Resultat 1 till 33 av 33

Ämne: [ACID] Phuture live med TR-8, TB-3 etc

  1. #1
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    [ACID] Phuture live med TR-8, TB-3 etc


    https://youtu.be/C59Oy-6RawA

    Cooolt sett, tycker jag. De kör ju bland annat 99musik-favoriten Acid Trax. (här t ex)

    Lite vokala inslag från duon på slutet dessutom.

    Det som slår mig, trots (pga?) att jag har lock för öronen pga flygresa just nu, är att TB-3 inte låter som en 303.
    Visst, jag förstår ju åt vilket håll de vill få den, men det låter inte 303, tycker jag.
    Tröttsam diskussion för vissa troligtvis, men jag älskar den! Även om jag börjat tröttna lite på "Kan den låta som en 303?" i trådar om helt andra instrument

    Är det min förkylning och lock för öronen som lurar mig? Tycker ni det låter TB?

  2. #2
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Jag brukar använda denna sida för att göra jämförelser:

    http://www.acidvoice.com/tb-3-vs-tb-303.htm

    utan att själv göra några djupa analyser så skriver man att accenten och fyrkantsvågen inte är är som på originalet.

  3. #3
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Har lyssnat och provat och nej det gör den inte helt och hållet. För "stel" på nåt underligt sätt. Tyckte den verkade vara ett kul komplement till min TT-303:a till en början men hann ändra mig innan köp.
    Det är något som Rolands Aira team borde ta en ordentlig titt på till en uppdatering kan man hoppas.

  4. #4
    Rink
    Rink är inte uppkopplad
    Rinks avatar
    Senior
    Tycker att hela mixen låter plastig på nåt sätt.

  5. #5
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukar använda denna sida för att göra jämförelser:

    http://www.acidvoice.com/tb-3-vs-tb-303.htm

    utan att själv göra några djupa analyser så skriver man att accenten och fyrkantsvågen inte är är som på originalet.
    Och nu när jag lyssnar på jämförelserna på den sidan så låter den bättre än vad tyckt mig höra tidigare. Skumt det här.

  6. #6
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker att hela mixen låter plastig på nåt sätt.
    Plusett!
    Låter som allt körs igenom ett bomullsvadderat filter.

  7. #7
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Tror det är nåt skumt med mixen eller hur det är lajnat. Låter inget vidare faktiskt.

  8. #8
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Timothy menar du att den låter skumt just där eller att maskinen låter skumt? Nu håller ni ju på att bota min tb-3 gas era rackare.

  9. #9
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Tycker att de borde styra upp demo med Kallback istället, då får man veta vad burkarna går för..

  10. #10
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Timothy menar du att den låter skumt just där eller att maskinen låter skumt? Nu håller ni ju på att bota min tb-3 gas era rackare.
    Vetifan men inte låter det bra? Det kan ju vara så att Phuture har tappat det...

  11. #11
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Panyxd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker att de borde styra upp demo med Kallback istället, då får man veta vad burkarna går för..
    Ja, lätt!

    Håller också med om att det är något över soundet som inte känns riktigt rätt. Men som sagt, jag har lock för öronen just nu (förhoppningsvis)

  12. #12
    deleted user
    Slump eller inte, Roland och gamla hjältar, Marshall Jefferson höll på att demo o göra träcks med mc-303 när den kom. Nu Phuture med komplett ny Roland-setup.

  13. #13
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slump eller inte, Roland och gamla hjältar, Marshall Jefferson höll på att demo o göra träcks med mc-303 när den kom. Nu Phuture med komplett ny Roland-setup.
    Ja och A Guy Called Gerald kör ju också med de nya rolandlådorna. Och Plastikman.

  14. #14
    otechn
    otechn är inte uppkopplad

    Senior
    var ifrån kommer det där bitcrushade ljudet när han vrider upp resonansen? inte är det väl så det låter "default" så att säga?

  15. #15
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    TB-3 har ju även andra ljud än original såsom distad osv.

  16. #16
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    den låter litet shruthi här men tänk på att ljudet varierar väldigt mellan olika exemplar av tb-3. jag har exempelvis ett ex som låter EXZACCT som en r o l a n d tb-303 (dock är jag litet täppt i näsan o jetlaggad för närvarande).

  17. #17
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    den låter litet shruthi här men tänk på att ljudet varierar väldigt mellan olika exemplar av tb-3. jag har exempelvis ett ex som låter EXZACCT som en r o l a n d tb-303 (dock är jag litet täppt i näsan o jetlaggad för närvarande).
    Hehe, skojar du med mig?

  18. #18
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    jovars men om 20-30 år kommer man hävda att olika tb-3-ex låter olika har aldrig ägt en riktig tb-303 så vet inte riktigt 100 100 hur den ska låta. men jag tycker min fina slampiga tb-3 låter som jag tror att en tb-303 ska låta! men bara i sina rena såg/fyrkant-modes, tror som Blackroom att dom slarvar o kör massa pissljud i videon? (fast har bara kollat litet snabbt på den)

    vill ju hävda att tb-3 bara skall köras i pure tb-303 mode

  19. #19
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Det är bara det att varför denna jävla lysande touchskärmen!!? Utan så skulle den ju inte se snygg ut men iallafall presentabel. Plus att jag hatar att använda touchskärmar också. [/Gnällgubbe]

    Edit: TB-303 och TT-303 är ju så fucking fula så att de blir snygga på nåt skevt sätt. Eller så är jag bara lite småkär och ser inte bristerna <3

  20. #20
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    ja!! vi tycker samma.. funderar på riktigt på att lacka min i silver (varför har ingen gjort det?) och bygga om den med riktiga tr909 tangenter istället för jag ser ingen jättenackdel med sättet att programmera den på i övrigt.. nää tb303/tr606 är ju fiina ju!! glitter

  21. #21
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Var är smutsen?

  22. #22
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bakelit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var är smutsen?
    Smuts är ju såååå 90 liksom Nej det var bättre förr

    Saknas nånting i mixen helt klart... distpedaler, kompressorer, smutsig mixer, fulreverb eller?

  23. #23
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Men förutom Aira trummisar och mixer så har dom ju en riktig TB där också… så var är Aira och vad är TB? Hur låter en TB-303 genom Aira bordet med dess effekter….och hur låter en TB-3 genom ett space echo…???

    Vad är vad?

  24. #24
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    men!!?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	909.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	29,6 KB 
Id:	64372

  25. #25
    zeblar
    zeblar är inte uppkopplad
    zeblars avatar
    Veteran
    Låter ganska mycket Rebirth i mina öron.

  26. #26
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    har lyssnat litet mer nu och jo håller med er 100%, det låter verkligen mest "jx8p" över det hela ().. samtidigt finns det ju partier som är grymma ändå som typ runt 31:00. jag tycker den låter ganska tb-303 om man håller sig till patch 11/12

    http://www.99musik.se/showthread.php...ht=volante+tb3

    men som sagt, har inte ens ägt en xoxbox.. tr-8an verkar jättefin, phu hur länge ska man stå emot

  27. #27
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    volante = reSet ?!

    Lät livlöst och trist men det beror nog mest på att det är svårt att skapa samma glädje 30 år senare om man inte riktigt brinner.

  28. #28
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    volante = reSet ?!
    whhoooat?

  29. #29
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    lyssnade sex minuter, hoppade till 26 minuter, det var bättre förr. Usch.

  30. #30
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Richie Hawtin kör ju mest AIRA på nya 12:ornat.. låter bra i mina öron… lite beror det väl på hur man processar grejerna… dra en TB-3 genom samma revern som på Trax och överstyr lite…. så låter det nog fint

    Men viss AIRA prylarna är inte de gamla maskinerna…. men det betyder inte att de inte kan låta bra när de inte hamnar i händerna på ett par avdankade klåpare.

  31. #31
    deleted user
    Killen som dyker upp vid 31:16 måste vara en 99:a som undrar om det är 3 eller 303 - dansa eller inte dansa?

  32. #32
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Richie Hawtin kör ju mest AIRA på nya 12:ornat.. låter bra i mina öron… lite beror det väl på hur man processar grejerna… dra en TB-3 genom samma revern som på Trax och överstyr lite…. så låter det nog fint

    Men viss AIRA prylarna är inte de gamla maskinerna…. men det betyder inte att de inte kan låta bra när de inte hamnar i händerna på ett par avdankade klåpare.
    Håller med. Testar en tb3 hemma nu och är överraskad att jag gillar den. Är inte så intresserad av att den ska låta 303 iofs. Men den är kul att greja med. Helt klart. Inte riktigt så ful heller som jag tänkt. Men jag hade gärna customajsat den.
    Något gott knasterfilter på den så blir det kalas.

  33. #33
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag tycker den är skitrolig... som alltid med Roland..använder man det bara till det som det inte vad tänkt för så går det bra

Liknande ämnen

  1. Jätten - live-Acid mm ikväll i Umeå
    Av Jätten i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-01-25, 16:31
  2. La Familia - Klubb aCid - ~~~/Kallback Live! 19/4
    Av sisältää i forum Evenemang
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2012-06-23, 22:41
  3. Jag lirar live acid i morrn i gbg
    Av Krippe i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 17:47
  4. Live Acid F12
    Av neat i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-26, 12:43
  5. ACID & Phuture - Acid Tracks
    Av dar303 i forum Skivor & artister
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 18:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •