Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Youtube?

  1. #1
    Andlae
    Andlae är inte uppkopplad

    Senior

    Youtube?

    Har sett på "Egen musik" att den del delar med sig av sin musik på Youtube jmf Soundcloud.

    Finns det några för och nackdelar?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Skitstörigt med YT när jag sitter på tåget eftersom surfpotten SJ bjuckar på inte räcker så långt då. Ljudmässigt är det nog samma komprimeringsskräp. Men som den 70-talist jag är tycker jag musik ska kunna bära utan bild. Videor för mig var ett sätt att på framförallt 80- och 90-talet sälja ett album. Call me oldschool but...
    Enda vettiga annars är väl att fler tittar på tuben än på SC samt att tuben har avtal med Stim så skulle du slå fetstort rasslar det in cash det hållet också.

  3. #3
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men som den 70-talist jag är tycker jag musik ska kunna bära utan bild. Videor för mig var ett sätt att på framförallt 80- och 90-talet sälja ett album. Call me oldschool but...
    Behöver ju inte vara bild bara för man lägger upp på YT

  4. #4
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av olivetti Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behöver ju inte vara bild bara för man lägger upp på YT
    Jo... Även svart stillbild blir till en stor videofil. Men du kan ju bädda ner musiken med en video som 1x1 pixel för alla med begränsat bredband. ;p inte säkert att yt godkänner formatet dock...

  5. #5
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Fördelen med Youtube är väl just att man kan fixa en schysst video som kanske förmedlar något ytterligare. Likaså Vimeo men nackdelen där är liksom med Soundcloud är att man inte alltid kan bädda in det snyggt på forum. YT funkar nästan överallt.
    Sen är väl tuben en av de mest populära sidor som finns, alltid ett plus i kanten!

    Edit: jag stör mig något fruktansvärt på att SC slutat rulla här på 99musik, jag lider, JAG LIDER!!!

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    + ingen ljuddegradering på youtube

  7. #7
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Som flera skriver är det enormt många som använder YouTube som en musiktjänst, likt Spotify. Lyssnar på låtar, bygger spellistor osv. Det är ett bra ställe att skaffa följare på. Du kan kombinera att lägga upp din senaste musik med att göra videos, promos, DAW-cast, tja, vad än du kan komma på som är ett bra sätt att få folk att besöka just din kanal. Vilket kommer göra det lättare att marknadsföra din musik, om det är det du vill göra.

    Nackdelar? Tja, precis som i övrigt. Det du gör behöver vara genomtänkt. Att bara lägga ut sin låt med en svart bakgrund kanske inte blir någon succé.

    Som bolaget MonsterCat som har hela sin katalog, precis allt, på YouTube. Gott om färdiga playlists på olika teman så deras fans eller nya lyssnare snabbt kan bekanta sig med deras musik och dra igång en skön playlist https://www.youtube.com/user/MonstercatMedia

    Det finns musiker som gjort hela sin karriär på YouTube, som Adrian von Ziegler https://www.youtube.com/user/AdrianvonZiegler

    Så det finns gott om möjligheter att använda YouTube för att öka sin lyssnarskara.

  8. #8
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo... Även svart stillbild blir till en stor videofil. Men du kan ju bädda ner musiken med en video som 1x1 pixel för alla med begränsat bredband. ;p inte säkert att yt godkänner formatet dock...
    Nej, en stillbild blir en väldigt liten video fil. Du underskattar dagens komprimerings algoritmer.
    En 3 minuters rörlig video kanske är 600 Mb , en 3 minuters med stillbild kanske 40 Mb.

    Youtube har hyfsat bra ljud, Soundcloud är ett skämt.
    Våga vägra Soundcloud, dessutom använder inte människor i allmänhet Soundcloud utan det är ju bara andra "musiker" så det är ett väldigt dåligt format om man vill sprida sina alster annat än till andra bransch kolleger.

  9. #9
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Jojo... men 40mb som aldrig stannar i cachen är rätt värdefullt för någon med begränsat nät. Tänk på att det tillkommer 1 minute reklam video med rörlig bild också.. vad blir det? +100mb?
    = 140mb. Du spelar 10 låtar 10 gånger och vips, 14 gb av dina 20 gb i månaden borta... På mindre än 2 dagar om låten är 6 minuter...

    Och en mp3 i 320 på 4minuter? 12mb...

    Bästa formatet är egen hemsida eller archive.org
    Senast redigerat av reSet den 2015-12-18 klockan 01:23.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Youtube är jävligt häftigt när man vill nå ut och få lite feedback. En av JD-XA-låtarna jag lirade in med min iPhone-kamera med ljudet kopplat till ljudkort / som jag sedan pusslade ihop lite amatörmässigt med iMovie / har nu fått över 20.000 visningar på ungefär 2 månader. Inget mot de stora youtubejättarna men tillräckligt bra för att man ska... tja, må lite bra och känna sig lite peppad på att allt man gör inte är skit... som man ofta känner som kreatör i sina svackor.

  11. #11
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Nja, inte riktigt sant reSet. YouTube använder ett annat sätt att leverera videon till den som strömmar den än du som laddar upp den. T ex kan en musikvideo på strax över 3 minuter hamna på ~16mb i 360p och ~62mb i 720p om du använder din mobil. Med nya Music Key kan du även ta ner dina favoriter offline.

    Lägg sedan till att det finns browser extensions som https://streamus.com där folk med enkelhet kan bygga playlists och lyssna på musik från YouTube gör det till en ypperlig musikplattform.

  12. #12
    deadbeats avatar
    Veteran
    Kan ni youtuba och samtidigt göra annat på telefonen (Samsung/Android i mitt fall)?
    Youtube verkar tyvärr inte tillåta multitasking.

  13. #13
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan ni youtuba och samtidigt göra annat på telefonen (Samsung/Android i mitt fall)?
    Youtube verkar tyvärr inte tillåta multitasking.
    Nepp, Youtube kräver fullt fokus för att funka.

  14. #14
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, inte riktigt sant reSet. YouTube använder ett annat sätt att leverera videon till den som strömmar den än du som laddar upp den. T ex kan en musikvideo på strax över 3 minuter hamna på ~16mb i 360p och ~62mb i 720p om du använder din mobil. Med nya Music Key kan du även ta ner dina favoriter offline.

    Lägg sedan till att det finns browser extensions som https://streamus.com där folk med enkelhet kan bygga playlists och lyssna på musik från YouTube gör det till en ypperlig musikplattform.
    Ja det låter bättre än jag tänkte! Fortfarande mycket mer data än bara ljud.. kolla dock ljudets upplösning i 360p .
    Annars, någon mer än jag som läst användarvillkåren på youtube och soundcloud?

  15. #15
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    reSet, i 360p är ljudet ca 126-128kbps. Likt Soundcloud. YouTube kör en separat ström för ljudet sedan ett par år tillbaka och har satt ett fast lägsta värde för kbps.

  16. #16
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Det var ju fiffigt... Max 192 Kbps enligt dom själva, fast oftast 156.x;

    http://www.h3xed.com/web-and-interne...80p-720p-1080p

    Annars, någon mer än jag som läst vilka användarvillkår en värvar sina fans till?

  17. #17
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Sen är det inte jämförbart rakt av eftersom de använder Opus för de högre kbps som ger en bättre kvalitet i lägre kbps än vad mp3 gör.

  18. #18
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Soft, kvalitet gillar alla!

    Annars? Läst användarvillkåren? Som bäst någon dag som en svettas om fötterna. Tar mellan 2-5 timmar beroende på hur bekväm en är med lagstiftningsspråk och ens läshastighet.

    gör det!
    Senast redigerat av reSet den 2015-12-18 klockan 10:26.

  19. #19
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    om vi bara kunde få en HTML5 audio spelare som tar emot vilken audio/videofil som hellst. Måste ju finnas någon basic plugg till vBulle...

    Liksom... kolla in hur fet archive.org nya site är!!!! Finns allt en kan behöva för att smickra sitt ego: commentarer, reviews, like stjärna, play-räknare.... you name it!

    Däremot ingen som säljer allt vad du och dina följare är.

    https://archive.org/details/DWK123

  20. #20
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo... Även svart stillbild blir till en stor videofil. Men du kan ju bädda ner musiken med en video som 1x1 pixel för alla med begränsat bredband. ;p inte säkert att yt godkänner formatet dock...
    Nja, nu var det ju inte det frågan gällde!
    Utan om musiken behöver en bild för o bära...
    och därav mitt svar,
    att man behöver inte bildsätta sin musik för o lägga upp på YouTube!

  21. #21
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Bevisligen behöver man inte ha rörliga bilder för att posta på youtube, men det verkar lite mot syftet. Det ser fort ut som när ens fans har skannat in omslagsbilden och rippat låten. Dito med snabbt ihopslängda videor med klipp från något arkiv.

  22. #22
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Sorry Olivetti, jag missförstod dig.

    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ser fort ut som när ens fans har skannat in omslagsbilden och rippat låten. Dito med snabbt ihopslängda videor med klipp från något arkiv.
    Ja men så ska det ju vara!!! Det är trots allt ett socialt nätverk! Sen att youtube utnyttjar allmänheten för att göra det omöjliga jobbet att bygga en databas med ALLT, men som kommer bli något annat än ett socialt nätverk (som mer liknar en butik) framöver är en annan fråga. Jag gillar att lyssna på musik och upptäcka saker där. Länka andra till grejer som berör mig, inte bara med musik... Men det är med en väldigt klyven magkänsla.... Liksom att spela i händerna på någon med skumma intentioner som är stipulerade svart på vitt på ett redigerbart kontrakt som börjar med "vi behåller rätten att redigera det här kontraktet när och hur vi vill"......

    En av mina låtar blev uppladdad av någon jag inte känner. En låt som blev så hårt sågad på 99:an att tråden låstes... Jag borde ha nöjt mig med det, och aldrig låtit mitt ego övertala mig om att jag kanske skulle kunna bli stor på att att länka dit alla jag känner.... :,C En lär sig hela tiden.... Just nu är dilemmat mest på kund fronten. Musikvideos SKA ju vara där, även för musiker som gillar den fysiska världen, eftersom youtube är det ända som discogs tar.....
    Senast redigerat av reSet den 2015-12-20 klockan 23:30.

  23. #23
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Min tanke med tuben är också kopplingen till discogs samt det faktum att sagopopen jag gör borde lämpa sig för video. Drömmen är att någon med fett med tid gör en snygg stop-motion med legogubbar.

  24. #24
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min tanke med tuben är också kopplingen till discogs samt det faktum att sagopopen jag gör borde lämpa sig för video. Drömmen är att någon med fett med tid gör en snygg stop-motion med legogubbar.
    OT: låna ut en camera+stativ till barnen, förklara/visa principen med stoppmotion, fixa lego, se vad som händer, använda as is eller skicka video matrial till någon som kan klippa har fett med tid och jobbar enligt gåvekonomiprincipen, typ... Erh. Moi ladda ner från archive.org, lägga upp på youtube, länka på discogs...

  25. #25
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... En låt som blev så hårt sågad på 99:an att tråden låstes... J
    Men fy satan en sån otrevlig lirare. Han hade jag glömt

Liknande ämnen

  1. Youtube playlists (Spelllistor på Youtube)
    Av RX11 i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-31, 15:42
  2. My first youtube
    Av supro i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-01-22, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •