Sidan 14 av 14 FörstaFörsta ... 4 10 11 12 13 14
Resultat 781 till 821 av 821

Ämne: Dave Smith Instruments OB-6 (Var: Nytt från DSI/Sequential)

  1. #781
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Aha, Valsolo är en lirare i syntsvängen.. OB-6 låter grymt med sväng och häng. Ratta nu till "little red Corvette-paden" och njut så det visslar om det :-)

  2. #782
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Einar Lindgren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, Valsolo är en lirare i syntsvängen.. OB-6 låter grymt med sväng och häng. Ratta nu till "little red Corvette-paden" och njut så det visslar om det :-)
    Måtte den bara nu anlända snart

  3. #783
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    bättre än så här kan det knappast bli för en syntare som älskar sväng



    https://youtu.be/S6GG7V7oGoQ
    Grymt!

  4. #784
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Efter att ha bekantat mig med mitt senaste inköp några timmar så måste jag skriva några rader. Jag trode till en början att den skulle bli lite ”kaka på kaka” med min Prophet 6, men ack så fel. OB-6’an låter verkligen annorlunda. Spontant känns den lite svårare att göra ”bra” ”användbara” ljud på. Men när man väl ”sätter” ett ljud så är det verkllgen sweet. Detta beror så klart även på min begränsade kunskap i ljuddesign, men jag växer. Ob-6’an och Prophet 6’an kompletterar verkligen varandra på ett trevligt sätt. Supernöjd, och vilket bygge/design/känsla den medför.

  5. #785
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Såhär ett par år efter att den kom, vilken skulle ni säga att man ska satsa på –.Prophet 6 eller OB 6?

    Måste säga att de demos jag hittar på Youtube gör mig mer sugen på en OB 6 än jag blivit på någon synt på länge – bara av Youtube-klipp alltså.

    Men Prophet 6 låter grym den med, bara inte lika personlig.

    Klaviatur, kvalitet på rattar osv är likvärdiga väl?

  6. #786
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    OB-6 är riktigt rejält bra för att vara en nytillverkad synth
    Prophet-6 tyckte jag lät lite tam, så jag skulle lätt välja OB-6 men så gillar jag Oberheim soundet mest också.

  7. #787
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jag blev superpepp på P6 när den kom. I teorin, men när jag testade i butik blev jag inte så sugen längre så jag avvaktade köp. Sen kom OB6an och där blev det ett köp! Spelar på den alldeles för sällan dock, men den har ett för jävla härligt sound. Men så ärjag ju också, som herrn ovan, ett stort fan av Oberheim-soundet

  8. #788
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran

  9. #789
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Måste väl vara ett skämt.

  10. #790
    _Peter_
    _Peter_ är uppkopplad nu
    _Peter_s avatar
    Senior
    Det är nog sant, Prophet-6 har det också

  11. #791
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Det var sant!

  12. #792
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är detta sant eller fejk?



    https://youtu.be/TeJJHcEtd4g
    "It´s a digital effect but they must have built in a motion sensor /accelerometer."

    Ja, eller något enklare som triggar ett inspelat ljud? Verkar ju inte reagera varje gång hen slår.

  13. #793
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Unnade mig en sån här som första polyfoniska analogsynt och den låter ju oerhört bra i all sin enkelhet... den har onekligen någon sorts trollbindande analog kraft som snärjer in mig och varsamt leder mig till ett flödande melodiskapande, precis som jag tänkte mig att det skulle bli. Och effekterna är fantastiska, även om jag saknar lite längre svans och mer kontroll över klangen på reverbet.

    MEN! Jag lockas ständigt in i fällan att skapa bleckblåsartade ljud. Jag var helt införstådd med att det är sån ljud man brukar ratta fram på Oberheim-syntar när jag köpte den. Den gör det också väldigt bra och det är visserligen kul att spela 80-tals-osande melodier, men jag har en känsla av att jag kommer tröttna på det fort och att det inte alltid kommer passa in i musiken jag försöker göra (nån sorts generisk melodiös electronica med trixiga beats... )...

    Är det nån som har tips på hur man rattar fram "organiska pads" med rörelse med bara en LFO? Kan man använda crossmod på nåt fiffigt sätt? Eller ska man fokusera mer på att använda effekterna på ett kreativt sätt?

    Rytmiska och disharmoniska ljud har jag hittat fram till genom en kombination av arpeggiatorn, lfon och ekot i olika hastighet som synkroniseras i alla led. Det låter tamejfan riktigt bra och magiskt på den här synten.

    Hur använder ni x-mod och tycker ni att den är så flexibel och bra som utlovats?

    TILLÄGG: Tar också tacksamt emot tips om hur man kan nyttja det variabla filtret på ett bra sätt! Har inte fått det att låta särskilt bra hittills...
    Senast redigerat av sprakmanick den 2019-03-15 klockan 19:35. Anledning: tillägg

  14. #794
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Bra frågor! Jag måste erkänna att jag varit mycket av en preset-ryttare. Inte haft tid att sitta och bygga ljud från grunden eller göra mer än lite tweakningar av presets. Eller rättare sagt, tagit mig tid. Men behållningen för mig har verkligen varit att spela den, så jag landar hela tiden där. Och jäklar va go den är! Verkligen sjukt nöjd att jag hade is i magen när P6 kom och högg sen till på denna

    Följer!

  15. #795
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såhär ett par år efter att den kom, vilken skulle ni säga att man ska satsa på –.Prophet 6 eller OB 6?

    Måste säga att de demos jag hittar på Youtube gör mig mer sugen på en OB 6 än jag blivit på någon synt på länge – bara av Youtube-klipp alltså.

    Men Prophet 6 låter grym den med, bara inte lika personlig.

    Klaviatur, kvalitet på rattar osv är likvärdiga väl?
    Jag har haft båda. P6 låter bättre i mina öron. Lite tråkigt HPF men annars definitivt den man ska köpa.

    PS. Har ingen historia med Oberheim eller Sequential så jag kommer in som noob. DS.

  16. #796
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tar också tacksamt emot tips om hur man kan nyttja det variabla filtret på ett bra sätt! Har inte fått det att låta särskilt bra hittills...
    Här visar Nick Batt lite vad man kan göra med filtret: https://youtu.be/bPVhtVuYk8w?t=453

    Jag tycker det blir ganska fina resultat av att modulera filter mode med LFO eller aftertouch. Det gäller dock att hitta bra inställningar på rattarna för filterfrekvens och filter mode för att modulationen av filter mode ska ske i ett område som låter riktigt bra. Det är extra pyssligt att få till välljudande modulation med filter envelop, tycker jag.

  17. #797
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det är kanske enklare att få till vackra ljud genom att hålla filter mode fixed någonstans mellan LP och Notch, och sedan ratta, eller modulera, filterfrekvensen.

  18. #798
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag hittar just nu instant nirvana med:

    filterfrekvens cirka klockan 1
    filter mode cirka klockan 10

    Rattar sedan manuellt på filterfrekvensen, alternativt modulerar med LFO på random och amount cirka klockan åtta.

  19. #799
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är kanske enklare att få till vackra ljud genom att hålla filter mode fixed någonstans mellan LP och Notch, och sedan ratta, eller modulera, filterfrekvensen.
    Jodå, jag har märkt att man kan få till riktigt fräsiga och analogt drömska ljud nånstans mellan LP och Notch. Men då har jag mest modulerat pitch för vibratoeffekt och kört den svagt på AT. Ska testa dina tips och försöka ratta in precis rätt modulationsnivå på filter mode.

    Sen kom jag på att man ju har en extra LFO om man kör andra oscillatorn i lågfrekvensläge. Dock inte utforskat det här så mycket då jag hela tiden velat fläska på med samtliga oscillatorer. Vad kan man lämpligen använda den till, tro? Känns fortfarande något begränsat... hmm.

  20. #800
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    vet inte om denna varit i tråden förut men borde vara intressant för er ob& ägare..

    https://www.youtube.com/watch?v=NLvro84E0jc

    Envelope with 8 knobs: A1, L1, A2, D1, L2, D2, S, R. Plus amount.

    So that's 6 stages. Loopable start to end of R or from start to end of D2.

    Syncable to midi clock.

    Alternate mode is 8-step control sequencer using the 8 knobs as levels.

    Thinking about using a shift key to add 8 more steps LFO1 sync, wave, frequency, amount.

    LFO2 sync, wave, frequency, amount.

    LFO3, sync, frequency.

    sampling frequency, wave shape (continuous from ramp through triangle to saw), pattern, amount.

    Generates smooth waveforms or sample/held steps depending on sample frequency knob.

    All four modulators can be multiplied by a source including velocity, AT, mod wheel, the other modulators etc and can all be sent to any of the synth's CC destinations.

    So for example, the Envelope can be multiplied by the output of LFO 3 and sent to Resonance and LFO 1 can be multiplied by aftertouch and sent to PWM1...

    Dedicated distortion knob.

    'Engage' button to enable/disable all outputs.

    'Write' button.

    'Shift' button. eg shift-write makes init patch. shift-wave decrements the wave selection.

    1000 patch storage locations synced to the synth's patch numbers.

    Large 20x4 red OLED. Midi in, out and thru.

    Allt gjort av killen i youtube videon.. man skall tydligen ta kontakt direkt med honom..
    Skall även fungera till prophet 6..

  21. #801
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Borde spela mer på min OB6. Gör det skamligt sällan...

  22. #802
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Hittade en riktigt nice ljudbank om man vill ha lite inspiration till ljud.

    https://youtu.be/e9XQGQZgBNg

  23. #803
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vet inte om denna varit i tråden förut men borde vara intressant för er ob& ägare..

    https://www.youtube.com/watch?v=NLvro84E0jc

    Envelope with 8 knobs: A1, L1, A2, D1, L2, D2, S, R. Plus amount.

    So that's 6 stages. Loopable start to end of R or from start to end of D2.

    Syncable to midi clock.

    Alternate mode is 8-step control sequencer using the 8 knobs as levels.

    Thinking about using a shift key to add 8 more steps LFO1 sync, wave, frequency, amount.

    LFO2 sync, wave, frequency, amount.

    LFO3, sync, frequency.

    sampling frequency, wave shape (continuous from ramp through triangle to saw), pattern, amount.

    Generates smooth waveforms or sample/held steps depending on sample frequency knob.

    All four modulators can be multiplied by a source including velocity, AT, mod wheel, the other modulators etc and can all be sent to any of the synth's CC destinations.

    So for example, the Envelope can be multiplied by the output of LFO 3 and sent to Resonance and LFO 1 can be multiplied by aftertouch and sent to PWM1...

    Dedicated distortion knob.

    'Engage' button to enable/disable all outputs.

    'Write' button.

    'Shift' button. eg shift-write makes init patch. shift-wave decrements the wave selection.

    1000 patch storage locations synced to the synth's patch numbers.

    Large 20x4 red OLED. Midi in, out and thru.

    Allt gjort av killen i youtube videon.. man skall tydligen ta kontakt direkt med honom..
    Skall även fungera till prophet 6..
    Japp, det är MIDI LFO´s helt enkelt. Skickar CC. Fungerar faktiskt helt OK. Stepping motsvarande Deckards Dream.
    Du kan använda Logic´s egna MIDI LFO (Modulator MIDI plugin) istället för deras låda.
    Fungerar alltså till alla synthar som kan assigna CC till roliga saker tex, PWM,filter, pitch etc.
    https://support.apple.com/kb/PH27105...ewlocale=en_US
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-06-08 kl. 20.34.31.png 
Visningar:	6 
Storlek:	80,2 KB 
Id:	87955Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-06-08 kl. 20.34.31.png 
Visningar:	6 
Storlek:	80,2 KB 
Id:	87955

  24. #804
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Någon som har/haft både en Prophet 6 och en OB6? Jag har en Prophet 6 men har aldrig riktigt kännt den är rätt. Lite för klinisk för min smak. Demona av OB6 låter mer musikaliska och organiska, mer nära mina analogljudsideal. Svaret är väl att man ska ha båda, det blir kanske en OB6 modul som komplement, jag såg priset har gått ned till ca 20000kr jämför med ca 25000kr tidigare.

  25. #805
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som har/haft både en Prophet 6 och en OB6? Jag har en Prophet 6 men har aldrig riktigt kännt den är rätt. Lite för klinisk för min smak. Demona av OB6 låter mer musikaliska och organiska, mer nära mina analogljudsideal. Svaret är väl att man ska ha båda, det blir kanske en OB6 modul som komplement, jag såg priset har gått ned till ca 20000kr jämför med ca 25000kr tidigare.
    Japp, har haft båda samtidigt. Prophet 6 låter tam. OB-6 platsar bland mina andra vintage Oberheims Du behöver inte båda, en Prophet 5 vintage och OB-6 blir bättre

  26. #806
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag har oxå haft båda. O jag tycker mer om prophet 6 än ob6 Imho så är p6an bredare än ob6 som känns mer begränsad. Så jag kör prophet 6 o Two Voice Pro. Men smaken är som baken <3

  27. #807
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Haft båda. Föredrar P6. Mer mångsidig.

  28. #808
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Det blir en OB6 modul. Blir att köra båda ett tag för att se vilken jag behåller.

  29. #809
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Var supertaggad på P6 när den kom och inställd på köp. Men fick inte feeling så avvaktade. Och fick pay off för det när OB6 kom ett år (?) senare. Den är precis min påse. Men kan tänka mig att P6 är mer mångsidig.

  30. #810
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Med ca 100 syntar, samplers och trummaskiner i studion behöver jag inget som är mångsidigt, jag letar efter unika syntar.

  31. #811
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med ca 100 syntar, samplers och trummaskiner i studion behöver jag inget som är mångsidigt, jag letar efter unika syntar.
    då gör du nog rätt att köra OB6. Om du inte redan har ett gäng SEM'ar/2-4-6-8voice

  32. #812
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har oxå haft båda. O jag tycker mer om prophet 6 än ob6 Imho så är p6an bredare än ob6 som känns mer begränsad. Så jag kör prophet 6 o Two Voice Pro. Men smaken är som baken <3
    P6 är brutal... att den skulle låta tam har jag ingen förståelse för alls.... nä med dig här.. gillar den mkt... Skulle nog hellre vilja ha keyet än destoppen dock... men har ju fan ingen plats

  33. #813
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Missat att nytt OS finns med beat sync på arpeggiatorn. Definitivt välkommet för livebruk!

  34. #814
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Och efter sex månader tog jag klivet att uppdatera OS!

    Spelar in pads, stabs o arpeggion med den nu till nytt album. Satan vad den låter fint!

  35. #815
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Den låter läskigt bra! Har tyvärr ingen själv.

  36. #816
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Nån som som skaffat en LFE? Lite sugen. En extra envelope o tre LFOs vore ju inte dumt alls! Har inte dator vid mig när jag spelar så en dedikerad sån box lockar. Går tydligen att ställa in för en extra synth till (typ Prophet 5-6, Voyager mm) och jag har ju en Voyager.

    Iom nyligen införskaffad Pro3 så har jag fastnat i tjusningen av mkt modulation. Har tidigare inte tittat så djupt ner i påsen utan mest spelat på.

  37. #817
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Är på G att köpa en OB6! Gör jag rätt eller skall jag skaffa en P5 eller P6?
    Har alltid gillade Oberheimsoundet, men är den för begränsad?

  38. #818
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är på G att köpa en OB6! Gör jag rätt eller skall jag skaffa en P5 eller P6?
    Har alltid gillade Oberheimsoundet, men är den för begränsad?
    Filtermässigt är den väl mer mångsidig än Prophet 5 i vart fall?

  39. #819
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är på G att köpa en OB6! Gör jag rätt eller skall jag skaffa en P5 eller P6?
    Har alltid gillade Oberheimsoundet, men är den för begränsad?

    Den låter ljuvligt och likt gamla Oberheim-syntar, så på den punkten kommer du garanterat inte bli besviken. Väldigt musikalisk och lättrattad synt, men helt klart begränsad i jämförelse med många andra moderna (och ofta billigare) syntar. Tyckte det blev rätt tråkigt att göra ljud med endast en LFO, hur bra den än lät i övrigt. Sålde min av det skälet.

  40. #820
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, alla vet att det är Tom Sawyer ljudet man vill göra med SEM filtret i lågpass läge.
    Tja...eller OB-X:

    https://youtu.be/FNYAp0OxD7Q

  41. #821
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja...eller OB-X:
    Läckert ljud men knappast nära originalet

Liknande ämnen

  1. Nytt från SPARK!
    Av Discohund i forum Skivor & artister
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-10-02, 01:13
  2. Nytt från MFB
    Av rili i forum Nyheter
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-08-01, 20:21
  3. Nytt från MFB
    Av lasselu i forum Nyheter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-08-05, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •