Resultat 1 till 53 av 53

Ämne: Kontrolldon till modularen

  1. #1
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

    Kontrolldon till modularen

    Ja, ett rätt brett ämne, men det känns som det saknas en diskussion kring detta. Det jag menar är saker som...

    Ribbon controllers
    Touch controllers
    Joysticks
    Pads
    Appar

    ... dvs saker som gör modularen mer spelbar än bara rattar och spakar. Finns säkert något hundratal andra saker jag har missat.

    Vad har du testat, för och nackdelar, vad har du idag och varför?

  2. #2
    Mario
    Mario är inte uppkopplad
    Marios avatar
    Veteran
    Jag använder Komnander ibland.
    http://koma-elektronik.com/?product=kommander

    Rätt kul men känns lite svårkontrollerad.

  3. #3
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Läste kon-trolldom

  4. #4
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jag trodde det var ett nytt adminverktyg för att kontrollera mängden modularknas på forumet.

  5. #5
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Lemur + ipad + shuttle control.

  6. #6
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Bra jgb detta är verkligen ett svart hål som behöver fyllas..och det är ju en av de viktigaste sakerna och sådant som t.ex. Buchla ägnade/ägnar all sin tid åt. Kontrolldon

    Om man ser till de gamla systemen så var de ju just "system" som en helhet, en analog workstation. I dag så tenderar många eurobyggen att bara vara en uppsättning av 20 filter och bitcrushmoduler…och en maths el nåt sånt. Även många av tillverkarna har ju kört på den linjen att bara gör någon "häftig" modul men utan helhetstänkandet.

    Doepfer har väl ändå ribbon kontrollern och sina antenn/theremin moduler och vanlig svartvit klav.

    Plan B gjorde ju sin joystick som förutom cv även har en massa triggers vilket gör den mkt mer användbar som kontrolldon då man kan styra både ptch och env.. eller mkt annat så klart.. intellijel har väl gjort en variant på den.

    Make noise René och pressure points är ju superba som touch och seq mm…men dåligt utförda då kontakten inte alltid är den bästa… dom borde se över touchdelarna och göra en yta som inte är beroende på om du är bra ledare eller inte…för mig som ofta har torra händer så suger dom rejält. Annars har dom ju bra möjligheter.

    Nån som använt ADDACs datajox interfejs mm…ser spännande ut men jag fattar typ inte nåt

    Förlåt babblar på.. men jag får skriva utförligare om de kontrollers jag har nu när jag har tid… men det här är något jag tänker mycket på. För det handlar mkt om hur vi tänker musik och hur vi är fångade i en tradition (traditioner?)
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2020-07-12 klockan 21:06.

  7. #7
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Som jag ser det finns det tre inriktningar för hur man styr modularen (förutom att använda den som effektenhet):

    1) Från sequencer (hårdvara, extern eller modul, eller från datorn)
    2) Som självspelande instrument, generativa patcher, droner
    3) Som direkt kontrollerat instrument där man skruvar på rattar osv

    naturligtvis med olika slags kombinationer. Kontrolldon behövs alltså bara för den tredje kategorin, så det är väl därför inte alla prioriterar den biten.

    Själv har jag doepfers Ribbon och foot controller med båda pedalerna samt en illa fungerande lightstrip som hänger upp sig. Jag har också använt en kontaktmik som trigger kopplad till maths, fasttejpad mot bordet men lite glappande ger den ifrån sig sitt eget perkussiva ljud.

    Ribbon controllern känns som ett riktigt instrument, något som kräver övning men ger väldigt rik expressiv kontroll. Pedalerna avlastar händerna, man kan nästan tänka sig att man har ett trumset om man triggar saker med dem.

    Pressure points har jag testat vid något tillfälle, men föll inte för dem jag heller.

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    EMU: De gamla systemen kom väl inte kompletta med allt från början, utan en bit i taget? Fördelen med euro är att du lätt kan plocka ihop vad du vill ha samt välja hur du vill kontrollera det, du får själv står för helhetstänket. Däremot så är kontrolldonsmöjligheterna inte så utvecklade, precis som du säger.

    Följande har jag själv testat/haft:
    Flight of Harmony - Choices. Joystick. Inte helt förtjust i joystick som kontrolldon faktiskt, känns lätt som att det blir Åke Parmerud av allting, dvs tvära kast mellan hittan och dittan som inte ger så mycket för det jag vill göra. Blir nog bättre om jag sätter attenuerare efter den.

    Make Noise - Pressure Points. CV-kontroller med touch för att välja steg ut, plus "tryckkänslighet". Reagerar tyvärr för dåligt på mina torra händer, så det blir inte så kul. Använder den mer som sequencer med Brains än som kontrolldon.

    Bugbrand - CTL2 Joystick/Touch. Se kommentarer kring joystick tidigare. Bra med touchgrejerna nära joystick, men lite farligt att komma åt dem av misstag. Har för mig touch fungerade bättre än på PP.

    Doepfer - Ribbon controller. Inte så dum faktiskt, både som positionssensor (tänk tonhöjd om man vill vara traditionell) och tryckkänslighetsgivare. Dock är det inte så enkelt att finlira tryckkänsligheten när jag spelar på den. Tillsammans med R2M eller den modulära motsvarigheten så blir det klart användbart. Finns flera olika lägen med eller utan kvantisering att välja på.

  9. #9
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ja, sedan finns ju alltid det traditionella klaviaturet också, men det känns inte som det primära målet för diskussionen i den här tråden.

  10. #10
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Sputnik touch keyboard - fungerar bra.

    http://sputnik-modular.com/multi-tou...rd-controller/

    (har ett till salu i säljes.. shameless i know.. )

  11. #11
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Koppla velocity från klaviaturet till tonhöjd så försvinner genast det traditionella.

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Flight of Harmony - Choices. Joystick. Inte helt förtjust i joystick som kontrolldon faktiskt, känns lätt som att det blir Åke Parmerud av allting, dvs tvära kast mellan hittan och dittan som inte ger så mycket för det jag vill göra. Blir nog bättre om jag sätter attenuerare efter den.
    Det låter inte direkt som ett motargument för mig även om jag inte har varit så lockad av joysticks hittills. Kanske jag borde ge det en chans.

  12. #12
    deleted user
    Qunexus och Beatstep pro är två billiga och bra alternativ. Beatstep är väl långt ifrån perfekt men en av få externa sequensers som gått om i/o, t ex dess 8 trig ut och gott om syncmöjligheter.

  13. #13
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Bra tråd! Jag har använt 2 st Planar och 2 Pressure Points (+Brains) längst ner i eurosystemet. Planar är grym men precis som du skriver så funkar ju inte joysticks till allt. En sak den funkar strålande till är dock styrning av tabellerna i Piston Honda! Den har ju även en liten gate-knapp vilket är bra ibland. Ang. PP så tycker jag också att den är grym i teorin men spelkänslan är för dålig.
    Om jag har med datorn brukar mina huvudkontrollers vara en Snyderphonics Manta, en egenbyggda kontroller, en Monome. Kör även Lemur ibland. Kör oftast SuperCollider i datorn och interfejset till modularen är en ES-3/ES-6.

    Jag är nog en kontrollersnobb. Kanske min klassiska skolning som gjort mig elitistisk.. Men generellt tycker jag att folk nöjer sig med på tok för dålig spelkänsla. Det heter att allt över nanoKontrol-nivå är dyrt. Bullshit tycker jag. Är det något man med gott samvete kan lägga pengar på som live-elektronisk musiker så är det själva interaktionen med ljuden.

  14. #14
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag hade Pressure Points + Brains ett kort tag, men föll aldrig för den. Touchresponsen var OK, det var resten av upplägget jag inte klickade med.

    Jag kör en Verbos TPK nu. Det var ett tidigt ex med den beryktade kassa responsen, men efter uppgradering till aktuella specar, så funkar den utmärkt. Har ungefär samma respons som Rene/PP skulle jag säga. (Och antagligen samma problem med torra händer också, eftersom huden är en del av kretsen. Funkar med mina fingrar dock.)

    Även om själva klaviaturdelen är traditionell, så märker jag att jag spelar klart annorlunda än med ett vanligt klaviatur, t.o.m. om jag inte kopplat "touch" nånstans. Med touch till nån lämplig parameter, så spelar jag definitivt annorlunda och det var ungefär vad jag ville få ut av den, jag gillar westcoast-tänket, men jag gillar melodier också. Pitchbenden är fantastisk! Det är ju en upp- och en neryta, men CV:n påverkas extremt mycket av hur mycket yta man täcker med fingret. Väldigt kul till annat än pitch också. Påminner närmast om hur man kan jobba med ett lite extremare gitarrsvaj. De stämbara plattorna har jag inte riktigt kommit igång med dock. Ytan på plattorna är så liten att det är knepigt att få mycket till respons från touchen.

    Annars är jag ganska inne på att jobba mer med Ableton Push som kontrollyta, i tandem med Live och Max. Särskilt nu med Push 2:s kraftigt förbättrade touchrepsons. Vore kul att höra om nån annan jobbar så.

    En annan kontroller jag är nyfiken på är MengQis Voltage Memory, nån som kör den?

  15. #15
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag hade under en tid 1xbrains + 2pp och en AM.

    Dvs detta:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2016-01-03 at 20.16.16.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	91,2 KB 
Id:	64094

    Numera har jag kvar brains och pp. AM åkte ut. Använde för sällan.

    Det fina jag ser i PP är de tre raderna av CV (1x 0-8V, 2x0-5V) samt gate ut på varje steg och möjligheterna att med tex en Mutable Instruments Branches (toggle mode) slumpa huruvida reset, riktning eller run ska var aktivt eller ej.

    Tillsammans med René och dess logik så åstadkoms kanska lätt ganska trevliga interface. Detta är mitt interface idag vid sida av Lemur + Ipad/iphone + Shuttle Control.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2016-01-03 at 20.23.15.jpg 
Visningar:	38 
Storlek:	104,7 KB 
Id:	64096

    Som komplement funderar jag på de th i bilden. Någon som har erfarenhet av dessa?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2016-01-03 at 20.34.37.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	119,0 KB 
Id:	64097
    Senast redigerat av Odd Bob den 2016-01-03 klockan 20:35.

  16. #16
    Summa
    Summa är inte uppkopplad
    Summas avatar
    Senior
    Jag kör på:

    10st PulpLogic FSR (1U tiles)
    1st PulpLogic Footswitch (1U tile)
    Brains+2PP's
    1st Choices
    1st Planar
    1st Koma Kommander
    1st Teleplexer
    1st PulpLogic Ribbon

    Så, ja kontroll över modularen är något jag vill ha. En kommentar till Parmerud "citatet" så är just Choices den bättre av de två Joysticks jag har (jämfört med Planar) när det gäller att kunna göra fina små förskjutningar, finns ju 4st offset/scale rattar å vrider man de inte till 100% CW/CCW så går de använda till i princip allt. Planar har mix funktion, sense och cv/pan som helt klara fördelar så de kompletterar varandra väldigt bra.

    Såg föresten idag en tråd på Muff https://www.muffwiggler.com/forum/vi...c.php?t=152721 ser intressant ut, gillar Yamaha's/Rolands Breathcontroller...

  17. #17
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    EMU: De gamla systemen kom väl inte kompletta med allt från början, utan en bit i taget? Fördelen med euro är att du lätt kan plocka ihop vad du vill ha samt välja hur du vill kontrollera det, du får själv står för helhetstänket. Däremot så är kontrolldonsmöjligheterna inte så utvecklade, precis som du säger.
    När det gäller Buchla så har kontrolldon alltid varit en del från allra första början touchplates och sequencer som Moog "lånade" till sitt system. STMC systemet hade ju tio plates som man kunde fejds vca:er för deras bandare. För Moog så var ju keyboard och den "lånade" sequencern med i stort set från start..touchribbon mm kom ju snart därefter… men de gamla systemen var tänkta som just "system" eller "workstations".

    Men även ett vanligt key kan ju användas på många olika sätt…inte minst beroende på vad man kan assigna till vad….att bara använda en touchplate svart/vitt skalat med styrning för cv-pitch, och gate är ju lite poänglös egentligen...
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2020-07-12 klockan 21:12.

  18. #18
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag kör mest med planar som jag mixar cv till en vca med. 4 kanaler från maths, en minus en + och två olika rytmer från ad kanalerna. Blir otroligt dynamiskt och fint.
    Sen vrider man ju en massa på rattar när man kör loss.
    En maleckoswitch har jag typ permanent patchad till pp för att byta rad/tonläge med.

  19. #19
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Ingen som använder Monome och deras moduler?
    Teletype och tangentbord? Hihi.

    Jag gillar sequencers, så jag styr allt med min Analog Four.

  20. #20
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen som använder Monome och deras moduler?
    Teletype och tangentbord? Hihi.

    Jag gillar sequencers, så jag styr allt med min Analog Four.
    Köpte White Whale för några veckor sedan. Bara hunnit snabbtesta än men den verkar riktigt grym. Mycket sequencer på 3 hp liksom. Den gör mycket av det jag har brukat göra i SuperCollider. Önskar mig några fler sequencer modes som jag funderar på att föreslå för nästa firmware. Och så skulle jag vilja kunna ha olika modes och sannolikhet på olika tracks. Vill ha en Meadowphysics också tror jag. Teletype verkar kanske lite väl...

  21. #21
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Ladik M-215. Kul att trigga grejer i Cubase, te.x trummor.

  22. #22
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Jag kör med följande kontroller-moduler:

    3st soundmachines LS-1
    1st soundmachines LP-1
    1st Intellijel Planar
    1st FoH Choices
    1st Make Noise Pressure Points
    1st Make Noise Brains

    Sen är ju DSI Pro 2 en helt fantastisk CV-generator med Får hem en packe sladdar idag, så då kan jag nog göra lite exempelvideos och lägga upp om så önskas. Pro 2 kan skicka sina två ribbons, pitchhjulet, modhjulet samt pedalerna till de fyra CV-utgångarna på baksidan.

  23. #23
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag tycker denna verkar jädra trevlig!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	70,7 KB 
Id:	64102

  24. #24
    rhizomatik
    rhizomatik är inte uppkopplad
    rhizomatiks avatar
    Senior
    Jag kör en monome med dubbla white whale och switch. Extremt flexibel sequenserlösning som är perfekt live.
    Tycker dessutom det är väldigt skönt att styra externt från racket och slippa allt pillande bland patchkablar.

  25. #25
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Är det nån som använder MN Teleplexer på ett kreativt sätt? Hör inte mycket om den.

  26. #26
    Pum
    Pum är inte uppkopplad
    Pums avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det nån som använder MN Teleplexer på ett kreativt sätt? Hör inte mycket om den.
    Jag använder Teleplexer ibland live för glitchheaven, vilket den är utmärkt för. Svårkontrollerad kontroller utan tvivel, men med potential. Problemet är att bägge händerna är upptagna av att spela med kablarna. Funderar på att testa någon slags ledande metallyta att skrubba mot modulen, har för mig att nån på MW gjorde en variant med bomullsvante med metall på. Kreativt tänkt.

    Använder även:
    Ribbon Controller
    Planar
    Koma Kommander
    PP + Brains
    Hackme Vectr

    Vectr hade jag stora förhoppningar på, men den har jag knappt använt live utan mest i studion. Fungerar som ett slags XYZ-theremin och är hyggligt direkt att spela på. Jag hade tänkt att den skulle bli centrum i kontrollcaset, men den kräver för mycket planering med sina menyer. Det unika är väl att den kan spela in långa sekvenser, upp till 50 sek.

    Överlag gillar jag att använda kontrollerna på specifika sätt. Ribbon för pitch och filter, Koma för komplexa förändringar, Planar både för drone (glida mellan fyra oscillatorer är skönt) och när det ska vara snabbt och gestiskt (eller "Åke", med jgbs ord .. ;-). Pressure Points är fin med sånt som Double Andore, använde det mycket i helgen vid improinspelning i samspel med en slagverkare och annan elektronist.

    Finge jag önska vore det en uppdatte av Vectr så man kunde ha en inspelad loop och improvisera på den, men utan att det nya spelas in. Nån som vet om det går?

  27. #27
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jaha, menydykande med Vectr, trist, den var jag annars lite sugen på.

    @Rizzo: kollade på din (antar jag?) demo på tuben och tyckte det lät som att CV ut från LS-1 och LP-1 var stegad, i lika många steg som antalet ljuspunkter, stämmer det? Finns ingen möjlighet till interpolation mellan punkterna (utom extern slew lim)?

  28. #28
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Finns ju även lp1 lightplane, betydligt billigare än vectr.. vet dock inte hur länge man kan spela in, tror det är ganska kort.

    koma kommander och beatstep pro tycker jag f.ö är bra prylar. koma'n är kul för kaos.

  29. #29
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Just ja, Jag kör väldigt mycke med modcan cv record och spelar in fraser med joystick.
    Funkar även att spela in kvantiserade cv slingor osv. Sjukt bra!!!

  30. #30
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    jag har doepfers regelwerk och shaltwerk, skall till och testa om det är roligt att cc styra paia 9700K MIDI2CV8

  31. #31

    Redaktör
    http://monome.org kanske?

    Du kunna använda en Grid för triggknapp-grejen (även om det låter som det är overkill för vad du vill göra), och de har också ett par moduler dels för användning med Grid och Arc, dels mer generellt (som Teletype).

    Annars skulle jag fundera på någon lämplig MIDI-CV-modul och titta på vad som redan finns där – http://www.midifighter.com har tex arkadknapparna, http://faderfox.de diverse modeller med rattar och spakar (om än kanske väl små för din smak, misstänker jag) och sen finns ju alla möjliga generella midikontrollers (se också http://www.expert-sleepers.co.uk/fh1.html ifall du vill ha det rätt in i lådan).

  32. #32

    Redaktör
    MIDI tänkte jag mest för att det ökar utbudet avsevärt ifall du mest vill ha ett par rattar och knappar i en fristående låda.

    Men Makenoise har ett par moduler som låter som de skulle kunna passa, speciellt då Pressure points: http://www.makenoisemusic.com/modules/pressure-points

  33. #33
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Kör utan!

  34. #34
    mah
    mah är inte uppkopplad
    mahs avatar
    Senior
    återupplivar tråden med denna fantastiska mackapär!
    cv, midi och i2c
    https://llllllll.co/t/faderbank-run-...tatus/9920/472
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	15727b27f5ae016c6acea5fa050aa21e5135ab37_1_690x460.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	171,0 KB 
Id:	82675

  35. #35
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    återupplivar tråden med denna fantastiska mackapär!
    cv, midi och i2c
    https://llllllll.co/t/faderbank-run-...tatus/9920/472
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	15727b27f5ae016c6acea5fa050aa21e5135ab37_1_690x460.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	171,0 KB 
Id:	82675

    Den där verkar grym

  36. #36
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vad kostar en sådan?

  37. #37
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kostar en sådan?
    Priset verkar inte satt än.

    https://16n-faderbank.github.io

  38. #38
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Vad är i2c?

  39. #39
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Jag har ett samarbete med en bildkonstnär som arbetar med färg och lysrör. Vi har färgsensorer som tar +5 V eller mer från modularen och består av motstånd, så när man riktar dem mot olika färger släpps olika mycket ström igenom. Strömmen som kommer tillbaka kontrollerar diverse saker i modularen.

    Kan försöka posta mer om det efter premiären någon gång i oktober.

  40. #40
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är i2c?
    Seriell kommunikation.

  41. #41
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Det finns joystickar med en stor ratt på knoppen. Det kan nog vara något, går ju att bygga en sån som bara matar 0-5V i en låda. Eller en helt passiv för att styra rundgång ovh sånt.

  42. #42
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Seriell kommunikation.
    Aha, brevväxling mellan Boulez och Stockhausen.

  43. #43
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, brevväxling mellan Boulez och Stockhausen.
    Japp. de får passa sig så inte Cage kommer åt breven på vägen.

  44. #44
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran

  45. #45
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    återupplivar tråden med denna fantastiska mackapär!
    cv, midi och i2c
    https://llllllll.co/t/faderbank-run-...tatus/9920/472
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	15727b27f5ae016c6acea5fa050aa21e5135ab37_1_690x460.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	171,0 KB 
Id:	82675
    GASar rätt hårt på den i kombination med Orthogonal Devices ER-301.

  46. #46
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av mah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    återupplivar tråden med denna fantastiska mackapär!
    cv, midi och i2c
    https://llllllll.co/t/faderbank-run-...tatus/9920/472
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	15727b27f5ae016c6acea5fa050aa21e5135ab37_1_690x460.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	171,0 KB 
Id:	82675
    Den skulle vara bra mycket roligare med motorfaders för total recall?

    Synd att de är så dyra bara.

  47. #47
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns joystickar med en stor ratt på knoppen. Det kan nog vara något, går ju att bygga en sån som bara matar 0-5V i en låda. Eller en helt passiv för att styra rundgång ovh sånt.
    Problemet med joysticks är att det inte går att bygga passivt.
    De använder 270gr potentiometrar men kanske bara 60-70gr av området.

  48. #48
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet med joysticks är att det inte går att bygga passivt.
    De använder 270gr potentiometrar men kanske bara 60-70gr av området.
    Går och går. Borde gå att få till något med principen av utväxling.

  49. #49
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet med joysticks är att det inte går att bygga passivt.
    De använder 270gr potentiometrar men kanske bara 60-70gr av området.
    Ah. Ja, just ja. Det är lite dumt.

  50. #50
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Fyller på med lite faderbank-gas igen!
    https://www.youtube.com/watch?v=edriUxDgTsg
    Helt klart en läcker pryl, och precis vad jag behöver. Den kommer nog bli mitt nästa byggprojekt. Här är den officiella sajten: https://16n-faderbank.github.io/

    "The first release will be entirely open source: all the files to make the case, circuit boards, and firmware, for your own version. You’ll have to source all the parts yourself. If you know what an “Ornament and Crime” synth module is: it’s a bit like that. And of course, you’ll be able to make your own modifications and customisations.

    There’s a plan that one day you’ll be able to buy a built 16n. It’ll be totally assembled and ready to use, with all the firmware installed. It will have an aluminium top and bottom, and be a hair smaller than the prototypes you may have seen. This is likely - but not for sure - to be a limited run."

  51. #51
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    DivKid har gjort en kort liten video om den (med en väldigt clickbaitstinkande titel :P)


    https://youtu.be/edriUxDgTsg

  52. #52
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Jo, såg den. Kollade genom hans videos och fastnade just där.
    Är gott sugen på att bygga så fort de släpper instruktionerna. Eller varför inte modda lite och göra en 32n?

  53. #53
    Modulation
    Modulation är inte uppkopplad
    Modulations avatar
    Senior
    katjing! bra tråd, men på tok för lite rattar! jag kan spela melodier på tune knobs efter alla år av rattande. så, ribbons touch osv i all ära, så är det liksom inte något jag vill styra filter med riktigt.

    Så här är en jag hittat nyligen, men egentligen skulle jag nog helst vilja ha en stor rejäl ratt. eller helst två då.

    https://www.modulargrid.net/e/future...systems-makrow

    gjorde precis ett eget inlägg om det här, men såg inte den här förrns nu. sökte på "stor ratt"

    edit: hittade nu denna också.. https://www.modulargrid.net/e/music-...odular-control

Liknande ämnen

  1. Finns det bra verktyg till modularen?
    Av Light Head i forum Modularer & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-11-11, 13:28
  2. Bra, enkel stämmare till modularen?
    Av smokemon i forum Modularer & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-10-11, 16:47
  3. Hur förvara patchkablar till modularen?
    Av Mario i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2014-01-07, 11:52
  4. Sampler till modularen
    Av nyd i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-12-02, 14:09
  5. Koppla modularen till internet?
    Av Pehr i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-01-11, 12:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •