Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Förstärka tvärflöjt på scen

  1. #1
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior

    Förstärka tvärflöjt på scen

    Vi har numera en flöjtist i bandet och att få till ett bra ljud utan rundgång på scen är ett återkommande bekymmer. Vi har löst medhörningen så att hon har en snäcka i örat, så den biten är okej, men i och med att vi andra också vill höra henne blir det lätt mycket rundgång. Speciellt när jag lägger lite delay på hennes flöjt, som vi vill ha i olika partier, då börjar det lätt tjuta och blir obehagligt för alla.

    När vi spelar brukar vi använda den mikrofon som råkar finnas tillgänglig, ofta en sm57/58 eller liknande. Denna typ av mikrofon ska väl visserligen inte ge så mycket rundgångsproblematik, men det tycker jag vi får ändå. Man kan ju alltid justera position osv, men i praktiken är det svårt då man har lite tid på sig och trångt om utrymme osv. Så finns det någon typ av mikrofon som är speciellt bra här? Kanske någonting man kan montera direkt på flöjten? Kan val av preamp göra någon skillnad här (borde inte göra, men för att hon ska få sin medhörning kör jag genom en gammal kass mixer och jag tycker att rundgångsproblemen blivit värre med den mixern, kanske pga kassa preamps)?

    Tacksam för alla synpunkter gällande detta!

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    http://www.thomann.de/se/mikrofoner_flojt.html har en fin lista på mickar för flöjt. Ingen personlig erfarenhet dock. Men spontant så känner jag att om ni får till en bra mick som sitter på rätt ställe så borde det lösa det mesta.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det finns (fanns?) dedikerade mikrofoner som monterades inuti munstycket. Man skruvar s a s av den blockerade ändan och monterar där. Jag hade en sådan på min en gång. Nackdelen var att man fick med lite mer mekaniska ljud, men i övrigt gick det att blåsa på bra (på båda sätten).

    Annars är nog en kondensatormik som monteras på flöjten och förses med gate el dyl en väg att gå. SM58 är rock'n'roll, men inte optimalt till blås.

  4. #4
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    När jag jobbade som ljudtekniker så änvände vi två st långa riktmikrofoner. En från vardera sida snett framifrån. Naturligtvis med ett tejpat kryss på scenen efter soundcheck.

    Finns nog billigare sätt att lösa det på iofs. Men det lät bra och rundade inte.

  5. #5
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Tack för tipsen. Lösningen med två mikrofoner verkar lite dyr, likaså sådana mikrofoner som man monterar inuti munstycket (hittar en variant på thomann som kostar några tusen - lite mer än vad flöjtisten har råd med tyvärr).

    Så kanske en kondensatormikrofon som monteras på flöjten då. Och en gate då.. undrar om en sån där noise gate-pedal kan funka?

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av R46.1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tipsen. Lösningen med två mikrofoner verkar lite dyr, likaså sådana mikrofoner som man monterar inuti munstycket (hittar en variant på thomann som kostar några tusen - lite mer än vad flöjtisten har råd med tyvärr).

    Så kanske en kondensatormikrofon som monteras på flöjten då. Och en gate då.. undrar om en sån där noise gate-pedal kan funka?
    Det borde funka. Om det inte är rundgångsnattklubb och ni förväntar er väldigt nyanserat flöjtspel. Men det fina med tväris är ju att det inte är total avklingning. Blåstekniken gör ju s a s att det redan finns en naturlig threshold att hitta med gaten.

    (Saknar du gate har jag en fin Alesis Microgate till salu! )

  7. #7
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Spontant tänker jag på DPA 4099, med flöjtfäste, så kan flöjtisten röra på sig utan att oroa sig. Det är en lösning som verkar fungera bra för många, men om eller hur rundgångsproblem uppstår beror ju självklart på allt möjligt, akustik, medhörning, ljudtekniker, etc.. ;-)

  8. #8
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Problemet som vi har upptäckt när vi har mickat vår flöjtist i bandet, är att flöjten låter förhållandevis svagt i jämförelse med omgivande ljud från förstärkare etc. Det är lätt att det blir rundgång även för kondensatormikrofoner som monteras på flöjten, eftersom de måste gainas en hel del.

  9. #9
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Räcker la såhär!


    https://youtu.be/_c_ufaxeSTs

  10. #10
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Jonas: ni har inte hittat någon bra lösning då? Vi brukar spela på rätt små scener och med rätt högt ljud i monitorerna så det är alltid trassel med flöjten.

  11. #11
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Vi har inte hittat någon perfekt lösning, men det funkar helt okej med en flöjtmonterad kondensatormick och en lyhörd ljudtekniker. Jag funderar lite på om man kan kontaktmicka en tvärflöjt, eller om man får med för mycket klaffljud då. Någon som provat?

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Kontaktmik är inte så lämplig på blås i och med att det är luftvibrationer som skapas och inte vibrationer i själva instrumentet (som för t ex stränginstrumet). Inte så mycket mekanisk resonans i en tvärflöjt m.a.o.

  13. #13
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Det finns ju en del tekniker för att få bukt med rundgång. De brukar gå ut på att modulera signalen som går ut i högtalarna så att frekvenserna förskjuts (SSB modulation, dvs frekvensskiftning t.ex.), men jag vet inte hur vanligt det är att ha sådan utrustning. Det allra effektivaste är väl att sänka volymen.

  14. #14
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Maila Florian och fråga
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1970OrganisationRuckzuck10-twingo.jpg 
Visningar:	180 
Storlek:	58,2 KB 
Id:	63226

  15. #15
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Min röst faller också på dpa 4099 men en budgetvariant är att testa beta 58 istället för sm.
    Den är supercardioid istället för njure och rundar därför inte alls lika lätt.

  16. #16
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Ok, tack!

  17. #17
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Säkert att det inte är nåt annat som stör? Jag har spelat många sorters flöjter på scen, ofta i en sm57/58 och har sällan upplevt rundgång och sånt. Visst, man får ju stå jävligt specifikt och micka i rätt vinkel, men så stora problem brukar det faktiskt inte vara. Men en monterad specialmic ger ju frihet förstås, och funkar säkert bättre hursomhelst.

  18. #18
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säkert att det inte är nåt annat som stör? Jag har spelat många sorters flöjter på scen, ofta i en sm57/58 och har sällan upplevt rundgång och sånt. Visst, man får ju stå jävligt specifikt och micka i rätt vinkel, men så stora problem brukar det faktiskt inte vara. Men en monterad specialmic ger ju frihet förstås, och funkar säkert bättre hursomhelst.
    Det kanske är så att de ljudtekniker vi brukar ha inte är så bra på det där med att micka i rätt vinkel osv, och vi är själva inte heller så bra på det.

  19. #19
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Själv har jag bara blåst på såhär in i micken. Har funkat bra utan rundgång, men inte optimalt flöjtljud kanske? Men då är jag varken speciellt kräsen eller bra på att spela heller.


  20. #20
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Produktionsljud FTW!

  21. #21
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv har jag bara blåst på såhär in i micken. Har funkat bra utan rundgång, men inte optimalt flöjtljud kanske? Men då är jag varken speciellt kräsen eller bra på att spela heller.

    Precis så ja. Men det vill ju till att man står så hela spelet också för att det ska gå igenom ordentligt.

  22. #22
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Ok, så där brukar vår flöjtist inte stå så det blir till att prova det först! Kanske också blir en shure beta 58 om den nu ska vara okej, för det är skönt att veta vad man har för mikrofon och hur den funkar.

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Beta-58 låter inte så snyggt, nej, men den är tålig mot slag, saliv och blåst - och okänslig mot rundgång inte minst!

  24. #24
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Då tycker jag att ni ska prova med en mygga av "sätta runt huvudet modell" också. Finns ju lite olika där, men en där man kan korrigera mickens placering. Borde kunna fungera helt ok. Inte lika okänslig emot rundgångar men då kan man kanske röra sig lite medans man spelar tänker jag. Dra till närmaste butik eller uthyrare med service mind och testa

  25. #25
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Ok, bra tips! Tack!

  26. #26
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Sätta en micställning runt huvudet var en bra idé! Aldrig sett faktiskt, men det låter jävligt vettigt för just flöjter. Men det finns ju mycket special för blås. Klarinett 2-micsystem med en på klockan och en som sätts på högerhanden t.ex. Ser underligt ut men funkar mycket bra.

Liknande ämnen

  1. Tvärflöjt till noob?
    Av Erik G i forum Blåsinstrument
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 11:42
  2. Tvärflöjt för ung nybörjare?
    Av jb0909 i forum Blåsinstrument
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 15:33
  3. Hur förstärka micen?
    Av imported_Thulesius i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 02:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •