Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Mos-lab vs Synthesizer.com

  1. #1
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran

    Mos-lab vs Synthesizer.com

    Mos-lab är mer exakta moog rip offs ?
    .com är mer egna lösningar ?
    Ljudmässigt vilka låter mest moog / model D vintage moog ?

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Om man är inne på moog modularer är det inte mer intressant att de då låter autentiskt IIIc än lågpris Model-D?

  3. #3
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Som jag förstått det tog man tekniken rakt av från Modularerna och satte i en musiker vänlig färdig patchad låda som blev Model D så ljudmässigt torde de vara nära varandra men jag har noll ljud erfarenhet av Moog Modular.

  4. #4
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Teoretisk och praktiskt är inte samma. Men Neriks kan nog svara på detta, han har båda.

  5. #5
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Har Neriks Moog-modular ?

    Utifrån läsning och demos verkar Mos-lab låta mest Moog. Har bara filterbanken av det moogiga från Mos-lab, och den är Yusynths design med transistorer. COTK och Syntwerk har filterbanker med spolar som originalet. Men jag hörde än jämförelse och tycker nog att Mos-labs låter minst lika bra.

    Syntwerk gör enligt uppgift exakta kloner, men är lite dyrare.


    Annars kan du köpa en från Moog själva nuförtiden.
    Senast redigerat av 99JJQ den 2015-12-26 klockan 11:09.

  6. #6
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Jag har både Mos-lab = Moog modular klon och en model D från 1973.
    Det är inte alls samma ljud på dessa - visst låter det moog, men 904a lowpass låter inte likadant som ett filter i model D. inte OSC eller envelopes heller.. Känns som en Model D är en helt fristående synth baserad på modularen, men samtidigt optimerad för att så bra som möjligt bli spelad och tweakad på.

    904a filtret är mycket mer runt medan model D skriker mer (man kan få en model d att låta mjuk, ,men nu försöker jag förklara skillnader.. )
    Envelopes i Model D är mer snappy, men jag måset säga att jag älskar 911 envelopes från Mos-lab de har en mycket lång och bra sweetspot från kl 9 - 2 typ och det tar ett tag att vänja sig vid men nu har jag svårt att tweaka andra MU envelopes..
    Osc 901 är helt annorlunda, men 921 kan nog liknas en del vid Model D tidiga kort, men även där finns det skillnader.

    Sedan frågar du Mos-lab vs Dotcom - här tycker jag att Mos-lab är en Moog klon medans Dotcom är en mer nutida inkarnation av modularerna från 70-talet, men som är mera moderna i ljudet. Mycket mer stabila och det krävs en hel del för att kunna få dem att låta som en Moog model 15 eller uppåt..

    Det jobbiga i början med en moog modular är ju att man hela tiden får koppla in Attuenators till allt.. finns ju i princip inga på filter eller 901 ingångarna. Beroende på vilka oscillatorer man har och utgångsnivå så patchar man väldigt speciellt som även där skapar ljud som man liknar till Moog modular ljudet.. En 901 har 1.5v utgång och om drar in den i en mixer CP3 för den dubblerar utgången för varje ingång så stoppar man in den i ingång 1 så har den 4 dubblat utgångsnivån om man inte patchar in annat i de 3 andra ingångarna på mixern.. Man använder oftast en VCA efter filterbanken för att få upp nivån med mera.
    Detta är inget man behöver göra med dotcom eller andra märken för de är ju på typ 10v i utgången. Så man får fram Moog modular ljudet genom dess grundtänk också - tog en del tid för mig att greppa, men det börjar likna något nu.

    Jag har haft dotcom osc och ganska många av deras envelopes och vca plus filter men jag har bytt ut allt mot Mos-lab för jag vill åt Moog Modular ljudet och jag fick det inte från dotcom - min personliga åsikt. Dotcom låter grymt bra men det är inte en Moog modular.

    Samma med en Voyager vs Model D..
    Senast redigerat av nidas den 2015-12-26 klockan 15:22.

  7. #7
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tack för input !

Liknande ämnen

  1. Grp Synthesizer R24
    Av gazt i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-07-22, 10:57
  2. Synthesizer.com
    Av Steve i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 08:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •