Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Balanserade vs obalanserade kablar

  1. #1
    raoul flutters avatar
    Veteran

    Balanserade vs obalanserade kablar

    Jag använder bara obalanserade instrumentkablar från mina syntar till mixer/ljudkort. Alltså vanliga tele mono hane till tele mono hane. Men både mixer och ljudkort har även möjlighet att använda balanserade kablar.

    Vad blir bättre med det? Är det vanliga stereo tele till stereo tele?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Balanserat är bra där du kan använda det. Från DI-låda (om du har sådan) till mixer och mellan mixer och ljudkort. Det eliminerar störningar och även signalnivån höjs normalt. Det är vanliga stereokablar. Jag kör som du gör idag (mycket för att mixern kör obalanserad line) och för att nästan alla syntar har obalanserade utgångar. Jag tänker inte investera i ett toklass DI-lådor innan jag måste då mycket av mina ljudalstrare brusar naturligt. Frågan är om det i mindre hemmasammanhang är lönt att byta om man inte har direkta problem.

    Mina två eurocent...

  3. #3
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Om du inte hör en massa störningar eller brum är det inget du behöver lägga energi på. Vill du köra överkursen så kan du göra som jag och köra "pseudobalanserade" kablar från synth till mixer.

    Finns att köpa från Sound on Sound om du inte orkar löda själv: http://www.soundonsound.com/shop/Product.php?ProdID=424

  4. #4
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Ok! Tack för informationen!

  5. #5
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Är viktigt först vid lååånga sträckor bredvid elkablar och annat störande. Typ live så om ljudet skall skickas från scen till mixplats analogt.

  6. #6
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    Jag hakar på lite. Just nu har jag balanserade tele från mixerns ingångar till en patchbay (ca 5 meter) och låter instrumenten/effekterna köra obalanserat till patchbay'en (max 3 meter) (några av effekterna är kopplade till patchbay'en med balanserad multitele). Blir det någon skillnad eller är det bara onödigt och slöseri med pengar att använda balanserat? Vilka patchkablar ska man då välja, balanserat eller obalanserat? Ska man genomgående bara köra på obalanserat eller balanserat eller är det ok att blanda vilt?

  7. #7
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Om du kör en synt till patchbayen med en obalanserad så är det så även om du kör med balanserat mellan patchbay och mixer. Ska du köra balanserat så måste det vara så hela vägen för att det ska fungera. Om du inte blandar in lineboxar eller nåt annat som gör om signalen från obalanserat till balanserat.

  8. #8
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    För den som är sugen på att veta mera..


    https://youtu.be/KpiTGyGZqUQ

  9. #9
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Istället för att skapa en ny tråd bumpar jag denna med en liten fundering.

    Kör Elektroner (Rytm, Octa, Digitone) till mixer. Både Elektroner o mixer har balanserade in- respektive utgångar. Löder mina egna kablar för jag gillar att ha korta sådana i lite olika längder. Sist ”snålade” jag lite och valde teleplugg som visade sig i vissa fall kännas sådär med gängor samt att ett glapp uppstått. Aldrig haft det med Neutrik så jag köpte på mig några Neutrik stereotele för att byta. Kom på på att mina kablar är obalanserade. Har ju aldrig hört nåt brum eller så och mina babblar är under metern till mixer. Är jag dum om jag inte tar chansen att köra balanserat när jag ändå har möjlighet till det? Eller kan jag lika gärna byta mina nyinköpta stereotele till mono? När jag ändå ska sätta mig ett par timmar för att löda kan jag ju lika gärna se till att ha det som spelar roll.

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    1) Har du inget störningsproblem att lösa (idag) i studion så behöver du inte byta.

    2) Har du tänkt ta med de aktuella sakerna på scen så är det läge att köra balanserat där du kan för att minska risken för störningar pga "skitig" el-miljö.

  11. #11
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1) Har du inget störningsproblem att lösa (idag) i studion så behöver du inte byta.

    2) Har du tänkt ta med de aktuella sakerna på scen så är det läge att köra balanserat där du kan för att minska risken för störningar pga "skitig" el-miljö.
    Ja, nr 2 känns som ett gott skäl att uppgradera. Lite det jag misstänkte att det kunde vara bra att gardera sig inför. Tack!

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    För att det ska fungera som tänkt, ha god koll på anslutningarna. Stereotele är inte idealt eftersom du har 3 kontaktytor jfr XLR som har 4. För XLR är tanken att skilja på signaljord (pinne) och chassijord (skärm/hölje)

  13. #13
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Du menar att tip går t tip o ring t ring? Eller att lödningarna blir bra?

    Jösses vad jag har blivit dålig på att löda!

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att det ska fungera som tänkt, ha god koll på anslutningarna. Stereotele är inte idealt eftersom du har 3 kontaktytor jfr XLR som har 4. För XLR är tanken att skilja på signaljord (pinne) och chassijord (skärm/hölje)
    Har du XLR på båda apparaterna du ska koppla ihop, använd dessa! Har de "bara" TRS, glöm ovanstående inlägg.

  15. #15
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ah, då förstår jag vaddå menar. Nej, här är det bara TrS som gäller.

  16. #16
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	balanced vs unbalanced.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	122,8 KB 
Id:	82650

    Det här är skillnaden på balanserade och icke-balanserade kablar!

Liknande ämnen

  1. balanserade tele-tele och (o)balanserade ingångar?
    Av Funkenteller i forum Inspelning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-10-06, 21:17
  2. Sennheiser HD25 obalanserade
    Av iawap i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2011-11-28, 16:32
  3. Balanserade I/O????
    Av uc.t i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-11-05, 09:46
  4. Juli@kort balanserade in/ut
    Av Haunted-Mansion i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-26, 18:54
  5. billiga/bra balanserade tele-kablar
    Av ruddock420 i forum Inspelning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2004-07-21, 15:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •