Resultat 1 till 40 av 40

Ämne: HUr spelar ni in?

  1. #1
    JAS
    JAS är inte uppkopplad
    JASs avatar
    Senior

    HUr spelar ni in?

    När ni spelar in era produktioner i ett Daw eller annat medium föredrar ni att först lägga ett midispår eller kör ni audio direkt, om audio direkt går det att kvantisera som midi med dagens Daw?

    /JAS

  2. #2
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag spelar sällan in MIDI utan gör nästan allt för hand.
    Undantaget är primärt basgångar från MIDI-Cv styrda syntar, eller VST'er, där det ju blir MIDI automatiskt så att säga
    Kvantisera audio har jag inte meckat med så mycket.

  3. #3
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag kör nästan aldrig MIDI, är det en seq-slinga så klockar jag bara mot seq.en i synten. Melodier, stråkar osv spelar jag alltid in för hand utan att kvantisera. Även trummor spelar jag in "live" för hand - om det går. Allt går in i DAW som agerar bandare.

  4. #4
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag kör mycket MIDI.
    Spelar först in audio när jag har fått ihop låtstrukturen.
    Senast redigerat av NON den 2015-12-10 klockan 14:32. Anledning: gick lite fort där

  5. #5
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Kör alla spår via MIDI i Cubase. Spelar sen in dem spår för spår I Cubase från min hårdvara. Mixar ljudet. Mjukvaran spelar jag inte in förren jag gör Audiomixdown på alla spar. Mastringen gör jag sen i Wavelabb

  6. #6
    swede99
    swede99 är inte uppkopplad
    swede99s avatar
    Senior
    Jag blandar aldrig midi och audio, antingen är jag bara i datorn med vst, eller så är jag i hårvaruvärlden. Har aldrig fått till det när jag blandar de båda. Såklart använder jag dator som bandare som sista steg. All mastering sker i dator. För det mesta när jag spelar in audio har jag trummor på ett stereo spår och resten på spår 2. Om jag behöver lägga stråkar eller något annat gör jag det sist i eget spår med vst. Så då blandar jag iofs audio och vst men då är det inte så viktigt med timingen (latency)

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...det blir fram och tillbaka MIDI och audio, beroende på idé och arr, men audio kvantiserar man ju inte

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Mycket är midi, det kvantiseras då och då... audio kör jag i fristående inspelare så dessa inspelningar är i princip linjära och jag pillar sällan i de spåren.

  9. #9
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Hundra procent punk - rakt in i bandaren!

  10. #10
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Jammar först ihop ett bra sväng och känner på det lite. Då är det blandat med audio men främst hårdvarumaskiner som går in i Ableton för mix odyl. Där styr jag mycket med Pushen. Sedan så gör jag antingen en tagning med multipla spår in i Ableton. Ibland gör jag om vissa instrument osv. Sedan när jag är nöjd så sparar jag om projektet med bara audio kvar och börjar mixa och pilla lite. Sedan så är det typ klart. Ibland jammar jag bara in masterkanalen direkt vilket jag ibland ångrar när nåt blir bra men nånting behöver ändras lite. Men sånt är livet

  11. #11
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Jag kör midi och lite audio, använder mest ableton för att spela in midi och automation. Sen dumpar jag det på ett stereospår live med lite syntrattningar. ibland blir det bra, ibland upptäcker man som blackroom nått i efterhand och det är ju såklart inte optimalt.
    Borde lägga upp det så man dumpar in allt på stammar men har aldrig orken.

  12. #12
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Använder jag hårdvara så blir det alltid en grupp med minst två spår - ett midi och ett audiospår. Jag namnger båda med vilken synth och patch som använts (i fallet analogsynth utan minne blir det en beskrivande text). Det är väldigt lätt att göra om ljudinspelningen ifall man vill ändra något i efterhand på det sättet. Vill jag dessutom använda hårdvarueffekt så lägger jag antingen på det direkt på synthen eller så gör jag ett nytt audiospår i samma grupp som är 100% wet. Midi kvantiserar jag hårt men kanske att jag använder Ableton Lives inbyggda swing då o då.

  13. #13
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Spelar in audio i digitalporta. Ibland mixar jag ner i datan. Ibland spelar jag in där. Triggar syntarna med midi från octa eller mpc och arrar on the go, men spelar inte in cc (noterna är visserligen inspelade i mpc/octa) Så jag repspelar låtarna på maskinerna mycket innan jag spelar in. Det har ledt mig till att jag ofta finner belåtenhet i att spela in ett stereospår från summeraren. Om stereospåret inte funkar tar jag om hela skiten. Jag strävar efter att kunna låta samsame but different på skiva som live. En motreaktion till många års backtrack.

    Det dyker ofta upp trådar som denna här. Påpekar ingen fantasi- eller sökmotorskillsbrist från OP, utan konstaterar att jag svarat på många av dom och att det ska bli kul en dag att leta upp trådarna och kolla hur processen evoluerat. min som alla 99:ors processer jag lärt mig av
    Senast redigerat av reSet den 2015-12-10 klockan 15:53.

  14. #14
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Spelar alltid in som MIDI först, och när jag är nöjd med slingan och ljudet kör jag in det som audio.
    Kvantiserar MIDIt ibland och ibland inte, och ofta då inte 100 %. Beror lite på syftet...

    Jag använder ju mest monosynthar, så jag måste spela in som audio om jag vill ha med samma synth igen.

  15. #15
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    börjar med att göra skisser i midi med mjukis-instrument odyl i Cubase. sedan väljer jag antingen bättre ljud å behåller de mjukisar som jag vill ha och/eller kör ut midi-spåren mot hårdvara. det spelas hur som helst in som ljudspår i Cubase. därefter sker ytterligare slipande å editerande etc i cubase. för mix kör jag ut spåren till min hårdvaru-mixer. även fx odyl är en blandning mellan hårt och mjukt men en viss slagsida åt det hårda.

    så jag är väl då antar jag en bland-missbrukare som det talades om i en annan tråd. hade gärna haft mer hårdvara men har varken plats eller pengar mer än det som jag numera råkar komma över

  16. #16

    Veteran
    Midi först oftast 100% kvantiserat.
    Min Moog spelar jag direkt in. Ibland audiokvantiserar jag moogen och melodynar den efter som den inte alltid stämmer så bra...

  17. #17
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Jag försöker komma ihåg att kolla stämningen på vissa av syntharna innan jag "wavvar". Det har blivit lite jobbigt nån gång när låten nästan är klar och man upptäcker att nåt någonstans låter konstigt...
    Senast redigerat av android den 2015-12-10 klockan 19:49.

  18. #18
    JAS
    JAS är inte uppkopplad
    JASs avatar
    Senior
    Fantastiskt många svar, tack för inputen, härligt att se att alla gör på sitt egna sätt som passar dom bäst..
    Själv hoppas jag att hitta flödet så småningom, var lättare när det bara handlade om mjukvara , nu med externa hårdvaru prylar vill jag hitta ett flöde som passar mig bäst, gillar personligen att arbeta direkt med audio, känns mer direkt på nåt sätt om jag jämför med midi och för egen del vill jag använda det mer men känns som att blandar man in det med externa prylar så är risken att det blir mer felsökning än kreativitet, handlar naturligtvis om inställningsfrågor i syntarna men dessa tar över för ofta för egen del, samtidig är det ren o skär glädje när jag lyckas..

    Ha det gött sålänge
    JaS

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Har på många vis slutat med MIDI eftersom audiokvantisering är så otroligt grym & det blir mer liv och rörelse också eftersom man kanske struntar helt i kvantisering ibland & kör 50-75% annars. Roligt att printa in syntar också så man kan använda dem flera gånger i samma låt och då kan göra sådant de inte klarade på klassiska midimanér (monotimbralt, monofoniskt eller andra begränsningar).

  20. #20
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag försöker komma ihåg att kolla stämningen på vissa av syntharna innan jag "wavvar". Det har blivit lite jobbigt nån gång när låten nästan är klar och man upptäcker att nåt någonstans låter konstigt...
    Do I share thaaaaat feeling.

  21. #21
    deadbeats avatar
    Veteran
    Jag kör på alla möjliga sätt. Ibland midi-programmerar jag från daw:en, ibland programmerar jag en extern sequencer eller syntens interna sequencer, om den har en, och midi-synkar från daw:en. Och ibland har det hänt att jag ställer syntens interna BPM så den motsvarar daw:ens BPM och spelar in "on the fly". Sen är det bara att dra sekvensen rätt i tidslinjen.
    Och andra gånger spelar jag jag bara in rakt av, utan att programmera. Men då tragglar jag tills det sitter i stället för att kvantisera.

  22. #22
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Spelar in på 16ch band. Spelade in volcatrigg på ett av spåren. Då gick det att dubba fler kanaler volca. Det var snajdigt.

  23. #23
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Bygger upp låtarna från grunden i DAW. Ofta lägger jag lite grundackord och sångmelodi (röst eller synthmelodi). Sedan experimenterar jag och spelar in basmelodier och en massa annat. Det mesta midi som styr gammal rucklig hw, lite mjukt, en del enklare grejer handjagas. När jag känner mig halvklar med en hyfsad grund spelar jag in audio och mutear midispåren. Sen är det dags för sånggrejer och utsmyckning. Typ.

  24. #24
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Mina skevlektronika-låtar spelar jag in stereo från mixern via kompressor, superenkelt och snabbt som faen.

    Industriprojektet jag håller på med spelade jag först in en grund från maskinerna, sen synkade jag det mot daw och sedan spelade jag in pålägg live mot det och sång. Sen la jag vissa samplingsgrejjer med midi i daw också, blev tvungen att dra ut det igenom EPS16+ för att få det att låta sampler om det. Sen ut en vända till kassett för att få bort data™ soundet på allt.

  25. #25
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Blackroom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jammar först ihop ett bra sväng och känner på det lite. Då är det blandat med audio men främst hårdvarumaskiner som går in i Ableton för mix odyl. Där styr jag mycket med Pushen. Sedan så gör jag antingen en tagning med multipla spår in i Ableton. Ibland gör jag om vissa instrument osv. Sedan när jag är nöjd så sparar jag om projektet med bara audio kvar och börjar mixa och pilla lite. Sedan så är det typ klart. Ibland jammar jag bara in masterkanalen direkt vilket jag ibland ångrar när nåt blir bra men nånting behöver ändras lite. Men sånt är livet
    Det här är nästan en exakt beskrivning av mitt arbetssätt också för närvarande med de enda små skillnaderna att jag uteslutande kör med hårdvara och spelar in i Logic i stället för Live... Jag spelar också in masterstereo:n ibland när jag inte orkar annat men ångrar mig ju varje gång för jag kommer alltid på något som behöver ändras och så får jag ta om med separata spår..

    Funderar ibland på om jag ska prove Live igen (det var länge sen sist nu), bl.a. för att testa att köra med någon vettig kontroller till DAW:en.

    Blir sjukt nyfiken på vad i Live du egentligen styr med Push:en och använder du den för att styra Live även medan du jammar eller är det bara under mix/efterarrangering som du kör med den?

  26. #26
    Andlae
    Andlae är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av JAS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När ni spelar in era produktioner i ett Daw eller annat medium föredrar ni att först lägga ett midispår eller kör ni audio direkt, om audio direkt går det att kvantisera som midi med dagens Daw?

    /JAS
    Jag kör midi först. På gitarr hade jag kunnat tänka mig att lägga audio+di för att kunna reampa (motsvarigheten till audio + midi), men jag orkar inte re-ampa i verkligheten.

  27. #27
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Kan ju ente spela ordentligt (börjar bli bättre dock) så det blir alltid nån slags sekvensiering, midi i daw eller maskinerna.

  28. #28
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så jag repspelar låtarna på maskinerna mycket innan jag spelar in. Det har ledt mig till att jag ofta finner belåtenhet i att spela in ett stereospår från summeraren. Om stereospåret inte funkar tar jag om hela skiten. Jag strävar efter att kunna låta samsame but different på skiva som live.
    +1

    Det här arbetsflödet utesluter varken hårdvara eller mjukvara (med tanke på alla kontrolldon som finns numera). För mig blir det lite av en dogmagrej att jag skall kunna uppföra låtarna live utan större problem. Modulargrejerna undantagna då, där handlar det mer om att lära känna systemet så att jag kan göra det jag vill i ett livesammanhang än att återskapa saker som jag redan har spelat in.

  29. #29
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Ja, bra poäng jgb. Hw är en ren smaksak i upplägget.

  30. #30
    JonasE
    JonasE är inte uppkopplad
    JonasEs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Spelar bara in audio, aldrig MIDI. men det beror mest på att jag använder maskiner med egna sequencers eller sequencar från Machinedrum. Så väldigt sällan jag "spelar" nåt. Händer att jag spelar lite på ett keyboard (audio alltså) och spelar in det och sen lägger som ett clip i ableton så jag kan trigga igång det under ett jam.

  31. #31
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Jag är lika bekväm med MIDI som med audio, kvantiserat eller inte.
    Det som passar bäst är det som blir använt.
    Finns inget mönster, finns inga regler.

  32. #32
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Jag använder MIDI (och MIDI->CV) i Cubase för att arrangera låtar. I den typ av musik jag gör kvantiserar jag sällan... Jag vill inte att det ska låta för stelt. Om det inte är tillräckligt tight spelar jag om.
    Sedan spelar jag in spåret i SoundScape (DAW), original spåret separat clean och ett eller flera effektspår i stereo.
    På så sätt kan jag i efterhan mixa mängden effekt vid mix eller byta ut effekterna helt och hållet.

    Det ger mig lite Total recall fast jag använder hårdvara.

  33. #33
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Spelar in audio först när låtstrukturen är klar och jag ska mixa ner det. Men fram tills dess är det mest midi automationer.
    In i mixerbordet, sen bussa ut ljud alternativt ut genom mixerbordets direct outs.

  34. #34
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Jag undviker audiospår in i det längsta, och audiospår för syntar är endast aktuellt när man vill multitracka samma synt. När man väl dragit in ett spår som audio kan man ju inte skruva mer på ljudet, mer än effekter då. När jag väl drar ner det till stereomix brukar jag ta flera tagningar.

  35. #35
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jag blandar och ger, ganska sällan jag spelar in midi-spår, men det händer, min tempokänsla suger så då kvantiserar jag och flyttar sen de toner som hamnade helt fel. Programmerar ofta upp midi. Ibland när jag spelar in audio direkt så använder jag Ableton Lives audiokvantisering som jag tycker funkar helt ok - gäller särskilt basspår där det hörs tydligt när man missar anslagen, vilket jag gör hela tiden.

  36. #36
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Tröttnade på allt strul med DAWs för några år sen, och började spela in det som kom ur stereoutgången från mixern rakt av (lite med tanke på att kunna uppföra det live nån gång). Först på liten inspelnigsdosa, numera in i enkelt ljudprogram på datorn. Blev mycket mer produktiv då det var närmare från inspiration till inspelning, men samtidigt begränsad av att bara ha två händer... Funderar på att nosa på Logic.

    SidTracker64-musiken är en annan femma

  37. #37
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Numera: Syntar live och midisekvensierade från hårdvarusequencer in i Edirol M16-DX mixer/ljudkort, därefter varje ingång till separat spår i Ardour i Linux. Sen ev pålägg i efterhand, därefter nedmixning och effekter i Ardour.

  38. #38
    krusty4president
    krusty4president är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Roligast är utan dator, rakt in i Zoom H6 via mixern.

  39. #39
    deleted user
    Jag täljer in min musik som spår i ett träd i skogen. Sen drar jag min vinylpickup mot dem och försöker fånga upp ljudet till min rullbandare, som drivs av cykeldynamon, så jag får trampa runt trädet som en galning samtidigt.

    Jag har inte fått något inspelat än, men det känns smidigast och mest naturligt.

  40. #40
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag täljer in min musik som spår i ett träd i skogen. Sen drar jag min vinylpickup mot dem och försöker fånga upp ljudet till min rullbandare, som drivs av cykeldynamon, så jag får trampa runt trädet som en galning samtidigt.

    Jag har inte fått något inspelat än, men det känns smidigast och mest naturligt.
    +1

Liknande ämnen

  1. PT spelar på fel spår
    Av T11 i forum Pro Tools
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-18, 14:05
  2. varför mer bas när man spelar ner
    Av ruger i forum Inspelning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 18:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •