Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Superlim tips?

  1. #1
    deleted user

    Superlim tips?

    Idioten som hade min Polivoks innan mig skickade den från Polen i sitt case endast inlindat i ett tunt lager plast. Funktionsmässigt fungerar den ändå bättre än någon Polivoks jag varit i kontakt med, men den fick sig ett par törnar.

    Bl a gick den sönder vid ett fäste mellan bottenplatta och chassi. På biten som lossnat sitter en av gummifötterna med en skruv rakt igenom som håller fast delarna.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	11823988_749169195192913_837925342_n.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	77,9 KB 
Id:	63211

    Det är alltså plast mot plast. Jag köpte ett skitkasst lim som de rekommenderade på K-Rauta, men det fäster inte som det borde. Testat på annat.

    En gång i tiden hade jag en kort tid ett jobb där jag sålde Loctite och det var ju bra grejer, men vad rekommenderar ni? Vill att det ska sitta som om det aldrig hade gått sönder.

  2. #2
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Värmepistol och rätt lim för plast.

    Eller så kan man göra lim själv genom att blanda små bitar av plast och aceton--- Gör en pasta av det.- Men då behövs det ju bitar av rätt typ av plast så...

  3. #3
    Gaugin
    Gaugin är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Epoxi. Det finns tvåkomponent "stålepoxi" som är riktigt bra. Det är viktigt att man blandar noga. Allt hänger på det. Se också till att klämma ihop fogarna ordentligt med en skruvtving eller dylikt.

  4. #4
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Om det är så kallat fet plast måste det till särskilt lim.

    Normalt sett använder jag sån Super Attack Loctite till allt, bara man ser till att inte limma fast fingrarna (för det torkar väldigt fort) så är det det enda limmet jag använder, tokbra, förutom just till fet plast. Verkar kallas ABS-plast enligt google, då behövs nåt avsett för just det.

  5. #5
    Gaugin
    Gaugin är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Tror inte det är fet plast. Super Loctite är bra men inte tillräckligt för sådana här tuffa lagningar. Jag skulle använt stålepoxi och även förstärkt med en platta under (också epoxilimmad) Viktigt också att rengöra ytorna med tex T-sprit. Om man använder aceton kan plasten smälta och du får kass passning mellan bitarna.

  6. #6
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Är inte så förtjust i epoxi... Håller ofta väldigt klent på kritiska ytor trotts att man är väldigt noga med rengörning. Sedan är det väldigt farligt med epoxi för vissa människor, särskilt metallalergiker.

    Är det små brottytor så nej... Stora så vist...

  7. #7
    Gaugin
    Gaugin är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Allt lim är mer eller mindre farligt visst! Epoxi är definitivt inte att leka med. Se till att ha god ventilation och undvik att få på fingrarna! Man måste blanda SUPERnoga annars kan man lika gärna använda Karlssons klister��

  8. #8
    Gaugin
    Gaugin är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Kollat runt lite på nätet. En del rekommenderar "Superlim" till ABS och andra epoxi. Vet inte riktigt vad det kan vara för plast i synthen. Kan vara ABS med någon form av utfyllnad.
    Såg en som rekommenderade epoxi med förstärkning av glasfiber bakom lagningen. Det blev tydligen väldigt starkt. Jag tror det skulle funka bra på din synth.

  9. #9
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Den typen av lim som säljs som "polystyrene cement" för plastbyggsatser går att få riktigt starkt iom att det löser upp plasten en aning så att bitarna mer eller mindre smälter in i varandra. Funkar inte på alla plaster dock, men om det funkar på den typen av plast så tror jag det den hållbaraste lösningen.

  10. #10
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Om det går att armera på insidan är det nog en bra idé. Det är ju så lite area på brottytan.

  11. #11

  12. #12
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    "Aktivatorn" är grejen med svår plastlimnimg. Finns ännu tyngre grejer.. Men då kostar en tub/burk bortåt 500 spänn. Har limmat ihop en avsågad våtbänk och då räcker det ju inte med sådana där små fjutt-tuber. Men Loctite med aktivator kan bli superstarkt.

  13. #13
    JagErMed
    JagErMed är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  14. #14
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Gillar inte Biltema, men deras superlim är förvånansvärt bra.

Liknande ämnen

  1. TV-Tips
    Av lasselu i forum Allmänt om musik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2023-04-30, 08:28
  2. TIPS Kassettband för tape-dealy TIPS
    Av netlas i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-05-25, 23:11
  3. Vocoder; tips för jämn inspelningsvolym och tips på EQ?
    Av McVicar i forum Mixning & mastring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-25, 13:06
  4. Tips för bas?
    Av rotkiv i forum Stränginstrument
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-10-31, 17:58
  5. EL 12:a tips
    Av DrArthurKrause i forum Stränginstrument
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •