Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Möjligt fixa trasig knapp på DX7 Data Entry?

  1. #1
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran

    Möjligt fixa trasig knapp på DX7 Data Entry?

    Finns en DX7 t salu med knappen avbruten på Data Entry-slidern. Vill inte gärna köpa prylar som en inte kan använda fullt ut, även om en kanske inte använder den så mkt.

    Är det svårt/dyrt att åtgärda? Vågar öppna grejer o löda själv. Om det inte är alltför avancerat.

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Lättast är att byta hela potentiometern. Alternativt bara byta släden, men det kräver nästan att du har en likadan slide-pot att lyfta släden ur och då kan du lika gärna byta hela poten.

    Kostnad bör inte vara speciellt dyrt om det inte är så att Yamaha använt nån jätteobskyr slide-potentiometer.

  3. #3
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Sån här verkar det vara.
    https://syntaur.com/Items/3034.html

    Och det här är det närmsta jag kommer på eBay:
    http://m.ebay.com/itm/SLIDE-POTENTIO...860?nav=SEARCH
    Står inget om Yamaha där dock.

  4. #4
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Vågar jag mig på att köpa DX7an? Kostar 2500kr

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ja, du kan ju alltid editera den med +1 och -1 knapparna så länge

  6. #6
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, du kan ju alltid editera den med +1 och -1 knapparna så länge
    Fast det blir man ett plektrum av rätt snabbt ...

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag säger som Kroffe... men pruta en femhundring och säg att du byter själv. Alternativt att säljarne får 2500 men att då vill du ha den bytt. Jag tycker det är för många som säger "fixas lätt" och "sprejas bort" m m. Att byta en enskild pot är sällan svårt, så länge man hittar en matchande ersättare. Men det tar ibland lite tid att ta sig in under skalet och fram till rätt ställe...

  8. #8
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det finns en på blocket för 2500 kr med flightcase annars. http://www.blocket.se/kalmar/Synth_Y....htm?ca=11&w=3

  9. #9
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av seb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns en på blocket för 2500 kr med flightcase annars. http://www.blocket.se/kalmar/Synth_Y....htm?ca=11&w=3
    Det är just den jag är spekulant på. Lite fult att det inte står nåt om trasig knapp på slidern.

  10. #10
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är just den jag är spekulant på. Lite fult att det inte står nåt om trasig knapp på slidern.
    Jaha, ja det var sunkigt. Men med ett flightcase känns det helt ok med det priset. Det är bara att köpa

  11. #11
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ok. Så det ska inte vara nåt problem att hitta en sån slider? Och priset, trots skicket är vettigt?

    Sorry att jag tjatar, vill bara vara säker.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag sålde min ganska nyligen för 3 inkl 2 RAMkort men utan case. Men jag tycker det är lite principsak. Är det så lättfixat så kan han ju göra det. Eller säga det tydligt och då låta köparen avgöra. Det såldes massor av DX7or så att hitta en slider är nog inte så svårt. Men du ska köpa en, få hem den, skruva upp, löda loss, löda fast...

    Känns det bara som en kul bonus är 2,5 definitivt sjysst. Känns det svinjobbigt så invänta en annan eller pruta.

  13. #13
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Har haft ögonen öppna efter en DX7 i närheten ett tag. Och så många dyker det inte upp. Kan lika gärna få lite mer erfarenhet av att fixa grejer. Men visst, kan hålla med om att det är lite av en principsak att pruta när den inte är helt funktionsduglig. Och skulle gjort det i vanliga fall. Men vi är mitt uppe i inspelning och en DX7 skulle kunna passa finfint till nästa låt.

  14. #14
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Låt en sån annons hänga i halvår kolla vad arbetet kostar ring sen och och pruta.

  15. #15
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Sen är ju även hatten borta, såvida säljaren inte mot förmodan sparat den någonstans, de kostar också en slant om man vill ha orginal DX7. Gick en på ebay nyss med case för 133eur i liknande skick, då var iofs en tangent lite skadad också, men inkl två RAM4-kort.

    http://www.ebay.de/itm/Yamaha-DX7-mi...item41a0cc71d6

  16. #16
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Fast det var väl bara de två vanliga original-ROM-kassetterna som följde med den? (Samt att det var vinylen vid en av tryckknapparna som var skadad, inte en tangent, om det nu har någon prismässig betydelse).

    När det gäller DX7:an som tråden handlar om så tycker jag 2500:- är lite väl mycket om det är något som är trasigt på den, även om det ingår case. Sen kan man tycka att en avbruten och saknad slidertopp inte är så farligt, men om man nu vill använda maskinen på avsett sätt och tycker att den skall vara komplett så är det ju värt en del.

    I slutändan handlar det om man själv tycker det är värt besväret att byta den. Har man gott om tid att sondera 'nätet på jakt efter reservdelar, beställa hem, öppna, byta, löda, så kan det vara värt det. Har man inte den tiden märker man hur det snabbt går iväg timmar på ett sånt här enskilt projekt.

    EDIT: Såg en sliderknopp här:
    http://www.ebay.de/itm/Yamaha-DX7-Sl...UAAOSwSdZWcobS
    Senast redigerat av ricard den 2015-12-17 klockan 15:04.

  17. #17
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen är ju även hatten borta, såvida säljaren inte mot förmodan sparat den någonstans, de kostar också en slant om man vill ha orginal DX7. Gick en på ebay nyss med case för 133eur i liknande skick, då var iofs en tangent lite skadad också, men inkl två RAM4-kort.
    "Dyr hatt!!" tänkte jag!

  18. #18
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Här finns det reservdelar i överflöd. Pruta, köp dessa och då bananas!

    https://vend.se/322669-yamaha-synthar

  19. #19
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Skippade detta köp. Orkade inte krångla o insåg att det nog blir smidigare live med en TX7.

Liknande ämnen

  1. Octatrack - Trasig knapp
    Av Vierphoria i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-09-17, 10:20
  2. Nord Rack 2 med trasig knapp
    Av 834 i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-21, 18:05
  3. Trasig knapp på MPC1000
    Av Jätten i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-13, 16:01
  4. Trasig knapp på MPC 1000
    Av Funnyshoes i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-18, 10:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •