad av den här. Tycker sequencern verkar jättefin. Vore kul att höra mer av ljudmotorn som följer med. Den tydligaste videon som visar vad den kan göra tycker jag är cuckoos sneak peek, men där påpekar han att de inte hunnit jobba igenom ljudmotorn på den version han har, och att de antagligen kommer låta väldigt annorlunda senare.
    Senast redigerat av särkvark den 2017-10-13 klockan 11:46.

  10. #130
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran

  11. #131
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    A nej..det är nog inget för mig... pilligt och joxigt och inget av det jag hör låter särdeles bra...... det är ju om bild/video/synk...är nå kul... annat känns det överflödigt i mon värld..... men så är man ju ingen teenager heller

  12. #132
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag tror man ska hålla saker i huvudet. Det är en kul ide tycker jag. Men gissningsvis är den pedagogiskt upplagd, annars kommer väl folk inte vilja köpa den?

  13. #133
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Hm skulle inte den här ha kommit nu. Give it to me now!

  14. #134
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    5990 kr verkar den kosta på internet. Beräknas visst finnas tillgänglig i maj:
    https://soundium.se/teenage-engineering-op-z

    Ganska intressant att läsa produkt-texten...

  15. #135
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Ooh, som jag väntar på denna.

  16. #136
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Vart dyrare än vad det var sagt från början då?

  17. #137
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Verkar småkul men En iPad och typ 100 appar plus ett portabelt keyboard som t.e.x. Korgs Nanokeys eller denna OP-z för samma pengar. Svårt val? Nej inte speciellt. Detta lär inte bli någon storsäljare. TE borde ha fortsatt med sin tidigare design OP-1 och gjort denna i liknande stil.

  18. #138
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    TE har redan storsäljare: PO-serien. Tack och pris att det finns företag som vågar ta risker så att vi får möjligheten att skapa med innovativa instrument.

  19. #139
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar småkul men En iPad och typ 100 appar plus ett portabelt keyboard som t.e.x. Korgs Nanokeys eller denna OP-z för samma pengar. Svårt val? Nej inte speciellt. Detta lär inte bli någon storsäljare. TE borde ha fortsatt med sin tidigare design OP-1 och gjort denna i liknande stil.
    Den är extremt mer komplex och avancerad än den ser ut men så klart inte ett instrument för alla! Och jag har provat den! Dock så hade jag tyvärr inte tid att betatesta den, det var ett hårt testschema. Processen går framåt, ska bli kul att köra den på riktigt snart!

  20. #140
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag tycker den cerkar chocknajs!

  21. #141
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TE har redan storsäljare: PO-serien. Tack och pris att det finns företag som vågar ta risker så att vi får möjligheten att skapa med innovativa instrument.
    För 999 kronor så hade jag accepterat designen men för 5900 så kan man ju förvänta sig bättre knappar och rattar. Ja generellt en mycket bättre design.

  22. #142
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Väntar med att uttala mig om den innan jag klämt och snickrat ihop något och lyssnat. Rent instinktivt så är det inte min kopp te, gillar inte heller att man man bör ha en smartfön/padda till den. Ja, eller så kommer UI vara intuitivt och nyskapande att man kanske klarar sig utan - blir intressant att följa. Knappar och rattar verkar dock alldeles för små och pilliga. Den kommer helt säkert vara grym för folk som vill göra musik lite 'on the go', ta med sig den när man reser osv dock.

  23. #143
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Tycker både pris och funktion verkar fantastiskt. Kommer nog bli en för mig.

  24. #144
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Måste sätta mig in i funktionerna mer... känner mig väldigt osäker.

  25. #145
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Förlåt för gnällgubbe, men är inte detta ett typiskt instrument där det görs ”smart” musik som aldrig lämnar rummet den görs i. Får intrycket av en musikledare för hipsters. Men jag har å andrasidan noll erfarenhet av TE så vad vet jag? Och egentligen spelar det ju ingen roll om musiken når ut. Mår någon bra av att göra den så är det ju fullt tillräckligt. Det fick jag själv förlika mig med för ett tag sen och njuter bra mycket mer av musicerandet nu.

  26. #146
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    En musikledare för hipsters?

  27. #147
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En musikledare för hipsters?
    Äntligen! Som man väntat!

  28. #148
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Alltså det var M i gbg som skrev det, och jag undrade vad som menades

  29. #149
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Haha! Autocorrect. Vafan skulle jag skriva. Musikleksak! Men musikledare blev roligare ju. Det har jag själv varit. Fast inte för hipsters gudskelov, utan för högstadieelever på en fritidsgård. Spela For Whom The Bell Tolls och Seek And Destroy var bäst!

  30. #150
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Ahaa.. Äh, jag tycker den verkar genomtänkt. Unik produkt.

    - - - Uppdaterad - - -

    from whom the bell tolls på fritids

  31. #151
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förlåt för gnällgubbe, men är inte detta ett typiskt instrument där det görs ”smart” musik som aldrig lämnar rummet den görs i. Får intrycket av en musikledare för hipsters. Men jag har å andrasidan noll erfarenhet av TE så vad vet jag? Och egentligen spelar det ju ingen roll om musiken når ut. Mår någon bra av att göra den så är det ju fullt tillräckligt. Det fick jag själv förlika mig med för ett tag sen och njuter bra mycket mer av musicerandet nu.
    Ett av demospåren som jag hörde (tror att det var gjort av Tobias von Hofsten) var typ helt fantastisk UK garage, lät färdigt att ge ut och spela på Boomtown direkt så det beror nog på föraren så att säga!
    Senast redigerat av dar303 den 2018-02-16 klockan 10:04.

  32. #152
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det beror nog på föraren så at säga!
    App app app, sådär säger man inte, människor kan bli ledsna och kränkta och uppleva meningslöshet över dyra inköp!

  33. #153
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett av demospåren som jag hörde (tror att det var gjort av Tobias von Hofsten) var typ helt fantastisk UK garage, lät färdigt att ge ut och spela på Boomtown direkt så det beror nog på föraren så att säga!
    Absolut. Helt sant!

  34. #154
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    asså jag är så jävla redo och pepp och allt däremellan. Mycket av mina svårigheter just nu är att hitta ny känsla i melodier och sångupplägg. Skall bli otroligt intressant att utforska. Inte för att OP-1 besviker dock!

    skall försöka att inte misshandla OP-Z såsom jag behandlat min OP-1!

  35. #155
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det är ju "Teenage enginering" så den riktar sig ju klart till oss gubbar post-40

  36. #156
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    jag känner att jag kommer behöva köpa en mobil projektor om jag skaffar OP-Z. Fan vad jag skall lattja med unity!

    hallå, den har ju stöd för DMX!

  37. #157
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju "Teenage enginering" så den riktar sig ju klart till oss gubbar post-40
    Undrar vilka denna OP riktar sig till egentligen! Kidsen lär ju välja mobiler och surfplattor framför denna och äldre vill troligen ha något mer taktilt. Förstår fortfarande inte hur TE kan frångå ett så vinnande koncept som OP-1.

  38. #158
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår fortfarande inte hur TE kan frångå ett så vinnande koncept som OP-1.
    Gör de det? OP-1 finns kvar och OP-Z är inte helt olik.

  39. #159
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gör de det? OP-1 finns kvar och OP-Z är inte helt olik.
    Ja OP-1 finns kvar men tror TE skjutit sig i foten genom att inte lansera en OP-z i ungefärlig form av en mindre OP-1 med skärm och bättre knappar och kanske en OP-1 mkII med videofunktioner men det kanske kommer?

  40. #160
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    OP-Z har ju betydligt större skärm än OP-1

    Nämen jag håller med, jag tror vid snabb blick att den känns lite spartansk men jag tycker att OP-1 visar tydligt att det inte är nödvändigt att ha minutiös kontroll över ljudet och ändå kunna göra otroligt mycket. OP-Z är en utveckling av detta. Stöd för helt otroligt många standarder som Apple Metal, DMX, CV, Unity, Mikrofon, det är verkligen helt banbrytande. Jag är så otroligt imponerad av vad OP-Z erbjuder, och har den liknande batteritid som OP-1 så är det mångt mycker mer än nog.

    Jag tror inte att Teenage vill göra nya fysiska varianter av sina flaggskepp. OP-1 har hängt med i lång tid och håller helt utmärkt idag. OP-Z är nog i mångt och mycket som en OP-1 mk2. En evolution!

  41. #161
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    GAS på denna. Någon som har koll på rykten kring släppdatum?

  42. #162
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    De verkar betatesta den nu, har sett lite videor på ex Dungeon Acids Instagram-konto.

  43. #163
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    De verkar ha samma tanke som med Squarps Pyramid. Dvs olika midi-modulatorer som skapar varianter av ett underliggande melodiskt tema. Kan nog vara ett roligt sätt att komponera utan total kontroll trots att utfallet är deterministiskt.

  44. #164
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Blev en preorder på 4sound.

  45. #165
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MagnusW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blev en preorder på 4sound.
    KUL!!
    Berätta hur du gillade den sen

  46. #166
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MagnusW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    GAS på denna. Någon som har koll på rykten kring släppdatum?
    maj sagt ... men det har ju varit många släppdatum genom åren

    jag har också lagt en preorder på 4sound, men det har jag gjort förr och andra har släppt den före 4sound, och synttjejen i butiken höll med mig. hoppas bara man inte behöver vänta ett år till

  47. #167
    Mattis
    Mattis är inte uppkopplad
    Mattiss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    VL-1 för 2000-talet

  48. #168
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Mattis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    VL-1 för 2000-talet
    HAHA Nä för till och med VL1 hade ju faktiskt skärm. 2000-talets VL-1 är OP-1.

  49. #169
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spännande, vad är det gula på sidan? En sub-sticka? Och hålen på ovansidan, ventilation eller högtalare?
    Den visar vikten av god design.

    God design är att inte behöva bekymra sig över att något slås av mot en bordskant med aldrig så lätt kraft, eller att det punkterar varenda burk folköl i ryggan.

    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HAHA Nä för till och med VL1 hade ju faktiskt skärm. 2000-talets VL-1 är OP-1.
    Man SADE att det BEHÖVDES synthar för SYNSKADADE så då GJORDE vi en. Vad är nästa sak ni tänker gnälla över? Att den har för små knappar? Då kan jag säga att de minsann är större än braillepunkter, och de klagar ingen över!
    Senast redigerat av Östermalmstorg den 2018-04-30 klockan 00:10.

  50. #170
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior

  51. #171
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    närmare o närmare:
    https://www.4sound.se/keyboard/groov...gineering-op-z

    nu med pris, vågar man lägga i varukorgen eller kommer den mögla innan man får den?

  52. #172
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior

    https://youtu.be/MRHTQaEhmHg

    1:25 in, lite "nytt" om OP-Z i bruset, pratar om samplern (track 8) som verkar lik den i OP-1 (!?)

  53. #173

  54. #174
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    verkligen tråkiga youtubes, tur att cuckoo spelade lite
    första gången jag tappat intresset för opz
    men det kommer nog tillbaka

  55. #175
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    TE:s grejor är faktiskt svåra att dema. Man måste jobba med dem i lugn och ro, begripa tänket (som ofta skiljer sig från mängden) och sedan se om det passar ens eget flow eller ej. Cuckoos videos blir långa just för att han vill förmedla upplevelsen av arbetsflödet tror jag.

    Minns hur jag fick en OP-1 demad för mig av en från TE för många år sedan, och avfärdade den helt. Idag älskar jag den.

  56. #176
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    cuckoos video var den enda som var bra
    hursom känns lite positivt ekonomiskt ivarje fall att tappa intresset för den
    har skickat in lite frågor men ännu inte fått svar, så får väl se om d blir nåt

  57. #177
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Man SADE att det BEHÖVDES synthar för SYNSKADADE så då GJORDE vi en. Vad är nästa sak ni tänker gnälla över? Att den har för små knappar?
    Vilken man sade det? Det finns ju redan syntar som synskadade kan använda med och utan skärmar.

    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då kan jag säga att de minsann är större än braillepunkter, och de klagar ingen över!
    Finns säkert några som gör det också.

  58. #178
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TE:s grejor är faktiskt svåra att dema. Man måste jobba med dem i lugn och ro, begripa tänket (som ofta skiljer sig från mängden) och sedan se om det passar ens eget flow eller ej. Cuckoos videos blir långa just för att han vill förmedla upplevelsen av arbetsflödet tror jag.

    Minns hur jag fick en OP-1 demad för mig av en från TE för många år sedan, och avfärdade den helt. Idag älskar jag den.
    100% medhåll om arbetsflödet!

    men när jag fick OP-1 demad av kouthoofd på NbF 2010 så kändes det väldigt rätt från början måste jag säga. Sedan ballade Teenage Sound System-spelningen ur!

  59. #179
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken man sade det? Det finns ju redan syntar som synskadade kan använda med och utan skärmar.
    Djävulens advokat sade det. (Och så ett speciellt hedersomnämnande till Electribe 2 som visar för alla hur det är att vara synskadad, vilket sporrar oss till en snygg och läsbar design.)

  60. #180
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Tror inte att OP-Z kommer locka alla, precis som inte alla vill ha en OP-1.

    Men med en kraftfull flerspårs sequencer i en skärmlös låda stor som en kexchoklad (nåja, lite smalare och längre) kommer det likna ren magi när nån som lärt sig maskinen sitter och knåpar fram ljud, det blir coolt!
    Den fulla potentialen kommer visa sig över tid.

Liknande ämnen

  1. Teenage Engineering OP-1
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 878
    Senaste inlägg: 2023-06-06, 03:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •