Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Monitor Mute/Dim box?

  1. #1
    petaks01
    petaks01 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Monitor Mute/Dim box?

    Är i uppstartsfasen och har precis fått mina första riktiga monitorer på plats men saknar möjligheten att dämpa nivån och samtidigt kunna köra med lurar på vettig nivå. Både monitorer och lurar drivs av mixerns Control Room utgångar i dagsläget (Mackie 1402 VLZ Pro).

    Vill helst slippa betala en massa för SM Pro Audiojunket som bara håller nåt år och lyser upp hela grannskapet med sina LEDs. Är absolut inte främmande för att etsa egna kort och pilla med ytmonterat om det skulle behövas även om en enkel lösning föredras.

    Några tips och idéer?

    Balanserat in och ut, väljare för fullt ös, lämplig dämpning eller mute.

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Kan du inte koppla monitorerna på main istället för control room? Då kan du styra monitorerna på main regeln och hörlurarna på control room.

  3. #3
    petaks01
    petaks01 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Main går rätt in till ljudkortet, aux sends är bara mono på detta bordet så jag har bara main och CR att leka med för att få in stereosignal i maskinen.

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av petaks01 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Main går rätt in till ljudkortet, aux sends är bara mono på detta bordet så jag har bara main och CR att leka med för att få in stereosignal i maskinen.
    Det bordet har väl en "alt out" på baksidan?

  5. #5
    petaks01
    petaks01 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jo, samma som går till buss 3-4 & CR tyvärr.
    Man får välja om man vill köra 3-4 eller CR, adresseringen är lite i knappaste laget på det lilla bordet och jag tvivlar på att jag kommer att skaffa mig något större bara för den sakens skull de närmaste åren.

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ah jo. Men det är väl kompromissen man får göra då. Monitorer på main och in till datorn från alt. För nivån på alt påverkas väl inte av control room regeln?

  7. #7
    petaks01
    petaks01 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Aha, du tänkte så...

    Ljudet från datorn kommer in på kan 13-14 och routas till buss 3-4/CR för att höra VSTi och annat material som också vill ut i monitorerna. Har helt enkelt köpt för billigt skit från början.

    Problemet uppstod egentligen när jag blev tvungen att plocka bort mitt gamla WamiRack 24 ur ekvationen, där kunde jag lätt få ut allt jag behövde men idag är det ersatt med ett ESI Juli@ med minst sagt begränsat antal utgångar.

    Skall ta en närmare titt på en Presonus HP4 som jag fick tips om på FB och se om den kan vara nåt att ha eller om den påverkar ljudet negativt på något sätt. Lite mer finesser än jag hoppades på men man får väl leva med det.

  8. #8
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Om du bara vill styra nivån på monitorerna så finns det en uppsjö av volymkontroller tillgängliga som Level Pilot osv.

    Själv kör jag två kort. Ett Balance som jag styr hörlurar och monitorer med. Ljudet ut så att säga och sedan ett MOTU 828 där jag tar in ljudet till datorn. Gillar Balance kortet som volymkontroll med dess stora rattar. Väldigt smidigt.

  9. #9
    petaks01
    petaks01 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Level Pilot och SM Pro Audios lilla har i mitt tycke alldeles för dåliga potar och diffar mer än önskat mellan kanalerna. M-Patch 2 är skrymmande för dess funktion och måste limmas fast för att inte åka iväg av kabelvikten om de hänger över kanten på bordet, kör man den dessutom med strömförsörjning till lurförstärkaren så lyser den upp hela grannskapet. Har bråkat med dem ett par år på jobbet så det är egna erfarenheter.

  10. #10
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Skaffa en bra monitorcontroller, så slipper du krångla med halvdåliga och tråkiga lösningar.
    Själv körde jag tidigare med SM Pro Audio M-Patch (den ursprungliga, utan hörlursförstärkare), som funkade fint i ett par års tid. Numera är det en SPL MTC som står för det jobbet - och jag är otroligt nöjd med den. <3
    I nödfall kan du köra med en Mackie Big Knob istället - men den håller inte alls samma klass som SPL...

  11. #11
    petaks01
    petaks01 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Skall se om paltkoman vill ge sig om en stund. Har tittat lite mer på baksidan av eländet som står och retar mig och vem vet, Katzenjammer har nog fan haft rätt hela tiden om nu inte nivån styrs på alt-utgångarna

    Efter en stärkande java och ett par bloss så får det bli kabeljakt i garderoberna. Hade ju varit värt en hel del om det funkar och slippa kassa stereobilder och annat elände beroende på en billighetsbox till på bordet.

  12. #12
    petaks01
    petaks01 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Funkar nästan som tänkt...

    CR regeln är visst beroende av Main Mix för att returnera PC signalen (som numera är flyttad till buss 1-2) till lurarna och då försvann vitsen rätt snabbt med att kunna dra ner Main Mix till monitorerna eftersom det samtidigt sänker lurarna

    Lägger jag in allt på samma buss så lirar det bra men då bara för uppspelning eftersom jag inte vill köra tillbaks PC-out till PC-in.

    Får nog se mig besegrad av denna enhet som inte ens Hin håle ville ha kvar hemma och acceptera att det blir ett framtida inköp av en monitor controller som just nu lutar åt Palmer Monicon.

    BTW, äter katter balanserade kablar? Det var helt slut i garderoben

  13. #13
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    jag har samma mixer men jag kan inte säga att jag trängt ner på djupet i funktionerna men iaf på altutgången får du väl dom kanalerna där du tryckt på muta/alt-knappen mao dom du inte får på main?

    annars har den två mainutgångar, xlr och tele, så du borde kunna skicka till monitorerna på ett par och ljudkortet på det andra, men då påverkar naturligtvis main-volymen både monitorerna och ljudkortet, så det är ju inte så lyckat.

    tape out är väl då det naturliga valet för ljudkortskopplingen, men då får du ingen balanserad signal till ljudkortet så inget alternativ är 100.

  14. #14
    petaks01
    petaks01 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Det går att välja en del på CR när det gäller ingångar men ingen kombo funkade utan att ha Main Mix uppdraget till normalnivå.
    Tysken får väl leverera en låda efter jul, behöver ändå komplettera med sladdar och annat bra att ha.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CR_mackie_1402.JPG 
Visningar:	17 
Storlek:	53,4 KB 
Id:	63549

  15. #15
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du bara vill styra nivån på monitorerna så finns det en uppsjö av volymkontroller tillgängliga som Level Pilot osv.

    Själv kör jag två kort. Ett Balance som jag styr hörlurar och monitorer med. Ljudet ut så att säga och sedan ett MOTU 828 där jag tar in ljudet till datorn. Gillar Balance kortet som volymkontroll med dess stora rattar. Väldigt smidigt.
    Hmmm... kan man köra Balance stand-alone? Har ungefär samma problem som TS och Balance är ju vansinnigt snygg. Har dock ingen som helst önskan att koppla det till datorn utan vi kötta in mixerbordets main out till det och sen bara använda som volymkontroll för lurar och monitorer.

Liknande ämnen

  1. Mute Synth II
    Av Fogelberg i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-07-22, 14:22
  2. Hur ska volymerna vara mellan monitor,ljudkort o monitor kontroller?
    Av Kalle2000 i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-06-17, 21:31
  3. Modda på mute på mixer
    Av oljud i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 16:57
  4. Mute Audio Documents
    Av Firechild i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 16:38
  5. Mute vid inspelning
    Av Regenholz i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 16:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •