Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Teknisk rider?

  1. #1
    TPM
    TPM är inte uppkopplad
    TPMs avatar
    Veteran

    Teknisk rider?

    Tjo! Har gig på gång i Tysklandet och Belgien och begäran om en teknisk rider. Tidigare har jag bara skrivit lite "hur som" när klubbar har frågat efter detta. Och mina musikervänner verkar göra detsamma när man ber om råd.
    Nu känner att jag skulle behöva snäppa upp såna här saker ett par nivåer. Har googlat lite i ämnet men är ändock lite förvirrad.

    Är det någon som har lite matnyttiga tips på vad man ska tänka på, inte får glömma, och gärna hur man bör sammanställa en teknisk rider så mottages detta tacksamt

  2. #2
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Om det bara är en tech rider så rita en stageplot om du har ett band, är det bara du och synthar kan man göra det ändå men låter överkurs och monitorerna kommer ändå inte vara på rätt ställen när man kommer dit
    Annars Podiekrav, medhörningskrav, mixerkrav, belysningskrav, kraftkrav. Man bör nog anpassa ridern efter stället, så det är på rätt "nivå".

    (det är roligare med hospitality ridern, så man kan be om gummibåtar, konfettikanoner, skumma typer av nötter samt olika grader av kolsyrat vatten. ;P)

  3. #3
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Glöm inte att ange att det ska inte vara några bruna M&Ms!

  4. #4
    herrwidell
    herrwidell är inte uppkopplad
    herrwidells avatar
    Senior
    Som ljudtekniker så brukar jag föredra att tech ridern hellre är överdriven än underdriven. Lättare att plocka bort än att trolla fram under kvällens stress. Och var noga med vilken typ av bord och stativ! Alltid ett problem att hitta rätt höjd, bredd, form, färg etc. Ström brukar alltid gå att lösa men gött att speca hur många som behövs ändå. Och skriv gärna vad du har för utgångar, om du behöver di-boxar och vad du vill att ljudteknikern skall göra, så att rätt prylar finns på plats. Bra ställen ska ju kunna lösa allt men en del ställen har ju inte en enda kabel mer än det som står på ridern.

  5. #5
    TPM
    TPM är inte uppkopplad
    TPMs avatar
    Veteran
    Tackar!

  6. #6
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Jag har som teknisk producent läst många riders, och några av dom viktigaste sakerna från mitt perspektiv är att tydligt specificera vad du som artist har med dig, kontra vad du behöver från platsen där du skall spela. Hur många utgångar behövs? Vilken kabeltyp har du som artist med? Stageplot är ibland viktigt, men om du har en egen mixer med och kör tre eller fyra syntar spelar kanske inte så stor roll..

  7. #7
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Skulle också säga att antalet utgångar från scen, antal mickar (gitarr, sång osv), är prio 1. Och allt du behöver på scen som du inte tar med dig själv.

  8. #8
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har som teknisk producent läst många riders, och några av dom viktigaste sakerna från mitt perspektiv är att tydligt specificera vad du som artist har med dig, kontra vad du behöver från platsen där du skall spela. Hur många utgångar behövs? Vilken kabeltyp har du som artist med? Stageplot är ibland viktigt, men om du har en egen mixer med och kör tre eller fyra syntar spelar kanske inte så stor roll..
    This. Vad du har med dig och vad du förväntar dig ska finnas på plats. Tydligt punktat så missförstånd inte uppstår. Ström är viktigt och gör klart om du ska ta med kabel från instrument till DI-box eller vad de nu ska till.

    (Jag har lärt mig att ha sladdar till alla instrument och skarvsladd så det räcker med mig. Tryggast så. )

  9. #9
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    DI-boxar känns som en sån där grej som en syntakt kan behöva ett par extra av. Men det vet du bäst själv.

    Om jag skulle börja spela med många grejer skulle jag nog köpa ett av Behringers DI-rack för att släppa vara rädd för det.

  10. #10
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Den där Latin Kings historien när de skulle upp på scen för första gången nånsin och så bara "här är kasssettbandet, det stod ju att man kunde komma med sina bakgrunder på ett sånt." "ja.. det var dat band vi menade då" "..vad är det?"

  11. #11
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Att ingen har länkat till den här ännu:

    http://www.thesmokinggun.com/file/ig...6-rider?page=0

Liknande ämnen

  1. Tangerine dream, en live-teknisk fråga
    Av Palle i forum Modularer & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-10-23, 21:19
  2. Hjälp en teknisk idiot med en idiotisk fråga!
    Av underminer i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 16:11
  3. Teknisk Bandeko tråd
    Av Jätten i forum Effekter
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-07-04, 11:16
  4. Lite teknisk mumbojumbo för den som är intresserad (Fotonik)
    Av axelwaad i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 10:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •