Resultat 1 till 41 av 41

Ämne: High End EQ 1 max 2 kanaler. Ev Channel strip

  1. #1
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran

    High End EQ 1 max 2 kanaler. Ev Channel strip

    Har börjat ledsna lite på plugin EQ , det är något med diskanten som känns begränsad.
    Jag mixade en gång på ett AMEK Angela bord , den EQ:n , lät hur bra som helst.

    Vilken är den bästa hårdvaru EQ:n man kan köpa oavsett prisklass ?
    Behöver bara 1 kanal.
    Funktions mässigt , simpel , 3-4 band , men det skall låta lyx , varmt , men inte muddigt , luftigt men inte transparent.

  2. #2
    deleted user
    Inte världens bästa eller dyraste men Kush Clariphonic lät magiskt bra då jag fick höra den. Kanske inte alltid spec allround heller, lyssnade bara på utvalda bitar.

  3. #3
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Bästa är väl en orginal Pultec för en himla massa kopec. Eller skaffa Warms kopia för betydligt mindre.

    Skulle jag köpa ett stereo EQ idag skulle det bli ett Elysia Xfilter. Bra qualitet, snygg och med många möjligheter.

  4. #4
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ja, hur bra låter Warm egentligen , bara positiva recensioner , men har någon här lyssnat själv kritiskt ?
    Clariphonic verkar lite för udda för mig...

  5. #5
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Tycker API 560 är geni. Nyanserad och mjuk och drastisk samtidigt. Funkar råbra på syntar. Kan göra lite exempel om du är intresserad.

  6. #6
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Hade jag haft obegränsat med stålar hade jag definitiv provat en Manley Massive Passive

  7. #7
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Annars har Trident släppt en reissue av A-range. Har Softubes mjukis som låter riktigt bra.

  8. #8
    RMI
    RMI är inte uppkopplad
    RMIs avatar
    Senior
    Thermionic Culture The Pullet

  9. #9
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Tube-Tech HLT 2A: https://www.kmraudio.com/tube-tech-h...ilt-filter.php

    Gyraf Audio GYRATEC XIV: https://www.kmraudio.com/gyraf-audio-gyratec-xiv.php

    DW Fearn VT4 (monoblock): https://www.kmraudio.com/dw-fearn-vt4.php

    Själv fastnade jag för, och köpte, ett par Electrodyne 511. Enkel, tvåbands, men fullständigt magiskt sound. Inget för precisionsarbete dock!

  10. #10
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Vilka EQ pluggar har du lessnat på?

    Neve 1073 har sin charm och SSL E-series EQ är en klassiker och ger en hel del kontroll.
    Senast redigerat av Steelberry den 2016-01-11 klockan 10:55.

  11. #11
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Det är inte pluggarna i sig. Jag kör UAD-2 så jag har ju jättefina och välljudande EQ pluggar , har även SSL Duende Native men rent krasst , är man analog taliban så är man. Just EQ pluggar kan inte hantera övertons spektrat fullt ut , samma problem som VA synthar.

  12. #12
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    API 550 A & B

  13. #13
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Rätt svar: Klein & Hummel UE100. Case closed.

    Jag är annars helt kär i min EQ-setup där jag kör främst med Buzz Audio REQ 2.2 ME (med ett par moddar) + Chandler Curve Bender.. de två tillsammans slår fanimig ~allt till det mesta (och jag har själv testat nästan samtliga nämnda). Då jag vill ha skitmycket färg så langar in en 1073:a.. den är också "bäst", men egentligen inte som EQ, utan mer som "distbox" (jag har tyvärr sålt min UE100 inför Buzz-köpet.. men jag har minst 234ggr mer användning för Buzzen).

    En som är relativt billig men som också låter helt fantastiskt vackert är A-Designs Hammer (gärna med bättre rör). Stämmer in fint på önskelistan dessutom, förrutom att det är två kanaler. Det är nog den mest prisvärda EQn jag kan komma på. Jag överväger att låta någon frankensteina ihop en master-version åt mig så att jag kan köra med en sån igen..

  14. #14
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rätt svar: Klein & Hummel UE100. Case closed.
    Jag tror att i Firechilds fall är det Quad Eight som är svaret precis som mästaren själv hade när det begav sig.... det går kanske att få tag i separata EQ så du slipper köpa en hel mixer...
    Senast redigerat av Steelberry den 2016-01-11 klockan 15:27.

  15. #15
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Det är mest till sång jag hade tänkt ha EQ:n till för övrigt ifall det ändrar en del tanke parametrar. Ingen särskild röst utan hela spektrat från goss sopran till baryton...

  16. #16
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Bästa plugg jag hört fram till idag är dmg audio equilibrium och en grym pultec kopia warm audio eqp-wa (hårdvara).

  17. #17
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken är den bästa hårdvaru EQ:n man kan köpa oavsett prisklass ?
    Det beror som vanligt på...

    Dessutom "EQ oavsett prisklass" kommer bli jävligt dyrt!

  18. #18
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En som är relativt billig men som också låter helt fantastiskt vackert är A-Designs Hammer (gärna med bättre rör). Stämmer in fint på önskelistan dessutom, förrutom att det är två kanaler. Det är nog den mest prisvärda EQn jag kan komma på. Jag överväger att låta någon frankensteina ihop en master-version åt mig så att jag kan köra med en sån igen..
    Kan bara instämma. Det är ju ingen kirurgisk EQ på något sätt och vis (banden är väääääldigt breda), men den lyfter diskant fantastiskt snyggt!

  19. #19
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan bara instämma. Det är ju ingen kirurgisk EQ på något sätt och vis (banden är väääääldigt breda), men den lyfter diskant fantastiskt snyggt!
    Fantastiskt snyggt är en underdrift. Men precis.. absolut ingen kirurgisk EQ och därför generellt sett inte så värst bäst till just sång (mer till bussar).

    Med tanke på hur brett spann av sångtyper EQn ska vara till så skulle jag personligen välja en renare EQ. Alternativt så får Firechild bestämma sig för vilken "smak" alla sångspår ska ha redan nu

  20. #20
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ja, hammer skulle jag nog gilla, det är mest i diskanten digital pluggarna inte gör sig så bra.
    Men att lyfta några dB diskant med Hammer på sång vore mumma då ?

    Ja, när den ändå är 2 kanaler skulle man ju kunna lyfta en mix också men då vill man nog köpa till en analog compressor också...när man ändå tar sig ut och tillbaka den svängen...kan bli dyrt när man börjar jiddra med outboards...

  21. #21
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Ja de verkar som att hammern jobbar finare (mjukare) på de högre registren än mot den jag rekommenderade ifrån warm audio. På sång framförallt så vekar folk föredra hammern före warm audios och de skadar ju aldrig att kunna köra sen på bussar å mastern me.

  22. #22
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Annars är en Neve 1073 en trevlig karaktärs EQ. Finns som kopia med två mid band Heritage Audio 1083. Mjuk är väl inte rätt beskrivning dock...

  23. #23
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Nej , baserat på plugins kommer jag inte överens med Neve , låter för hårt för min smak. SSL ( pluggar ) däremot gillar jag.

  24. #24
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Jag menar att de inte upplevs vasst eller hårt som många plugg eq gör, svårt att förklara kanske

  25. #25
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej , baserat på plugins kommer jag inte överens med Neve , låter för hårt för min smak. SSL ( pluggar ) däremot gillar jag.
    Då är det väl en SSL EQ du ska leta efter...

  26. #26
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Tänkte samma. Leta på en E-channel, eller en mynx med en E-eq och en superanalogue eq. =)

  27. #27
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Eller en 500-lunchbox å en maag-eq, har du lite att växa i med. ;o)

  28. #28
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    (SSL-E eq finns även i 500-format, lixom busskonpressorn...)

  29. #29
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller en 500-lunchbox å en maag-eq, har du lite att växa i med. ;o)
    Det här förslaget gillar jag! Jag gillar Maag:arna väldigt mycket främst till sång (typ alla stilar) + vissa akustiska instrument. Känns som ett mycket bra alternativ som dessutom inte behöver kosta så värst mycket.

  30. #30
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Lunchbox e aldrig fel, köpte en fredenstein bento 6 härom dagen som jag kommer proppa full med gofika i Då har du alla möjligheter å modda din egen setup.

  31. #31
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Jag gillar ISA, d.v.s Focusrites blå-gula serie. I mina öron är det den snyggaste eq'n hittills och då har jag ändå Volantiz "gamla" Hammer hemma i racket, plus ett par Maag EQ4, ett par GR Harrison EQ32, ett par Phoenix DRS-EQ, IGS Rubber Bands ME och ett par Pultecbyggen med rör och carnhill. Mycket namedropping. Jag försöker bygga något slags förtroende här

    Lyssna på en ISA 430 eller ISA 115/215. Både filter och två fullparametiska band. Just diskanten är magiskt bra (i mina öron - såklart är allt smaksaker)

    Buzz är också kanon! (jag har deras channelstrip ARC 1.1 )

    Jag skulle inte köpa Pultec-aktiga eq's om du vill ha en flexibel sak att jobba med. Och glöm inte att lunchbox är knark, så den här förtjänsten man inbillar sig är just bara det - inbillning. Du kommer fylla den där lunchboxen på nolltid och sedan leta febrilt efter orsaker till att inte köpa mer.

    Testa en ISA. Att jag bytte bort en av mina två 430mkII är det jag ångrar mest

    Jo, en sak till. Maag och Phoenix har stegade pottar, vilket såklart är en fördel för recall, om sådant är viktigt.

  32. #32
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har en Focusrite Red 7 som pre-amp så det känns lite onödigt att köpa en till pre-amp som ISA 430, men visst då skulle man kunna kränga Red-7:an sedan iofs , men det är ruskigt snygg å andra sidan...

  33. #33
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Hur gick det för dig med EQ inköp ?

    WT

  34. #34
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Köpte Manley EQ till UAD-2

  35. #35
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Cool !

    WT

  36. #36
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Lever Manleyn upp till förväntningarna?

  37. #37
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Har själv sneglat lite på 500 rack EQs för att köra stereo bussen igenom, kanske lite tracking. finns inte så överdrivet mycket stereo EQs på 500 marknaden dock

    Fastnat på tk audios tklizer o elysias xilter. Egentligen skulle jag vilka ja en SSL stereo eq

  38. #38
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har själv sneglat lite på 500 rack EQs för att köra stereo bussen igenom, kanske lite tracking. finns inte så överdrivet mycket stereo EQs på 500 marknaden dock

    Fastnat på tk audios tklizer o elysias xilter. Egentligen skulle jag vilka ja en SSL stereo eq
    IGS RubberBands kanske? Inte lika flexibel som en SSL men däremot stegat på några av reglagen (och trafos!)



    http://www.igsaudio.com/rb500me

    Elysia xfilter har dock betydlig fler frekvenser & funktioner och är garanterat renare i ljudet (inga trafos).

    Tk-lizer är kul med m/s men kanske inte så användbar i andra sammanhang än slutmix/mastering och liknande? Rackversionen kunde boost/cut 4db som mest, vilket är helt ok i stereobussammanhang men inte för att skulptera om ljudet.

    Av de tre skulle jag nog välja xfilter.

  39. #39
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    IGS RubberBands kanske? Inte lika flexibel som en SSL men däremot stegat på några av reglagen (och trafos!)



    http://www.igsaudio.com/rb500me

    Elysia xfilter har dock betydlig fler frekvenser & funktioner och är garanterat renare i ljudet (inga trafos).

    Tk-lizer är kul med m/s men kanske inte så användbar i andra sammanhang än slutmix/mastering och liknande? Rackversionen kunde boost/cut 4db som mest, vilket är helt ok i stereobussammanhang men inte för att skulptera om ljudet.

    Av de tre skulle jag nog välja xfilter.
    ja d blir kanske svårt att få ihop mix/master o tracking/mangling EQ i samma burk. IGS verkar dock prisvärda, deras VCA har jag sneglat på rätt mycket faktiskt

  40. #40
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gick det för dig med EQ inköp ?

    WT
    Sitter med 50 analoga kanaler idag så det gick åt pipan kan man väl säga med det där om 1 kanal.
    Det bidde massor av SSL kanaler, både vintage 4000 E channelstrips, modern channelstrip, Xrack och 500 series. Några Neve 8801 channelstrips, Rupert Neve 551, Neve 1073 eq, 1stMäag Eq4, Elysia xfilter, Zähl, Wes Audio, Tegeler…
    Spontant säger jag att SSL är mitt sound. Lite sugen på ett Duality…men inte i år…

  41. #41
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Bra jobbat !

    Mmmm Duality är fina grejer

Liknande ämnen

  1. Eventide skänker channel strip
    Av 12345678 i forum Nyheter
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2014-07-18, 21:06
  2. Channel Strip Name vs. Track Name
    Av Oortone i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-17, 11:29
  3. UAD 4.7 LA-3A och Neve RS88 channel strip
    Av rydan i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-21, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •