Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 92 av 92

Ämne: Dave Smith Instruments Pro 2

  1. #61
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rili Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det här är väl inte ett välkänt faktum? Har inte kollat alla recensioner såklart men har inte hört om det, Marc Doty har ju en ordentlig genomgång utan att nämna (märka?) det. Inte heller i Sound on soundrecensionen nämns det.
    Det är ett hyfsat välkänt faktum att de finns de som tycker att P12 låter "mörkt" (som de brukar skriva), eller rent av illa. Var en ny tråd på GS nyligen om det. Men det är helt uppenbart för mig att detta är väldigt personligt. Om det beror på att man hör sämre, bättre eller bara annorlunda, ja, det är frågan. Jag hör själv ganska bra och vissa syntar saknar väldigt mycket detaljer i de högre frekvenserna för mig och det kan vara både hårdvara och mjukvara. Något som oroar mig lite är dock att ju äldre jag blir desto mindre tänker jag på det.

    Dave Smith hör dåligt, det sa han i en intervju. Han hör inte höga frekvenser alls bra.

  2. #62
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...det är nog ganska få på gubbklubben GS (och överhuvud taget bland de som har ljud som yrke) som hör höga frekvenser speciellt bra så det har nog med preferenser och inte minst lyssningsvana att hör... göra.

  3. #63
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ett hyfsat välkänt faktum att de finns de som tycker att P12 låter "mörkt" (som de brukar skriva), eller rent av illa. Var en ny tråd på GS nyligen om det.
    Fast av det jag läst på GS så säger man ju att den låter "mörkt" och då i positiv mening.. varmt med stor bredd.. gnället handlar ju mest om att det ska vara nåt noise-skit vid 11k. Och det verkar ju vara en issue som inte alla ex har.. el inte alla öron hör.


    Dave Smith hör dåligt, det sa han i en intervju. Han hör inte höga frekvenser alls bra.
    Nej det vore ju konstigt om han gjorde det med tanke på hans ålder

  4. #64
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Mörkt" måste vara det finaste omdöme ett instrument kan få. <3
    +1

    Med 50 fyllda så lär du ju i alla fall slippa artefakterna över 10Khz ..pro2 låter bäst då.

  5. #65
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    haha än har jag inte fyllt 50...

    Men om jag ska vara seriös så tycker jag att alla syntar har sina styrkor och Pro 2 tycker jag mest briljerar med murr och mörker och/eller infernon av distorsion, feedback och oväsen. Finaste brighta sakerna jag gjorde med den var mycket feedback och sånt inblandat... om det betyder att den saknar topp eller inte vet jag inte, men hela dess väsen är sådant. Åtminstone den relation jag fick med den.

    Jag ser en massa människor som vill använda den för att låta gammelanalog och sen inte tycker att den klarar det. Även om jag tycker att den gör det rätt ok (=bättre än de flesta VA) så tycker jag att man helt missar vad det är för synt. Jag tycker den och säkert också P12 är jäkligt missförstådda. Det är ingen tråkig VA, det är en stolt hybrid. Vill man ha en analogsynt så köp en analogsynt eller åtminstone en digital som försöker vara en analog. En P2 är fel val.

    Nu saknar jag den.
    flåt.. grabb i 40 års åldern <3

    Jag använder dist och överdrive förvånansvärt lite.. men jag gillar filtret på ganska plain grejjer....... och när jag kör pro2 och P6 med annan klav som master och seq så har jag i bland tagit fel när jag kört liknande ljud.... imbecilla öron

    Tycker den kan låta helt som en analog.. inge jävla VA! Men det är ju så mkt fokus på det där... jag skiter i vad en synth har för syntes utan hur den låter och hur jag kan styra det.. sen råkar flera av de synthar jag gillar bäst vara hybrider...OSCar, Evolver, P12, Pro2..osv..

  6. #66
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Tricket för mig är att ha syntar som låter olika och då kan även en som låter, eh, mörkt, ha sin plats.

  7. #67
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Det är inte bara så att cutoff på max inte betyder helt öppet filter? Att man måste lägga till t ex keyboard tracking sol modulation + envelop för att öppna helt?

  8. #68
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte bara så att cutoff på max inte betyder helt öppet filter? Att man måste lägga till t ex keyboard tracking sol modulation + envelop för att öppna helt?
    ...som sagt, P12ans filter på max öppet släpper igenom ipp till ca 80kHz (mätt på självsvängande 24 dB-filter)

  9. #69
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tricket för mig är att ha syntar som låter olika och då kan även en som låter, eh, mörkt, ha sin plats.
    Jo jag kör lite på samma linje.. bredd... men sen finns det ju godbitar som dubblerar lite... men vadå

  10. #70
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...som sagt, P12ans filter på max öppet släpper igenom ipp till ca 80kHz (mätt på självsvängande 24 dB-filter)
    oj! kan du höra såå höga toner?!
    många analoga syntar får fram ljusare klang, med hjälp av just lågpassfilter, en del resonans och uppdragen cutoff. inte så perfekta vågformer längre, men det låter bra ändå
    Senast redigerat av jocks1 den 2017-06-25 klockan 20:27.

  11. #71
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Har nu också lekt med Pro-2 som ankom igår. Det som imponerar ALLRA mest på mig är dess sequencer - fast jag använder inte den som std-sequencer utan varje not man spelar på klaveret triggar next-step på sequncern. O med dess 16kanaler/spår. Varje spår kan styra en parameter (o ALLT går att styra). Helt otroligt, varje ton man tar [kan] förändra ljudet helt. Fantastiska basslingor skapas iom att man spelar fritt men varje ton påverkas av de 16spåren med "moduleringar". Ena tonen mörk, nästa ljus, nästa knorrig som satan, nästa soft, nästa distad, nästa bitcrushad, nästa normal etc etc

    Jag älskar t ex Analogue solutions syntarna ihop med Tom Carpenters sequencerlösningar som även de kan trigga "next-step" via keys. Men Dave har med sequencern i Pro-2 skapat den ultimata ljudmaskinen i Pro-2 (för att inte ens nämna de 4 lfo'erna o alla envelopes). Har även Prophet 12, men den har inte denna sequencermöjlighet med "parameterlock/step/nextsteptrigger".

    Tack Dave <3

  12. #72
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Så använde jag också sequencern, att man manuellt triggar stegen liksom. Man kan göra sjukt mycket och ljudet kan bli hur levande och skitigt som helst. Eller mjukt och mörkt. Möjligheterna att påverka ljudet i flykten är också så många att jag oftast glömmer att använda touch stripsen eller tom aftertouchen. Jag vet att jag hädar, men för mig är PRO 2 vår tids ARP 2600.

    Fulländad, för mig, i kombination med en Eventide H9.

  13. #73
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så använde jag också sequencern, att man manuellt triggar stegen liksom. Man kan göra sjukt mycket och ljudet kan bli hur levande och skitigt som helst. Eller mjukt och mörkt. Möjligheterna att påverka ljudet i flykten är också så många att jag oftast glömmer att använda touch stripsen eller tom aftertouchen. Jag vet att jag hädar, men för mig är PRO 2 vår tids ARP 2600.

    Fulländad, för mig, i kombination med en Eventide H9.
    Instämmer. Unik synt idag. Min Mod Duo X ankommer [äntligen] senare idag. Tror kombon kommer bli episk <3

  14. #74
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Håller med! Min PRO-2 har blivit basen i allt jag gör nu, mycket pga av möjligheterna med sequencern och förstås att den har så inspirerande ljud.

  15. #75
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Som balans här, jag fick aldrig till ett enda ljud jag gillade med Pro-2. Prophet 6 är ett mästerverk och det är svårt att få den att låta dåligt.

  16. #76
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som balans här, jag fick aldrig till ett enda ljud jag gillade med Pro-2. Prophet 6 är ett mästerverk och det är svårt att få den att låta dåligt.
    Helt olika syntar. Jag har båda två o de ärnlika bra på olika sätt

  17. #77
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt olika syntar. Jag har båda två o de ärnlika bra på olika sätt
    Nej, Pro-2 suger ljudmässigt Det är bara vad jag tycker så snälla ta det lugnt.

  18. #78
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, Pro-2 suger ljudmässigt Det är bara vad jag tycker så snälla ta det lugnt.
    Jag är hur lugn som helst

  19. #79
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som balans här, jag fick aldrig till ett enda ljud jag gillade med Pro-2. Prophet 6 är ett mästerverk och det är svårt att få den att låta dåligt.
    Intressant är ju att jag verkligen kan förvilla mig i vilken som är vilken på vilken kanal ibland...så lika kan dom låta pro2 och Prophet 6.... men Pro2 är ju så jävla bred.. kan låta som allt i från bajsig casio till elak analog till trasigt monster.... brutal maskin.

    Men det verkar ju vara ett symptom att många tycker t.ex. Pro 2 och Matrixbrute...låter si och så eller inte bra..osv... det handlar om så mkt skills med så många parametrar och möjligheter.. Drömmaskiner som måste hanteras varsamt

  20. #80
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag har några sequencers och filter i olika former så jag är inte ofta impad av den inbyggda sequencern i syntar, eller bryr mig om avsaknaden av en viss filtertyp. Enklare syntar med bra grundljud är min grej, sen gör man allt det tokiga genom att routa CV och audio in i modularen eller i datorn. Är kär i de flesta mjukissyntarna U-He gjort och NI Reaktor är också en rolig lekstuga som kan låta riktigt bra.

    Det verkar nog spretigt det jag skriver men det är egentligen bara vissa digitala syntar som jag har problem med, ganska många faktiskt. Men vissa, som Nord Lead har jag inga som helst problem med.

  21. #81
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag kan verkligen förstå de som inte hittar rätt med P12 och PRO-2, grundljudet utan några tricks med modulation och distorsion är rätt tråkigt. Men det är just alla möjligheter att vrida till ljudet på olika sätt, och att göra det rytmiskt med sequencern, som gör den så inspirerande tycker jag. Men den är långt ifrån en synth som alltid låter bra oavsett vad man gör.

    Om man helst vill jobba med en synth där grundljudet känns rätt från början så är den nog inte förstavalet. Samtidigt så kan man ju hitta några olika utgångspunkter som man sparar som patcher och rattar vidare ifrån.

  22. #82
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan verkligen förstå de som inte hittar rätt med P12 och PRO-2, grundljudet utan några tricks med modulation och distorsion är rätt tråkigt.
    En seriös fråga: Vad är då ett bra/roligt grundljud? Har det redan någon slags modulation eller distorsion från oscillatorn? Större bandbredd? Något som gör oscillatorn olinjär "i källan" a la west coast? Dvs något som inte kan "fixas" efterföljande steg? Pro-2/12 har ju diverse "karaktärsparametrar" typ "grith" och bitreducering t ex, vars syfte torde vara att efterlikna "orena" oscillatorer...

  23. #83
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Det är ju förstås subjektivt men om jag t ex jämför en helt basis patch på min PRO-2 med motsvarande på min PRO-One så låter PRO-One betydlig mer levande och intressant i mina öron. Man kan få PRO-2 att låta hyfsat likt med lite modulation och saturering i filtret etc men den har ändå inte samma karaktär. Däremot kan den göra betydligt mer intressanta och unika ljud.

  24. #84
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Good enough!

  25. #85
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Lyssna med öronen. Pro-3 Vs Pro-2. Har bara dykt ner i Pro-2 så jag vet inte mycket om Pro-3.

    Slutsatsen för mig är att Pro-3 låter mycket bättre.

    Öppna öronen f*r f*n <- skämt

  26. #86
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    PRO-3 låter bättre för klassiska analogljud, jag håller med! Men Pro-2 kan göra andra mer experimentella ljud som jag inte hört från PRO-3.

  27. #87
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyssna med öronen. Pro-3 Vs Pro-2. Har bara dykt ner i Pro-2 så jag vet inte mycket om Pro-3.

    Slutsatsen för mig är att Pro-3 låter mycket bättre.

    Öppna öronen f*r f*n <- skämt
    De syntarna är knappt lika på en fläck, så jämförelsen haltar rätt bra.

    Min första PRO 2 skickade jag tillbaks för att jag inte gillade ljudet, plus att det var ett fel på den. Sen gnagde det mig en smula och ett par år senare köpte jag en ny till ett pris jag inte kunde motstå. Även denna gång var jag tveksam och kom liksom inte fram med mina egna ljud, så för första gången någonsin så köpte jag färdigskruvade ljud (Alphacode).

    Idag, 2 1/2 år senare, använder jag bara egna ljud och känner att synten är snudd på oersättlig. Men jag har full förståelse för att den kan upplevas jobbig om man inte ger den chansen. Det fina för mig är att jag fortfarande känner att jag har massor kvar att upptäcka.

    För mig är detta en synt som gillar externa effekter och det gör en enorm skillnad på ljudet. Den kan bli rätt mycket ”in your face” torr, vilket iofs funkar på basljud och förvisso vissa andra också. (En sak som slår mig är att mina egna ljud alltid har lägre volym än presetsen.)

    Det är inte en smör & bröd synt, man ska ha syntar så att man klarar sig, och sen är PRO 2 grädden på moset liksom.

    Så ser jag den. En liten lyx-synt med unika egenskaper som låter bra!

    PRO 3 har säkert betydligt större sweetspot. Passar nog bra ihop med en PRO 2. Jag har en Subsequent 37 och en Toraiz AS-1 som också funkar väldigt bra ihop med PRO 2, alla har sin ”ton” och sina egenskaper liksom. Vilken låter bäst? Vad är godast, salt eller peppar?

  28. #88
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PRO-3 låter bättre för klassiska analogljud, jag håller med! Men Pro-2 kan göra andra mer experimentella ljud som jag inte hört från PRO-3.
    Det är därför man har en liten modular box med en sequencer och kanske några mer leksaker för CV. Det inte synten stöder med CV går att lösa med en CV->MIDI modul. Då får man det bra grundljudet + möjlighet för avancerade saker, dock till en kostnad i både tid och pengar. För sequencer kan man ju gå på en Arturia Beat/Key Step Pro också.

    Egentligen säger jag bara att jag gillar att koppla ihop en massa apparater mer än att leva med begränsningar inom en och samma apparat.

  29. #89
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Det är typ så jag gör fast jag använder min Pro-2 som grund och styr moduler från dess sequencer och LFOs etc. Då är Pro-2:an bryggan mellan Cubase och modularen. Ett plus är att man kan spara patcher med olika modulationssekvenser så att man får en viss form av repeterbarhet, även om man måste koppla om modulerna och så förstås. För vissa går det kanske emot deras work flow med en modular men för mig tycker jag det är en trevlig kompromiss.

  30. #90
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är typ så jag gör fast jag använder min Pro-2 som grund och styr moduler från dess sequencer och LFOs etc. Då är Pro-2:an bryggan mellan Cubase och modularen. Ett plus är att man kan spara patcher med olika modulationssekvenser så att man får en viss form av repeterbarhet, även om man måste koppla om modulerna och så förstås. För vissa går det kanske emot deras work flow med en modular men för mig tycker jag det är en trevlig kompromiss.
    Toppen då att du gillar Pro-2's ljud Jag menar det absolut inte ironiskt. Och alla hittar sitt sätt, jag har bara funnit det enklare att inte binda upp sig vid en synt som centralstation för allt. Då jag ändå använder dator så kör jag allt igenom datorn först och främst. Lite pga av gamla dåliga erfarenheter med MIDI och äldre, t.o.m nya syntar.

  31. #91
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Hm. Den här recensionen verkar vara borttagen (varför vet jag inte) men av allt att döma var den bra och genomgripande. Är det någon som har kvar originaltexten och kan posta den? Trist med en icke-existerande recension med endast bilder av ett instrument som många tycker är väldigt bra…

  32. #92
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Hej! Det var jag som skrev denna recension för (herregud) över åtta år sedan, under ett tidigare konto som avslutats.

    Det var också jag själv som raderade den ganska snart efteråt av anledningar som jag inte vill ge liv igen. Det är lämnat och glömt sen länge nu, men det är vad det är.

    Förstår att det ser märkligt och tråkigt ut nu och jag ber om ursäkt för det. Har inte kvar texten.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •