Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 69

Ämne: Vilken synth har det Fetaste 12 dB filtret?

  1. #1
    donfuego
    donfuego är uppkopplad nu
    donfuegos avatar
    Veteran

    Vilken synth har det Fetaste 12 dB filtret?

    Jag fick ett plötsligt begär efter ett fett (!) 12 dB filter.

    Monofåner / Polyfåner / Nytt eller Vintage .. vad finns egentligen?

    Vilka låter fläskigast?

  2. #2
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Oberheim SEM borde väl ligga bra till.

  3. #3
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Fläskigast 12dB jag hört i egen hög person är Korg ARP Odyssey.

  4. #4
    hairofthedog
    hairofthedog är uppkopplad nu
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Fetast vet jag inte, men Korgasmatron II (modulen) som dök upp i brevlådan för några veckor sen har mycket kräm och möjligheter. Men kanske mer avgrundsvrål än fetma. MS-kopia, men med en "drive"-pott till resonansen, som gör den mycket bredare än förlagan.

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oberheim SEM borde väl ligga bra till.
    +1

  6. #6
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Future Retro XS skulle jag säga. Fläskigt, bubbligt, smooth, mycket 'girth' som amerikanerna säger, men ändå med silkeslent acidbubbel. Bandpass speciellt.

  7. #7
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Sid.

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Oberheim OB1 med sin helt vansinniga resonans sätter den i en klass för sig bland 12dB imo. Den har ju två OTA 3080-filter i parallell som den kör i serie för 24 dB. Men det är som 12 dB den dominerar. Min favvo 12 dB tror jag.

    Men även WASP'en låter fantastiskt, med LP/BP/HP påminner den om OSCar i vissa lägen. Min favvo 12 dB tror jag.

    Därefter kommer nog Ody2800 följt av SEM som i mitt tycke har ett lite tamare filtrer, men samtidigt låter den ju djäkligt bra med LP/BP/HP/Notch. Inte helt olik WASPen där kanske. Min favvo 12 dB tror jag.

    Men MS20 är ju absolut helt grym med svepbart HP-filter som i kombo med LP gör den "one of a kind". Min favvo 12 dB tror jag.

    Ahhrgh. Måste man välja? Alla 12 dB är ju så djäkla riviga och bra!

  9. #9
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Korg DSS-1 ! :P

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Fett eller med mest sting?!

    <------------------------------------

  11. #11
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Vad jgb sa.

  12. #12
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Lite osäker på vad som menas med fläskigaste i detta läge.

    Älskar både SEM och JP8ans 12db. Men fläskigt...vad vet jag.

  13. #13
    hairofthedog
    hairofthedog är uppkopplad nu
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Jag kan egentligen bara svara vilket -12dB-filter jag har som är mjäkigast. Yamaha CS5, utan konkurrens.

  14. #14
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Blir alltid lika ledsen när jag läser trådar om OSCar.



    Kommer aldrig att ha råd med en.

  15. #15
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Hoppa direkt till 3:30 och lyssna på OB1'ans filter. Hoppa sedan till 5:15.
    https://www.youtube.com/watch?v=OMkw7MoWOI0

    Efter mycket velande landar jag nog på OB1 och Ody2800 som dom två bästa 12dB-syntarna jag äger.

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Många fina har nämnts, både SEM och 2800 smäller högt här också såklart... och OSCar såklart. Men medhåll på att Yammafiltren i CS-serien inte får en att tänka på ordet "grottfett" iaf.

  17. #17
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Polivoks

  18. #18
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Polivoks
    Ja, nu börjar vi komma till tråden igen... Inte fett kanske, men rått som satan!

  19. #19
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Väldigt tung bas i det även utan resonans.
    Hög utsignal från oscillatorerna och intern dist.
    Lätt det tyngsta jag hört.

  20. #20
    donfuego
    donfuego är uppkopplad nu
    donfuegos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sid.
    Jag glömde nämna att det främst var ett 12 dB LP filter som jag "krejvade".

    SID LP filtret är ju förvisso bara 6 dB, vilket osökt fick mig att tänka på när jag för första gången testade Mopho för många år sen, så var det nog 6 dB filtret som jag gillade bäst på den

    @Lackan: Från klarhet till klarhet

    @Machinepop: Jag vet inte.... jag tror det är fläsk jag är ute efter!

    Ingen har nämnt OB-X. Det måste ju nästan vara 12 dB kungen bland polyfåner iaf.... Eller?

  21. #21
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag glömde nämna att det främst var ett 12 dB LP filter som jag "krejvade".

    SID LP filtret är ju förvisso bara 6 dB, vilket osökt fick mig att tänka på när jag för första gången testade Mopho för många år sen, så var det nog 6 dB filtret som jag gillade bäst på den

    Ingen har nämnt OB-X. Det måste ju nästan vara 12 dB kungen bland polyfåner iaf.... Eller?
    Mopho har inget 6dB filter, det är 24dB eller 12dB (12dB kallas även 2 pole)

    Ang OB-X så är det samma som SEM fast med bara LP läget.

  22. #22
    donfuego
    donfuego är uppkopplad nu
    donfuegos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mopho har inget 6dB filter, det är 24dB eller 12dB (12dB kallas även 2 pole)
    Du har rätt. Jag har uppenbarligen blandat ihop saker och ting. Vilken synthfan var det som hade ett 6 dB filter som jag gillade då...

  23. #23
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har rätt. Jag har uppenbarligen blandat ihop saker och ting. Vilken synthfan var det som hade ett 6 dB filter som jag gillade då...
    Moog Voyager (inte OS) och Phatty serien har ju ett 6dB läge. Sen även Dominion 1 och X. Till sist så finns det väl även på Oberheim Xpander och Matrix 12.

  24. #24
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Jag tycker 12db filtert på DSI Pro 2 låter fantastiskt fint.

  25. #25
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker 12db filtert på DSI Pro 2 låter fantastiskt fint.
    Det är väl ett SEM också.

  26. #26
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ang OB-X så är det samma som SEM fast med bara LP läget.
    Som jag förstått det är det samma 3080-baserade OTA-filter i både SEM, OB1 och OB-X, med den skillnaden att OB1 och OB-X har två i serie för 24dB läge (samma som t.ex. OSCar).

    Frågan är om de i 12dB-läge används parallellt, och att det är detta som blir skillnaden?

  27. #27
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag förstått det är det samma 3080-baserade OTA-filter i både SEM, OB1 och OB-X, med den skillnaden att OB1 och OB-X har två i serie för 24dB läge (samma som t.ex. OSCar).

    Frågan är om de i 12dB-läge används parallellt, och att det är detta som blir skillnaden?
    Fast just OB-X har inget 24dB läge.


  28. #28
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Även om filtret sätter grundtonen så spelar oscillatorer/mixer, och hur hårt de kan drivas in i filtret en stor roll. Sen spelar även VCA roll. Flera här nämnde att CS filtret låter tamt, det kan jag hålla med om till viss del, men jag kan säga att i Boomstar SE80 så låter det allt annat än tamt (om man vill) dels eftersom man kan överstyra oscillatorerna in i filtret, men även kan smacka på både overdrive i VCA'n och feedback. Då låter den nästan MS-20.

  29. #29
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Fun fact: Filtret som sitter i Yamaha CS serien (iaf CS-80) är faktiskt baserat på en diode ring sallen-key design (liknande den som sitter i bl.a. MS-10 och MS-20 rev.1). Dock så lade Yamaha in bl.a. en limiter på Q frekvens och Q styrkan, vilket bl.a. hindrar filtret från att självoscillera, samt att resonansen inte blir så ljus eftersom de högre frekvenserna är begränsade.
    Senast redigerat av eXode den 2015-11-19 klockan 08:09.

  30. #30
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast just OB-X har inget 24dB läge.
    Nej just, det är ju Xa / 8 som har det.

  31. #31
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej just, det är ju Xa / 8 som har det.
    Fast det finns JL Cooper moddade OB-X med 24 dB filter

  32. #32
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag glömde nämna att det främst var ett 12 dB LP filter som jag "krejvade".

    SID LP filtret är ju förvisso bara 6 dB, vilket osökt fick mig att tänka på när jag för första gången testade Mopho för många år sen, så var det nog 6 dB filtret som jag gillade bäst på den

    @Lackan: Från klarhet till klarhet

    @Machinepop: Jag vet inte.... jag tror det är fläsk jag är ute efter!

    Ingen har nämnt OB-X. Det måste ju nästan vara 12 dB kungen bland polyfåner iaf.... Eller?
    All dokumentation jag hittar, inklusive datablad, säger att det är 12dB för lågpass.

  33. #33
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan egentligen bara svara vilket -12dB-filter jag har som är mjäkigast. Yamaha CS5, utan konkurrens.
    Tänkte precis skriva exakt samma sak! Dock gillar jag filtret, men det har mer teddybjörnskaraktär.

  34. #34
    RMI
    RMI är inte uppkopplad
    RMIs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag förstått det är det samma 3080-baserade OTA-filter i både SEM, OB1 och OB-X, med den skillnaden att OB1 och OB-X har två i serie för 24dB läge (samma som t.ex. OSCar).

    Frågan är om de i 12dB-läge används parallellt, och att det är detta som blir skillnaden?
    OB-X/SEM har ju inget självsvängande filter heller, så det borde vara något mer än kaskadmöjligheten som skiljer mot OB-1.

  35. #35
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    ^^^ Funtade på om det är så att X/SEM bara har ett filter, medan OB1/Xa/8 har två filter för att kunna köra i serie som 24dB.

    Och i 12dB-läge kanske de körs parallellt på dessa, vilket skulle kunna bidra till att filtrena blir fetare / självsvängande osv? Ingen aning om det är så, bara en fundering.

    För det är en djäkla skillnad i fläsk mellan min SEM och min OB1 vill jag lova…

  36. #36
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Nu har jag inte jättekoll på många olika filtertyper och vad som är fett och så, men Nick Batt verkade väl vara hyfsat imponerad av 12- och 6dB-varianterna på Dominion 1 (och jag har inget att klaga på).

  37. #37
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    För det är en djäkla skillnad i fläsk mellan min SEM och min OB1 vill jag lova…

    Kan ju vara att man kör en starkare signal in i filtret?
    Senast redigerat av Steelberry den 2015-11-19 klockan 12:23.

  38. #38
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan ju vara att man kör en starkare signal in i filtret?
    Jo, men det förklarar ju inte varför OB1 har en resonans som krossar glas, när SEM'en låter "pzzzitt"…

    Men absolut kan det vara som du säger.

  39. #39
    RMI
    RMI är inte uppkopplad
    RMIs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ^^^ Funtade på om det är så att X/SEM bara har ett filter, medan OB1/Xa/8 har två filter för att kunna köra i serie som 24dB.

    Och i 12dB-läge kanske de körs parallellt på dessa, vilket skulle kunna bidra till att filtrena blir fetare / självsvängande osv? Ingen aning om det är så, bara en fundering.

    För det är en djäkla skillnad i fläsk mellan min SEM och min OB1 vill jag lova…
    OB-X och SEM ser ut att använda två stycken 3080-komponenter i filtret medan OB-1 har en, sen finns lite andra skillnader också vad jag kan se (om vi bara håller oss till LP). Har däremot inte mycket erfarenhet i kretsschemaläsning, så jag kan ju ha missat något... Skulle vara kul att höra någon experts utlåtande om tekniska likheter/skillnader i filtren hos dessa tre syntar. ulf.soderlund kanske?

  40. #40
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Helt olika teknisk design. SEM är state variable med lowpass/bandpass/highpass/notch. OB-1 är två kaskad kopplade OTA 12dB/oct lågpass filter.

  41. #41
    RMI
    RMI är inte uppkopplad
    RMIs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt olika teknisk design. SEM är state variable med lowpass/bandpass/highpass/notch. OB-1 är två kaskad kopplade OTA 12dB/oct lågpass filter.
    Jo, men state variable betyder väl bara att man kan ändra mellan olika tillstånd (LP, BP, HP, notch)? Sen skulle väl den specifika lösningen för LP i ett state-variable filter kunna vara identisk en annan synts LP-krets (som bara har fixt LP-läge)? Eller? Är inte 3080 kaskadkopplade i SEM/OB-X? (de sitter ju iaf efter varandra)

  42. #42
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Vad jag har hittat påstår alla att OB1 är en SEM med tangenter och dubbelt filter för 24dB. Är det så olika filterkonstruktioner alltså?

  43. #43
    RMI
    RMI är inte uppkopplad
    RMIs avatar
    Senior
    Ja, det hade varit skönt att få detta ordentligt utrett

  44. #44
    hairofthedog
    hairofthedog är uppkopplad nu
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fun fact: Filtret som sitter i Yamaha CS serien (iaf CS-80) är faktiskt baserat på en diode ring sallen-key design (liknande den som sitter i bl.a. MS-10 och MS-20 rev.1). Dock så lade Yamaha in bl.a. en limiter på Q frekvens och Q styrkan, vilket bl.a. hindrar filtret från att självoscillera, samt att resonansen inte blir så ljus eftersom de högre frekvenserna är begränsade.
    Något som låter sig moddas, tror du?

  45. #45
    Obie
    Obie är inte uppkopplad
    Obies avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag har hittat påstår alla att OB1 är en SEM med tangenter och dubbelt filter för 24dB. Är det så olika filterkonstruktioner alltså?
    En av skillnaderna på OB1-filtret och SEMs 12dB-filter är att OB1 alltid tar resonansåterkopplingen från 24dB-utgången oavsett om man valt 12dB eller 24dB. Det påverkar såklart karaktären. T.ex. JP8 gör på samma sätt.

  46. #46
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag har inte några exakta detaljer kring designen men ett SV filter som är gjort att steglöst erbjuda olika karakteristika är annorlunda än ett med fixt karakteristika. Här finns lite mer detaljer.

  47. #47
    RMI
    RMI är inte uppkopplad
    RMIs avatar
    Senior
    Tack! Ska läsa igenom. Hittade även detta: http://www.electronics-tutorials.ws/...le-filter.html som förklarar SV-filter i mer detalj utan att anknyta till syntar.

  48. #48
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Obie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En av skillnaderna på OB1-filtret och SEMs 12dB-filter är att OB1 alltid tar resonansåterkopplingen från 24dB-utgången oavsett om man valt 12dB eller 24dB. Det påverkar såklart karaktären. T.ex. JP8 gör på samma sätt.
    Jo det borde göra rätt stor skillnad mot SEM filtret.

  49. #49
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Alltså... var är Emulotta när vi behöver honom. Här sitter jag och väntar på att hans ka dra till med the silver-green mean machine!


  50. #50
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Obie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En av skillnaderna på OB1-filtret och SEMs 12dB-filter är att OB1 alltid tar resonansåterkopplingen från 24dB-utgången oavsett om man valt 12dB eller 24dB. Det påverkar såklart karaktären. T.ex. JP8 gör på samma sätt.
    Moog gör så också på Voyager och Phatty serien, det märks eftersom 6dB läget fortfarande har resonans. Ett rent 6dB filter är inte resonant. Kommer inte ihåg hur det är med Oberheiim Xpander/Matrix 12.

  51. #51
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    DSI prylarna innan Pro-2 och Prophet-6 tar nog signalen direkt efter 2P, det är väl därför det är så tamt i 2P läget. Flera 12dB designer använder sig av en extra OTA för feedback gain / gain compensation.

  52. #52
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av RMI Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OB-X och SEM ser ut att använda två stycken 3080-komponenter i filtret medan OB-1 har en, sen finns lite andra skillnader också vad jag kan se (om vi bara håller oss till LP). Har däremot inte mycket erfarenhet i kretsschemaläsning, så jag kan ju ha missat något... Skulle vara kul att höra någon experts utlåtande om tekniska likheter/skillnader i filtren hos dessa tre syntar. ulf.soderlund kanske?
    Filtret i en Oberheim SEM är ett så kallat State Variable Filter, dvs ett andra ordningens (-12dB/oct) aktivt filter som simultant tillhandahåller Highpass, Bandpass och Lowpass. Det är här uppbyggt av i huvudsak 3 aktiva komponenter i serie: 1st LM301 som agerar summationsförstärkare och 2st CA3080 OTAs som är konfigurerade som aktiva filterelement. Dessa 3 block har alla individuell återkoppling till ingången på filtersteget, och det är bla detta som ger ett SVF dess speciella funktion. Det finns också 3st LM741 som fungerar som rena buffertförstärkare. Genom att blanda Highpass- och Lowpass-utgången får man dessutom fram en fjärde filtertyp: Bandreject.

    Filtret i en Oberheim OB-X är i allt väsentligt identiskt med ovanstående. Skillnaden är i princip bara att man inte skickar Highpass- och Bandpass-signalerna vidare. Man har dock här lagt till möjligheten att styra filtrets resonans via extern spänningsstyrning genom att addera ytterligare en CA3080 OTA.

    Filtret i en Oberheim OB-1 är inte ett SVF, utan består i huvudsak av 4st CA3080 OTAs konfigurerade som var sitt LPF-element med -6dB/oct. Uppdelade på 2 seriekopplade filtersteg med separata tappar, ger detta möjlighet att välja mellan -12dB/oct eller -24dB/oct. Ytterligare en CA3080 OTA styr återkopplingen från sista filterelementet till ingången på filtersteget och därigenom filtrets resonans.

    En variant på ovanstående filter finns ex i Roland SH-1s LPF. Här saknas dock tappen för -12dB/oct.

  53. #53
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Tack Ulf, perfekt förklarat!

    En fråga om OB1 - i 12 dB-läge, är två 3080'or då helt bortkopplade, eller är de parallella med de andra två 3080'orna?

  54. #54
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En fråga om OB1 - i 12 dB-läge, är två 3080'or då helt bortkopplade, eller är de parallella med de andra två 3080'orna?
    Filtret är alltid kopplat som 4st LPF-element med -6dB/oct i serie. Man väljer helt enkelt att ta ut signalen efter 2 element (-12dB/oct) eller efter 4 element (-24dB/oct) och skicka vidare denna till VCA. Ingen parallellkoppling eller bortkoppling - signalen passerar alltid alla 4 element och återkopplas efter dessa till ingången på filtersteget för resonanskontroll.

  55. #55
    RMI
    RMI är inte uppkopplad
    RMIs avatar
    Senior
    Ja, tack Ulf! Skönt att få detta ordentligt förklarat!

  56. #56
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ahh, tack igen. Har kollat på schemat men ändå inte fattat vad jag tittat på. Härligt att få det förklarat på en lekmanna-nivå! Är det "SW15" som är switchen mellan 12/24?

    Kan man då säga att OB1 är ett 12dB filter, men med resonansen av ett 24dB filter?

  57. #57
    donfuego
    donfuego är uppkopplad nu
    donfuegos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    All dokumentation jag hittar, inklusive datablad, säger att det är 12dB för lågpass.
    Då har jag fått det om bakfoten. Verkar mycket riktgit bara vara BP som är 6 dB. LP och HP skall vara 12 dB.

  58. #58
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det "SW15" som är switchen mellan 12/24?
    Ja, en av de två filtertapparna väljs exklusivt med hjälp av "SW15"-signalen, den inverterade "SW15"-signalen och de 2 4016-switcharna.

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man då säga att OB1 är ett 12dB filter, men med resonansen av ett 24dB filter?
    Ungefär så, ja

  59. #59
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Efter din utmärkta förklaring är ju helt plötsligt schemat glasklart (nåja, relativt) och jag förstår hur det funkar.

    Det coola med att befinna sig på noob-nivå är alla aha-upplevelserna man får. De upphör aldrig liksom.

  60. #60
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Tusen tack Ulf!

    Så kan man säga att skillnaden mellan SEM och OB-1 LP filterna är att OB-1 filtrets resonans går alltid via 24dB steget medan SEM tas via 12dB steget? Eller är det någon annan skillnad i konstruktion vad gäller LP-filtret?

Liknande ämnen

  1. Vilken synth var det?
    Av Lofi i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-11-12, 12:52
  2. Vilken synth?
    Av kockpit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 22:48
  3. vilken synth?
    Av drdreas i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-31, 14:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •