Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Yamaha Cloud VST

  1. #1
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    Yamaha Cloud VST

    Yamaha och Steinberg tar VST upp i molnet. Med Cloud VST ska användaren kunna processa sina ljud på en server och slippa installera plugins på datorn. Detta ska även ge möjligheter att t ex kunna arbeta på en surfplatta eller en mobil som inte har samma processorkraft som en dator.

    Personal computers have become very powerful and are now quite capable of running specialized software for music production and editing. With today's VST and other software, for example, it is now possible to make pitch and durations adjustments at the computer, where previously such changes could only be made by re-recording the material.

    On the other hand, it is not a simple matter to obtain and run this software, and in fact its usage has largely been limited to committed enthusiasts and to those who require it for business purposes. This is because the software is expensive to purchase and requires use of specialized techniques and operations.

    Yamaha therefore has worked to develop a cloud VST approach that lets users process their music using software at the server side, making use of the available capabilities when and as needed. Users no longer need to purchase and configure the special equipment and applications that were previously required to create a production environment. Since heavy-duty processing can be left up to the server, users can now carry out high-level production even when working at home computers and portable terminals. And since users no longer need to install the types of software that require voluminous quantities of sound data, they can work on their music even from mobile PCs and mobile devices with minimal memory capacity.

    https://youtu.be/jUav-NL1dfQ

    Cloud VST är inkluderat i kommande Cubase 8.5.

    http://www.yamaha.com/about_yamaha/research/cloud-vst/

  2. #2
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Smart sätt att skapa en (större) marknad för prenumerationstjänster.

  3. #3
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Nu har jag inte kollat på filmen, men cloudbaserat när det gäller realtid, typ audio, tror jag inte på annat än i speciella fall. Bandbredd är ju inte allt när det gäller datakommunikation utan även "latency". Men detta gällde kanske inte realtid utan mer körningar av data på något sätt?

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Tror det handlade mer om att man processade utvalda delar. Inte hela filer eller i realtid. Som påpekas på sidan. Att de tar mindre segment och processar åt gången. Vi får väl se när det väl är lanserat i Cubase.

  5. #5
    deleted user
    Det enda jag kan tänka är:

    "But why?"

  6. #6
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Miljösmart om alla slipper ha dyra effektkrävande CPUer och DSPer hemma.
    Går åt samma håll på spelsidan, men långsamt, alla vill sälja HW...

  7. #7
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Varför ska det finnas en kamera i telefonen?

  8. #8
    deleted user
    Jag tror inte att jag förstår det där med data.

  9. #9
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Ställer mig också frågande... dags att lämna in sin "datakörning" till männen i vita rockar igen?
    Antar att alla DAW-leverantörer också vill få sina kunder att börja betala per månad istället för att säkra cash-flow. Det blir färre och färre saker man kan introducera i nya versioner som får användare att uppgradera och betala (se på Adobe).

  10. #10
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Kör man också DAW en på samma molntjänst är inte latency något problem. Hela världen går mot cloud, like it or not.

  11. #11
    deleted user
    Låter som en mardröm. Strulande internet och den dagen blir förstörd. Känns som det är många år kvar innan det är i närheten av att vara bra nog.

    /Spotify, Netflix och HBO-användare.

  12. #12
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör man också DAW en på samma molntjänst är inte latency något problem. Hela världen går mot cloud, like it or not.
    Tvivlar på att det inte blir problem. Onlinespel är ju hyfsat latencykänsliga och där vet man i ärlighetens namn inte alltid om det beror på latency eller om man bara har en dålig dag. Musik lär bli mer uppenbart om man har en smula krav.

  13. #13
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Allt beror på on du menar med latency att det tar tid från du trycker på en tangent tills ett ljud låter, detta lär ske. Däremot kommer allt som triggas at DAW gå i sync med plugins och effekter då de kör på samma server infrastruktur. Nu är det väl ingen DAW planerad än.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror inte att jag förstår det där med data.
    ...det är nu man får börja hoppas på ett motvallsföretag som Apple! De kunde ju köpa upp något bra etablerat musikprogram integrera riktigt bra pluggar, kanske t.o.m. köpa loss något häftigt, typ Alchemy - sedan säljer de själva programmet för en spotstyver eller nä - det lär nog förbli en fantasi


  15. #15
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Skönt att det finns hårdvara också.

Liknande ämnen

  1. Sector One - Cloud Computing
    Av SyZ-X i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-12-05, 06:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •