Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Hur fel / dåliga kan komponenter bli??

  1. #1
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    Hur fel / dåliga kan komponenter bli??

    Har köpt en påse 2n3904 från electrokit idag. Har en otroligt enkel krets hemma som funkar fint med de 2n3904or jag hade hemma, men behövde fler. Tror ni det funkar?? nej. Lysdioderna lyser konstant istället för att blinka. Testade många av de nya, ingen funkar. Alla gamla funkar bra. Har googlad och specarna ska ju vara samma på alla 2n3904? Har testat alla möjliga benkombinationer vid det här laget (tror jag). Testat i samma krets på kopplingsdäck, fram och tillbaks. Nya funkar aldrig, gamla funkar alltid.

    De nya ser lite annorlunda ut, de har en silvrig sida där texten är, men det är TO-92 som på de gamla. Vad är det som händer, och varför händer det alltid mig?? Har inte gjort något särskilt med dem, bara cyklat hem med dem i benfickan (i påsen de kom i)

    Lyckades rota fram lite andra NPN, BC548, och de funkade inte heller.

  2. #2
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Haft många problem med 2N3904/06:or från electrokit, så använder enbart pålitliga källor för transistorer nu mer. Säger inte att så är fallet nu, men värt att ha i åtanke.

  3. #3
    gibson
    gibson är inte uppkopplad
    gibsons avatar
    Senior
    Hade en liknande historia med en batch av 2SK170 rätt nyligen, dock inte från electro-Kit. Grymt irriterande och trist.

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av steffensen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haft många problem med 2N3904/06:or från electrokit, så använder enbart pålitliga källor för transistorer nu mer. Säger inte att så är fallet nu, men värt att ha i åtanke.
    Okej. Vilken skit. Synd att det inte funkade med bc548 heller...

  5. #5
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Märkligt detta! Jag ska mäta upp några när jag är på jobbet imorgon (jobbar på electrokit). Dåliga batcher händer ju men är inte vanligt.

  6. #6
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej. Vilken skit. Synd att det inte funkade med bc548 heller...
    Men om det inte funkade med BC548 heller (antar att du vände på den) så är det kanske kretsen som konstig?

  7. #7
    robboten
    robboten är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om det inte funkade med BC548 heller (antar att du vände på den) så är det kanske kretsen som konstig?
    har inte bc omvänd pinout eller är det någon annan?

  8. #8
    deleted user
    Kanske dags att införskaffa en:

    http://www.kjell.com/se/sortiment/el...vledare-p48149

    avslöjar pinout, hfe osv direkt.

    Köpte på mig lite 2SC945 från http://www.futurlec.com, helt annan pinout .. hfe + allt annat som var fel.
    Tur att de inte var dyra.

  9. #9
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robboten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    har inte bc omvänd pinout eller är det någon annan?
    Jo, det var därför jag skrev det jag skrev inom paranteserna också

  10. #10
    gibson
    gibson är inte uppkopplad
    gibsons avatar
    Senior
    En sådan har jag, helnöjd med den, grym liten sak.

    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske dags att införskaffa en:

    http://www.kjell.com/se/sortiment/el...vledare-p48149

    avslöjar pinout, hfe osv direkt.

    Köpte på mig lite 2SC945 från http://www.futurlec.com, helt annan pinout .. hfe + allt annat som var fel.
    Tur att de inte var dyra.

  11. #11
    robboten
    robboten är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, det var därför jag skrev det jag skrev inom paranteserna också
    Ah, tröttläste...

  12. #12
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Köpte några TRS-kontakter från Electrokit för att jag var desperat och ville ha på samma dag... shit.. nästan omöjliga att löda. Blev nästan att jag mer eller mindre surrade fast trådarna på kontakten.. Så, ja det kan nog bli hur dåligt som helst.
    Men i mycket annat är electrokit bra måste jag säga, man får testa sig fram lite.

  13. #13
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Glad hobbyelektronik-nisse här: Har varit helnöjd med Elektrokit hittils (måste bara säga det)

  14. #14
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Ja dom har grym service och det mesta jag köpt har varit bra, men det känns som att det ibland släpps igenom grejer som är riktigt undermåliga.. Men jag får påpeka det direkt till dem nästa gång, eftersom jag tror att de faktiskt bryr sig om kundvård

  15. #15
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Ja, jag förstår inte?

    Köper man transistorer med en beteckning på så måste dom väl uppföra sig som förväntat?

    Förstår ingenting.

    Har du byggt en applikation som är beroende av hfe?

    Då kan det variera.
    Senast redigerat av janost den 2015-12-18 klockan 21:54.

  16. #16
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Tycker också Electrokit brukar vara bra, och dessutom en trevlig butik som man gillar att komma tillbaks till. Tema Elektronik i Göteborg var lite speciellt på charm-punkten :-). Enda jag har haft problem med från electrokit annars är LM386, men det är tydligen så med dem.

    Eventuellt funkade inte BC för att jag mindes fel pinout. Minns inte nu om jag testade många olika sätt. Men det hade inte hjälpt då jag hade alldeles för få.

    sebsongs, kom du fram till något? Är du den långe med mustasch måhända? :-)

  17. #17
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Vad är det exat för krets som transistorerna skall sitta i? Jag är lite inne på Janosts spår att konstruktinen är känslig för någon parameter typ strömförstärkningen (hFE) så att de inte nödvändigtvis fungerar med alla individer.

    Jag har varit med om när det gäller BC238 (TO-92) att jag hade två varianter där kapseln på den ena var vriden 180°. Benkonfigurarionen var samma för båda (dvs det var inte tre ledare i rad, utan en var sidoförskjuten, och skillnaden var att på den ena varianten var den sidoskjuten mot den platta sidan, och på den andra mot den välvda). Lurigt, och jag kopplade in ett antal baklänges (med resulterande låg hFE) innan jag insåg vad problemet var.

  18. #18
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Japp, den långe med mustasch är han som är jag.
    Jag hann aldrig pröva, det är lite mer att göra såhär i juletid. Ska se om jag kan hinna koppla upp något enkelt idag.

  19. #19
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, den långe med mustasch är han som är jag.
    Jag hann aldrig pröva, det är lite mer att göra såhär i juletid. Ska se om jag kan hinna koppla upp något enkelt idag.
    Kul! :-)

    - - - Updated - - -

    Det jag skulle göra var en sång här: http://www.cappels.org/dproj/simplest_LED_flasher/Simplest_LED_Flasher_Circuit.html eller 28 stycken, då. Men det var till en present så det blev för sent. Ingen katastrof, men tråkigt.

  20. #20
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Min instinktiva reaktion när jag ser den kretsen är "woa, en transistor utan ansluten bas, spännande".

    Skulle kunna tänka mig att konstruktionen är väldigt beroende av den aktuella transistorns rent fysiska konstruktion, samt framförallt av den faktiska genombrottsspänningen hos bas-emitterdioden hos den aktuella transistorn. Man brukar ju säga att den är omkring 7V, och parametern finns specad i databladen, men det är sällan man utnyttjar det faktum att transistorer beter sig på det sättet. Det brukar mer vara på den nivån att man undviker att backspänna bas-emitterdioden för mycket just för att undvika det här fenomenet. Att ha en helt oansluten basanslutning på det här sättet verkar också lite tveksamt, läckströmmar och annat kan då samverka med strömförstärkningen på förmodligen inte helt förutsägbara sätt.

    Lite förtydligande: Jag tror att grundproblemet här är att kretsen utnyttjar det faktum att bas-emitterdioden väsentligen beter sig som en zenerdiod, och börjar leda när backspänningen överstiger en viss spänning. Dock så är det inget som sker hundraprocentigt vid en viss spänning, utan dioden övergår gradvis till ledande, och formen på det 'knät' varierar troligen med transistortypen och även individuellt. Om den övergången är mer gradvis så får man inte full ledningsförmåga utan man uppnår troligen något slags jämvikt, med resultatet att lysdioden bara lyser och inte blinkar.

    Eftersom den här genombrottseffekten inte är någon önskvärd egenskap hos transistorn, utan en bieffekt av resten av transistorns konstruktion, så är inte genombrottspunkten heller speciellt väldefiniderad och inte beteendet där heller.

    Noterar också att originalkretsen använder sig av en 2N2222 som troligen har en svagt annorlunda uppbyggnad än en 2N3904 eftersom de har olika parametrar (se t ex https://en.wikipedia.org/wiki/2N3904 som jämför de två typerna med varandra). Framförallt slår det mig att 2N2222 är optimerad för en kollektorström på 150mA (den har störst strömförstärkning då), medan 2N3904 är optimerad för en kollektorström på 10mA.

    Summa sumarum: Det är inte fel på dina transistorer, det är konstruktionen som sådan som antingen är väldigt beroende av en specifik transistortyp, eller beroende av beteendet hos individuella transistorer.
    Senast redigerat av ricard den 2015-12-21 klockan 10:55. Anledning: Förtydligande

  21. #21
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Om man vill göra en ännu enklare LED-blinkare så finns ju LED:er med inbyggt blink. Då behövs bara ett externt motstånd.

  22. #22
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Men det funkade ju med mina andra 2n3904 (tror jag köpte dem på rapid i England). Jag vet iofs att det är en lite udda krets, men den var verkligen inte svår att få att funka. Brukar ha mycke otur när jag labbar med kopplingsdäck annars :-)

    Tänkte att det borde gå att ersätta med en diod men orkade inte rota fram dem och testa. Men det kanske blir helt knasiga värden man ska ha...

    Ja, jag vet att det finns blink-LEDs. Det känns för tråkigt.

  23. #23
    rhdf
    rhdf är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Anledningen till att blinkande LED:s togs fram var troligen för att slippa ha en massa "onödiga" komponenter för att lösa en så pass trivial uppgift.

  24. #24
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    :-)

Liknande ämnen

  1. Dåliga produktioner
    Av kockpit i forum Skivor & artister
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 22:33
  2. Bra/dåliga köp
    Av bitbob i forum Allmänt om musik
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-03-06, 21:34
  3. Dåliga soundtracks...
    Av Cytex i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-17, 18:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •