Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hjälp att hitta nätadapter

  1. #1
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran

    Hjälp att hitta nätadapter

    Nu har jag plockat isär min tjuriga Virus TI för att kolla nätdelen...
    Inne i Virusen sitter en, till synes, helt "vanlig" AC adapter enligt bilden.

    Nu blev det snårigt för en elektronik-halv-analfabet...
    Hur i jösse namn hittar jag en med samma specar?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0122.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	88,2 KB 
Id:	64578

  2. #2
    herrwidell
    herrwidell är inte uppkopplad
    herrwidells avatar
    Senior
    edit: raderat pga sömnigt klantinlägg
    Senast redigerat av herrwidell den 2016-01-20 klockan 23:47.

  3. #3
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av herrwidell Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag förstår det är det en 12vdc på 2.08A. Den här borde funka, men det blir lite lite lödpill, men det borde det bli oavsett tänker jag. http://www.electrokit.com/transforma...v-3500ma.48039
    Tack! Jag är dock inte jätteglad i att löda utan hoppas kunna hitta en "färdig" adapter.
    ...men vad är egentligen det väsentliga bland alla siffror? Originaladaptern på bilden anger ju 25 w max output, 12v och 2,08A. Att hitta en adapter med exakt dessa spec:ar är inte lätt, men det kanske inte är så viktigt?
    Har tittat på nätdelar typ en sån här: http://www.conrad.se/Bordsn%e4tadapt..._17455_2110212
    Är jag helt fel ute?

  4. #4
    gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    Antingen kan du köpa från Access här: http://shop.kempermusic.com/int-en/a...er-supply?c=99

    Eller om du hittar något själv med samma specar/storlek...kolla inspänning, utspänning, max effekt, polaritet och storlek på 12V-pluggen .

  5. #5
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gs1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antingen kan du köpa från Access här: http://shop.kempermusic.com/int-en/a...er-supply?c=99

    Eller om du hittar något själv med samma specar/storlek...kolla inspänning, utspänning, max effekt, polaritet och storlek på 12V-pluggen .
    Tack! Denna adapter anges passa endast till desktopmodellerna. TI Key och TI Polar har ju adaptern innanför skalet och Kemper vägrar svara på huruvida denna adapter går att använda även till dem, jag har frågat... De hänvisar till sin serviceverkstad i Tyskland.

  6. #6
    herrwidell
    herrwidell är inte uppkopplad
    herrwidells avatar
    Senior
    Yes den på conrad funkar fint, om storleken på kontakten passaar synten. Polariteten stämmer med den du fotat.

    edit: men iom att den ligger innanför chassit så blir det nog lite lödande iaf, om det nu inte sitter flatstift på iec-kontakten i chassit, isf kan du ju klämma dit några såna istället för att löda. men jag skulle nog lita mer på en halvdålig lödning än halvdåligt tilltryckta flatstift:/

  7. #7
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    trafon från electrokit levererar AC så den kommer inte fungera.

    Har storleken betydelse oxå? Min Waldorf XTk hade en liknande lösning med intern adapter. Jag hade tur för jag hade en gammal nätdel till en extern hårddisk som passade fint.

    Det viktiga är att du hittar en nätdel som levererar 12V DC och 2.08A eller mer. 12V DC /3A fungerar alltså bra oxå.
    Nu är jag rätt säker på att du kommer klara dig med 2A oxå vilket ökar alternativen avsevärt.


    Spänningen för man INTE rucka på (12 volt)
    Strömmen skall vara som maskinen är märkt eller mer (2A+)

  8. #8
    herrwidell
    herrwidell är inte uppkopplad
    herrwidells avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    trafon från electrokit levererar AC så den kommer inte fungera.
    SHIT! ber om ursäkt för den!

    går å lägger mig nu, istället för att svamla om potentiellt skadlig elektronik.

  9. #9
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av herrwidell Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes den på conrad funkar fint, om storleken på kontakten passaar synten. Polariteten stämmer med den du fotat.

    edit: men iom att den ligger innanför chassit så blir det nog lite lödande iaf, om det nu inte sitter flatstift på iec-kontakten i chassit, isf kan du ju klämma dit några såna istället för att löda. men jag skulle nog lita mer på en halvdålig lödning än halvdåligt tilltryckta flatstift:/
    Det kan hända att det blir en speciallösning för att få nätkabeln på plats, ska kolla. Tack för vänlig hjälp!

  10. #10
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av herrwidell Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SHIT! ber om ursäkt för den!
    Ingen fara, jag är urusel på att löda...

  11. #11
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av loghill Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TI Key och TI Polar har ju adaptern innanför skalet och Kemper vägrar svara på huruvida denna adapter går att använda även till dem, jag har frågat... De hänvisar till sin serviceverkstad i Tyskland.
    Original-PSUn för en Virus TI Polar från SynthesizerServiceDepartment har artikelnummer ACC137 och benämns "switching PSU TI (n.V.) incl. Holder" dvs man får med en ny montagebygel då den nya PSUn har ett annat yttermått. Kostade i höstas €60 ink. transport.

    Om du kan tänka dig att ha PSUn utanför synthen så har ex. Kjell & Co denna:

    http://www.kjell.com/se/sortiment/el...29-27-w-p44710

  12. #12
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ulf.soderlund Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Original-PSUn för en Virus TI Polar från SynthesizerServiceDepartment har artikelnummer ACC137 och benämns "switching PSU TI (n.V.) incl. Holder" dvs man får med en ny montagebygel då den nya PSUn har ett annat yttermått. Kostade i höstas €60 ink. transport.

    Om du kan tänka dig att ha PSUn utanför synthen så har ex. Kjell & Co denna:

    http://www.kjell.com/se/sortiment/el...29-27-w-p44710
    Tack för tipset! Men får simpla bönder som jag handla direkt från SynthesizerServiceDepartment tro?

  13. #13
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av loghill Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tipset! Men får simpla bönder som jag handla direkt från SynthesizerServiceDepartment tro?
    Kolla med Achim Lenzgen på SSD - mail@synthesizerservice.de

  14. #14
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av loghill Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Denna adapter anges passa endast till desktopmodellerna. TI Key och TI Polar har ju adaptern innanför skalet och Kemper vägrar svara på huruvida denna adapter går att använda även till dem, jag har frågat... De hänvisar till sin serviceverkstad i Tyskland.
    Det är samma maskin innanför skalet (iaf är det så med virus b/kb) så du kan använda samma adapter. Bara att du kanske får dra in sladden manuellt i lådan och koppla till kontakten på moderkortet (vanlig plug där, ingen lödning som behövs)

    Jag tror jag har en virus b adapter hemma över sedan jag byggde om min till en kb

  15. #15
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Köpte denna; http://www.conrad.se/Bordsn%e4tadapt..._17455_2110212
    Funkar utmärkt!

    Tack kära forumvänner för goda råd!

Liknande ämnen

  1. Hjälp, hitta potentiometrar
    Av jgb i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-12-14, 21:45
  2. HJÄLP! Nätadapter till MOTU Ultralite NU!
    Av outshape i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-14, 15:58
  3. Hjälp mig hitta synthen!
    Av Ashaz i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 07:47
  4. Hjälp med att hitta en låt
    Av Silverloom i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 21:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •