Resultat 1 till 53 av 53

Ämne: Gratis/Billig videoeditor för OSX?

  1. #1
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

    Gratis/Billig videoeditor för OSX?

    ...behöver klippa ihop lite 1080-material utan att förlora kvalitet. Testat några gratis crippleware-editorer (gör jobbet, med fet watermark, etc begränsningar) men vad är bäst bang for the no/small buck? En given Apple-lösning är förstås iMovie för 150kr - klarar den jobbet?

    Vad skulle nästa steg vara, om man vill meka med ljudspåren t ex? Final Cut?

  2. #2
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Imovie är kasst enligt mig. Letar själv efter nåt i stil med video Vegas, det var ett klockrent program.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Imovie är kasst enligt mig. Letar själv efter nåt i stil med video Vegas, det var ett klockrent program.
    OK... testar bl.a. denna - finns som crippleware att testa: http://www.ut-team.com/mac-os-x/movie-editor-pro

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Final cut för seriöst arbete, om det rör sig om väldigt lite och lätt redigering kan man ibland klara sig med ffmpeg direkt från kommandoraden.

  5. #5
    anskun
    anskun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Gratisversion av Avid är på gång, men osäkert när det händer:
    http://apps.avid.com/MediaComposerFirst/

  6. #6

    Veteran
    iMovie har en massa praktiska finesser jämfört med andra gratis altrnativ.

    Annars så kan man köra det Lightworks.
    https://www.lwks.com

  7. #7
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Imovie är lite krångligt i början men jag klippte ihop lite enkla grejer ganska snabbt i senaste versionen.

  8. #8
    illpostino
    illpostino är inte uppkopplad
    illpostinos avatar
    Senior
    VLMC från skaparna av VLC https://www.videolan.org/vlmc/

  9. #9
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    http://blender.org

    Med denna plugg blir det typ som finalcut.. fast med inbyggd aftereffects, och c4d
    http://blendervelvets.org/

  10. #10
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://blender.org

    Med denna plugg blir det typ som finalcut.. fast med inbyggd aftereffects, och c4d
    http://blendervelvets.org/
    Japp, Blender är helt ok när man väl hajar hur man ska använda den som Video-editor. Jag tror det var på 99:an (reSet?) jag fick hjälp att hitta nån video som visade hur man gör.

  11. #11
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag kapar tråden och frågar samma för PeSe?

  12. #12
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag har prövat en hel del gratis editor (för OSX) (inte VLMC dock) och kommit fram att iMovie är bäst för mig! Blender är klart kapabel men är meckig och jag fick svåra prestandaproblem. Men det kan varit min dator...

    Det verkar finns bra många fler gratis eller billiga videoeditors för Windows.

    Jag kommer att köpa Final Cut nästa gång jag har nått större projekt på gång.
    Senast redigerat av Steelberry den 2016-01-06 klockan 23:51.

  13. #13
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Jag kör Adobe Premiere Pro som e toppen. Går att betala månadsvis för runt några hundra. Finns även Premiere Elements som är enklare och mycket billigare. Inte testat det dock så ingen koll på begränsningar.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Tack för förslag! Några är riktigt intressanta och ska kollas upp (VLMC och Avid Light) men jag har som sagt rätt modesta krav och vill inte ge mig på FC eller Blender än så länge...

  15. #15
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Man kan köpa Premiere Elements i paket med Photoshop Elements för kaffepengar.

    Imovie har räckt för det lilla jag gjort, så jag har inte testat Premiere Elements, men Photoshop Elements står sig numer häpnadsväckande bra jämfört med fullstora Photoshop, så länge man inte behöver hantera print eller finlira webbpreppning av gif/jpg/png, så om Premiere Elements är lika bra, så är det nog ganska så prisvärt.

    Dock, när jag kollade senast (vilket var ett tag sen), så kunde man inte köpa paketet via appstore, utan man fick köpa det separat, direkt från Adobe eller från Dustin etc.

  16. #16
    anskun
    anskun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Premiere Elements är förvånansvärt kompentent, men det är uselt på ljud, och många användbara funktioner är gömda bakom en massa "användarvänligt" jox. Men klart prisvärt.

  17. #17
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, Blender är helt ok när man väl hajar hur man ska använda den som Video-editor. Jag tror det var på 99:an (reSet?) jag fick hjälp att hitta nån video som visade hur man gör.
    Kanske det Det fina med blender är att det finns så himla mycket fria resurser på alla video-kanaler över nätet. Och deras OS agnosticism (funkar likadant på alla OS) så vackert att det går att samarbeta med vem som helst, när och hur som helst med samma filer, på premisserna att alla har endata, inte nödvändigtvis exaktsammadata

    Att lära sig videoredigering tar tid och energi, som kanske inte är möjlig att finna i arbetslivet. Därför så rekommenderar jag att börja med öppna verktyg. På så vis, om video visar sig vara ett kall och bli ett regelbundet gig, så kan en redan verktygen, men en är fri från data-programmarknadens konstiga fluktuationer

    tre timmar ur ett liv:

    mysgumma som lär dig blender VSE (Video Sequence Editor): https://www.youtube.com/watch?v=TAIImk5kOlk
    mysgubbe som lär dig blender VSE: https://www.youtube.com/playlist?lis...vnAVQ3x18sNev4


    ps. inkörsport turbo-tutorial backdoor-magic access-keyhole:

    du hittar VSE högst upp, här i rött.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot_2016-01-07_15-39-11.png 
Visningar:	29 
Storlek:	80,0 KB 
Id:	64238

    högreclick selectionerar,
    vänsterclick sätter cursor,
    G = grab
    K = split
    Alt+A = play/pause
    .
    högerclick på fönsterkant: dividera fönster.
    fönsterläge: längstner till vänster av varje fönster
    filformat fönsterläget heter "properties"

    "I" över en valörruta sätter keyframe:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot_2016-01-07_15-52-53.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	95,9 KB 
Id:	64240
    Senast redigerat av reSet den 2016-01-07 klockan 15:54.

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    En av våra projektledare tillika Blender/Maya-entusiast vill dra igång typ arbetsmarknadskurser i Blender - ska tydligen vara "efterfrågad arbetskraft"

  19. #19
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En av våra projektledare tillika Blender/Maya-entusiast vill dra igång typ arbetsmarknadskurser i Blender - ska tydligen vara "efterfrågad arbetskraft"
    Jag letar efter såna jobb, både som lärare och arbetskraft.

  20. #20
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Noterat

  21. #21
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Final Cut Pro är enklare än iMovie.
    Har man jobbat med DAW´s är det samma sak i princip.

  22. #22
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har redigerat en video i mitt liv, och det i blender, efter tips i någon annan 99tråd. Har busmycket att lära mig om det, men det funkade rätt bra. Var en del bök med att få till det rätt med antal frames och grejer, men det var mer att jag hade kameran inställd knasigt (dvs default).

    Har för mig jag sett att man även ska kunna göra enklare videoredigering direkt i ardour, men jag kan ha drömt.

  23. #23
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Final Cut Pro är enklare än iMovie.
    Har man jobbat med DAW´s är det samma sak i princip.
    Håller med.

    Det lustiga med iMovie var att det var ett betydligt enklare program när det inte var lika "användarvänligt" och "dumbed down". Körde mycket med iMovies tidiga versioner men nu när jag nyligen öppnade en nyare version fattade jag ingenting.

    Lite som Logic vs Garageband. Kan Logic tämligen bra, har Apple Certificat mm, men när jag ska hjälpa sambon med nya Garageband är det tvärnit ho ho. Det är för enkelt.

  24. #24
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har för mig jag sett att man även ska kunna göra enklare videoredigering direkt i ardour, men jag kan ha drömt.
    Det stämmer, det fins videospår i ardour, men jag tror inte ardour har så mycket andra möjligheter att göra andra transitioner än ruffcuts. Ska utforska saken Däremot kan du med blendervelvets plugins exportera projektet från blender till ardour, och du får ett ardour projekt som har en markering för varje klipp i blender. Själv kör jag med ardour parallellt till blender, synkade ihopp med jack när sådant behövs

  25. #25
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    KDEnlive är rätt trevligt faktiskt. Väldigt intuitivt för den som redan varit i kontakt med en video sequencer.
    Kan vara lite små bökigt att installera på mac, men det går fint
    https://kdenlive.org/download-mac

  26. #26
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Bra tips med velvets!

  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Update: För mitt specifika akuta behov så hittade jag open source-verktygen MP4-splitter och MP4-joiner. Gör precis just bara det, men kodar inte om filerna och ger därför dels ingen degradering av kvaliteten, dels går det ruggigt snabbt (testade i iMovie, en export till MP4 tog 9 timmar på min gamla 2009-MBP. MP4-splitter och MP4-Joiner tog några minuter för motsvarande filer

    En varning - första bästa sourceforge-installern är bara spam och skit, via de sura kommentarerna kunde man lirka fram en länk till originalinstallern! Soppa det där

    http://www.mp4joiner.org/en/

  28. #28
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    iMovie är ju helt bakom flötet... Skulle klippa lite kortare klipp förra året och det tog sin lilla tid, fast det blev ju bra till slut.

  29. #29
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Ffmpeg fins väl till mac? har för mig att den splitrar och joinar med glädje.

  30. #30
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran

  31. #31
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ja, nu låter det som tid för ffmpeg. Man kan ju i princip göra det mesta av konvertering, mux ljud + video, konvertera stillbilder till animering och omvänt, samt klippa i filen. Räkna med mycket internetsökande oavsett!

  32. #32
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Quicktime 7 Pro är bra. Man kan plocka ut och in ljud, så kör man ljudet i ett annat program. Och så kan man klippa ut i början och slutet. I princip det jag brukar göra ändå.

    Annars (kom jag på) så kan ju Reaper göra en del grejer med video, och jag tror de har lagt till funktioner på den fronten iom Reaper 5. Väl värt att testa.

  33. #33
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Hitfilm har en expressversion, begränsad. Men skall gå att göra enklare grejer i, så bara o ladda ner!

    http://hitfilm.com


    Längst ner på denna sidan finns det en comparison mellan gratis och köpeversionen.
    Det går att köpa till packs med effekter och dylikt till fri. Köper man Pro får man alla Packs med.
    https://hitfilm.com/store/hitfilm-4-express
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2016-05-14 klockan 12:46.

  34. #34
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Da Vince Resolve är sjukt kompetent och gratis.

    https://www.blackmagicdesign.com/pro...davinciresolve

  35. #35
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Final cut pro, 3700:- Det är faktiskt inte så farligt för att slippa allt meck med spam-freeware etc. Och som tidigare sagt; är du van med Logic är det ingen större svårighet att sätta sig in i workflow. Svär själv över vad bra plugins kostar

  36. #36
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Final cut pro, 3700:- Det är faktiskt inte så farligt för att slippa allt meck med spam-freeware etc. Och som tidigare sagt; är du van med Logic är det ingen större svårighet att sätta sig in i workflow. Svär själv över vad bra plugins kostar
    Medhåll på den, använder själv FCPX.

  37. #37
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Da Vince Resolve är sjukt kompetent och gratis.

    https://www.blackmagicdesign.com/pro...davinciresolve
    Det ser ju lovande ut / fin sajt, men är det på riktigt "bättre på allt" än t ex iMovie? iMovie må vara förenklat men det är härligt att använda ändå tycker jag. Tidslinjen är korkad / jobbig att lära sig när man ska finklippa men det funkar om jag zoomar in.

  38. #38
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ser ju lovande ut / fin sajt, men är det på riktigt "bättre på allt" än t ex iMovie? iMovie må vara förenklat men det är härligt att använda ändå tycker jag. Tidslinjen är korkad / jobbig att lära sig när man ska finklippa men det funkar om jag zoomar in.
    Det är bättre på allt.

    iMovie må vara enklare och snabbare till resultat. Så förståss en annan tröskel.
    Resolve ställer rätt stora krav på datorn, bästa är att ladda ner och kolla på den egna datorn.


    https://www.blackmagicdesign.com/pro...ciresolve/edit

  39. #39
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Säker? Textpålägg m typsnitt och kul effekter? Övergångar av många snitt? Flera ljudspår? Bara undrar

  40. #40
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är bättre på allt.

    iMovie må vara enklare och snabbare till resultat. Så förståss en annan tröskel.
    Resolve ställer rätt stora krav på datorn, bästa är att ladda ner och kolla på den egna datorn.


    https://www.blackmagicdesign.com/pro...ciresolve/edit
    Detta gäller väl fullversionen för $995?

  41. #41
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta gäller väl fullversionen för $995?
    Nejdå, det är i princip All funktionalitet förutom några extremPro grejer i Studioversionenm som man får betala för om man behöver dessa.

    Så det går att klippa, göra colourgrade, mixa med tredjepartsljudpluggar, exportera och importera AAF till Protools. Och rendera ut.

    Tror att 4K gränsen är en en sån grej som skiljer. Man kan inte rendera ut Bio4k. Utan Ultra HD 4K.

  42. #42
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    grymt, då ska jag ha't supertack mr reverbtail!

  43. #43
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    grymt, då ska jag ha't supertack mr reverbtail!
    Lungan!

  44. #44
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    tror det går att editera videos i Reaper (för att fortsätta prisa denna fantastiska DAW).

  45. #45
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Snabbfråga: Hur stor plats tar Final Cut på hårddisken? Endast programmet alltså.

  46. #46
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag har inte fått videor att funka i Reaper, det är synd för det hade verkligen varit grymt. Om de hade släppt ett dedikerat videoprogram hade allt varit lugnt. Videovärlden är ju galen med alla format som inte går att konvertera mellan men Cockos hade ju fixat det. Typ som att Reaper hanterar alla möjliga ljudformat utan att gnälla eller konvertera till något nytt. Bara dra in en MP3 och köra.

    Nu kör jag helst pc för min pc är snabbare än macen. Hittade Shotcut, och det funkar rätt bra. Enkelt. Men jag ska kolla in DaVinci, om det går att köra på fönsterdator.

  47. #47
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Tror jag fick ner 7an till 1.3GB ono. Var +40gb i standardinstall... De senare vete katten..

  48. #48
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte fått videor att funka i Reaper, det är synd för det hade verkligen varit grymt. Om de hade släppt ett dedikerat videoprogram hade allt varit lugnt. Videovärlden är ju galen med alla format som inte går att konvertera mellan men Cockos hade ju fixat det. Typ som att Reaper hanterar alla möjliga ljudformat utan att gnälla eller konvertera till något nytt. Bara dra in en MP3 och köra.

    Nu kör jag helst pc för min pc är snabbare än macen. Hittade Shotcut, och det funkar rätt bra. Enkelt. Men jag ska kolla in DaVinci, om det går att köra på fönsterdator.
    du kanske måste lägga till codec's nånstanns. Kolla efter nån tutorial.

  49. #49
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, det är något sånt. en jag vet inte hur bra det är när man har gjort det så jag har inte orkat... Skulle gärna vilja kunna korrigera färger och ljus också.

  50. #50
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Davinci finns till Pese, men funkar inte med AMD-grafikkort... Trist.

  51. #51
    Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Har gjort några korta video-klipp med Blender och tycker det funkar bra.
    Enda som jag blivit lite pissed på är att det inte verkar finnas något riktigt bra sätt att (har inte hittat i programmet eller på nätet en förklaring till hur) få ett projekt att reset'a framerate.

    Ex. man väljer en output till 30fps men video-filen man laddar in är egentligen 60fps.
    Syns inte i projektet vad jag kunde se, om man sen lägger till ljudspår separat och lägger in dem där man vill ha dem så blir det mongo sen i renderingen för att video går x2 medan ljudet inte gör det.

    Tänker, jaja får ändra till 60fps i output och sen rendera igen.
    Nope, då blir det fel på ljudet istället för då alignas ljudet om till att stretcha om allt till 60fps.

    Enda lösningen jag kom på var att ta bort allt ljud och lägga tillbaka dem där man vill ha dem igen.
    Så det verkar som att man måste vara petnoga att output stämmer med materialet INNAN man ens sätter igång.
    Att ändra i efterhand verkar vara en mardröm.

    Ska dock villigt erkänna att jag inte använt Blender mycket så det kanske finns något knep som jag bara inte hittat

  52. #52
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Provade Vegas demo lite. Kraschar jämt. Bort.

  53. #53
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror jag fick ner 7an till 1.3GB ono. Var +40gb i standardinstall... De senare vete katten..
    Tackar. 4.15 gig verkar den senaste versionen vilja ha.

    Kräver system 10.10.4 också. Går bort för närvarande då jag "fryst" mitt system på 10.9.5 för ett tag framöver.

Liknande ämnen

  1. Gratis/billig parametrisk EQ (AU)
    Av hypercykel i forum Övrig mjukvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-07-29, 14:23
  2. Någon bra, billig (helst gratis) VST trummis till MAC?
    Av donfuego i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-26, 11:49
  3. Liten liten liten o billig billig inspelare!
    Av Heualia i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •